میرنیوز

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند 2021-04-04T10:37:40+04:30

اینجا روستای «انوج» است، روستایی که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر، از نظر آثار باستانی دارای یک تپه باستانی، چند برج تاریخی و یک شهر زیرزمینی است که تاکنون چندان مورد کاوش قرار نگرفته است.

ابراهیم جلیلی تپه باستانی انوج را که در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، یکی از مهمترین آثار باستانی موجود در دشت های شرقی زاگرس مرکزی می داند و ادامه می دهد: این تپه که قلعه ای با قدمت هزاره پنجم قبل از میلاد بر روی آن قرار گرفته و میان اهالی به قلعه بلنده معروف است، از توالی دوره های فرهنگی پیش از تاریخ تا عصر حاضر برخوردار است و از جمله تپه های تاریخی است که در نخستین گمانه زنی در آن عملیات تعیین حریم صورت گرفته است.

او به بررسی های سطحی و اولیه باستان شناسان در سال های گذشته بر روی سفال های شکسته به دست آمده از قلعه بلنده اشاره و اظهار می کند: براساس مواد فرهنگی به دست آمده، به ویژه سفال های پراکنده در سطح و حاشیه این تپه، تپه باستانی انوج، دوره های فرهنگی مس و سنگ، مفرغ(قدیم، میانه، جدید)، اشکانی، قرون میانه، اسلامی و دوره متأخر را در برگرفته همچنین در زیربناهای روستا راهروهای زیرزمینی وجود دارد که طول آنها نامشخص است.

به گفته جلیلی، روستای انوج علاوه بر آثار باستانی، به عنوان یکی از روستاهای فعال در حوزه صنایع دستی، دارای چندین کارگاه مرواربافی، قالیبافی، سفالگری و زنبورداری است که علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای بیش از ۱۰۰ نفر از زنان روستایی، سال هاست که چرخ تولید را با وجود تمام بالا و پایین ها و محدودیت ها، در این روستا می چرخاند.

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

به گزارش ایسنا، اهالی روستای انوج با جمعیتی افزون بر ۲۰۰۰ نفر در قالب ۶۰۰ خانواده، اغلب به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و هر ساله محصولاتی چون گردو، بادام، انگور و فرآورده های آن که حاصل دسترنج یک ساله اهالی با صفای روستای انوج است، از این روستای آباد، راهی بازار می شود.

فاطمه سرومیلی، دهیار روستا که با تکیه بر توان داخل، شعار اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید را به کمک زنان سخت کوش و با صفای روستا، در میدان عمل نشان داده، زنی جوان و پر از ایده های نو و خلاقانه است که از سال ۹۲ تاکنون، زنان روستا را با خود همراه کرده و با راه اندازی تعاونی هایی در حوزه های مختلف اقتصادی و برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی، روستا را به یک کارگاه کوچک سازندگی تبدیل کرده است.

سرومیلی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، درباره فعالیت خود در حوزه بانوان می گوید: با توجه به محدودیت هایی از جمله کمبود امکانات ورزشی، تفریحی و سرگرمی به ویژه برای بانوان در محیط های روستایی، بسیاری از زنان روستایی به جزء خانه داری، سرگرمی و یا کاری که بتوانند به طور مستقل از آن درآمدزایی کنند، ندارند، از طرفی ایجاد انگیزه و نشاط در زنان به عنوان محور اصلی خانواده برای پرورش نسلی پویا ضروری است. علاوه بر این با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه، داشتن حداقل درآمد برای زنان در چند سال اخیر به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است پس بر خود واجب دانستم در حوزه بانوان فعالیت هایی در حد توان انجام دهم.

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی با کمک جهادکشاورزی، بهزیستی و کمیته امداد

او به برگزاری دوره های آموزشی و تربیتی چند سال اخیر که در این روستا با کمک مربیان جهادکشاورزی، بهزیستی و کمیته امداد تشکیل شده است، اشاره و اظهار می کند:  این دوره ها در حوزه اجتماعی شامل آموزش مهارت های زندگی، فرزندپروری، همسرداری و پیشگیری از اعتیاد بوده، در حوزه اقتصادی نیز دوره هایی با موضوعات مهارت های کسب و کار، پرورش گیاهان دارویی، گل محمدی، زعفران، پرورش زنبورعسل، دامداری، پرورش کرم ابریشم، آموزش قالیبافی(فرش و تابلوفرش)، طراحی سفال، بافندگی با ماشین و خیاطی برگزار شده است.

سرومیلی ادامه می دهد: برگزاری دوره های آموزش کاراته و ایروبیک برای بانوان در یکی از مدارس روستا، برگزاری مسابقات ورزشی و بومی برای بانوان در ایام دهه فجر و یا هفته گرامیداشت مقام زن مانند طناب کشی، پینگ پنگ، طناب زنی و ...، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی و یا تفریح در روستا برای ایجاد نشاط بین بانوان و نیز برگزاری همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی در روستا در اردیبهشت ماه هر سال از جمله فعالیت های انجام شده برای ایجاد سرگرمی و نشاط بین بانوان روستایی است.

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

عرضه صنایع دستی بانوان روستا در نمایشگاه های بین المللی

دهیار روستای انوج برگزاری جشنواره دا و جشنواره صنایع دستی و غذاهای محلی در روستا، برگزاری نمایشگاه های مختلف و عرضه محصولات و تولیدات خانگی بانوان و صنایع دستی آنها و شرکت در نمایشگاه های مختلف دستاوردهای روستائیان در سطح کشور از جمله نمایشگاه بین المللی تهران، همدان و اراک و ارائه و فروش محصولات کشاورزی، تولیدات خانگی و صنایع دستی بانوان روستا در این نمایشگاه ها را از دیگر فعالیت هایی برمی شمرد که هر ساله در راستای گسترش و ارتقاء کسب و کارهای خانگی و صنایع دستی زنان روستایی انجام می شود.

سرومیلی همچنین از تشکیل تعاونی هایی به منظور ارتقاء فعالیت های اقتصادی بانوان در سطح روستا خبر می دهد و می گوید: با تشکیل صندوق اعتبارات خُرد زنان در سال ۹۶ زیرنظر جهادکشاورزی، برای ۳۲ نفر از بانوان روستایی حساب پس انداز ایجاد و طی چندین مرحله، تسهیلات کم بهره در جهت ارتقاء و یا ایجاد مشاغل خرد خانگی پرداخت شد.

او با بیان اینکه خرید کندوی زنبورعسل، خرید دام سبک، خرید لوازم اولیه قالیبافی و خرید دستگاه بافندگی از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه توسعه مشاغل خانگی است، ادامه می دهد: کاشت حبوباتی مانند نخود و عدس در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و برداشت آن توسط اعضای صندوق و فروش محصولات و نیز پخت رب گوجه فرنگی و دیگر محصولات خانگی توسط اعضای صندوق و فروش محصولات از دیگر فعالیت هایی است که هر ساله توسط زنان روستای انوج انجام می شود.

راه اندازی کارگاه های سفالگری، قالیبافی و مرواربافی

او با اشاره به تشکیل تعاونی سفالگری بانوان با عضویت ۱۳ نفر تصریح می کند: در حال حاضر با تهیه لوازم اولیه قالیبافی برای چهار نفر از بانوان روستا و ۱۵ نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، اشتغال ایجاد شده همچنین ۱۵ نفر از بانوان روستا پس از گذراندن دوره های آموزشی، به کار زنبورداری مشغول هستند و در زمینه سبدبافی نیز با راه اندازی دو کارگاه مرواربافی در یکی از مدارس بلااستفاده روستا، برای ۱۰ نفر از بانوان روستایی اشتغال ایجاد شده است.

سرومیلی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان می کند: با کمک دیگر زنان روستای با صفای انوج، هر ساله در فصل برداشت انگور، با اجاره حدود ۳۰ باغ انگور در روستا و برداشت و فروش محصولات و فرآورده های باغات شامل انگور، کشمش و یا شیره انگور، برای هر یک از زنان روستایی درآمدزایی می کند.

زنانی که از دل قلعه بلنده، پرچم تولید را برافراشتند

محلی دائمی برای عرضه تولیدات زنان روستایی ایجاد شود

او به مشکلات بازار فروش محصولات تولید شده توسط بانوان روستا اشاره و مطرح می کند: در حال حاضر مشکل فروش محصولات یکی از مهمترین مشکلات تعاونی هاست که با حل آن و نیازسنجی صحیح، تولیدات بانوان در سطح روستا افزایش می یابد و با توسعه فعالیت ها، زنان بیشتری می توانند به چرخه تولید وارد شوند. برگزاری نمایشگاه های مختلف و در اختیار قرار دادن غرفه هایی برای تعاونی ها و یا ایجاد محلی دائمی برای عرضه تولیدات و محصولات خانگی بانوان روستایی، می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

کمبود سرمایه و امکانات دو مانع پیش روی زنان روستای انوج

او کمبود سرمایه برای توسعه تعاونی ها در سطح روستا و ایجاد تعاونی های جدید را یکی دیگر از مشکلات برمی شمرد و ادامه می دهد: به علت کمبود امکانات مجبوریم بسیاری از کلاس های آموزشی و یا ورزشی را در کلاس های مدرسه روستا برگزار کنیم یعنی یکی از مهمترین محدودیت های ما، نبود ساختمان و مکان مناسب برای برگزاری بسیاری از کلاس هاست، از طرفی هیچ فضای ورزشی و تفریحی مناسبی برای بانوان در روستا وجود ندارد البته در صورت تکمیل سالن ورزشی نیمه کاره ای که ساخت آن از سال ۸۹ آغاز شده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، می تواند در برگزاری بسیاری از برنامه های ورزشی و آموزشی بانوان کمک کند.

به گزارش ایسنا، از سال ۹۵، تولید و اقتصاد مقاومتی دو جزء جدایی ناپذیر سفره ایرانی ها شد. دو کلمه کلیدی که در صورت جامع عمل پوشاندن به آنها، با همکاری دولت، مجلس شورای اسلامی، بخش خصوصی و هر تولیدکننده ای که در گوشه ای از این سرزمین، در کارگاهی یک متری مشغول تولید یک محصول هر چند ناچیز است، علاوه بر حل مشکلات اقتصادی و بیکاری، با تأمین نیازهای داخل و بی نیاز شدن از بازارهای خارجی، می توانیم در گردونه رقابت بازار جهانی قرار بگیریم.  

فاطمه سرومیلی و دیگر زنان روستای انوج نیز با تکیه بر توان داخل و شناخت ظرفیت های این روستا و راه اندازی کارگاه های کوچک قالیبافی، مرواربافی، بافندگی و یا زنبورداری نقش مهمی در افزایش کمّی و کیفی تولید و ایجاد ثروت ایفا می کنند.

پس حمایت های بیش از پیش دولت، سازمان برنامه و بودجه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌ قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های پرشمار جوان، مبتکر و فعال از واحدهای تولیدی، کارخانجات و هر آنچه باعث رشد تولیدات کشور می شود و تلاش برای رفع موانع تولید با حذف مقررات دست‌ و پاگیر، مبارزه با قاچاق، منع جدی واردات بی‌رویه، مبارزه با فساد اداری و مالی، رعایت حقوق مالکیّت، پرهیز از سوداگری‌های زیان‌بخش، معافیت یا وضع مالیات، سبب عملی شدن شعار سال و رونق و رشد اقتصادی محسوس در جامعه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار استان ها

‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر

 ‌‌دیدار رئیسی و علی‌اف آغاز شد + تصاویر
2024-05-20T00:18:59+03:30
دیدار مهم و تاریخی روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در نقطه مرزی دو کشور در حاشیه رود ‌ارس آغاز شد.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور

 بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور
2024-05-20T00:18:58+03:30
با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولیت آستان قدس رضوی، بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور با عنوان «بشری» در بیمارستان رضوی مشهد به به...

هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران

 هدفگذاری رشد ۴۴ درصدی بخش صنعت، معدن و تجارت ایران
2024-05-20T00:18:58+03:30
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: امسال هدفگذاری رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸ درصد، معدن ۱۳ درصد و تجارت ۲۳ درصد است.

اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان

 اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان
2024-05-20T00:18:58+03:30
وزیر نیرو با تشریح اهمیت استراتژیک "سد قیزقلعه‌سی" برای ایران و آذربایجان گفت: سد قیزقلعه‌سی ‌نمادی از دوستی و مودت بین مردم دو کشور ایران و آذربا...

۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند

 ۱۰ هزار نفر در قوه قضائیه استخدام می‌شوند
2024-05-20T00:18:58+03:30
معاون قوه قضائیه، گفت: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف ۱۰ هزار نفر با اولویت اعضای شوراهای حل اختلاف به استخدام قوه قضائیه در خواهند آمد.

دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان

 دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سازمان اطلاعات فراجا از دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند در اصفهان خبر داد.

روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم

 روند نزولی جمعیت ‌متوقف شد/ جلوگیری از سقط ۴هزار جنین سالم
2024-05-20T00:18:57+03:30
وزیر بهداشت جلوگیری از سقط جنین را یکی از موضوعات بسیار مهمی که در حال پیگیری است، عنوان ‌کرد و گفت: در این راستا گروه‌های مردمی نفس در تمامی استان‌ها راه‌ا...

افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان

 افتتاح سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و ‌آذربایجان
2024-05-20T00:18:57+03:30
سد قیزقلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد و سد خداآفرین نیز همزمان با افتتاح این سد به بهره‌برداری نهایی رسید.

اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

 اذعان آمریکا به کمک ۱۱ کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران
2024-05-20T00:18:56+03:30
سخنگوی سپاه پاسداران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد ما و ۱۰ کشور دیگر به اسرائیل در وعده صادق کمک کردیم ولی با مشخص شدن ابعاد این عملیات، تعداد کشورها بیش...

سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل

 سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی/ درحال تکمیل
2024-05-20T00:18:56+03:30
برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است.

جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی

 جلسه شبانه وزرا و فرمانده سپاه در منطقه سانحه ‌بالگرد رئیسی
2024-05-20T00:05:54+03:30
پس سانحه برای بالگرد رئیس جمهور بلافاصله جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه و معاونین رئیس جمهور به منطقه سانحه آمدند.

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T23:13:16+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند

 امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند
2024-05-19T23:13:15+03:30
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ‌با بیان اینکه دشمن تغییر رویکرد داده و ما باید در جبهه دیگری آماده باشیم، گفت: در غزه هرشکلی از نقص حقوق بشر و جنایت جنگی ...

رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد

 رئیسی: روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد
2024-05-19T23:13:15+03:30
رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان گسسته نخواهد شد، گفت: اراده برای توسعه روابط در تمام حوزه‌ها بین دو کشور داریم.

همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد

 همه مقصران و متهمان سیل دردناک مشهد
2024-05-19T23:13:14+03:30
مشهد کم‌آب بود و سدهایش خشک؛ سازمان هواشناسی پیام نجات آورد و به مشهدی‌ها مژده بارش‌های چندروزه داد؛ مشهد اما به‌قدری بی‌آبی چشیده بود که کسی مژده هواشناسی ...

وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم

 وحیدی:‌ هنوز به نقطه مدنظر سانحه بالگرد نرسیده‌ایم
2024-05-19T23:13:14+03:30
وزیر کشور با ارائه گزارشی از وضعیت جستجو برای یافتن بالگرد رئیس جمهور گفت: دامنه دید در منطقه بسیار محدود است و به همین دلیل، نیروهای امدادی متاسفانه هنوز ب...

محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد

 محل دقیق سانحه بالگرد شناسایی شد
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده سپاه آذربایجان شرقی از شناسایی محل دقیق سانحه بالگرد خبر داد.

فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت

 فرمانده کل سپاه به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور رفت
2024-05-19T23:13:13+03:30
فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند.

اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند

 اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
2024-04-14T14:39:26+03:30
شهرداری بیرجند در پی گلایه‌مندی مردم از سد معبر دستفروشان در شهر اعلام کرد: فقط اجازه جمع آوری دارد که اقدامی بازدارنده نیست و حق پلمب اصناف متخلف با سایر د...

تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس

 تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان فارس
2024-04-14T14:12:13+03:30
درحالی که دست اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان همچنان ادامه دارد، فرماندار استهبان درخصوص تخلفات صورت گرفته در این محوطه گفت: طی یکی دو هفته آیند...

دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار

 دستگیری ۸۹ قاچاقچی ارز و کالا در شهریار
2024-04-14T13:45:59+03:30
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهریار گفت: طی شش ماه گذشته بیش از ۵.۱ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی، ۲۵ تن مواد خوراکی، ۲۹ هزار قلم انواع لوازم خانگی آشپزخان...

کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه

 کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
2024-04-14T13:32:41+03:30
فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در نوار ساحلی استان در بندر عسلویه خبر داد و گفت: این شناور بیش از ۱۰۲ هزار لیتر سوخت گا...

مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران

 مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
2024-04-14T13:32:40+03:30
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت پرندگان تابستان‌گذران به مازندران گفت: هر سالهه بیش از یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران وارد مازن...

حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل

 حمایت آیت الله نوری همدانی از پاسخ کوبنده ایران به اسرائیل
2024-04-14T11:59:17+03:30
مرجع تقلید شیعیان از پاسخ کوبنده ایران و گروه‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود

 انتقام ایران پاسخی به خباثت‌های رژیم صهیونیستی بود
2024-04-14T11:46:54+03:30
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انتقام سپاه پاسداران از رژیم صهیونیستی گفت: شب گذشته تنها شبی بود که مردم فلسطین با آرامش خوابیدند و این نشان می‌ده...

دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود

 دپوی چوب آلات برای قاچاقچیان ناامن خواهد بود
2024-04-14T11:46:53+03:30
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: با همکاری دستگاه قضا هرگونه دپوی چوب آلات زیر ذره بین ماموران یگان حفاظت قرار دارد.

حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست

 حملات سپاه ثابت کرد رژیم صهیونیستی مترسکی بیش نیست
2024-04-14T11:46:53+03:30
نماینده مردم  خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ضرب‌شست شب گذشته به رژیم جعلی صهیونیستی، در کنار حملات جبهه مقاومت که هیمنه گنبد آهنین پوشالی را در ه...

جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش

 جزئیات رقابت‌های جهانی تکواندو در کیش
2024-04-14T11:05:38+03:30
رقابت‌های جهانی تکواندو و مچ‌اندازی قهرمانی آسیا در دو بخش بانوان و آقایان در سالن چندمنظوره المپیک جزیره زیبای کیش برگزار می‌شود.

تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل

 تجمع خیابانی مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه علیه اسرائیل
2024-04-14T11:05:38+03:30
مردم تبریز در حمایت از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی به خیابان آمدند.

پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان

 پیش‌بینی رگبار برف در ارتفاعات لرستان
2024-04-14T11:05:37+03:30
مدیرکل هواشناسی لرستان از صدور هشدار زرد هواشناسی و رگبار برف در ارتفاعات خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)