میرنیوز
امین خاکباز در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه بسیاری از والدین اجازه کسب تجربه را به فرزندان خود نمیدهند، اظهار کرد: اگر فرایند یادگیری فرزندانمان را مختل نکنیم تمایل به پژوهش و اکتشاف در فطرت انسانها قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در سیستم آموزشی یک مدل برای تربیت انواع افراد و با استعدادهای متنوع در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هرچند نمرات در سیستم آموزشی حذف شده است اما گاهی مشاهده میشود متأسفانه همچنان خانوادهها دنبال نمره فرزندشان و مقایسه با دیگران هستند؛ والدین در فضای ذهنی دوران آموزشی خود هستند و تمایل دارند که فرزندانشان نیز به آن شیوه رشد کنند.
معاون پژوهش و فناروی جهاددانشگاهی استان قزوین بیان کرد: در دنیا انواع مختلفی از روشها برای آموزش وجود دارد که آموزش اکتشافی از جمله آنها و یکی از مباحث جدی است، نوع دیگری از آموزش تحتعنوان «هوم اسکولینگ» در دنیا رواج دارد و حضور دانشآموزان در مدارس الزامی نیست و حتی مشمول کمک هزینههای آموزشی دولت نیز میشود.
وی اشاره کرد: برای تربیت یک نسل پژوهشگر باید اول از همه عطش پژوهش را در افراد ایجاد کنیم. سیستم آموزشی و گاهی راحتطلبی افراد باعث میشود به سمت پژوهش حرکت نکنند که بخشی از آن مباحث آموزشی و فرهنگی خانوادهها در دوران کودکی و مدرسه بازمیگردد.
خاکباز تصریح کرد: کودکان بر اساس ذات خود به کشف و آموختن علاقه دارند ولی برخورد والدین منجر میشود که فرزند در یک چهارچوب و قاعده خاص حرکت کند.
وی عنوان کرد: معلمی که ۲۰ سال در یک سیستم آموزشی کار کرده نمیتواند یک روزه با رویکرد جدید آموزش دهد و البته عمده ضعف آموزش و پرورش به عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازمیگردد؛ مقام معظم رهبری در این سالها بر اجرای این سند تأکید داشتند ولی متأسفانه بهدلیل عدم خودباوری و تقلید و دنباله روی از مدلهای غیربومی نتیجهای در برنداشته است.
معاون پژوهش و فناروی جهاددانشگاهی استان قزوین افزود: در حوزه آموزش عالی نظام آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قابل توجه است و میتواند الگویی برای سایر بخشهای آموزش عالی باشد. در دانشگاه علوم پزشکی دانشجو عمده آموزش خود را در مرحله اجرا میگذارند و با سطحبندیهای مشخص شده در فرآیند درمانی مداخله کرده و کار را یاد میگیرد.
وی توضیح داد: در حوزه کارآفرینی اقدامات خوبی انجام شده ولی باید بگوییم در ابتدای راه هستیم و باید انواع برنامهها را توسعه دهیم و از برنامههای صرفاً تبلیغاتی و شعاری بگذریم و به ویژه در مباحث دانشگاهی یک بخش جدی را برای کسب و کار داشته باشیم؛ علاوه بر اینکه واحدهایی مانند کارآموزی که به آن توجهی نمیشود باید بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرند باید به ابعاد مختلف توسعه فردی دانشجویان نیز توجه شود و از تربیت یک بعدی دانشجویان به شدت اجتناب کرد. این آدمها هستند که محور پیشرفت هستند و با آدمهای با رشد نامتوازن نمیتوان پیشرفتهای بزرگی داشت.
خاکباز ادامه داد: اگر کسی مدرکی میگیرد باید در آن زمینه کاربلد باشد، سیستم نفتپرور افراد را به سمتی برده است که نگاه نخست افراد کارمندی بوده اما این نگاه در نسل جدید در حال تغییر است که امیدواریم ظرف ۱۰ سال آینده نتایج خوبی حاصل شود.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ سال قبل نهضت علم و جنبش نرمافزاری مطرح بود و بسیاری از افراد فهم و درک درستی از آن نداشتند و خیلی از افراد فکر نمیکردند این جنبش به ثمر بنشیند و در فناوریهایی مانند نانو، هستهای، موشکی و غیره بتوانیم موفق باشیم. هرچند ما خلأهایی داریم ولی فکر میکنم که ظرف چند سال آینده بیش از امروز شاهد کسب و کارهای جدید باشیم.
ضرورت کاربردی شدن پژوهش
معاون پژوهش و فناروی جهاددانشگاهی استان قزوین در خصوص پیوند صنعت و دانشگاه نیز تشریح کرد: باید پژوهشها کاربردی شوند و درک و احترام متقابل و صبر از ابزارهای اساسی برای رسیدن به نتیجه است در همین راستا مراکز پژوهشی، شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد باید بیاموزند که چه خروجی داشته باشند تا نیاز بازار اعم از جامعه،تولید و صنعت را برطرف کنند، از سویی دیگر صنایع نیز باید به دانش جامعه دانشگاهی احترام بگذارد.
پژوهش و نوآوری یک الزام است نه یک گزینه
این مسئول بیان کرد: طبیعتاً در این مسیر گاهی اوقات صنایع تجربه کارهای پژوهشی را دارند که هیچ خروجی برای آنها نداشته است شاید انگیزهای برای کارهای پژوهشی بعدی نداشته باشند اما باید بدانند که راهی غیر از پژوهش و نوآوری برای حذف نشدن وجود ندارد و امروزه پژوهش و نوآوری یک الزام است نه یک گزینه اختیاری. در مجموع این یک موضوع دوطرفه است و تولیدکننده باید سعی کند به سمت نوآوری رود و اگر این کار را انجام ندهد قطعاً از بین خواهد رفت. در شرایط کرونا شرکتهایی که به سلاح دانش مجهز و سالهای قبل برای نوآوری هزینه کرده بودند خیلی سریع تغییر وضعیت دادند و خللی در تولید آنها وارد نشد.
وی با اشاره به پژوهش در حوزه علوم انسانی بیان کرد: در حال حاضر در پژوهشها و کارهای فناورانه حوزه علوم انسانی خلأ جدی داریم که بخشی از آن ناشی از کمبود نیروی انسانی و بها ندادن به این مقوله در ۲۰ سال گذشته است.
خاکباز یادآور شد: بخشی از اتفافات باعث شده پژوهشهای علوم انسانی قوی و پرقدرت نباشند که بتوانیم به آن اتکای جدی داشته باشیم هر چند پژوهشهای خوبی داریم اما متأسفانه در حوزه پژوهش جاماندهایم.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
دستگیری ۳ شرور مسلح در عملیات ویژه پلیس ایرانشهر
سرپرست فرمانداری بندر انزلی معرفی شد
سانحه برای خودروی استاندار/ حال عمومی مهدی زندیه وکیلی خوب است
سمنان میزبان اجلاس سراسری نماز دانشآموزی کشور شد
اولین مزرعه کشت حفاظتی در شهرستان زارچ ایجاد شد
انجام ۳ عملیات مردم یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه در هفته گذشته
شهرکرد سردترین نقطه در کشور
ترافیک سنگین در جاده های البرز/ جاده کرج - چالوس بسته است
امام جمعه اصفهان: مشخص نبودن حد وقف در اصفهان چالش جدی است
امام جمعه خرمآباد: جذب نیروی بدون ضابطه در ادارات جرم انگاری شود
مهرواره «بانور» برای توانمندسازی بانوان کنشگر رسانه برگزار می شود
ضرورت افزایش بودجه استان یزد با توجه به سهم پررنگ یزد در اشتغال کشور
هلاکت و دستگیری ۷۶ تروریست در سیستان و بلوچستان
حادثه رانندگی در محور اهر- تبریز ۷ نفر مصدوم در پی داشت
وزیر ارتباطات: استفاده از ظرفیت ابر دولت باید به صورت ویژه دنبال شود
ترافیک سنگین در جاده های البرز/ جاده چالوس بسته است
استفاده از ظرفیت ابر دولت باید به صورت ویژه دنبال شود
اقدامات وزارت نفت براساس اولویت شهرها باشد
احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری یک مطالبه جدی محیط زیستی در چهارباغ
ادامه انسداد بخشی از جاده کرج- چالوس تا ۱۰ آذرماه
مجهزترین پارکینگ بافت پیرامونی حرم رضوی به بهره برداری می رسد
آخرین خبرها از ثبت جهانی دره خرمآباد؛ امیدوارم تیرماه جشن جهانیشدن را بگیریم
هزینه کرد ۱۸ میلیارد تومانی برای تکمیل و تجهیز زیرساختهای فرهنگی در خراسان جنوبی
تصادفات در محورهای جنوب استان بوشهر ۱۲ درصد کاهش یافت
۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های گازرسانی رامسر تخصیص یافت
برنامه قطعی برق در خراسان شمالی اعلام شد+ جدول
رقم بذر جو مقاوم به سرمازدگی در گلپایگان رونمایی شد
نشست تخصصی شهید شهرکی در استان سمنان برگزار می شود؛ تبلیغ مسئله محور در مساجد
یک فوتی و ۱۲ مصدوم در حادثه ترافیکی محور شهرکرد - اصفهان
تخصیص ۳۲۴ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون در مازندران