میرنیوز

اهتمام ویژه‌ کانون وکلا به حقوق شهروندی/ارائه خدمات رایگان به افراد بی‌بضاعت

اهتمام ویژه‌ کانون وکلا به حقوق شهروندی/ارائه خدمات رایگان به افراد بی‌بضاعت 2021-09-15T08:12:01+04:30

وکیل «امیرحسین کاظمی» در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون اقدامات و دستاوردهای کانون وکلای دادگستری استان یزد از ابتدای شکل گیری تاکنون اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری استان یزد در سال ۱۳۹۵ بر اساس ماده یک لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به واسطه رسیدن تعداد وکلای حوزه قضایی استان به بیش از ۶۰ نفر تشکیل شد.

وی افزود: بر این اساس هیاتی تحت عنوان مجمع عمومی در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۹۵ برای انتخاب هیات مدیره کانون شکل گرفت و از میان ۱۹ نفر از علاقمندان به فعالیت های صنفی این حوزه که نامزد تصدی هیات مدیره بودند، در نهایت هشت نفر شامل پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل به مدت دو سال انتخاب شدند.

کاظمی با اشاره به برگزاری دومین انتخابات هیات مدیره کانون در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷ به صورت الکترونیک برای نخستین بار در بین کانون های وکلای کشور بیان داشت: پس از اتمام دوره دوم، وکلای دادگستری استان در تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۹ منتخبین خود را در هیات مدیره دوره سوم برای مدت دو سال انتخاب نمودند.

وی خاطرنشان کرد: قبل از شروع فعالیت کانون، ساختمانی تحت عنوان جامعه وکلای استان وجود داشت که اقدامات صنفی را توسط سه نفر نماینده منتخب از سوی کانون وکلای مرکز پیگیری می نمود و در نهایت کانون وکلای استان پس از آغاز بکار، فعالیت خود را از آنجا شروع نمود.

اولین مدیر داخلی کانون وکلای استان افزود: پس از مدتی تصمیم گرفته شد که محل کانون با توجه به قدمت کانون وکلا و ارتباط مردمی این نهاد به بافت تاریخی یزد منتقل شود، لذا ساختمان کنونی کانون واقع در پشت امامزاده جعفر (ع) برای این منظور انتخاب گردید و پس از تجهیز، فعالیت کانون در این محل پیگیری شد.

وی ادامه داد: نفس فعالیت کانون و وظیفه ذاتی این نهاد، صدور و تمدید پروانه وکالت و کارآموزی وکالت و آموزش و نظارت بر فعالیت های وکلاست ولی به عنوان یک موسسه مستقل وظیفه‌ اهتمام به حقوق شهروندی را نیز بر عهده دارد به این شکل که ضمن آموزش حقوق شهروندی از اقشار آسیب دیده حقوقی نیز حمایت کند.

وی در این باره با اشاره به فعالیت‌های اداره معاضدت قضایی کانون در ذیل کانون وکلای دادگستری افزود: نهاد کانون وکلا در قالب این اداره به اقشار آسیب دیده و مستمند به صورت رایگان خدمات وکالتی و مشاوره ای ارائه می‌کند.

کاظمی عنوان کرد: بر اساس جمعیت آماری وکلای تحت پوشش کانون و متقاضیان، کانون وکلا اقدام به تعیین وکیل در پرونده‌های معاضدتی و تسخیری برای افراد نیازمند به صورت رایگان می‌کند.

وی با بیان این که کانون وکلا نهادی خودگردان است و از بودجه عمومی ارتزاق نمی کند، افزود: درآمد کانون وکلا از محل حق عضویت سالانه وکلا به کانون تامین می‌شود. وی ادامه داد: کانون وکلا اولین نهاد مدنی کشور با قدمتی ۱۰۰ ساله است که ذات آن به عنوان لازمه ی رعایت عدالت، استقلال وکلای آن است.

این مسئول با اشاره به دریچه گشوده شده از سوی کانون به سوی مردم گفت: شعار امسال کانون وکلای یزد به مناسبت پنجمین سالروز تاسیس این نهاد مدنی در استان تحت عنوان «کانون وکلا، حامی عدالت و شهروند عدالتخواه» ثبت شده است چرا که معتقدیم کار وکالت فارغ از دریافت حق الوکاله، ارزشی والاتر از کسب و کار دارد.

مدیر داخلی کانون وکلای استان به راه اندازی کلینیک‌های تخصصی از سوی کانون وکلا در راستای فعالیت های اداره معاضدت نیز اشاره و ابراز کرد: این کلینیک‌های تخصصی به موضوع حقوق شهروندی و حقوق کودکان و زنان آسیب دیده در قالب ارائه آموزش های شهروندی ‌به مردم در شاخه‎های مختلف می پردازد و این ها یکی از سرفصل‌های مراوادت بعدی مردم با کانون وکلا خواهد بود.

کاظمی گفت: شهروندان از طریق دفاتر تسهیل گری و توسعه مناطق مختلف شهر می‌توانند از این آموزش ها بهره مند شوند که در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا عمدتاً به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به همکاری کانون با نیروی انتظامی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در خصوص تولید محتواهای مورد نیاز، از پیگیری برای ارائه آموزش های شهروندی به تمام شهروندان در قالب درگاه الکترونیکی خبر داد.

وی در ادامه به ارکان اداری کانون نیز اشاره کرد و گفت: کانون وکلا براساس وظایف تعیین شده و اهم فعالیت ها، دارای بخش‌های مختلف اداری اعم از واحد صدور پروانه وکالت برای افراد واجد شرایط، واحد کارآموزی، واحد دادگاه و دادسرای انتظامی، واحد کمیسیون ها و اداره معاضدت می باشد و همچنین اعضای هیات مدیره و کمیسیون های مختلف که همگی به صورت افتخاری و رایگان به ارائه خدمت می پردازند.

کاظمی در مورد صدور پروانه وکلا خاطرنشان کرد: کسانی که علاقمند به وکالت هستند باید ابتدا به صورت ذاتی استعداد و توانایی علمی و عملی فعالیت در این حوزه را داشته باشند و در وهله بعدی باید دارای دانشنامه حقوق و یا فقه و حقوق باشند تا درصورت پذیرفته شدن در آزمون وکالت، براساس شرایط عمومی و اختصاصی تعیین شده از سوی کانون وکلا و براساس اعلام نیاز کمیسیون تبصره ذیل ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری شامل رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی و رئیس کانون وکلای استان، جذب کانون وکلا شوند.

وی افزود: البته قضات بازنشسته بر اساس بند (ب) و نمایندگان مجلس نیز می‌توانند با شرایط خاص مقرر در بند (ج) ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۳۳۳ تقاضای پروانه وکالت کنند و همچنین نمایندگان حقوقی نیز بر اساس بند (د) می‌توانند بر اساس سوابق حقوقی خود در این خصوص اقدام نمایند، ولی حتماً باید کارآموزی ۹ ماهه را سپری کنند.

کاظمی با بیان این که کارآموزان در صورت پذیرفته شدن در آزمون اختبار که به صورت شفاهی و کتبی پس از دوره کارآموزی برگزار می شود، می‌توانند در مراسم تحلیف شرکت و ادای سوگند کنند، افزود: این افراد پس از این مراحل صاحب پروانه وکالت می‌ شوند و امکان وکالت بدون محدودیت های دوره کارآموزی را دارند.

وی در رابطه با نظارت و رسیدگی کانون وکلا به تخلفات وکلا، گفت: این کانون به عنوان یک نهاد مستقل به تخلفات اعضای کانون در مراجع انتظامی خود رسیدگی و بر اساس تخلف، نسبت به مجازات های تعیین شده که تا سقف ابطال پروانه وکالت نیز پیش می‌رود، اقدام می شود.

مدیر داخلی کانون وکلای استان گفت: این تخلفات از طریق شکایت افراد علیه وکیل به دادگاه یا از طریق مراجعه شاکی به کانون وکلا در دستور رسیدگی و پیگیری قرار می‎گیرد ولی بسیاری از اختلاف های های بین وکیل و موکل در قالب کمیسیون حل اختلاف کانون وکلا مرتفع می گردد و به صلح و سازش ختم می شود.

کاظمی در پایان از مهمترین اقدامات در دست اقدام کانون وکلای یزد را ایجاد تحول سازمانی در کانون ذکر کرد و گفت: در این رابطه تلاش داریم بسیاری از دسترسی های مردم به کانون وکلا را از حالت سنتی سابق به صورت مکانیزه تبدیل نماییم و به عنوان نمونه در همین راستا مقوله ارائه آموزش های شهروندی به صورت الکترونیک را در حال حاضر پیگیری می‌کنیم و در بخش اداری و رفاهی نیز سعی داریم با اقدامات مرتبط با تحول سازمانی، خدمات وکلا را تسهیل‌ کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)