میرنیوز
محمدحسین توتونچیان از تهیهکنندگان و ناشران شناخته شده حوزه موسیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ملزومات اجرایی مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه ارتقای سطح کیفی و محتوایی آثار موسیقایی توضیح داد: همان طور که ناشران، موزیسینها و خوانندگان موسیقی مسئولیت بزرگی در نحوه عرضه آثار و تولیدات موسیقایی خود دارند به همان میزان هم مردم و مخاطبان تاثیر زیادی در فرآیند تولید محصولات موسیقایی خواهند داشت. به عبارتی آنها با نوع و سبک موسیقایی که از آن حمایت میکنند، نشان میدهند که چه نوع موسیقی در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته و این حقیقتی است که طی سالهای اخیر در موسیقی وجود دارد و باید آن را باور کنیم و بدانیم این حقیقت بخشی از فعالیتهای موسیقایی ما را در برگرفته است.
وی افزود: به عقیده من آن چیزی که حتی مهمتر از تولید، انتشار و پخش آثار موسیقایی، شنوندگان موسیقی هستند که خوانندهها، آهنگسازان و همه فعالان حوزه موسیقی را موظف میکنند که به سمت تولید یک نوع موسیقی خاص هدایت شوند. یعنی این مردم هستند که با نشان دادن خط فکری خود به فعالان حوزه موسیقی اعلام میکنند که به چه نوع موسیقی علاقهمندند و از آنها استقبال میکنند. همین استقبال هم نشان میدهد که مردم از چه سلیقه شنیداری برخوردارند. پس شرایطی که امروز در حوزه محتوای تولیدات موسیقایی میبینیم نشات گرفته از نوع نگاه و سلیقه مردم است که فعالان موسیقی را مبتنی بر آن سلیقه هدایت میکند.
این تهیهکننده موسیقی اظهار کرد: اثبات حرف خودم را با این نکته محکم میکنم. اینکه بعضی از موسیقیها هستند که نه آهنگسازان آهنگ آن را ساختند، نه خوانندههای مجاز آن را خواندند و نه ناشران داری مجوز آن را منتشر کردند. این موسیقیها در یک فضای غیرمجاز تولید شده که خواننده اثر آن را روی یک ملودی پیاده کرده و هیچ عامل قانونی هم در آن نقشی نداشته است. اما میبینیم همین موسیقی در اغلب موارد در فضای مجازی با دنبالکنندگان بیشتر از آثار مجاز روبهرو میشوند. شرایطی که دربرگیرنده طیف زیادی از مخاطبان میشود و آن موسیقی را تبدیل به موسیقی محوری یک جامعه میکند. موسیقیهایی که طرفدارانش جوانها و نسل جدیدی هستند که با این آثار روبهرو میشوند. به عبارتی همین آقای خوانندهای که دنبال کننده و در ظاهر جذابیت بیشتری دارد از پشتیبانیهای مردمی بیشتری نسبت به بسیاری از هنرمندان و تهیهکنندگانی که در کشور به صورت مجاز فعالیت میکنند، برخوردار میشود. پس ما میبینیم این مردم هستند که انتخاب میکنند که چه موسیقی دوست دارند و چه موسیقی را دوست ندارند.
توتونچیان با اشاره به نقش مدیریت دولتی در حوزه موسیقی توضیح داد: به اعتقاد من مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در همه دولتها آنچنان نقشی در حوزه تولید و محتوای موسیقی نداشتهاند. چرا که محتوای این موسیقیها توسط شورای شعر و ترانه و مساله صلاحیت فردی هم به عهده حراست وزارت ارشاد است. بنابراین مدیر کل دفتر موسیقی در این مقولات وارد نمیشود و اگر هم خط مشی فکری خاصی در این حوزهها داشته باشد آن را به شوراها انتقال میدهد که لحاظ شود. نکته دیگر اینکه در حوزه محتوا همواره در همه دولتها موضوعات مرتبط با شعر و ترانه و محتوا در قالب یک تفکر رعایت شده و فکر میکنم در دورههای بعدی مدیریت دفتر موسیقی هم این تفکر ادامه پیدا میکند. به عبارتی نه چیزی سختتر و تنگتر میشود و نه چیزی بازتر. البته مدیر دفتر موسیقی میتواند در این چارچوب سرفصلهایی را تعیین کند اما طبیعتاً نمیتواند آنطور که باید فضای موجود را تغییر دهد، چرا که تجربه نشان داده تغییر این چارچوب بیشتر شرایط را سختتر میکند تا آسانتر.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اولویتهای مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت جدید به ویژه در حوزه شعر و محتوا اظهار کرد: به اعتقاد من اتفاق مهمی که باید در مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد صورت پذیرد، فراهم سازی فضایی گستردهتر برای تولید آثار موسیقایی در گونههای مختلف آن است. به طور حتم اگر این آزادی محتوایی در تولید آثار موسیقایی ایجاد شود، آن وقت مردم آزادانه حق شنیدن پیدا کنند و پس از آن نیز میتوانند خودشان کارها را برای شنیدن انتخاب کنند. وقتی مردم بتوانند در یک فضای باز همه ژانرهای موسیقی را بدون هیچ محدودیتی بشنوند دقیقاً در همان موقع میتوانند با درایت و تفکر موسیقی خوب را از موسیقی بد تشخیص داده و آن را دنبال کنند. من واقعاً آرزو میکنم هر روز این سطح فرهنگ و توقعاتی که ما از مردم و جوانان داریم ارتقا پیدا کند تا ماهیت شعر و کلام و واژه وزین بیشتر برای مردم معرفی شود.
منبع : خبرگزاری مهر
ادای احترام مدیر دفتر موسیقی به فقدان هنرمند پیشکسوت
از فونتهای برگزیده در «هفته تایپ تهران» تا بازدید محمد احصایی
وزیر فرهنگ در سوگ استاد موسیقی پیام تسلیت نوشت
«میخوام به قتل اعتراف کنم» آماده نمایش شد
اجرای نمایش «خانه من» در تماشاخانه مهر
اجرای نمایش «خانه من» در تماشاخانه مهر آغاز شد
«فتوریسم در ستایش موسیقی» به ورد رسید
«شال سیاه» در تورینو رقابت میکند
عکسهای ۲۰ بازیگر و کارگردان روی دیوار خانه هنرمندان میرود
مشکلات بیمهای و معیشتی مانعی برای بهره گیری از ظرفیت های هنری
«خرامان» سوژهای جسورانه دارد
«منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما