میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، هشتادو یکمین برنامه از سری برنامههای مستندات یکشنبههای خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳، به نمایش مستند «خرامان» به کارگردانی آرش اسحاقی اختصاص داشت. پس از نمایش این مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور ایلیا محمدینیا منتقد سینما و آرش اسحاقی کارگردان اثر برگزار شد.
ایلیا محمدینیا منتقد سینما در این نشست گفت: امروز بعد از مدتها این مستند را دیدم و متوجه شدم که چقدر بیشتر از قبل، آن را دوست دارم. تولید این فیلم نزدیک به سه سال به طول انجامیده است. اولین چیزی که در این اثر برایم قابل توجه بود و در سینمای مستند این روزها، بیشتر خودش را نشان میدهد، جسارت انتخاب سوژه است. ساخت این جنس از فیلمها بسیار دشوار است به خصوص اگر در بخش خصوصی تهیه شود. در روزهایی که محافظهکاری تبدیل به یک اصل در سینمای مستند شده است، جسارتی که در انتخاب سوژه این فیلم وجود دارد، قابل تحسین است. کارگردان این اثر خودش را در فیلم سانسور نکرده است. مسئله اصلی فیلم، انسان بودن است. کارگردان سوژه را به خوبی به مانند یک انسان واقعی برای ما به نمایش گذاشته است.
وی افزود: باتوجه به ویژگیهایی که در این مستند دیدیم، باید بگویم که فیلم میتوانست بیش از این سر و صدا کند و مورد توجه جشنوارههای خارجی بیشتری قرار گیرد اما اهمیت کار آرش اسحاقی در این است که ابدا به این سمت که با سکانسهایی توجه جشنوارههای خارجی را جلب کند، نرفته است. زیرا هدف اصلی او این بود که شان انسانی امیر را که شخصیت محوری داستان است، برای ما روی پرده بیاورد. برای این فیلم آرش اسحاقی احترام بسیاری قائل هستم. زیرا نگاه انسانی که او در این اثر روی آن تاکید دارد، در سینمای امروز ما بسیار کم دیده میشود.
این منتقد سینما در ادامه بیان کرد: در هنرهای مختلف، چیزی که ما خیلی کم داریم، مکث و درنگ است. اساسا ما علاقهمندیم که همهچیز دم دستی باشد و آن را ببینیم و متوجه آن شویم. به عنوان مثال اگر فیلم در همان لحظات اولیه خود ما را گرفت، به دیدن آن ادامه میدهیم. سکانس افتتاحیه این فیلم جالب توجه است. مستند در دل تاریکی شروع شده و ما زایمان یک گاو را میبینیم. این بخش را میتوان به کلیت فیلم تعمیم داد. آن زایمان در تمام فیلم برای افکار ما اتفاق میافتد و باید پرسید که آیا افکار ما بعد از دیدن این فیلم تغییر کرده و نگاهمان به آدمهایی مانند امیر دچار تحول شده است؟! آرش اسحاقی با این مستند ما را دعوت کرد تا نگاه تحقیر آمیزی که به آدمهایی مانند امیر وجود دارد کنار بگذاریم و به او به عنوان یک انسان و با تمام احساساتی که یک انسان دارد، نگاه کنیم.
آرش اسحاقی کارگردان مستند «خرامان» در پایان بیان کرد: تاکنون ۱۵-۱۶ اثر مستند ساختهام که تنها ۳-۴ اثر آن فیلم به شمار میآید. این ۲ با یکدیگر متفاوت هستند. مستند «خرامان» یک فیلم است. این فیلم تاکنون بیش از ۲۰۰ نمایش در خارج از کشور داشته است. اواخر سال ۹۸ فیلم، نمایشی در یکی از جشنوارههای خارجی داشت و اتفاقا درباره سکانس افتتاحیه فیلم سوال کردند. بنابراین از شما ممنونم که درباره این سکانس صحبت کردید. سینمای مستقل نیاز به حمایت دارد تا آثاری از این دست، در جامعه جاری شوند.
منبع : خبرگزاری مهر
«شال سیاه» در تورینو رقابت میکند
عکسهای ۲۰ بازیگر و کارگردان روی دیوار خانه هنرمندان میرود
مشکلات بیمهای و معیشتی مانعی برای بهره گیری از ظرفیت های هنری
«منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید