میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عباسیان در برنامه «سلام تهران» که ۲۰ تیر از شبکه پنج سیما پخش شد، با اشاره به جنگ بوسنی و راهپیمایی مارش میرا، بیان کرد: راهپیمایی مارش میرا حرکتی نمادین و بزرگ است که برای یادبود کشتار عظیمی که در ماه جولای سال ۹۵ در سربرنیتسا رخ داد. یوگسلاوی سابق به عنوان بزرگترین قدرت شرق اروپا بعد از شوروی آن وقت، با سیاستهای غرب در دهه ۹۰ به یک جنگ داخلی کشانده شد و در آخر این کشور به هفت جمهوری کوچک تبدیل شد. در پایان قرن بیستم در بوسنی یک جنگ داخلی با هدایت افراد خارجی، در قلب اروپا و نزدیکی وین که مقر دوم سازمان ملل متحد است، به وجود میآید و منجر به کشتار درصد بسیار بالایی از شهروندان مسلمان این کشور شد.
عباسیان در «میز هنر» این برنامه افزود: در کنار همه کشتارهایی که در مناطق مختلف این کشور رخ داد، بعد از گذشت حدود ۲۶ سال، هنوز گورهای دستهجمعی پیدا میشود. دردناکترین کشتار در شهر سربرنیتسا اتفاق افتاد. در آنجا نیروهای پاسدار صلح هلندی محافظ مردمان بیدفاع این شهر بودند، ولی نیروهای صرب با حمله، این شهر را محاصره میکنند. مردم به مقر نیروهای سازمان ملل، فرار میکنند. صربها با رفتن به مقر این سازمان، مردان را از زنان جدا کرده و تمامشان را از نوجوان تا کهنسال میکشند.
مسیری که به جاده مرگ معروف شد
وی در خصوص راهپیمایی مارش میرا اینطور ادامه داد: در آن زمان تعدادی از جوانان که به مقر سازمان ملل نرفته بودند چون به آنجا اعتماد نداشتند، از یک مسیر کوهستانی بسیار صعبالعبوری به مسافت ۱۱۰ کیلومتر عبور کردند تا بتوانند فرار کنند. این مسیر به جادۀ مرگ معروف میشود چرا که بسیاری از آنها در این مسیر بر اثر اتفاقاتی جان خود را از دست دادند. فقط تعداد محدودی از آنها زنده ماندند. برگزاری هرسالۀ راهپیمایی مارش میرا یادبودی برای این افراد است که برای زندهماندن این مسیر را انتخاب کردند و به نیروهای حافظ صلح اعتماد نکردند. مجموعه اتفاقاتی که در دهههای اخیر برای کشورهای مسلمان، بهخصوص منطقه خاورمیانه رخ داده، ناشی از سیاستهای غرب و آمریکا است.
عباسیان در خصوص سرنوشت مستندهایی که در رابطه با اتفاقات بوسنی ساخته، گفت: من سال ۸۸ اتفاقات موجود در بوسنی را در هشت فیلم مستند با هشت قصۀ جداگانه ساختم و به جشنوارههای بینالمللی مختلف رساندم. وقتی کار شروع شد، مدیر مدبری در شبکه وجود داشت که حمایت کرد، اما زمانی که ما از فیلمبرداری بازگشتیم، مدیر تغییر کرده بود و مدیر جدید تمایلی به این نوع کارها نداشت و قرارداد ما فسخ شد.
وی افزود: بعدها شبکه افق در ابتدای راهاندازیاش، چهار تا از مستندها را خریداری کرد. چهار تای دیگر همچنان در آرشیو شخصی بنده است و هیچگاه به نمایش درنیامد. شبکه افق در آن زمان به لحاظ مالی توان خرید همان چهار فیلم را داشت.
مستندهایی که مجوز پخش نگرفت
این مستندساز دربارۀ دیگر آثار خود، اینگونه گفت: درسال ۸۰ چند ماه قبل از حمله آمریکا به افغانستان و قبل از یازده سپتامبر، بنده در مناطق دولت طالبان بودم و مجموعه پنج قسمتی «سکوت در تاریکی» را ساختم. این مجموعه، یک گزارش دقیق از نوع حکومت داری طالبان در افغانستان است که شاید هیچکس ندیده باشد. این مجموعه هم در شبکه مربوطه بهخاطر مغایرت با نگاه سیاسی به افغانستان، ممنوعالپخش شده است.
وی با اشاره به نقش رسانه در آشنایی دنیا با این اتفاقات، بیان کرد: مردم را به دیدن فیلم «آیدا کجا میروی؟» که درباره وضعیت جنگهای بوسنی ساخته شده است، دعوت میکنم تا کمی با ابعاد این کشتار عظیم آشنا بشوند. ما مستندسازان و گزارشگران باید به عنوان یک رسانه، این اتفاقات را عمقی و ریشهای به مخاطبان ارائه دهیم تا با این مطالب آشنا شوند. برای مثال، کشور عراق که دارای منابع غنی نفت و انرژی است، بیست و چند سال است که تحت سیطره آمریکاییهاست. حال با گذشت ۲۰ سال میبینیم در عراق مشکل جدی زیر ساختی وجود دارد.
عباسیان در پایان در نقد سیاستگذاری فرهنگی دولت روحانی، اظهار کرد: نقد در این مبحث، یک مثنوی است اما اگر خیلی خلاصه بخواهیم به آن اشاره کنیم، متأسفانه اکنون هیچ مستندسازی در کشور افغانستان نداریم تا اتفاقاتی که در این کشور در حال وقوع است، ثبت کند. دولت و حتی سازمان صدا و سیما در چند سال اخیر، در موضوعات استراتژیک جهان، کار مستندسازی و داستانی انجام نداده است. ما حتی در موضوعات بسیار پر اهمیت ملی، واقعیتها، ارزشهای فرهنگی و قهرمانان واقعی کشور را نتوانستیم به مردم معرفی کنیم. امیدوار هستیم که اتفاقات خوبی در این زمینه در آینده رخ دهد.
منبع : خبرگزاری مهر
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
امیریل ارجمند به «یکی از ما» میآید
پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
«خسرو» به تالار حافظ رسید
میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
انتصاب مشاور موزهها و میراث هنر معاون هنری