میرنیوز

جای خالی موسیقی‌ در انتخابات ۱۴۰۰

جای خالی موسیقی‌ در انتخابات ۱۴۰۰ 2021-06-16T16:15:05+04:30

موسیقی همواره یکی از ابزارهای مهم در بسیاری از رخدادهای تلخ و شیرین جامعه ما بوده و توانسته است که در موقعیت‌های مختلف با احساس غرور، غم، نشاط، امید و انگیزه را به مردم القاء کند. گاهی پخش یک قطعه موسیقی توانسته اتفاقات بزرگی را رقم بزند و گاهی همراهی آن با حوادث مختلف توانسته به آن‌ رخدادها رونق ببخشد. به همین دلیل است که همزمان با رخدادهای ملی و میهنی مانند اعزام تیم ملی فوتبال کشور به جام جهانی از یک موسیقی رسمی برای آن رخداد رونمایی و استفاده می‌شود و پس از پیروزی یک تیم ورزشی در مسابقات بین‌المللی، از شبکه‌های تلویزیونی موسیقی خاصی پخش می‌شود.

با این حال، گاهی اهمیت موسیقی بیشتر به چشم می‌آید و این هنر پای خود را فراتر از مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌گذارد و به رخدادهای سیاسی کشور از جمله انتخابات ریاست جمهوری ورود می‌کند. آن‌جا است که موسیقی حتی می‌تواند تعیین‌کننده این مسئله باشد که چه فردی میان مردم جامعه اقبال بیشتری پیدا کند و از بین نامزدهای موجود یک انتخابات، به عنوان فرد برتر انتخاب شود.

در سالیان و انتخابات‌های گذشته نیز موسیقی یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده است که مورد توجه قرار گرفته است. از انتخاب خواننده‌های موسیقی برای ستادهای انتخاباتی نامزدهای مختلف تا حواشی پیرامون موسیقی مانند برگزاری کنسرت در برخی از شهرهای کشور یا حتی مجوز اجرای برخی از خوانندگان یا نوازندگانی که پیش از آن ممنوع‌الکار شده بودند. با این حال با توجه به عملی‌نشدن وعده‌های برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره‌های پیشین انتخابات، خوانندگان و اهالی مطرح موسیقی تصمیم گرفتند که امسال از نامزد خاصی حمایت نکنند تا جای خالی موسیقی‌های انتخاباتی بیش از پیش به چشم بخورد. به این بهانه و در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با مروری بر سابقه تولید و پخش موسیقی‌های انتخاباتی به روایت برخی حواشی و اتفاقات مرتبط با آن‌ها می‌پردازیم.

حامد زمانی: برای انقلاب می‌خوانم

حامد زمانی -خواننده- که این روزها در سکوت به سر می‌برد، یکی از خوانندگان فعال در انتخابات‌های ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بود. آهنگ‌های سیاسی او موجب شد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به عنوان خواننده ستادهای انتخاباتی محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی معرفی شود. موضوعی که علی‌رغم فعالیتش در آن ستادها توسط خودش تکذیب شد.

با این حال این خواننده در آن سال با اشاره به استفاده تعدادی از ستادهای انتخاباتی از یکی از آهنگ‌هایش گفته بود که قطعه «دیروز, امروز، فردا» یکی از بهترین قطعات برای استفاده در فضای تبلیغاتی است که نشان‌دهنده بسیاری از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی است و استفاده از ترانه‌هایش در همه ستادهای انتخاباتی را بلامانع اعلام کرده بود.

زمانی با بیان اینکه یک خواننده سیاسی است افزوده بود که گفتمانش به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف نزدیک است، اما تأکید کرده بود مذاکره نهایی با ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری نداشته است.

او دو سال بعد، اما با اشاره به استفاده ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف از موزیک «ایران سربلند» گفت که این آهنگ را برای شهدا خوانده بود و اینگونه نبوده که به عنوان خواننده ستاد محمدباقر قالیباف این آهنگ را تهیه کرده باشم.

با این حال او که خود را خواننده‌ای فراجناحی خوانده و معتقد است آهنگ‌هایش را برای انقلاب می‌خواند افزوده که بر این اساس هر کاندیدایی که حس کردم که حرف‌هایش حرف‌های انقلابی است به ستادش بروم و برایش اجرای موزیک داشته باشم. بر این اساس برای ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف خواندم و برای سعید جلیلی اجرا کردم که به گفته خودش با این اقدام مورد حملات شدیدی قرار گرفته است.

حامد زمانی همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۶ در حمایت از ابراهیم رئیسی، موزیک «بگذرد» با شعر معروفی از سیف فرغانی را تولید و منتشر کرد و موزیک‌های «نفس‌ تازه کنیم» و «عمار داره این خاک» او در مستند انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی و میتینگ‌های انتخاباتی او پخش می‌شد.

ساسان حیدری‌یافته: برای جذب قشر جوان به سمت من آمدند

ساسان حیدری‌یافته، خواننده‌ای که این روزها در خارج از کشور به سر می‌برد، روزگاری به عنوان خواننده ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ فعالیت داشت. فعالیتی که با انتقادات زیادی رو به رو شده و موجب شد که مهدی کروبی اعلام کند که شناختی از این خواننده نداشته است. 

این خواننده نیز در گفت‌وگویی روایتی از نحوه انتخابش جهت ساخت موزیک انتخاباتی ستاد مهدی کروبی ارائه کرده و گفته که از او برای شرکت در جلسه‌ای دعوت شده و در ان جلسه پیشنهاد ساخت آهنگ برای ستاد مهدی کروبی را به او داده‌اند و او با توجه به دلیل اینکه ایشان رئیس مجلس شورای اسلامی بوده مخالفت نکرده و آهنگی ساخته است. حیدری‌یافته افزوده که دلیل انتخاب او برای ساخت موزیک انتخاباتی علاقه جوانان به او و تلاش برای جذب قشر جوان جامعه بوده و او نیز با کمال میل یک آهنگ برای آن‌ها ساخته است.

البته در آن زمان این اقدام ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با انتقادات بسیاری مواجه شد و کروبی اعلام کرد که شناختی از این فرد نداشته است. او تأکید کرد: وقتی به من می‌گویند یک گروه و یا تعدادی می‌خواهند با من دیدار کنند، من نمی‌توانم برای دیدار با آن‌ها گزینشی عمل کنم و بگویم افرادی بیایند و افرادی حضور پیدا نکنند. حالا اگر در میان آن‌ها یک فرد وجود داشته است به بنده ربطی ندارد و تاکید می‌کنم که نمی‌توانم گزینشی عمل کنم.

حجت اشرف‌زاده: قول داده بودند که بتوانیم در خراسان کنسرت برگزار کنیم

حجت اشرف‌زاده یکی دیگر از خواننده‌هایی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ حضور فعال و تأثیرگذاری داشت. او که به عنوان خواننده انتخاباتی حسن روحانی، آهنگ «دوباره ایران» را تولید و منتشر و در انتخابات از او حمایت کرده بود پس از عملی‌نشدن وعده‌های دولت روحانی از این اقدام خود پشیمان شده و اعلام کرده دیگر قصد ساخت آهنگ‌های سیاسی ندارد.

او در این‌باره گفته که از او خواسته شده آهنگی با محتوای وطن‌پرستانه بخواند که در ستاد انتخاباتی استفاده شود و او نیز این کار را انجام داده است. اشرف‌زاده افزوده که آن زمان ایده‌ها، افکار و اعتقادات خود را داشتم که اکنون آن‌ها را ندارم و دیگر از آن نوع کارها فاصله گرفته‌ام و تصمیم گرفتم که در این موارد دخالت نکنم و فقط خواننده عاشقانه‌های مردم باشم. 

این خواننده با اشاره به این‌که خواسته‌هایش در برابر فعالیت انتخاباتی محقق نشده است، تأکید کرده که فکر می‌کردم که اتفاقات بهتری برای مردم بیفتد و خواسته من این بود که فضایی ایجاد شود و قول‌هایی نیز داده شد که در خراسان بتوانیم کنسرت برگزار کنیم و حداقل من بتوانم در شهر خود به اجرای موسیقی بپردازم. از هر فردی که بابت خواندن این قطعه از من ناراحت است و شاید با صدای من تحریک شده که به شخص خاصی رای دهد عذرخواهی می‌کنم. 

سینا دستخوش: آهنگم برای ستاد رئیسی به نام فرد دیگری پخش شد

سینا دستخوش خواننده‌ای که با وجود خواندن قطعات سیاسی، انقلابی و مذهبی در سال‌های گذشته این روزها به سمت خوانده آثاری عاشقانه رفته، در سال ۱۳۹۶ خواننده رسمی ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود. البته او پیش از ورود سیدابراهیم رئیسی به انتخابات ریاست جمهوری برای فعالیت در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد آماده فعالیت شده بود، اما پس از عدم احراز صلاحیت محمود احمدی‌نژاد به ستاد سیدابراهیم رئیسی معرفی شد و دو موزیک برای ستاد وی تولید کرد. موسیقی اول او با نام «شمس‌ و فانوس» انتشار یافت، اما پس از حواشی دیدار سیدابراهیم رئیسی با امیرحسین مقصودلو فعالیت‌های او در ستاد ابراهیم رئیسی کاهش یافت و موزیک دوم او نیز انتشار نیافت.

این خواننده درباره حواشی فعالیتش در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی گفت که موزیک «شمس‌ و فانوس» او به اسم فرد دیگری پخش شده بود و این اتفاق را شیطنت عنوان کرده بود.

به گزارش ایسنا، در کنار خواننده‌هایی که از آن‌ها در این گزارش نام برده شد، محسن چاوشی با انتشار موزیک «بیست هزار آرزو» و مازیار فلاحی با انتشار موزیک «دست بزن» از حسن روحانی در فعالیت‌های انتخاباتی حمایت کرده بودند. همچنین پیش از اعلام نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری امسال، یک خواننده جوان به عنوان خواننده ستاد انتخاباتی رستم قاسمی اثری را تحت عنوان «رستم دستانم آرزوست» منتشر کرده بود. همچنین موزیکی نیز از یک خواننده ناشناس توسط ستاد انتخاباتی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پس از مناظره سوم انتخاباتی با نام دولت سلام منتشر شده است.

گزارش از محمدرضا صبوریان، خبرنگار فرهنگی ایسنا- خراسان رضوی

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)