میرنیوز
وقتی سخن از دانشآموزان با نیازهای ویژه به میان میآید بیتردید به معلمانی میرسیم که عاشقانه پای در میدان دانایی گذاشتهاند تا با آموزش افرادی که به علت نقص عضو باید در مدارس خاص تحصیل کنند، چرخه یادگیری متوقف نشود.
معلمان بی ادعایی که هر آنچه در توان دارند در طبق اخلاص می گذارند تا به آنها که خاص هستند آموزش دهند، آنها که یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی هایشان و بهره مندی از همه امکانات شهروندی حقشان است و صد البته این وظیفه سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آنها هم در آموزش و شیوه رفتار با دانش آموزان ناتوان، خاص هستند.
روز معلم امسال هم بهانهای شد برای یادآوری زحمات و فداکاریهای معلمان این سرزمین که همواره در هر شرایطی دست یاری خود را به روی دانشآموزان نشان میدهند و با سرمشق قرار دادن مهربانی، صبر و از خودگذشتگی، هر روز جلوههایی زیبا از تعلیم و تربیت را نمایان میکنند.
در این روزهای پر دغدغه و استرس جویای احوال معلمانی شدیم که با عشق به دانش آموزان با نیازهای ویژه درس می دهند اما آنها مانند همیشه در نهایت ایثار و فداکاری از نگرانی های خود به علت روند تحصیلی دانش آموزان و آموزش مجازی سخن گفتند.
دبیر مرکز نابینایان موسی بن جعفر(ع) شهر همدان در گفتوگو با ایسنا، افزایش ارتباط با والدین دانش آموزان روشندل و استفاده از تکنیک های جدید برای تدریس را جزء مزایای آموزش مجازی برشمرد و اظهار کرد: دانش آموزان روشندل در استفاده از تلفن های همراه هوشمند و یا دارای سیستم عامل اندروید با محدودیت هایی مواجه هستند و تعدادی از آنها در مناطقی زندگی می کنند که اینترنت آنتن دهی ندارد بنابراین هنگام آموزش مجازی با مشکل مواجه می شوند.
ژاله نباتی با بیان اینکه گاهی لازم است وقتی دانش آموزان ارتباط اینترنتی و دسترسی به فایل ها ندارند چندین بار فایل صوتی برای آنها ارسال شود، افزود: هنگام آموزش حضوری دانش آموزان روشندل برای یادگیری بهتر آنها از وسایل کمک آموزشی ماننده کره جغرافیایی برجسته یا مفاهیم دارای خط بریل استفاده می شود اما متأسفانه در تدریس غیرحضوری و مجازی دانش آموزان از امکانات آموزشی محروم هستند و فقط از فایل های صوتی استفاده می کنند.
معلم پایه یازدهم و دوازدهم هنرستان کارودانش ناشنوایان علاقبندیان همدان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش های مجازی برای دانش آموزان ناشنوا باید به صورت ویدئو تهیه شود تا آنها با استفاده از لب خوانی و حرکات اشاره ای از آموزش استفاده کنند، اعلام کرد: بعد از گذشت حدود یک ماه از اعلام وزارت آموزش و پرورش برای استفاده تمام معلمان و دانش آموزان از اپلیکیشن شاد برای منتشر کردن مجازی دروس و تلاش همکاران در آموزش و پرورش استثنایی همدان ما هنوز نتوانستیم از برنامه شاد برای آموزش مجازی استفاده کنیم و ویدئوهای آموزشی برای دانش آموزان ناشنوا در واتساپ قرار می گیرد.
زهره عشایری که معلم ۱۲ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا است، با بیان اینکه از طریق تماس تصویری در اپلیکیشن واتساپ با دانش آموزان ارتباط برقرار می کنم، افزود: تعدادی از این دانش آموزان سطح اقتصادی بسیار پایینی داشته و اکثراً ساکن روستا هستند بنابراین تلفن همراه هوشمند ندارند و با استفاده از تلفن اقوام از آموزش مجازی استفاده می کنند؛ به عنوان مثال خاله یکی از دانش آموزان من ساکن همدان و دارای تلفن هوشمند است و این دانش آموز هر زمان که به منزل خاله خود می رود با من تماس می گیرد تا برای او تدریس کنم.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی مزیتی ندارد، گفت: آموزش و پرورش همیشه اکثریت و دانش آموزان عادی را درنظر می گیرد و به دانش آموزان استثنایی که در اقلیت هستند، ظلم می شود.
عشایری با بیان اینکه دنیای جدید در حال تغییر است و امکان دارد در چند سال آینده آموزش مجازی جایگزین مدرسه شود اما در ابتدا باید زیرساخت لازم برای این آموزش فراهم شود سپس از آن برای سیستم آموزشی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: سرعت اینترنت بسیار ضعیف بوده و تأمین هزینه اینترنت برای دانش آموزان بسیار مشکل است و باید اینترنت رایگان در اختیار آنها قرار داده شود.
این معلم دانش آموزان استثنایی با بیان اینکه به علت مشکلات مالی و نداشتن تلفن همراه هوشمند پوشش دانش آموزان در یک زمان و ساعت مشخص نیست و برای آنها به صورت انفرادی تدریس می شود، اضافه کرد: بیشتر درس دانش آموزان ناشنوا قبل از آغاز تعطیلی و قرنطینه تدریس شده بود و تعداد کمی از دروس برای آموزش به صورت مجازی باقیمانده است.
عشایری شرایط درسی دانش آموزان و وضعیت خانواده های آنها را بزرگترین دغدغه خود در شرایط کنونی دانست و یادآور شد: در آموزش مجازی ارتباط عاطفی معلم و دانش آموزبسیار کم است و معلم در آموزش حضوری شرایط روحی دانش آموز را درک می کند که این امکان در فضای مجازی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بعد از شیوع کرونا در جامعه خیرین و همکاران هنرستان کارودانش ناشنوایان علاقبندیان برای خانواده های دانش آموزان بسته های حمایتی تهیه و بین آنها توزیع کردند، افزود: دانش آموزان استثنایی عاشق مدرسه هستند چراکه به علت وضعیت جسمی در خانه تنها بوده اما در مدرسه با دوستان و همکلاسی های خود ارتباط برقرار می کنند و این روزها بسیار از تعطیلی مدرسه ناراحت هستند.
معلم پایه اول و دوم مدرسه ابتدایی ویژه دانش آموزان ناشنوا و ناتوان جسمی-حرکتی علاقبندیان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه هیچ سیستم آموزشی نمی تواند جایگزین مدرسه برای دانش آموزان شود، اظهار کرد: کلاس های درس دانش آموزان استنایی در حالت عادی هشت نفره است و اگر تعداد بیشتر باشد باید کلاس تقسیم شود همچنین تدریس برای آنها به صورت انفرادی است.
زهره نوایی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی با دانش آموزان عادی قابل مقایسه نیستند و برای آموزش به امکانات مخصوص نیاز دارند، ادامه داد: آموزش مجازی و استفاده از اپلیکیشن های مختلف هیچ وقت نمی توانند بازدهی مناسبی برای دانش آموزان استثنایی داشته باشند چراکه مدرسه برای آموزش ویژه به این دانش آموزان تجهیز شده و معلم در خانه یک هزارم امکانات مدرسه برای تدریس را هم ندارد.
وی بیان کرد: آموزش مجازی خانواده ها به ویژه مادران را فعال تر کرده و آنها بیشتر به درس دانش آموزان اهمیت می دهند و پا به پای فرزندانشان آموزش مجازی را دنبال می کنند در حالیکه در شرایط عادی مادران دانش آموزان نمی توانستند سرکلاس حاضر باشند و نحوه تدریس معلم را ببینند و ادامه آن را در خانه برای دانش آموز تدریس کنند اما اکنون این شرایط فراهم شده و مادران نیز پیگیر کلیپ های آموزشی هستند و مطالب آن را به دانش آموزان آموزش می دهند.
نوایی با بیان اینکه امسال روز معلم ویژه مادرها است و باید از آنها به علت زحمات فراوانشان تقدیر کرد، گفت: در شرایط کنونی که امکان بازگشایی مدرسه ها وجود ندارد، آموزش مجازی تنها راه است و نباید آموزش در این شرایط تعطیل شود.
این معلم دانش آموزان استثنایی با بیان اینکه خانواده های چند فرزندی از صبح تا شب درگیر آموزش مجازی هستند و مصرف اینترنت برای خانواده دانش آموزان فاجعه بار شده است، اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از دانش آموزان من به علت مشکلات مالی و نداشتن تلفن همراه از آموزش محروم هستند و به طور کلی از لحاظ وضعیت اقتصادی در شرایط خوبی نبوده و با کمک های امدادی امرار معاش می کنند، من چطور باید مادر این دانش آموز را متقاعد کنم که برای استفاده از آموزش مجازی تلفن همراه هوشمند تهیه کند؟
وی با بیان اینکه اوایل تعطیلات بسته های کمک آموزشی برای دانش آموزان استثنایی تا پایان فروردین ماه تهیه و به خانه های آنها فرستاده شد، اضافه کرد: این بسته های کمک آموزشی نیز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و در شرایط کنونی امکان تدریس به طور مساوی برای دانش آموزان وجود ندارد.
نوایی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش تمام معلمان و دانش آموزان را مکلف به استفاده از اپلیکیشن شاد کرده است که خیلی هم شاد نیست و نمی دانم برچه اساسی این اسم را برای این برنامه انتخاب کرده اند؟ گفت: هیچ کس به معلم نمی گوید در پنج دقیقه تدریس خود را تمام کند اما در این اپلیکیشن کلیپ های بیش از پنج دقیقه بارگذاری نشده و باید آن را به چند قسمت تقسیم کرد که بازدهی تدریس را کاهش می دهد بنابراین کارآیی واتساپ برای تدریس بهتر است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه با تعطیلی مدارس، آموزشهای مجازی به دانش آموزان استثنایی نیز مانند مدارس عادی ارائه میشود و هیچ مشکلی در ارائه آموزشها به صورت مجازی وجود ندارد، اعلام کرد: با همکاری گروه آموزش ابتدایی، معلمان و مربیان ویژه مشکلات یادگیری در اپلیکیشن داخلی ایتا گروهی برای پاسخ دهی به سوالات معلمان در زمینه مشکلات یادگیری دانش آموزان تشکیل شده است.
احمد قرهخانی با بیان اینکه دانش آموزان استثنایی آموزشهای درسی را در تمامی مقاطع تحصیلی دریافت میکنند، افزود: دانش آموزان نابینا آموزشهای درسی را از طریق صوت و دانش آموزان ناشنوا نیز آموزشها را به صورت تصویری از معلمان خود دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه به صورت انفرادی انجام می شود، گفت: معلمان در مدارس استثنایی در وضعیت بحران کروناویروس، با استفاده از بستر فضای مجازی مدرسه را به خانه دانشآموزان بردند و وقفهای در آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه ایجاد نشد.
قرهخانی با بیان اینکه ۵۴۰ معلم در استان همدان به دانش آموزان استثنایی آموزش می دهند، اضافه کرد: مدرسه از نظر حضور و تجمع دانش آموزان تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست و در شرایط حاضر معلمان، دانش آموزان و خانوادهها آمادگی بیشتری برای آموزشهای مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با بیان اینکه بسته های آموزشی برای دانش آموزان استثنایی استان همدان تهیه و بین آنها توزیع شده است، اضافه کرد: برخی از دانش آموزان ساکن در روستاها و کسانی که از لحاظ مالی به فضای مجازی دسترسی ندارند، خدمات کمتری نسبت به سایر دانش آموزانی که در فضای مجازی آموزش میبینند، دریافت میکنند و معلمان زیادی به عنوان معلم جهادگر برای تدریس به دانش آموزان در مناطق محروم و روستایی حضور یافتهاند.
وی با بیان اینکه بسته های بهداشتی نیز برای دانش آموزان استثنایی همدان تهیه و بین آنها توزیع شده است، گفت: در استان همدان حدود ۱۶۰۰ دانش آموز استثنایی در ۵۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند و در شرایط فعلی که همه مدارس تعطیل است و امر آموزش از طریق فضای مجازی در حال پیگیری است، لازم است که دانش آموزان با نیازهای ویژه در این فرآیند به شکل ویژهتر مدنظر قرار گیرند.
قرهخانی بیان کرد: مدارس استثنایی نیز به مانند سایر مدارس به شکل فعال در شبکه آموزشی شاد فعالیت داشته است و معلمان این مجموعه بخش عمدهای از آموزشهای خود را در بستر شاد به دانش آموزان ارائه میدهند.
وی در پایان عشق و ایثار گری معلمان مدارس استثنایی را نسبت به آموزش دانش آموزان استثنایی در راستای زندگی بخشی مثال زدنی دانست و گفت: کرونا هم حریف عشق معلمان مدارس استثنایی استان همدان به آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه نشده است.
به گزارش ایسنا، این بار نیز معلمان همت کردند و در شرایط شیوع کرونا که همه چیز از روال عادی خود خارج شده است، درس و مشق را برای دانشآموزان تعطیل نکردهاند و عشق به کلاس و مدرسه را به شیوهای دیگر به دانشآموزان میآموزند و کروناویروس هر چند مدارس را به تعطیلی کشاند اما حریف عشق معلمان در سنگر انسان سازی و تعلیم و تربیت نشده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
دیدار رئیسی و علیاف آغاز شد + تصاویر
بهرهبرداری از بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعهسی" برای ایران و آذربایجان
۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام میشوند
دستگیری فرد مرتبط با شبکههای معاند در اصفهان
روند نزولی جمعیت متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
افتتاح سد قیزقلعهسی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
سانحه برای بالگرد رئیسجمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه بالگرد رئیسی
علیاف: دخالت بیگانگان را برنمیتابیم/ از ایران حمایت میکنیم
امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد دادهاند
رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
وحیدی: هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیدهایم
محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
تداوم دستاندازیها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستانگذران به مازندران
حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
انتقام ایران پاسخی به خباثتهای رژیم صهیونیستی بود
دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
جزئیات رقابتهای جهانی تکواندو در کیش
تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
پیشبینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان