میرنیوز

مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری ادبی اصفهان

مغفول ماندن ظرفیت‌های گردشگری ادبی اصفهان 2022-05-06T17:07:43+04:30

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری ادبی یکی از انواع گردشگری در سطح دنیا است که طرفداران خود را دارد. این جنس از گردشگری در قالب ادبیات و بر محور شخصیت‌ها، مکان‌ها و یا دیگر عناصر فرهنگی شکل می‌گیرد. در ایران و به ویژه در اصفهان نیز ظرفیت زیادی برای فعال کردن گردشگری ادبی وجود دارد که به آن پرداخته نشده است.

ادبیات یکی از مهم‌ترین برندهای ایران زمین در دنیا و جامعه بین‌المللی است، ادیبان، شعرا و داستان‌سرایان ایرانی بسیاری در دنیا شهرت دارند و حتی آوازه شعر ایرانی به مهم‌ترین مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد نیز رسیده است. اما گردشگری ایران آن طور که باشد و شاید نتوانسته از این ظرفیت مهم برای جذب و توسعه گردشگری بهره گیری کند.

از همین روی انجمن علمی گردشگری دانشگاه هنر اصفهان با همکاری ۳۰ انجمن دانشجویی و ادبی جشنواره‌ای تحت عنوان «گردشگری ادبی و موزه‌های ادبی ایران» و در قالب یازده نشست به صورت مجازی برگزار کرد. در نشست اول از این جشنواره به بررسی ظرفیت‌های گردشگری ادبی در استان اصفهان، پرداخته شد. در این نشست ندا ترابی، عضو هیأت علمی گروه گردشگری دانشگاه هنر اصفهان به معرفی گردشگری ادبی و میراث ادبی استان اصفهان پرداخت و به مزیت‌های ویژه این شکل از گردشگری اشاره داشت.

ترابی به موارد مهمی همچون رویدادسازی و جشنواره‌سازی، با استفاده از میراث ملموس و ناملموس ادبی در شهر اصفهان، همچون ادیبان بزرگ اصفهان، مقابر و خانه‌های آن‌ها، مدارس تاریخی، آثار صوتی تصویری ساخته شده برمبنای رمان‌ها و غیره اشاره کرد. وی همچنین به گردشگری را اهرمی برای حفاظت از میراث ادبی دانست و به نیاز ایران به ثبت شهر خلاق ادبی در یونسکو با وجود قدمت و شناخته شده بودن ادبیات ایران در جهان تاکید کرد.

حضور فعال ادبیات در خرده فرهنگ ایرانی

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: ادبیات یکی از مؤلفه‌های فرهنگی و بیان کننده هویت هر ملت است و در انواع میراث ملموس و ناملموس همچون مدارس تاریخی، زادگاه و مقابر بزرگان و غیره وجود دارد. امروزه باید برای حفظ این میراث، تلاش شود که یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای حفظ میراث‌های ادبی در جهان، گردشگری است.

وی ادامه داد: یکی از کهن‌ترین ادبیات جهان، به گفته ادیب آلمانی گوته، ادبیات فارسی یا ادبیات ایران زمین است که ایرانیان نیز علاقه زیادی به آن دارند به صورتی که در استفاده از ادبیات در صحبت‌ها و گپ وگفت‌های خود از ضرب المثل‌ها و یا اشعار استفاده می‌کنند. در ایران حتی نام‌های خیابان‌ها نیز به نام ادیبان همچون صائب، مشتاق، صغیر و غیره نام‌گذاری شده است.

ترابی با اشاره به حضور ادبیات در خرده فرهنگ‌های ایرانی تاکید کرد: استفاده از ادبیات تصمیمات مهم زندگی نیز دیده می‌شود، بسیاری پیش از برخی کارها و یا در تنگناها فال حافظ می‌گیرند. این موارد نشان از علاقه و ذوق ایرانیان به ادبیات از گذشته تا به امروز دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به دوره‌های ادبی اصفهان در زمان‌های صفویه، افشار، قاجار و پهلوی همچنین سبک ادبی بازگشت و هندی، تاکید کرد: برای شاعران بزرگ هر سبک همچون مشتاق اصفهانی، هاتف اصفهانی، واله اصفهانی، نشاط اصفهانی، ژاله اصفهانی، سروش اصفهانی، صغیر اصفهانی، نعیم اصفهانی و غیره می‌توان جشنواره‌هایی ادبی برگزار کرد. در این راستا توسط شهرداری‌ها می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند. ضمن اینکه شهرها، روستاها، محل‌های زندگی و خانه‌های این افراد می‌تواند یک نقطه یا مسیر گردشگری ادبی باشد.

وی درباره میراث ادبی اصفهان توضیح داد: از دیگر میراث ادبی شهر اصفهان، می‌توان به دهستان کاوه آهنگر در چادگان اصفهان که مقبره منسوب به کاوه آهنگر در آن قرار دارد، اشاره کرد که در حوزه شاهنامه‌خوانی و نقالی می‌تواند نقش پررنگی در فعالیت‌های گردشگری انجام دهد.

هتل‌هایی از جنس ادبیات

ترابی در ادامه به وجود مدارس تاریخی بسیار در اصفهان همچون مدرسه چهارباغ، مدرسه ناصری و مدرسه فرانسوی‌ها اشاره کرد و گفت: مدارس تاریخی یکی از مهم‌ترین میراث ملموس ادبی به‌شمار می‌آیند و در زمینه برگزاری رویدادهای ادبی، می‌توان از این مکان‌های تاریخی بهره گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به نمونه‌ای دیگر از میراث ادبی و ظرفیت‌های گردشگری ادبی در ایران و جهان تاکید کرد: استفاده از لوکیشن فیلم و سریال‌ها که طبق رمان و یا کتابی، ساخته شده‌اند نیز می‌تواند یک ظرفیت ویژه برای گردشگری ادبی باشد. امروزه بسیاری از این لوکیشن‌ها به عنوان هتل استفاده می‌شوند، مانند هتل «هابیت» که مربوط به فیلم ارباب حلقه‌ها بوده است. در اصقهان نیز مدرسه حلبیان به عنوان لوکیشن فیلمبرداری سریال «قصه‌های مجید» می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ادبی یا نوستالژی در اصفهان بکار برود.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این صحبت‌ها، برای رویداد سازی و جشنواره‌سازی میراث‌های ادبی در شهر و استان اصفهان تلنگری شود. شهری مثل شهر اصفهان، اگر بخواهد در گردشگری ادبی قدمی بردارد، نیاز به اجرای راهبردهایی دارد. هر بازار جدید گردشگری یا همان نیچ مارکت‌ها که می‌خواهد وارد بازار رقابتی گردشگری بشود، باید محصولاتی جدید، برای عرضه داشته باشد که آن میراث را برای گردشگران جذاب کند.

ترابی اضافه کرد: برای مثال، قصه‌های هزار و یک شب که هر شب یک قصه گفته شود و یا برگزاری شب شعر در مدارس تاریخی و حتی کنفرانس‌های مشترک با کشورهای دیگر، به ویژه با شهرهای خلاق ادبی، برای مثال بارسلونا در اسپانیا می‌تواند مزیت رقابتی اصفهان باشد. اصفهان به ویژه در دوران صفویه، ایران، از نظر ویژگی‌های فرهنگی و ارتباطات با اسپانیا بسیار قوی بوده است، که این ارتباطات می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. به ویژه اینکه بارسلونا از شهرهای خواهرخوانده اصفهان نیز است.

عدم آگاهی سد راه اصلی گردشگری ادبی

همچنین احمدرضا شیخی، استادیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری دانشگاه اصفهان در این نشست به موارد مشابهی در گردشگری ادبی جهان همچون مسیرهای گردشگری ادبی، در کشورهای دیگر مانند اسپانیا اشاره کرد. شیخی در این نشست به مواردی اشاره کرد که در ایران باید به آن‌ها توجه شود و از جمله این موارد پیوند صنعت گردشگری با میراث ادبی کشور بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بخش خصوصی عملاً از این حوزه آگاهی چندانی ندارد، در حالی که در کشورهای دیگر، برای مثال در اسپانیا یکی از مسیرهای معروفی که روی آن بسیار کار شده و آژانس‌های تخصصی در آن فعالیت می‌کنند، مسیر همینگوی (Hemingway) هست که این نویسنده بزرگ برای جشن سَن فرمین (Festival of San Fermín) هرسال، به اسپانیا می‌رفته است. این مسیر الگوی بسیار خوبی است که می‌توان از آن الگوبرداری و در ایران پیاده‌سازی کرد.

وی افزود: در این مسیر هتل یا اتاقی که نویسنده، در آن اقامت داشته بالاترین قیمت را دارد و معمولاً کسانی این اتاق را رزرو می‌کنند، آدم‌های خاص و یا علاقه‌مند به تجربه این مسیر هستند. این نشان می‌دهد که روی هرکدام از شخصیت‌های ادبی ایران به خصوص شخصیت‌هایی که معروفیت بین‌المللی دارند و یا در سطح ملی مطرح‌اند، می‌توان یک محصول خاص گردشگری تعریف کرد.

آژانس‌های گردشگری باید تخصصی کار کنند

شیخی گفت: برای تحقق این امر عملاً تعدادی آژانس، می‌توانند به صورت تخصصی روی هر یک از این شخصیت‌ها کار کنند و علاقه‌مندان و پیروان این شخصیت‌ها را در بازار، شناسایی کنند. یعنی بخش کوچکی از بازار را هدفمند، نشانه‌گذاری کرده و بتوانند با این علاقه‌مندان ارتباط بگیرند و بسته سفر مناسب آنها را طراحی کنند تا در نهایت بتوانند گردش مالی را در این حوزه داشته باشند.

استاد گروه گردشگری دانشگاه اصفهان درباره ظرفیت ادبی اصفهان توضیح داد: در اصفهان ظرفیت‌ها و منابع خام زیادی وجود دارد، اما باید به محصول گردشگری تبدیل شده و برای تحقق این امر نیاز است که طرح‌های کاری تشکیل شود. اینکه آژانس‌ها به صورت تخصصی روی یک زمینه کار کنند، در ایران هنوز محقق نشده و همین باعث تنوع کم محصول گردشگری در کشور ما است.

شیخی با اشاره به سفرنامه‌هایی که در سطح بین‌المللی درباره ایران نوشته شده، تصریح کرد: بسیاری از گردشگران بازارهای دسته اول ایران، اطلاعاتی که از ایران دارند، از همین سفرنامه‌ها است. اما در ایران بسته‌های سفر مبتنی بر این سفرنامه‌ها برای پاسخ به تقاضای بازارهای هدف وجود ندارد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های موجود برای شکل‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در بخش خصوصی ما افرادی وارد شده‌اند که فقط پول وارد صنعت گردشگری کرده‌اند و اکثر آن‌ها عملاً از صنعت گردشگری، آگاهی لازم و بینشی که بتوانند نوآوری و خلق محصول جدید داشته‌باشند را ندارند؛ لازم است دانشجویان و یا افراد علاقه‌مند و متخصص، در قالب تیم‌های کاری وارد شوند و به صورت عملیاتی کار کنند.

این استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد تأسیس اولین شرکت گردشگری دانش‌بنیان ادبی در اصفهان را داد و تاکید کرد: قطعاً این شرکت می‌تواند اشتغال خوبی را برای دانشجویان فراهم کرده و در آینده، شاهد تحولات بسیار خوبی باشیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)