میرنیوز

کاش «تاش» به آلومینای جاجرم بازگردد

کاش «تاش» به آلومینای جاجرم بازگردد 2021-11-29T12:02:34+03:30

سالانه در این واحد تولیدی حدود ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینا و ۱۰ هزار تن شمش آلومینا ایجاد می شود که قسمتی از نیاز کشور را تامین می کند، این واحد تولیدی استراتژیک در کشور برای انجام تولید نیاز به ماده اولیه بوکسیت دارد و در همین راستا برای تامین نیازهای خود اقدام به اکتشاف معدن در داخل استان و خارج آن کرده است.

معدن "تاش" در استان سمنان یکی از معادنی است که پروانه بهره برداری آن متعلق به شرکت آلومینای جاجرم است اما از سال ۹۸ دیگر اجازه برداشت از این معدن به شرکت مذکور داده نشد. این در حالی است که تاش یکی از تامین کننده های خوراک باکیفیت آلومینای جاجرم بوده و بنا به گفته مسئولان این شرکت عدم اجازه بهره برداری از آن سبب شده تا هزینه های زیادی بر دوش این شرکت برای تامین خوراک مورد نیاز تحمیل شود.

هزینه های زیاد آلومینا برای اکتشاف معادن جدید

تردال مدیر عامل شرکت آلومینای جاجرم در گفت و گو با ایسنا، گفت: معدن تاش یکی از معادن شرکت آلومینای جاجرم است که ماده اولیه مورد نیاز خود (بوکسیت) را از این محل تامین می کرد.

وی با اشاره به اینکه این معدن در استان سمنان قرار دارد، اظهار کرد: از سال ۹۸ به علت بروز برخی از مشکلات، دیگر اجازه برداشت بوکسیت از این معدن به شرکت داده نشد.

تردال افزود: برای اینکه شرکت بتواند از مواد معدنی این معدن استفاده کند، جلسات زیادی با حضور مسئولان ایمیدرو، سمنان و شاهرود برگزار شد اما نتیجه بخش نبود.

وی با تاکید بر اینکه مواد معدنی موجود در معدن تاش، بسیار باکیفیت و مناسب بود، ادامه داد: عدم اجازه برداشت از این معدن از سوی استان سمنان سبب شده تا شرکت آلومینای جاجرم متحمل هزینه های زیادی برای پیدا کردن و اکتشاف معادن جدید در استان های دیگر شود.

تردال تصریح کرد: این امر حتی موجب شده تا آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه خود به سوی واردات بوکسیت از خارج کشور گام بردارد.

وی خرید بوکسیت از بخش خصوصی را از دیگر راه های تامین مواد اولیه این شرکت بیان کرد.

ا

خراسان شمالی تنها بهره بردار شرکت آلومینای جاجرم نیست

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و مانه و سملقان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بوکسیت ماده اولیه مورد نیاز شرکت آلومینای جاجرم بوده و معدن تاش یکی از محل های تامین این ماده اولیه باکیفیت بوده است، تاکیدکرد: شرکت آلومینای جاجرم تنها شرکت تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است بنابراین این واحد بزرگ تولیدی فقط متعلق به خراسان شمالی نبوده بلکه تمام کشور، بهره بردار آن است.

هیچ مشکل زیست محیطی در معدن تاش رخ نداده

وحیدی گفت: با فرافکنی برخی از افراد و مطرح کردن برخی از موضوعات همچون وجود مشکلات زیست محیطی در اطراف معدن تاش، از برداشت مواد معدنی این مکان جلوگیری شد؛ این در حالی است که هیچ مشکل زیست محیطی در منطقه وجود نداشته و از سوی دیگر شرکت آلومینای جاجرم مسئولیت اجتماعی خود را در آن منطقه انجام داده است.

وحیدی خاطرنشان کرد: ما در حوزه نظارتی کار می کنیم و نباید مانع تولید شویم، باید به سوی انجام کارهای کارشناسی برویم و جلساتی با حضور متخصصان حوزه صنعتی و محیط زیست برگزار تا مشکل حل شود.

وی با تصریح بر اینکه مکانیسم برداشت از معدن تاش باید دوباره آغاز شود، گفت: پودر و شمش تولیدی از این شرکت به بیشتر صنایع کشور می رود و تعداد زیادی از صنایع از آن استفاده می کنند. بنابراین محصول تولیدی در شرکت آلومینای جاجرم، محصولی استراتژیک بوده و ارزش افزوده صادراتی به همراه دارد و نباید در روند تولید آن خللی وارد کرد.

نماینده مردم بجنورد افزود: طی جلسه ای با حضور معاون اول رئیس قوه قضائیه که چندی پیش در خراسان شمالی حضور پیدا کرده بود این مسئله مطرح و درخواست رسیدگی برای برداشت از معدن تاش با رعایت مسائل زیست محیطی داده شد.

ا

آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه به معدن"تاش" نیاز دارد

علی اصغر رضا زاده معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: آلومینای جاجرم برای تامین مواد اولیه (بوکسیت) به معدن تاش نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه معدن تاش در استان سمنان واقع شده است، افزود: اما مجوز و پروانه بهره برداری این معدن به نام شرکت آلومینای جاجرم صادر شده است.

رضازاده ادامه داد: چند سالی است که با مطرح شدن مسائلی همچون قرار گرفتن این معدن در منطقه حفاظت شده، بهره برداری از آن تعطیل شده، این درحالی است کارخانه فرآوری بوکسیت در جاجرم واقع شده و در هر جایی از ایران نمی توان کارخانه ای همچون آلومینیای جاجرم را مشاهده کرد.

نیاز ۹۰۰ هزار تنی شرکت آلومینای جاجرم به بوکسیت در سال

جعفرزاده رئیس بهره برداری معادن جاجرم در شرکت آلومینا نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در حال حاضر شرکت آلومینای جاجرم به ۹۰۰ هزار تن ماده بوکیست در سال نیاز دارد که این میزان از خوراک از معادن داخل و خارج استان تامین می شود.

وی افزود: حدود ۶۰۰ هزار تن از بوکسیت مورد نیاز از معادن داخل استان و مابقی نیز از معادن خارج استان تامین می شود.

جعفرزاده تاکیدکرد: در این فاز تولیدی به هیچ عنوان از بوکسیت کم عیار استفاده نمی شود؛  تمامی بوکسیت های استفاده شده از عیار بالایی برخوردار هستند و یا اینکه در بازه متوسط قرار دارند.

ن

تولیدی ۲۵۰ هزار تنی پودر و ۱۰ هزار تنی شمش در آلومینای جاجرم

رستگار رئیس اداره صنایع معدنی اداره کل صمت خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: ظرفیت کنونی شرکت آلومینای جاجرم برای تولید پورد آلومینا ۲۵۰ هزار تن است که سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن پودر تولید می شود.

وی ظرفیت این شرکت برای تولید شمش را ۴۰ هزار تن در سال بیان کرد که اکنون سالانه حدود ۱۰ هزار تن تولید می شود.

مذاکره با مردم محلی و سازمان های مردم نهاد برای رفع مشکل معدن تاش

خداداد غریب پور رئیس پیشین سازمان ایمیدرو نیز که چندی پیش در خراسان شمالی حضور یافته بود در ارتباط با شرکت آلومینای جاجرم بیان کرد: این شرکت تنها واحد تولیدی پودر آلومینا در کشور است و اصرار بر این داریم تا با شناسایی ذخایر جدید شرکت را توسعه دهیم.

وی افزود: چنانچه در اکتشافات به ماده معدنی برسیم به طور حتم توسعه ظرفیت خواهیم داشت.

غریب پور در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز این شرکت که بوکسیت است، گفت: در برنامه طرح جامع آلومینا، ظرفیتی که پیش بینی کرده ایم ۱.۵ میلیون تن بود که هم اکنون به ۷۸۰ هزار تن رسیده ایم.

رئیس پیشین سازمان ایمیدرو افزود: شرکت آلومینا جاجرم تنها تولید کننده پودر آلومینا است که در اکتشافات جدید به دنبال سرمایه گذاری جدید برای دستیابی به بوکسیت هستیم.

وی در ارتباط با معدن تاش نیز اظهارکرد: در حال حاضر برداشت ماده معدنی از این معدن به علت مسائل اجتماعی متوقف است و در حال صحبت با مردم محلی و سازمان های مردم نهاد هستیم تا مشکلات مرتفع شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)