میرنیوز
محمدحسین توتونچیان از تهیهکنندگان و ناشران شناخته شده حوزه موسیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ملزومات اجرایی مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه ارتقای سطح کیفی و محتوایی آثار موسیقایی توضیح داد: همان طور که ناشران، موزیسینها و خوانندگان موسیقی مسئولیت بزرگی در نحوه عرضه آثار و تولیدات موسیقایی خود دارند به همان میزان هم مردم و مخاطبان تاثیر زیادی در فرآیند تولید محصولات موسیقایی خواهند داشت. به عبارتی آنها با نوع و سبک موسیقایی که از آن حمایت میکنند، نشان میدهند که چه نوع موسیقی در فضای مجازی مورد استقبال قرار گرفته و این حقیقتی است که طی سالهای اخیر در موسیقی وجود دارد و باید آن را باور کنیم و بدانیم این حقیقت بخشی از فعالیتهای موسیقایی ما را در برگرفته است.
وی افزود: به عقیده من آن چیزی که حتی مهمتر از تولید، انتشار و پخش آثار موسیقایی، شنوندگان موسیقی هستند که خوانندهها، آهنگسازان و همه فعالان حوزه موسیقی را موظف میکنند که به سمت تولید یک نوع موسیقی خاص هدایت شوند. یعنی این مردم هستند که با نشان دادن خط فکری خود به فعالان حوزه موسیقی اعلام میکنند که به چه نوع موسیقی علاقهمندند و از آنها استقبال میکنند. همین استقبال هم نشان میدهد که مردم از چه سلیقه شنیداری برخوردارند. پس شرایطی که امروز در حوزه محتوای تولیدات موسیقایی میبینیم نشات گرفته از نوع نگاه و سلیقه مردم است که فعالان موسیقی را مبتنی بر آن سلیقه هدایت میکند.
این تهیهکننده موسیقی اظهار کرد: اثبات حرف خودم را با این نکته محکم میکنم. اینکه بعضی از موسیقیها هستند که نه آهنگسازان آهنگ آن را ساختند، نه خوانندههای مجاز آن را خواندند و نه ناشران داری مجوز آن را منتشر کردند. این موسیقیها در یک فضای غیرمجاز تولید شده که خواننده اثر آن را روی یک ملودی پیاده کرده و هیچ عامل قانونی هم در آن نقشی نداشته است. اما میبینیم همین موسیقی در اغلب موارد در فضای مجازی با دنبالکنندگان بیشتر از آثار مجاز روبهرو میشوند. شرایطی که دربرگیرنده طیف زیادی از مخاطبان میشود و آن موسیقی را تبدیل به موسیقی محوری یک جامعه میکند. موسیقیهایی که طرفدارانش جوانها و نسل جدیدی هستند که با این آثار روبهرو میشوند. به عبارتی همین آقای خوانندهای که دنبال کننده و در ظاهر جذابیت بیشتری دارد از پشتیبانیهای مردمی بیشتری نسبت به بسیاری از هنرمندان و تهیهکنندگانی که در کشور به صورت مجاز فعالیت میکنند، برخوردار میشود. پس ما میبینیم این مردم هستند که انتخاب میکنند که چه موسیقی دوست دارند و چه موسیقی را دوست ندارند.
توتونچیان با اشاره به نقش مدیریت دولتی در حوزه موسیقی توضیح داد: به اعتقاد من مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در همه دولتها آنچنان نقشی در حوزه تولید و محتوای موسیقی نداشتهاند. چرا که محتوای این موسیقیها توسط شورای شعر و ترانه و مساله صلاحیت فردی هم به عهده حراست وزارت ارشاد است. بنابراین مدیر کل دفتر موسیقی در این مقولات وارد نمیشود و اگر هم خط مشی فکری خاصی در این حوزهها داشته باشد آن را به شوراها انتقال میدهد که لحاظ شود. نکته دیگر اینکه در حوزه محتوا همواره در همه دولتها موضوعات مرتبط با شعر و ترانه و محتوا در قالب یک تفکر رعایت شده و فکر میکنم در دورههای بعدی مدیریت دفتر موسیقی هم این تفکر ادامه پیدا میکند. به عبارتی نه چیزی سختتر و تنگتر میشود و نه چیزی بازتر. البته مدیر دفتر موسیقی میتواند در این چارچوب سرفصلهایی را تعیین کند اما طبیعتاً نمیتواند آنطور که باید فضای موجود را تغییر دهد، چرا که تجربه نشان داده تغییر این چارچوب بیشتر شرایط را سختتر میکند تا آسانتر.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اولویتهای مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در دولت جدید به ویژه در حوزه شعر و محتوا اظهار کرد: به اعتقاد من اتفاق مهمی که باید در مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد صورت پذیرد، فراهم سازی فضایی گستردهتر برای تولید آثار موسیقایی در گونههای مختلف آن است. به طور حتم اگر این آزادی محتوایی در تولید آثار موسیقایی ایجاد شود، آن وقت مردم آزادانه حق شنیدن پیدا کنند و پس از آن نیز میتوانند خودشان کارها را برای شنیدن انتخاب کنند. وقتی مردم بتوانند در یک فضای باز همه ژانرهای موسیقی را بدون هیچ محدودیتی بشنوند دقیقاً در همان موقع میتوانند با درایت و تفکر موسیقی خوب را از موسیقی بد تشخیص داده و آن را دنبال کنند. من واقعاً آرزو میکنم هر روز این سطح فرهنگ و توقعاتی که ما از مردم و جوانان داریم ارتقا پیدا کند تا ماهیت شعر و کلام و واژه وزین بیشتر برای مردم معرفی شود.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان