میرنیوز

بخت خفته منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری/ سرنوشت این منطقه به کجا رسید؟

بخت خفته منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری/ سرنوشت این منطقه به کجا رسید؟ 2021-10-10T08:08:59+03:30

به گزارش ایسنا، تنها واحد فعال مستقر در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری واحد پرتودهی گاما است که در صورت راه‌اندازی ۴۰۰ واحد سلولوزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار این واحد می‌توان شاهد رونق بیش‌تر در این واحد نیز بود، اما تاکنون اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است.

منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری نتوانسته است در مسیر توسعه اقتصادی استان نقش تاثیرگذاری داشته باشد و قطعا کم‌کاری مسئولان مرتبط کاملا مشهود است، برای ایجاد تحرک و رونق در این منطقه باید جذب سرمایه‌گذار مورد توجه جدی قرار بگیرد، قطعا ایجاد اشتغال مولد، تحرک در اقتصاد خفته، افزایش در روابط بین‌المللی در حوزه تجارت، افزایش تولید و ... از برکات رونق در این منطقه اقتصادی محسوب می‌شود و این مسئله مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار است.

سازمان همیاری‌ شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری متولی ایجاد زیرساخت در منطقه اقتصادی استان بود، اما متاسفانه تاکنون شاهد اقدام عملی در این منطقه نبودیم، بنابراین طبق بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد که تولی‌گری این منطقه به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شود، اما این اقدام هم‌چنان عملی نشده است.

درصدد هستیم تصدی‌گری منطقه ویژه اقتصادی را به شهرک‌های صنعتی واگذار کنیم‌

الله‌کرم نصیری- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در سفر رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌ شهرک‌های صنعتی کشور به استان، اظهار کرد: درصدد هستیم تصدی‌گری منطقه ویژه اقتصادی را به شهرک‌های صنعتی واگذار کنیم‌، در گذشته همیاری شهرداری‌ها متولی این امر بود و این امر بود برای   تسریع در روند ایجاد زیرساخت‌ها باید این کار انجام شود.

همچنین اقبال عباسی- استاندار چهارمحال و بختیاری منطقه ویژه اقتصادی را از مهمترین ظرفیت‌های این استان برای جذب سرمایه‌گذار عنوان و اظهار کرد: مجوز ۷۰۰ هکتار زمین برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به سازمان همیاری شهرداری‌های استان اختصاص داده شده که تاکنون ۴۰۰ هکتار آن آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران شده است.

وی ادامه داد: تاکنون واحد پرتودهی گاما که در کشور بی‌نظیر بوده در این منطقه ایجاد شده است و برنامه‌ریزی شده تا ۴۰۰ واحد سلولزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در جوار این سامانه پرتودهی ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: در صورت نیاز امکان توسعه منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری به ۱۲۰۰ هکتار نیز وجود دارد، از همین رو فرصت مناسبی برای شهرک‌های صنعتی است که بتواند با عهده‌دار شدن مدیریت این منطقه در جذب سرمایه‌گذار اقدام کند.

منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک‌ها واگذار نشده است

حمیدرضا فلاح- رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تاکنون منطقه ویژه اقتصادی استان به شرکت شهرک‌ها واگذار نشده است، اظهار کرد: مقرر شد این منطقه برای ایجاد زیرساخت و جذب سرمایه‌گذار به این شرکت واگذار شود، اما سازمان همیاری شهرداری‌های با این مسئله موافقت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای نیز به‌منظور تولی‌گری شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری برای مدیریت منطقه ویژه اقتصادی منعقد شد، اما روند واگذاری صورت نگرفت، این شرکت آمادگی کامل برای تولی‌گری این منطقه را دارد.

فلاح با بیان اینکه برنامه‌ای برای ادغام منطقه ویژه اقتصادی با شهرک‌های صنعتی شهرکرد وجود ندارد، گفت: این منطقه قابلیت ادغام را ندارد، اما شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند این منطقه را برای واگذاری به سرمایه‌گذاران آماده کند.

سازمان همیاری شهرداری مخالف واگذاری منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک‌های چهارمحال و بختیاری است

روح‌الله عظیمی- مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه این سازمان کاملا مخالف واگذاری تولی‌گری منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک‌های صنعتی است، اظهار کرد: توانایی‌های این سازمان برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری با شرکت شهرک‌ها قابل مقایسه نیست، این شرکت باعت بالا رفتن هزینه‌های سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی امکانات موردنیاز برای ایجاد زیرساخت در منطقه ویژه اقتصادی را ندارد، بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند، به‌همین دلیل حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده پروژه بالا خواهد رفت، سازمان همیاری شهرداری‌ها مخالف موضوع واگذاری است.

عظیمی با اشاره به اینکه طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری توسط دولت در خردادماه سال‌جاری ابلاغ شده است، گفت: بنابراین کار ایجاد زیرساخت‌ها در این منطقه آغاز شده و اقدامات لازم برای واگذاری ۳۰ واحد در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به‌علت شیوع کرونا و رکود در بخش ساخت و ساز برای مدتی در احداث زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی استان وقفه ایجاد شد، اما در حال حاضر کارهای اجرایی و عملیاتی آن آغاز شده و مناقصه نیز برای اضافه شدن تجهیزات بیش‌تر مانند بلدوزر نیز انجام شده است.

وی معافیت‌های مالیاتی را از مهم‌ترین مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی برشمرد و توضیح داد: به‌علت استقرار گمرک در این منطقه واحدهای تولیدی برای واردات دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود مشمول معافیت مالیاتی به مدت حداکثر ۱۰ تا ۱۳ سال خواهند شد، همچنین معافیت‌های دیگری نیز برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

عظیمی بیان کرد: فرآیند واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری تسهیل شده است، سرمایه‌گذار برای دریافت زمین در این منطقه بخشی از هزینه را به‌صورت نقدی و مابقی آن را به‌صورت اقساط در مدت دو سال پرداخت می‌کند و زمان پرداخت اقساط را نیز خود سرمایه‌گذار تعیین خواهد کرد، در صورتی‌که در شرکت شهرک‎های صنعتی سرمایه‌گذار باید اقساط را ماهیانه پرداخت کند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عبور خط ریل راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد از جوار منطقه ویژه اقتصادی استان از محاسن این منطقه محسوب می‌شود، اظهار کرد: در فاز ۲ این منطقه ایستگاه اجباری برای راه‌آهن پیش‌بینی شده است و واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه می‌توانند با کمترین فاصله ممکن حمل و نقل خود را از طریق سیستم ریلی انجام دهند و هزینه‌های آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت موظف است زیرساخت‌های موردنیاز از جمله آب، برق، گاز، فیبرنوری و .... را تا داخل منطقه ویژه اقتصادی بیاورد، گفت: برای تسریع در فرآیند آماده‌سازی منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری باید ماده ۸۱ قانون الحاق دو توسط دولت اجرایی شود، به‌همین منظور در سفر محمدباقر نوبخت به استان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به منطقه ویژه اقتصادی اختصاص یافت که این اعتبار در حال توزیع است.

قطعا خارج شدن منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری نیازمند نگاه ویژه مسئولان در سطح کلان و همت مسئولان استانی است، استقرار واحدهای تولیدی در این منطقه رونق اقتصادی و اشتغال در استان را رقم خواهد زد، حال باید منتظر تحقق وعده‌ها در این خصوص بمانیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)