میرنیوز

ماجرای محبوس کردن کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر چه بود؟

ماجرای محبوس کردن کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر چه بود؟ 2020-09-05T10:18:17+04:30

شهروندان شاهین شهر با پلیس و سازمان آتش نشانی تماس گرفتند و زمانی که ماموران توانستند وارد زیر زمین اداره بهزیستی شوند با صحنه عجیبی مواجه شدند؛ تعدادی از کودکان کار و خیابانی که ساعاتی قبل از سطح شهر جمع آوری شده بودند، در زیرزمین این اداره محبوس شده و درخواست کمک می کردند!

 ۱۰ کودک و نوجوان محبوس شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، کودکان سر چهار راه ها بودند که از قرار معلوم توسط ماموران جمع آوری شده و تحویل این اداره شده بودند، اما اداره بهزیستی شاهین شهر آنها را بدون مراقب و کوچکترین امکاناتی در این زیرزمین محبوس کرده بود.

به ما فرصت بررسی بدهید

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، ابتدا از هرگونه مصاحبه درباره حادثه اتفاق افتاده در اداره بهزیستی شاهین شهر امتناع و به گفتن این جملات بسنده کرد که در این مورد باید به ما فرصت بدهید و این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است.

وی در ادامه با تاکید براینکه چنین موضوعی باید به صورت دقیق بررسی شود، اعلام کرد: تیم بازرسی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اکنون در آن اداره مستقر شده تا ابعاد موضوع را بررسی کند و در صورت اثبات، براساس قانون به آن رسیدگی شود.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان شهرستان شاهین شهر این بود که برای اجرای طرح ضربتی جمع آوری کودکان کار آن هم ساعت ۲۳ شب پنجشنبه، با اداره کل بهزیستی استان هماهنگی بیشتری می کردند تا ما بتوانیم برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشیم.

عذرخواهی از مردم و کودکان کار

فرشاد با عذخواهی از مردم و کودکانی که این اتفاق برای آنها افتاده، گفت: این قول را به مردم می دهم که با متخلف یا متخلفین به طور جدی برخورد کنیم.

امین عسگری، مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی گری در شاهین شهر، اظهار کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری، نیروی انتظامی و شهرداری‌ موظف به جمع‌آوری کودکان و نوجوانان متکدی که عمدتا از اتباع خارجه هستند در معابر و اماکن عمومی شاهین شهر شدند، همچنین اداره بهزیستی شهرستان موظف شد به مدت ۲ تا ۳ ساعت پذیرای این کودکان بوده و نیروی انتظامی نیز با استقرار مامور در محل اداره بهزیستی، کودکان را به والدینشان در مقابل دریافت گذرنامه، اوراق هویتی و کارت اقامت آنها تحویل دهد.

اصل ماجرا به روایت مدیر بهزیستی شاهین شهر

وی با تایید اینکه در پنجشنبه شب گذشته، ۱۰ کودک و نوجوان از اتباع خارجه تحویل اداره بهزیستی شدند، افزود: در خبر کذب منتشر شده در فضای مجازی گفته شده: " ماموران بهزیستی کودکان کار را در زیرزمینی متروک محبوس کرده و برای گذراندن تعطیلات آخر هفته آنان را به حال خود رها و اداره را ترک کرده‌اند"، این در حالی است که طرح جمع‌آوری متکدیان از ساعت ۲۳ شب پنجشنبه آغاز شد و تا حدود ساعت ۲۴ ادامه داشت، در تمام این مدت بنده در اداره حضور داشتم، همچنین تا صبح روز جمعه از اداره بهزیستی خارج نشدم و فیلم ضبط شده دوربین‌های مدار بسته اداره بهزیستی شاهین‌شهر گواه کافی و مستند بر تایید صحبت‌هایم است.

مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، تصریح کرد: به کار بردن کلمه "کودکان کار" برای این افراد صحیح نیست و واژه "متکدی" مناسب‌تر است. کودک کار به کودکانی که در کارگاه‌ها، مراکز تولید و خدماتی به اشتغال دائم مشغول اند اطلاق می‌شود و تمیز کردن شیشه خودرو، فروش فال، آدامس، جوراب، دودکردن اسپند و ... کار نبوده و کودکان و نوجوانان، مشغول به این امور متکدی هستند، همچنین این افراد فاقد تابعیت ایران بوده و بیشتر از اتباع خارجی هستند که ساکن شاهین‌شهر نبوده و به صورت سازمان یافته از اصفهان و دولت‌آباد به شاهین‌شهر وارد می‌شوند.

عسگری، در ادامه توضیحاتش با ابراز گله‌مندی از ناهماهنگی بین دستگاهی در مورد وقایع پیش آمده، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی گری در شاهین‌شهر، تحویل کودکان به والدین با دریافت کارت اقامت و اوراق هویتی امکان‌پذیر بود که در این راستا مادر یکی از کودکان متکدی با فریاد و ایجاد هیاهو در محوطه اداره بهزیستی که این مورد نیز توسط دوربین‌های مدار بسته اداره، مستند و ثبت شده است، باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد فضایی متشنج شد. با ورود سازمان آتش نشانی شاهین‌شهر به موضوع و عملکرد ناهماهنگ آن سازمان نیز جو و شرایط بدی به وجود آمد.

محسن انصاری، مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به خاطر شیوع کرونا هیچ گونه طرح جمع آوری افراد کارتن خواب، متکدیان و کودکان کار نباید اجرا شود، مگر طرح هایی که تحت کنترل و نظارت خاص و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و قرنطینه انجام شود، از جمله طرح جمع آوری معتادان متجاهر که در کشور درحال اجراست.

مکان استانداردی برای نگهداری کودکان کار نداریم

وی با اشاره به اینکه هیچ مکان استانداردی برای قرنطینه و نگهداری کودکان کار در سطح استان اصفهان نداریم، گفت: نیروی انتظامی و ستاد رفع تخلفات شهرداری فقط مجوز جمع آوری کودکان کار را دارند اما پس از جمع آوری این کودکان را تحویل اداره بهزیستی می دهند، درحالی که اداره بهزیستی شاهین شهر مکانی برای نگهداری کودکان جمع آوری شده نداشته و تنها راهکاری که به ذهن آنها رسیده محبوس کردن کودکان در زیرزمین اداره بوده است!

این فعال اجتماعی، با اشاره به اینکه سوالات زیادی وجود دارد که نمی دانیم پاسخ آنها چیست و چرا باید این کودکان به این شیوه جمع آوری و محبوس شوند!؟ افزود: در قانون داریم که کودکان کار و خیابانی باید جمع آوری شوند، ولی اینکه چطور جمع آوری و کجا نگهداری شوند باید مشخص باشد. اورژانس اجتماعی باید کودکان کار را تحویل بگیرد، درحالی که مکانی برای نگهداری آنها ندارند.

اگر صدای کودکان به گوش نمی رسید!؟

وی با بیان اینکه خیریه پایان کارتن خوابی امید بیش از ده ها بار نامه نگاری رسمی با دستگاه‌های مسئول داشته تا با همکاری تمام دستگاه ها بتواند ساماندهی کودکان کار را انجام دهد و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، گفت: برای نگهداری کودکان کار پورپوزال های دقیق علمی و کارشناسی ارائه کرده ایم، اما یک سازمان مردم نهاد به تنهایی کاری از پیش نمی برد و همه دستگاه ها باید کمک کند تا بتوان در زمینه سازماندهی کودکان کار اقدام کرد.

انصاری با تاکید براینکه تا زمانی که شرایط و زیرساخت های لازم آماده نشده از هرگونه اقدام شتاب زده و بی برنامه باید جلوگیری کرد، اظهار کرد: اگر صدای این کودکان به گوش کسی نمی رسید و مردم احساس مسئولیت اجتماعی نمی کردند معلوم نبود چه اتفاقی برای این کودکان می افتاد!

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)