میرنیوز

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان 2020-10-03T10:35:42+03:30

خوزستان زادگاه و محور اسب اصیل عرب است اما طی چند سال اخیر باشگاه‌های سوارکاری و مالکان اسب‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ فقدان مسابقات سوارکاری به واسطه آب و هوای گرم خوزستان و به تبع آن نیز کمتر دیده شدن اسب‌های خوزستانی و تاثیر آن در خرید و فروش و درآمدزایی، کمبود آذوقه، هزینه بالای نگهداری اسب‌ها و عدم حمایت نهادها، از جمله مشکلات اساسی اسب داری در خوزستان محسوب می‌شوند. مشکلاتی که در کم شدن رونق صنعت اسب در استان و عقب افتادن مهد صنعت اسب اصیل عرب نسبت به استان‌های دیگر تاثیر بسیاری داشته است.

البته معضلات اسب داری در خوزستان به این جا ختم نمی‌شود و رد پای دلالان نیز در این صنعت دیده می‌شود. دلالانی که از مشکلات موجود در مسیر اسب داری بهره برده و با خرید اسب‌های تولیدی اسب‌داران با قیمت کم، ضمن اینکه جیب‌های‌شان پُر پول‌تر شده، باعث شده‌اند تولید اسب کم‌کم از دست خوزستانی‌ها نیز خارج شود.

در سال‌های اخیر همین مشکلات باعث شده که حتی باشگاه‌های سوارکاری به فکر تغییر شغل و تعطیلی باشگاه‌های خود نیز باشند، فکری که اگر به واقعیت تبدیل شود، صنعت اسب در خوزستان را با چالش اساسی مواجه خواهد کرد.

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

آب و هوای گرم و کمبود آذوقه از مشکلات اسب‌داران خوزستانی

به گزارش ایسنا، علی بهزادی از اسب داران قدیمی اهواز است که در باشگاه او ۱۸ راس اسب وجود دارد؛ این باشگاه‌دار صنعت اسب در استان خوزستان را دچار چند مشکل اساسی دانست و گفت: از بزرگترین مشکلات این صنعت در استان آب و هوای خوزستان است. به دلیل آب و هوای گرم خوزستان در کمتر فصلی می‌توان مسابقات برگزار کرد و کم بودن رقابت‌ها نیز باعث شده که قیمت اسب خوزستان برای فروش به حد نصاب نرسد. تا وقتی مسابقات برگزار نشود، صنعت اسبی هم در کار نیست و سوارکار و مالک اسب نیز نمی‌توانند امرار معاش کنند. تاثیر برگزاری مسابقات آنقدر زیاد است که تا مسابقه‌ای نباشد، اسب‌ها کمتر دیده شده و باشگاه‌داران نیز در بحث درآمدزایی دچار مشکل می‌شوند.

وی کمبود آذوقه را دیگر مشکل اساسی صنعت اسب در خوزستان دانست و ادامه داد: در حالی که خوزستان از نظر سرزمینی یک جلگه است اما متاسفانه از نظر خرید آذوقه با مشکل مواجه هستیم. البته به تازگی جهاد کشاورزی پا پیش گذاشته است و در تهیه سبوس به قیمت دولتی به باشگاه‌داران کمک می‌کند و قول هم داده که جُو و مابقی نهاده‌های مورد نیاز در بحث آذوقه اسب‌ها را به باشگاه‌داران بدهد.

این باشگاه‌دار قدیمی با بیان اینکه در ایران صادرات اسب وجود ندارد و این نیز از بزرگترین مشکلات ما محسوب می‌شود، گفت: اسب وارد ایران می‌شود ولی به بن‌بست می‌خورد و برای خروج و صادرات راهی وجود ندارد که این نیز به دلیل نبود قرنطینه خوب و سپس صادر کردن آن به خارج از کشور است. در مجموع به خاطر مشکلات موجود، دست صنعت اسب در خوزستان خیلی باز نیست.

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

نبود صادرات و رد پای دلالان در خارج شدن تولید اسب از دست خوزستان

به گزارش ایسنا، محمدرضا نیکروان، موسس یک باشگاه سوارکاری در اهواز است که این باشگاه برای چهار سال در مسابقات زیبایی قهرمان کشور شده است. نیکروان درخصوص مشکلات و معضلات صنعت اسب در خوزستان توضیح داد: ما کارمان را خیلی گسترش داده بودیم و در همین باشگاه نیز میزبان مسابقات زیبایی بودیم اما اکنون مشکلات اسب داری آنقدر بسیار است که نمی‌توانیم مانند سابق کار کنیم؛ نگهداری اسب‌ها سخت و مشکلات خاص خود را دارد و از سوی نهادها نیز هیچ کمکی به ما نمی‌شود و نداشتن حامی باعث بیشتر شدن مشکلات شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات باعث شده که رونق اسب داری در خوزستان بسیار کم شود و باید فکری در این خصوص شود، افزود: خوزستان مهد اسب اصیل عرب است و حیف است که در این صنعت از استان‌های دیگر عقب بیافتیم. اسب‌های خوبی در استان داشتیم ولی برخی مالکان به دلیل مشکلات موجود مجبور به فروش اسب‌های خود شدند و اکنون نیز جایگزینی اسب‌هایی که تولیدات خودمان هستند، بسیار سخت است. آن‌هایی که اسب‌های تولیدی ما را خریداری کرده‌اند، در حال تولید بهترین اسب‌ها و فروش آن‌ها به سراسر کشور با چندین برابر قیمت هستند.

این باشگاه‌دار با اشاره به هزینه‌های هنگفت بر دوش باشگاه‌ها، گفت: کمبود آذوقه باعث شده که هزینه خرید علوفه چندین برابر شود. ضمن اینکه پرداخت هزینه کارگران و آب و برق آن هم بدون حامی مالی، کار را سخت‌تر کرده است. باشگاه بنده از قدیمی‌ترین و بزرگترین باشگاه‌های استان است ولی به دلیل همین مشکلات، برای چندین بار قصد تعطیلی باشگاه و تغییر شغل را داشتیم زیرا دخل و خرج به هم نمی‌خورد. ما واقعا انتظار کمک و رسیدگی داریم و حیف است که خوزستان با این همه قدمت در صنعت اسب اصیل از دیگر استان‌ها عقب بیفتد.

وی دلیل ماندگاری در این حرفه را عشق به اسب و این شغل دانست و ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند که وضعیت مالی باشگاه‌های سواکاری خوب است اما واقعا به این صورت نیست. اسب حیوان بسیار حساسی است و تلفات نیز در آن بسیار است و هر اسبی که تلف شود، چندین میلیون تومان ضرر خواهیم کرد. ضمن اینکه بحث بیمه اسب‌ها نیز هزینه هنگفتی به باشگاه‌ها تحمیل می‌کند که مقرون به صرفه نیست و واقعا نیازمند کمک مسئولان در این زمینه هستیم.

نیکروان درباره صادر نشدن اسب ایرانی به کشورهای دیگر نیز گفت: به دلیل بحث قرنطینه که در کشور وجود ندارد، صادرات هم صورت نمی‌گیرد و از سویی دست دلال‌ها بازتر می‌شود و اسب‌ها را با قیمت کم از تولیدکنندگان خریداری کرده و با چندین برابر قیمت می‌فروشند. مالکان اسب‌ها هم به دلیل مشکلاتی که در این صنعت دارند، مجبور به فروش اسب‌های خود شده اما سود را دلال‌ها می‌برند.

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

تاثیر پیست اختصاصی در رونق بیشتر صنعت اسب در خوزستان

به گزارش ایسنا، حسین برون، رییس هیات سوارکاری خوزستان درباره حل مشکلات باشگاه‌های سوارکاری و رونق به صنعت اسب در استان، عنوان کرد: برای رونق بیشتر به این صنعت در خوزستان، مسابقات استانی و کشوری کورس و زیبایی را در تقویم هیات جای داده‌ایم که با گرفتن مجوز این رقابت‌ها از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان و برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مطمئنا این مهم به رونق صنعت اسب در استان کمک کرده و در بحث درآمدزایی و خرید و فروش اسب نیز به باشگاه‌داران کمک شایانی خواهد کرد.

وی درباره نبود حمایت مالی از اسب‌داران و مشکل آذوقه برای اسب‌ها نیز گفت: ما تنها در بحث مسابقات اسپانسر داریم و معمولا باشگاه‌داران خودشان باشگاه‌های‌شان را اداره می‌کنند و منبع درآمدی‌شان از طریق نگهداری اسب‌هایی است که به آن‌ها سپرده می‌شود. در بحث آذوقه نیز چندین سال است که جهاد کشاورزی به تعاونی اسب‌داران سبوس می‌دهد تا بخشی از هزینه اسب‌داران جبران شود اما سهمیه خیلی به چشم نمی‌آید.

رییس هیات سوارکاری خوزستان با اشاره به نبود پیست استاندارد بین‌المللی سوارکاری در استان و تاثیر این مهم بر صنعت اسب در خوزستان، افزود: دستور تعیین ردیف بودجه برای احداث این پیست از سوی استاندار داده شده است. در حال حاضر در اهواز یک پیست داریم که متعلق به شرکت برق منطقه‌ای بوده که البته همکاری خوبی با هیات داشته‌اند اما اینکه هیات هنوز یک پیست اختصاصی و استاندارد ندارد، یک معضل است. اگر چنین زیرساختی فراهم شده و این پیست اختصاصی را در اختیار داشته باشیم، مطمئنا در برگزاری بهتر مسابقات و بحث رونق صنعت اسب در خوزستان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی سرکشی مداوم به باشگاه‌های سوارکاری را از مهمترین دغدغه‌های هیات استان دانست و گفت: ما پای صحبت‌های اسب‌داران در شهرهای مختلف می‌نشینیم و با شنیدن مشکلات آن‌ها، موارد را برای حل‌شدن، به اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان منعکس می‌کنیم و امیدواریم که نتیجه خوبی حاصل شود و این صنعت در خوزستان با رونق باقی بماند.

فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

به گزارش ایسنا، برخلاف آنکه مشکلات باشگاه‌های سوارکاری در خوزستان طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده اما در این سال‌ها نگاه چندان خوبی به رفع مشکلات موجود در مسیر اسب‌داران نشده است، هر چند هیات فعلی سوارکاری استان برنامه‌های خوبی برای همچنان سرپا بودن صنعت اسب در خوزستان دارد. این صنعت آنقدر مهم بوده که اگر باشگاه‌داران همچنان در این مسیر تنها باشند، شاید در آینده نزدیک مهد اسب اصیل ایران دچار اتفاقات ناگوار شده، به صورتی که به طور کلی تولید اسب از دست اسب‌داران خوزستانی خارج شده و شاید این صنعت در خوزستان به زمین بخورد. اتفاقی که اگر رخ دهد، ضمن از کار افتادن چرخه این صنعت در خوزستان، ضررهای مالی زیادی به استان حتی در بخش اقتصادی و گردشگری وارد خواهد کرد.

مسئولان متولی ورزش خوزستان نیز باید بتوانند زیرساخت لازم یعنی پیست اختصاصی را در اختیار هیات استان قرار داده تا با برگزاری مسابقات و میزبانی رقابت‌های کشوری و نمایش تولیدات داخلی، رونق از دست رفته را به صنعت اسب خوزستان برگردانده و زادگاه و مهد اسب اصیل عرب همچنان در خوزستان پایدار باقی بماند.

گزارش: پریسا زنگنه‌منش – ایسنا

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)