میرنیوز

«کرونا» و زندگی در شرایط اضطرار/همزیستی خالقانه با شرایط خانه نشینی

«کرونا» و زندگی در شرایط اضطرار/همزیستی خالقانه با شرایط خانه نشینی 2020-04-26T16:03:29+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، این تنها شیوه برگزاری سلسله نشست‌های چهل‌چراغ نبود که تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا و لغو اجتماعات تغییر کرده و امسال به جای سالنی پر از جمعیت در مرکز شهر به استودیوی سیمای استانی اصفهان کوچ کرده است، بلکه کارشناسان این برنامه نیز موضوع نشست‌های امسال را متناسب با شرایط این روزها «طراحی زندگی برای روزهای سخت» انتخاب کرده‌اند.

عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان در ابتدای جلسه نخست این برنامه، از هشت سالی گفت که نشست‌های چهل‌چراغ با موضوعات گوناگون پذیرای مردم اصفهان بوده است که هرکدام از این موضوعات با توجه به نیازها و شرایط همان سال انتخاب می‌شدند.

محمدرضا عابدی با اشاره به موضوع نشست‌های امسال با عنوان طراحی زندگی برای روزهای سخت ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در وضعیتی قرار داریم که به آن شرایط اضطرار می‌گوئیم و نیاز است نوع خاصی از زندگی را برای آن طراحی کنیم.

وی ادامه داد: در واقع نوع زندگی اشخاص با هم متفاوت است و شاید فرد در انتخاب نوع زندگی‌اش دخیل نبوده باشد، اما می‌توانیم نوع زندگی خود را طراحی کنیم. بنابراین ۲۴ نوع زندگی را شرح می‌دهیم که ۱۲ نوع زندگی نمره بالای ۱۰ و ۱۲ نوع دیگر نمره کمتر از ۱۰ می‌گیرند که ۱۲ نوع اول را معرفی خواهیم کرد.

رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان بیان داشت: در ادامه ویژگی‌های هر نوع زندگی را مطرح کرده و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا می‌توانیم نوع زندگی خود را تغییر دهیم یا خیر؛ در واقع، اندیشه درباره نوع زندگی خود و بازاندیشی نوع زندگی کلیدواژه‌های نشست‌های چهل‌چراغ امسال است.

کرونا و زندگی در شرایط اضطرار

رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شرایط زندگی به چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شود، تصریح کرد: زندگی عادی یکی از این انواع است که شاید برای افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند چندان مقدور نباشد. برخی اوقات تغییراتی در روند زندگی ایجاد می‌شود که آن را تبدیل به زندگی پراسترس می‌کند. همچنین برخی اوقات زندگی از مرحله پراسترس به مرحله بحران می‌رسد. در حال حاضر هیچ‌کدام از این سه وضعیت را تجربه نمی‌کنیم بلکه اکنون در شرایط اضطرار هستیم.

عابدی اضافه کرد: درست است که هم‌اکنون زندگی ما در شرایط اضطرار قرار دارد اما باید خدا را شکر کنیم که در شرایط فاجعه قرار نداریم، چون در شرایط فاجعه هیچ پروتکل بهداشتی جواب نمی‌داد و به ما کمک نمی‌کرد.

در شرایط اضطرار، اعتماد خوب اما اطمینان ممنوع است

وی به داستان فیلم سینمایی شیوع اشاره کرد و گفت: این فیلم دقیقاً شرایط فعلی زندگی ما را نشان می‌دهد و تم اصلی داستان، دو موضوع اعتماد و اطمینان است. در شرایط اضطرار، اعتماد خوب اما اطمینان ممنوع است. اعتماد مربوط به روابط بین انسان‌ها است اما اطمینان ناظر به شرایط محیط بیرون است. در حال حاضر نباید به هیچ شرایط بیرونی اطمینان کنیم اما باید به یکدیگر اعتماد داشته باشیم.

عابدی با بیان اینکه در هرکدام از شرایط زندگی روشی برای مواجهه صحیح وجود دارد، گفت: زمانی که شرایط زندگی پراسترس است باید استرس را مدیریت کرد و کلیدواژه بحران نیز عبور است و باید تلاش کنیم از بحران عبور کنیم، در حالی که در شرایط اضطرار کلیدواژه ما آمادگی است و باید آمادگی خود را بالا ببریم.

لزوم هم‌زیستی خالقانه با بیماری کرونا

رئیس دانشکده روانشناسی و مشاوره دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اکنون در مرحله دوم زندگی با بیماری کرونا هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر باید با این بیماری هم‌زیستی خالقانه داشته باشیم و نه هم‌زیستی منفعلانه. در هم‌زیستی خالقانه اطلاعات و آگاهی ما درباره ویروس کرونا افزایش یافته و رفتارهای ما عالمانه و دقیق انتخاب می‌شود. در نشست‌های چهل‌چراغ امسال با هم درباره اینکه در کدام نوع زندگی سطح آمادگی بالایی وجود دارد صحبت خواهیم کرد و اینکه چطور این آمادگی را بالا ببریم.

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به برگزاری نشست‌های چهل‌چراغ در اصفهان از سال ۱۳۹۱ تاکنون گفت: آرامش، شادمانی، عشق در جنبه‌های گوناگون زندگی، معنویت، عبور از ۱۰۰ چالش زندگی، ۱۰۰ راه عبور از این چالش‌ها، تفاوت‌های فردی، میانبرهای تربیتی و ۱۴ ابزار تربیتی و ستون‌های واقعی و غیرواقعی موفقیت موضوعات این نشست‌ها از سال ۹۱ تا ۹۸ بود.

راضیه ایزدی با بیان اینکه همه انواع زندگی شرایط عادی، پراسترس، اضطرار و بحران را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: در نشست‌های چهل‌چراغ امسال قصد داریم توضیح دهیم در هرکدام از این شرایط، افراد با انواع متفاوت زندگی چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.

طرح‌های گوناگون زندگی

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان، زندگی شاد، آرام، منطقی، متناسب، متعالی، متعادل، متعارف، متعهدانه، متبحرانه، متعامل و عالمانه را از جمله طرح‌های گوناگون زندگی دانست و اظهار داشت: در بررسی هرکدام از انواع زندگی ابتدا می‌بینیم که چه فرایندی در زندگی شخص اتفاق می‌افتد، سپس بررسی می‌کنیم که فرد در شرایط عادی، پراسترس، اضطرار و بحران چگونه زندگی می‌کند و مزایا و معایب هر نوع زندگی را برمی‌شماریم.

ایزدی افزود: برای این منظور پنج ملاک داریم که هرکدام چهار و در مجموع ۲۰ نمره دارد؛ نخست اینکه چقدر در آن نوع زندگی هیجانات مثبت مانند امید، شادی، احساس عزت نفس و احساس شعف وجود دارد. دومین ملاک اشتیاق است و اینکه فرد هر روز صبح که از خواب برمی‌خیزد چقدر شوق زندگی کردن دارد. سوم اینکه فرد چقدر نسبت به خود و دیگران مهربانی و شفقت دارد و میزان ارتباطات و معناداری زندگی نیز چهارمین و پنجمین معیار هستند که مهم‌ترین آنها معناداری است.

۴ شیوه عملکرد افراد در شرایط اضطرار

وی با بیان اینکه افراد در شرایط اضطرار مانند شیوع بیماری کرونا به چهار شیوه عمل می‌کنند، ادامه داد: برخی افراد بی‌تفاوت‌اند، برخی شاکی هستند و مدام به اطرافیان و مسئولان غر می‌زنند، برخی صبورند و با اینکه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوششان نمی‌آید اما تحمل می‌کنند و به آن عمل می‌کنند و بهترین نوع برخورد هم سبک مأموریت است، به این معنی که فرد خود را مأمور بداند که از خودش مراقبت کند و کاری به این ندارد که دیگران چه می‌کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در شرایط اضطرار هنوز نمی‌توانیم از مشکل عبور کنیم و هرکدام باید خود به ضروریاتی مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و غیره عمل کنیم. در نشست‌های بعدی به ۱۲ نوع زندگی در شرایط اضطرار می‌پردازیم، اما می‌خواهیم در نهایت به این نتیجه برسیم که افراد در هر سنی می‌توانند نوع زندگی خود را انتخاب کنند و اگر نوع زندگی اطرافیان خود را بشناسیم می‌توانیم آنها را بهتر درک کنیم.

گفتنی است؛ سلسله نشست‌های چهل‌چراغ با موضوع «طراحی زندگی برای روزهای سخت» به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶ به مدت ۱۴ جلسه از سیمای مرکز اصفهان پخش می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)