میرنیوز

تواصی چیست و چه مصداقی دارد؟

تواصی چیست و چه مصداقی دارد؟ 2021-06-15T10:08:25+04:30

حجت‌الاسلام سید مهدی خضری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مقام معظم رهبری در افق بلند بیانیه گام دوم انقلاب، جامعه را به سمت تمدن اسلامی سوق می‌دهند. مقدمه تمدن‌سازی، جامعه‌پردازی و تشکیل جامعه اسلامی است. جامعه اسلامی هم وقتی محقق می‌شود که مختصات یک آرمان‌شهر در جامعه پیاده شود. طبیعتاً این نیاز به یک فرآیند دارد یعنی ما قدم به قدم باید ارزش‌های اسلامی را در جامعه پیاده کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با خبرگان اظهار کرد: ما باید ارزش‌هایی که سال‌ها از آن صحبت می‌کردیم، در منبرها می‌گفتیم، در کتاب‌ها می‌آمد، در جامعه پیاده‌سازی کنیم؛ حال ماموریتمان امروز چیست؟ ماموریتمان این است که این ارزش‌ها را در جامعه پیاده کرده یعنی اقامه دین کنیم.

امام جمعه موقت قزوین گفت: دین، فهم دین، تبلیغ دین و اقامه دین؛ با هم متفاوت هستند. همیشه حوزه‌های علمیه مسئولیت فهم دین و تبلیغ دین را برعهده داشتند اما اقامه دین یک مرحله بالاتر و عمیق‌تر است یعنی شما مفاهیم و ارزش‌های دینی را باید در جامعه تبدیل به یک سلوک اجتماعی کنید؛ تواصی یکی از آن‌هاست.

وی افزود: ما می‌خواهیم تمام مختصات جامعه اسلامی را پیاده کنیم نه اینکه از آن صحبت کنیم. حضرت آقا مثل یک معلم، یک راهبرد دارد و جامعه را به سمت آن جامعه آرمانی و آرمان‌شهر هدایت می‌کند. درحال حاضر خودشان وارد این فرآیند شده‌اند یعنی مستقیم جامعه را تربیت می‌کنند، مستقیم با جامعه صحبت می‌کنند، خودشان گفتمان ایجاد می‌کنند و برای اینکه اقامه دین صورت بگیرد می‌خواهند خود مردم را پای صحنه بیاورند.

تواصی باید به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود

این مسئول تصریح کرد: مثلاً در جریان مواسات، ایشان این کلمه را گفتند، گفتمانش را ایجاد کردند، بعد مردم را پای کار مواسات آوردند. در ادامه‌ هم تکرار کردند تا این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود، به یک اصل اجتماعی تبدیل شود، به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود. در تواصی هم همین‌طور است؛ حضرت آقا در واقع به جامعه تمرین دادند؛ مثل یک مربی، وقتی با تیمی مواجه است که هنوز همه قواعد و تکنیک‌ها را نمی‌داند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر دقت کنید خواهید دید که رهبری برای برپایی ارزش‌های جامعه مهدوی خودشان همت کرده‌اند، مخصوصاً بعد از بیانیه گام دوم انقلاب، به صورت مستقیم دارند جامعه را تمرین می‌دهند. امروز، امت در واقع مستقیم حرف را از امام می‌شنود و رهبری تأکید دارند که حلقه‌های میانی مردم را پای کار تمرین جامعه‌پردازی بیاورند. حلقه‌های میانی در واقع آن حلقه‌های واسطی هستند که حالا بخشی از آن می‌توانند فعالان رسانه‌ای باشند که مردم را پای کار عملیاتی کردن ارزش‌ها می‌آورند.

حجت‌الاسلام خضری خاطرنشان کرد: حالا حلقه‌های میانی چه کسانی هستند؟ چه کار باید بکنند؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، ما داریم حرکت می‌کنیم که یک جامعه درست کنیم، یک آرمان‌شهر درست کنیم، ساز و کارش چیست؟ ساز و کارش این است که امامی داریم که نقشه را او طراحی می‌کند، امامی داریم که اولویت‌ها را تشخیص می‌دهد، امامی داریم که نگاه کلان را در جامعه تبیین می‌کند. در ادامه یک امت داریم که آرمانشان این است به سمت تمدن حرکت کنند و جامعه آرمانی داشته باشند. اینجا ساز و کار این است که ما نیاز داریم بین امام و امت یک حلقه‌های واسطی وجود داشته باشد که این پیام را خوب بگیرد، تبیین کند و برای امت تشریح کند. این حلقه‌های میانی باید انگیزه‌سازی کنند، جریانات اجتماعی تشکیل دهند، هدایت کنند، به هسته‌های اجتماعی جهت دهند تا ما به سمت آن جامعه الگو حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: معنای تواصی به جهت لفظی توصیه به یک چیز است اما مصداقش چه می‌شود؟ مثلاً تصور کنید در یک طبیعت خوش آب و هوا هستید، مثلاً کنار ساحل دریا، پارک یا در یک محیط تفریحی، از صد در صد آن‌هایی که آنجا هستند نود درصدشان نمازخوان هستند اما خجالت می‌کشند علناً در یک محیط شاد و تفریحی نماز بخوانند. یک نفر که بلند می‌شود اذان می‌گوید، در واقع به نماز توصیه می‌کند زیرا اذان گفتن خودش یک توصیه به نماز است.

استاد حوزه علمیه قزوین تأکید کرد: اینجا افرادی که نمازخوان بودند اما آن را آشکار نکرده بودند می‌آیند به نماز می‌ایستند و یکدفعه جمع کثیری نماز را اقامه می‌کنند، حالا فکر کنید کسی آن اذان را نگوید، کسی آن توصیه را نکند، صد نفر که نود نفرشان آدم‌های نمازخوانی هستند نمازشان می‌ماند برای خانه و دیر می‌شود، نمازشان را به تاخیر می‌اندازند. پس این توصیه باعث می‌شود که آدم‌ها روحیه پیدا کنند که به حقیقتی عمل کنند.

غالب مردم اهل حقیقت هستند

وی در ادامه گفت: در جامعه اسلامی هم این‌طور است. غالب مردم ما اهل حقیقت هستند. اگر حقیقت گویی توصیه نشود، آدم‌ها حقیقت را پنهان می‌کنند، حیا می‌کنند، چرا حیا می‌کنند؟ چون جریان گفتمان غرب، جریان گفتمان ابلیس، سعی می‌کند آدم‌ها نسبت به خوبی‌ها حیا داشته باشند. آن‌ها در گفتمانشان دارند کاری می‌کنند که من نوعی بتوانم باطل را علناً انجام دهم و خجالت نکشم، از باطل دفاع کنم اما جبهه حق حیا کند که بخواهد از حق دفاع کند.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: فرض کنید وقتی ما توصیه به حق می‌کنیم، این کار در واقع روحیه دادن به آدم‌هاست برای اینکه آدم‌ها به حق عمل کنند. الان در جامعه وقتی نفر اول به نفر دوم می‌گوید، نفر دوم هم روحیه پیدا می‌کند که به نفر سوم بگوید، نفر سوم به نفر چهارم می‌گوید و یک دومینو از توصیه شکل می‌گیرد که اسمش می‌شود زنجیره تواصی؛ یعنی آدم‌ها به طور زنجیره‌وار همدیگر را توصیه به صبر و حق می‌کنند.

وی تشریح کرد: لذا یک اصل مهم در جامعه اسلامی این است که مومنین وظیفه دارند همیشه با صدای بلند دیگران را دعوت به حق و استقامت در مسیر حق کنند. چون وقتی توصیه‌ای به آدم‌ها نمی‌شود، احساس تنهایی می‌کنند در حالی که تنها نیستند. یک موقع هست مثلاً شما می‌گویی حضرت نوح نهصد سال تبلیغ کرده تعدادی کمتر از صد نفر به ایشان ایمان آوردند، در آن جامعه واقعاً حق غریب است و باطل حاکم است. در آن جامعه اصلاً کسی نیست که توصیه کند. اما در یک جامعه‌ای که همه اهل حق هستند، همه ارزش‌ها برایشان مهم است، وقتی توصیه نمی‌کنیم کم‌کم آدم‌ها احساس ناامیدی می‌کنند، احساس ترس و تنهایی می‌کنند و وقتی که احساس تنهایی کردند می‌روند در دل جریان باطل هضم می‌شوند.

تواصی یعنی حق را با صدای بلند به دیگران بگوییم

خضری گفت: لذا تواصی یعنی اینکه ما به دیگران روحیه بدهیم، حق را با صدای بلند به دیگران بگوییم، این زنجیره هم قطع نشود و ادامه پیدا کند تا انسان‌ها احساس تنهایی نکنند. در مقابل جریان باطل همیشه سروصدا دارد، سروصدا که می‌کند آدم‌ها می‌ترسند و احساس تنهایی می‌کنند در حالی که حقیقت این است، باطل همیشه ضعیف است، باطل چیزی جز کف روی آب نیست. اگر در جامعه‌ای تواصی از دست رفت چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع این احساس پیش می‌آید که باطل قدرت دارد، باطل قوی است و ما نمی‌توانیم در مقابل باطل مبارزه کنیم.

وی بیان کرد: اما تواصی یعنی توصیه به چه؟ ما به چه چیز توصیه کنیم؟ ذیل آیه إِلَّا الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ روایاتی را داریم که می‌گوید توصیه به حق یعنی توصیه به امامت و توصیه به ولایت. یعنی مهم‌ترین مصداق حق توصیه به امام است. حالا توصیه به امام یعنی چه؟ توصیه به امام یعنی ما مردم را به گفتمان امام توصیه کنیم، توصیه کنیم به پیروی از مسیر امام که توصیه به حق است که البته حق در تعریف اصلی‌اش معنای عامی دارد و امام و گفتمان امام یک مصداقش است. اما امام صادق (ع) ذیل این آیه ذهن‌ها را جهت می‌دهد. می‌گوید در جامعه اسلامی اگر شما می‌خواهید جامعه‌سازی کنید مردم را به گفتمان امام توصیه کنید که می‌شود جریان نصرت امام. امروز نصرت امام توصیه به گفتمان و تفکر و اندیشه امام جامعه است.

استاد حوزه علمیه قزوین تأکید کرد: نکته بعدی این است که کلمات این آیه به یکدیگر متصل و یک منظومه هستند؛ حالا صبر یعنی چه؟ چه ارتباطی با گفتمان امام دارد؟ وقتی شما گفتمان امام را توصیه کردید، وقتی از امام دفاع کردید، چه اتفاقی می‌افتد؟ شما را اذیت می‌کنند. این صبر، یعنی استقامت در مسیر و اگر ما در مسیر امام جامعه ایستادگی کردیم باید هزینه بدهیم. بله هزینه دارد، تحریم دارد، فشار دارد اما فایده ایستادگی خیلی بیشتر از تسلیم شدن است؛ همیشه هزینه سازش بیشتر از فایده‌اش است و از سویی دیگر فایده استقامت بیشتر از هزینه‌اش است.

وی تصریح کرد: لذا در این آیه صبر به معنای استقامت است، اما صبر به معنای تماشاچی بودن نیست، بعضی‌ها صبر را بد معنی می‌کنند. ملت ایران یک مسیر نورانی را انتخاب کرده، ملت ایران یک مسیر عزت‌مندانه‌ را انتخاب کرده، این مسیر عزت‌مندانه و پرافتخار که یک نمونه‌اش حاج قاسم سلیمانی است، فایده‌اش خیلی زیاد است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)