میرنیوز

شکنندگی بودجه ۱۴۰۰/رابطه با آمریکا مضر است

شکنندگی بودجه ۱۴۰۰/رابطه با آمریکا مضر است 2020-12-09T10:20:00+03:30

دومین برنامه از سلسله نشست‌های خانه ملت با  حضور جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی توسط شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور برگزار شد. 

به گزارش دریافتی ایسنا، در این نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مسائل ملی و استانی بررسی شد که در آن دانشجویان به طرح سوالات و مطالبات خود پرداختند.

جعفر قادری عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد لایحه بودجه۱۴۰۰، اضافه کرد: در ماهیت این بودجه بیش از ۴۰ درصد از منابع وابسته به درآمدهای نفتی و فقط ۲۹ درصد درآمدها از درآمدهای مالیاتی بوده که نسبت پایینی است. 

او با بیان اینکه با این بودجه نفتی، اتکا به منابع مالیاتی کمتر شده و اشکال جدی به آن وارد است، افزود: از این نظر که بخش قابل توجهی از منابع را از طریق استقراض از مردم تامین می‌کند که موجب استقراض از بانک مرکزی می شود و افزایش پولی، نقدینگی و نرخ تورم را به دنبال دارد و بیشترین آسیب هم در این جریان متوجه قشر کم درآمد و حقوق بگیر جامعه می‌شود. 

ایراد به رشد درآمد نفتی و کاهش درآمد مالیاتی

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رشد وابستگی به نفت، کاهش سهم درآمدهای مالیاتی و فرض خوشبینانه دولت مبنی بر صادرات روزانه بین یک میلیون تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریم یک فرض واقعی نیست و مشکلات جدی را متوجه کشور می‌کند.

قادری با اشاره به ایرادات و مشکلات جدی بودجه سال آینده، آن را شکننده برشمرد و تصریح کرد: محقق نشده هر مورد از منابع درآمدی دولت را ناچار می‌کند که از طریق اسناد خزانه ای یا استقراض از مردم کسری‌هایش را تامین کند. 

او بیان کرد: دولت مسیری را که برای تامین منابع در بخش عدم فروش نفت پیش بینی کرده، انتشار اوراق سلف نفتی است که در همان جلسه سران قوا مورد مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس قرار گرفت و عملا ادامه پیدا نکرد اما همان مورد مخالفت دوباره در بحث لایحه بودجه هم آمده از این رو مجلس نمی تواند با این لایحه موافقت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد اقدامات مجلس در اصلاح لایحه بودجه گفت: مجلس طرحی را در دستور کار دارد و بند هایی از آن را مصوب کرده که در حقیقت طرح برخی احکام لازم برای تدوین بودجه‌های سالیانه بوده و اشاره ای به ساز و کار های اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، جلوگیری از خام فروشی، بحث توزیع عادلانه منابع بودجه ای و درآمدهای آن، بحث تکیه و تاکید بر مالیات‌ها به ویژه مالیات‌های بر مصرف، شفافیت بودجه، کاهش سهم دولت که متاسفانه در لایحه دولت نادیده گرفته شده است و موجب رد آن در مجلس می‌شود و پس از اصلاح توسط دولت، دوباره به مجلس برگردد.

قادری ادامه داد: جهت گیری و سمت و سوی فعالیت‌ها و کارهای دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام دو است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه می‌توان مشاهده کرد.

او با بیان اینکه مجلس با بحث فروش اوراق سلف نفت مخالفت کرد و دولت دوباره آن را در لایحه بودجه آورد، افزود: این بدان معنا است که  برای پاسخگویی به نیاز مردم راهی جز فروش نفت نداریم و برای این اقدام هم باید سمت مذاکره و برجام‌های بعدی رفت که این نگاه در عملکرد دولت در تدوین بودجه مشاهده می‌شود.

رابطه با آمریکا مضر است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، رابطه با آمریکا را مضر عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا صداقت خود را در این رابطه نشان نداده و به حداقل‌های مذاکره پایبند نبوده از این رو توجیهی برای مذاکره با آمریکا یا تن دادن به قرارداد وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه با ورود به مذاکرات و توافق و برگ برنده خود را یکی پس از دیگری از بین برده و تعهداتی برای خودمان ایجاد می‌شود، اضافه کرد: طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده به ویژه کشوری که نقش غالب را دارد و با توجه به جایگاه آمریکا، می‌تواند اراده خود را بر کشورها تحمیل کند و این موجب می‌شود که دیگران جرات عمل به تعهدات خودشان نسبت به ما را نداشته باشند.

او تصریح کرد: باید به مسائل داخلی خودمان پرداخته و در صورت بی توجهی به مذاکرات، خیلی از مسائل و مشکلات حل می‌شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس گفت: در مجلس، استیضاح رئیس جمهور رای بالایی هم می‌آورد اما آیا در این شرایط استفاده از ابزار استیضاح و طرح سئوال از رئیس جمهور صلاح است؟ چرا که  اینها مباحثی است که فقط به خود مجلس ارتباط پیدا نمی‌کند و باید با هماهنگی مجموعه‌های دیگر، مجموعه حاکمیت نیز به این جمع بندی برسد و شاید مصلحت جامعه را در چیزهای دیگری ببینند. 

قادری با اشاره به قرارداشتن در ماه‌های پایانی دولت، گفت: مصلحت اندیشی‌ها و محدودیت زمان که وجود دارد و نگرانی از ساز و کارهای معیوب در قانون مانند اجازه به رئیس جمهوری برای اداره وزارتخانه توسط سرپرست در زمان استیضاح وزیر، کار وزارت خانه را با مشکل روبرو کند و این تغییر و تحولات پی در پی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند از این رو در شرایط فعلی از ابزار های برنده خود در مجلس نمی‌توانیم استفاده کنیم و از ابزار های دیگری استفاده کرده‌ایم.

او مصلحت اندیشی را عامل استیضاح نشدن رئیس جمهور دانست و افزود: جامعه شاید انتظار استفاده مجلس از ابزارهای برنده خود را داشته باشد اما به دلیل برخی مصلحت اندیشی‌ها که شاید درست هم باشد، این اتفاق نمی‌افتد چرا که  برجسته شدن اختلافات سیاسی در کشور در شرایط فعلی، دشمن را ترغیب به افزایش فشارها به کشور می‌کند از این رو عدم انجام برخی از کارها در مجلس نشانه ناتوانی آن نبوده بلکه به دلیل  مصلحت اندیشی  و نگرانی که بدتر شدن اوضاع کشور است. 

خلاءهای قانونی برای ساماندهی کارتن‌خواب‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با سازماندهی کارتن خواب‌ها بیان کرد: کاستی‌ها و خلاء هایی در قانون مربوط به ساماندهی کارتن خواب‌ها به دلیل نبود متولی این قضیه وجود دارد که در این فاصله ۶ ماهه ۴۵ تا طرح اصلاح قانون داشته‌ام و با صحبتی که با آقای نجابت دیگر نماینده شیراز و زرقان داشتیم قرار شد با ایشان خلاء‌های قانونی را در این رابطه پر کنیم. 

قادری در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی گفت:  مالیت بر خانه‌های خالی که در مجلس مصوب شد و چندین مرتبه  بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و آخرین ایرادات شورای نگهبان هم مرتفع شد و دوباره دوباره شورای نگهبان رفت و منتظر نظر نهایی هستیم.

وی بیان کرد: برای مالیات بر عایدی سرمایه بک بحث پیچیده‌ای بوده و اولی تر این است که دولت لایحه بیاورد ولی دولت لایحه‌ای نمی‌آورد و مجلس هم با توجه به ساز و کارهایی که در آن وجود دارد شاید طرح پخته ای از آن بیرون نیاید.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سرعت عمل پایین عنوان کرد: با این سرعت و این دقت ما به جایی نمی‌رسیم و باید فرآیندها را در مجلس اصلاح کنیم و در عین حال طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمسیون مصوب شده و قرار است در صحن مجلس آورده شود.

قانون جمعیت و تعالی خانواده به‌زودی به شورای نگهبان می‌رود

قادری در مورد قانون جمعیت گفت: قانون جمعیت و تعالی خانواده که بخشی از مشکلات قوانین قبلی را مرتفع می‌کند الان اصل هشتاد و پنجی شد و مجلس می‌تواند به صورت موقت وضع قوانین را به کمیسیون‌ها واگذار کند و در کمسیون مشترک در حال بررسی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمع بندی قانون جمعیت و تعالی خانواده و ارسال آن به شورای محترم نگهبان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در صورت تایید، طرح به مدت ۴ یا ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که در آن سعی کردیم ایرادات و اشکالات قانون تسهیل ازدواج حل شود و فرزند آوری و ازدواج را تسهیل کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)