میرنیوز

از کرونا بیشتر از گرسنگی نمی‌ترسیم!

از کرونا بیشتر از گرسنگی نمی‌ترسیم! 2020-07-26T09:55:40+04:30

رزق و رونق هنوز از خواب کرونایی بیدار نشده و این ویروس همچنان بر خیابان‌ها سایه انداخته اما بعضی ها به اجبار خانه‌های امن خود را ترک می‌کنند، در آن حوالی مادری را با دختربچه‌ اش که چهره‌ای کبود دارد، می بینم، در میان زباله های سفید و سیاه کنار خیابان سعی داشتند ظروف پلاستیکی را جدا و پس مانده های غذاهایی را جمع کنند که بتوانند شکمشان را سیر کنند.

پدرم گفت دخترم ببین این خانم با بچه اش در این موقعیت کرونا دارند آشغال جمع می کنند تا شکم خودشان را سیر کنند، خدا بهشان رحم کند. به پدرم گفتم یک لحظه نگهدار تا با آنها صحبت کنم و بپرسم چرا این وقت شب اینجا آمده اند و در حال جمع آوری زباله هستند؟ پدرم متوقف شد. رفتم پیش آن زن، پرسیدم اسمت چیست؟ خودش را معصومه معرفی کرد، از دخترش که فاطمه بود، با آن چهره مظلومش که داشت یک به یک ظروف پلاستیکی را جدا می کرد پرسیدم می دانی بیماری کرونا آمده، پس چرا دستکش و ماسک نزدی، ممکن است مریض شوی؟ گفت «مامانم گفته خیلی مواظب باشم، مواظبم، چند روز پیش هم که در خیابان بودم، چند نفر آمدند سراغم، یک خانم مهربان و چند آقا، یک ‌چیزهایی در مورد کرونا گفتند و چند تا ماسک و دستکش دادند و رفتند.»

پرسیدم خب اگر ماسک و دستکش داری پس چرا استفاده نمی کنی؟ چند ساله هستی؟ فقط پاسخ داد «‌۹ سالمه» جواب سوالم را نداد و باز تا نیمه سرش را در میان زباله ها فرو کرد و مشغول زیر و رو کردن دستمال‌ها، ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده شد تا شاید بتواند ظرف‌های پلاستیکی را شکار کند.

رو به فاطمه گفتم چند تا خواهر و برادر هستید؟ گفت «من با مادر و یک خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خودم زندگی می کنم». پس پدرت کجاست؟ گفت «پدرم معتاد و کارتن‌خواب بوده و الان یک سالیست که از او بی‌خبر هستیم اما مامان می‌گوید بابا مرده است، برای همیشه خیال کنید مرده چون نیست، آدمی هم که نیست با مرده هیچ فرقی ندارد، اینها حرف های مامانم است اما من دلم برای بابا تنگ شده...»

یک ساعتی را کنارشان ماندیم. از فاطمه پرسیدم فقط شب ها به کمک مادرت می آیی و زباله جمع می کنی یا نه کار دیگه ای هم انجام می دهی؟ پاسخ داد «نه، روزها در خیابان آدامس و جوراب می فروشم، با کمک مادرم نان‌آور خانه ام.»

از کرونا بیشتر از گرسنگی نمی ترسیم!

پرسیدم سواد داری؟ به مدرسه می روی؟ گفت «سواد خواندن و نوشتن دارم و می‌دانم که ویروس کرونا خطرناک است و شهر در اوایلی که کرونا آمده بود، قرنطینه شد. قبل از کرونا ما اصلاً زباله گردی نمی کردیم، همین پارسال توی اسفند بعد از کرونا قبل از اینکه بیایم زباله‌گردی کنم، دستمان خیلی خالی بود، یک روز هیچی در خانه‌ نبود بخوریم، یعنی از شب قبل شام نخوردیم، فردایش هم صبحانه و ناهار نخوردیم. شب که شد ضعف کردیم. مامان به من و خواهرم و داداشم گفت اگر می‌خواهید ضعف نکنید تا می‌توانید آب بخورید، خواهر پنج ساله ام آنقدر شکم خالی آب خورد که روده اش پاره شد و دلش درد گرفت. ما از کرونا بیشتر از گرسنگی نمی‌ترسیم!»

به گفته این دختر ۹ ساله این روزهای تعطیلی مدارس بستری فراهم کرد که برای کار و فعالیت در این روزهای کرونایی بیشتر به خیابان‌ها برود و کار کند، فاطمه تعطیلی مدارس به‌علت شیوع ویروس خطرناک کرونا را مشابه تعطیلی تابستان می دانست و معتقد بود در این روزهای کرونایی باید کمک خرج خانه باشد.

مادر فاطمه زیاد حرف نمی زد، فقط مشغول جمع کردن ظرف های پلاستیکی بود اما هر دوی آنها امیدوار هستند اوضاع مانند قبل شود، هر چند قبل از این هم زندگی برایشان دشوار بود اما به گفته خودشان این روزها اگر زباله‌گردی نکنند و روزها هم فاطمه آدامس و جوراب نفروشد، خود و خانواده‌شان از گرسنگی می‌میرند.

کودکان کار و خیابانی نیازمند توجه و حمایت بیشتر

یک پژوهشگر اجتماعی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در این روزها که متأسفانه کرونا بر زندگی و روابط مردم سایه انداخته و نگرانی هایی را در سطح جهانی و ملی برای خانواده ها ایجاد کرده، کودکان کار و خیابانی بیشتر در معرض مخاطرات و پیامدهای نامطلوب آن از نظر اقتصادی، بهداشتی و سلامتی بوده بنابراین نیازمند حمایت و توجه جدی از جنبه های مختلف هستند.

مهرداد هوشمند اظهار کرد: مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از شیوع ویروس بر اقتصاد و وضعیت نامطلوب اقتصادی و درآمدی خانواده ها موجب شده که کار کردن کودکان در محیط های بیرون و خیابان افزایش پیدا کند که این امر احتمال شیوع و انتقال این بیماری را بین این قشر آسیب پذیر به علت عدم دسترسی آنها به استفاده از وسایل بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و ماسک تشدید می کند که این امر تهدیدی برای سلامت آنها و جامعه است.

وی افزود: پدیده کودکان کار یک مسئله اجتماعی و تاریخی است و ماهیت پیچیده ای دارد و عوامل گوناگونی در افزایش آن دخالت دارد و پدیده ای چند عاملی است و متغیرهای مختلفی در ایجاد آن تأثیرگذار هستند که باید از زوایای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که ضرورت دارد همه سازمان ها و نهادهای مسئول با اتخاذ رویکرد مشارکتی به مقابله با زمینه ها و عوارض و پیامدهای نامطلوب این پدیده بپردازند و در جهت کاهش و تعدیل آن گام بردارند.

هوشمند در ادامه گفت: واقعیت این است که بستر کار و فعالیت این کودکان آسیب پذیر، بیرون از خانه و محیط اجتماعی نامناسب است و باعث می شود که آنها در طول روز با افراد و گروه های مختلفی در ارتباط باشند و به علت عدم استفاده و دستیابی آنها به وسایل بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و جدی نگرفتن این بیماری از سوی آنها و خانواده هایشان و فقر اقتصادی، قربانیان این ویروس خطرناک در این روزهای تلخ باشند.

این مدرس دانشگاه افزود: اوضاع نامناسب اقتصادی و تنگناهای معیشتی ناشی از شرایط بد کرونایی باعث شده تا کودکان کار و خیابانی بیشتر وارد چرخه کار شوند و با افراد مختلف در خیابان ها در ارتباط باشند و با تجربه های مختلفی در دوران کودکی مواجه شوند، تجربیاتی که با زندگی بسیاری از کودکان متفاوت است.

وی ادامه داد: در واقع این کودکان به جای آن که کودکی کنند، بیشتر در معرض فقر، تبعیض و بی عدالتی و ناهنجاری های اجتماعی هستند و مجبورند بخشی از هزینه های زندگی خود و خانواده را در خیابان ها و سطل های زباله و آدامس فروشی و ... پیدا کنند چراکه بخشی از مشکلات زندگی بر دوش آنهاست، آنها نان آوران خانواده هستند بنابراین میزان آسیب پذیری آنها از جهات مختلف بیشتر است.

هوشمند مطرح کرد: با توجه به اینکه کودکان کار و خیابانی حتی در شرایط عادی هم از وضعیت بهداشتی مطلوبی در محیط زندگی و کار خود برخوردار نیستند و در این اوضاع خطرزای کرونایی به علت عدم رعایت مسائل بهداشتی، بیشتر در معرض این مخاطرات هستند، باید سازوکارهای اجرایی و حمایت های واقعی از این کودکان و خانواده هایشان در اولویت سازمان ها و دستگاه های مرتبط قرار گیرد و نگاهی جامع و تخصصی به محیط زندگی و خانوادگی ها آنها داشته باشند و مسائل و مشکلات آنها را بررسی کنند به طوریکه تجربه بسیاری از کشورها نشانگر آن است که هماهنگی و همسویی و هم افزایشی این سازمان ها نقش مؤثری در حل مشکلات و بهبود زندگی آنها خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، موج تازه کودکان کار به سمت زباله گردی رفته اند و این اتفاقات و تحولات نگران کننده‌ای است. با شیوع کروناویروس و خاموشی چراغ کسب و کارها برخی خانواده‌های تهیدست، کودکان خود را برای نان‌آوری روانه خیابان‌ها کردند. این گزارش که در مواجهه و گفت‌وگو با یک مادر و دختر بود، نمونه کوچکی از کل جامعه کودکان کار بود چراکه این نمونه کوچک می‌گوید در جریان کرونا به زباله گردی، تکدی‌گری، گل‌فروشی و جوراب فروشی، آدامس فروشی و ... روی آورده‌اند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)