میرنیوز

فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه

فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه 2024-11-28T08:47:16+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، فصل دوم «جوکر» از ابتدای پخش با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است که اکثر آنها انتقادی بوده است. مریم شوندی فعال رسانه در یادداشتی به رئالیتی شو «جوکر» از احسان علیخانی پرداخته است و اینکه چطور در فصل دوم دست هنرمندان از شوخی با موقعیتهای متضاد، خلاقانه و … خالی است و در بخش مردان به استفاده از بدن به عنوان آخرین تلاش برای خندادن روی آورده است.

متن این یادداشت را در زیر می‌خوانید:

«کپی کردن برنامه‌های برجسته بین‌المللی این روزها به یک سنت متعارف در صنعت برنامه‌سازی تبدیل شده است. تا جایی که حتی مدیران فرهنگی و صاحبان سکوهای نمایشی نیز ترجیح می‌دهند تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ایده‌ای بچینند که امتحانش را پس داده و تنها لازم است کمی ایرانیزه شود. ریالیتی شوی «جوکر» هم مانند تجربه پیشین سازنده آن یعنی «عصر جدید»، بر این قاعده ساخته شد. احسان علیخانی در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت نسخه ایرانی برنامه داکیومنتال ژاپنی را بسازد. داکیومنتال یک ریالیتی‌شوی چالشی بر محور خنده بود که به ابتکار هیتوشی ماتسوموتو از ۲۰۱۶ روی آنتن رفت. پس از موفقیت این برنامه، شرکت آمازون پرایم ویدئو امتیاز آن را خرید و با نام LOL مخفف Last One Laughing اقدام به ساختن نسخه‌های اختصاصی آن در کشورهای گوناگون کرد. پس از ژاپن کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند و مکزیک اقدام به ‏تولید این برنامه‏ کردند و کشورهایی ‏چون کانادا نیز خبر از ساخت آن‌ در آینده نزدیک داده‌اند.

نسخه وطنی داکیومنتال با نام «جوکر» یا لطیفه‌گو، در ادامه این سلسله اقتباس‌های جهانی تولید شد که اکنون فصل دوم آن با نام «جوکر ۲، طبقه بیست و یک» در حال پخش است. در هر قسمت از این برنامه ۸ شرکت کننده حضور دارند که از میان بازیگران و کمدین‌های مشهور کشورمان انتخاب شده‌اند، آنها در مدت ۶ ساعت در یک مکان مجهز دور یکدیگر جمع می‌شوند و باید سعی کنند تا نخندند تا در گود رقابت باقی بمانند. توجه مخاطبان به برنامه «جوکر» در سری اول سبب شد تا سازندگان «جوکر ۲» را در پلتفرم فیلیمو نمایش دهند. «جوکر ۲ طبقه بیست و یک»، در مقایسه با سری اول خود تغییرات بسیاری داشته است. از تغییر در دکوراسیون گرفته تا ویژگی‌های اتاق کنترل و چند ابداع جدید در روند بازی مانند طراحی پنالتی‌باکس برای شرکت‌کنندگان منفعل. اما مهم‌ترین تغییر این سری، حضور بانوان در فصل دوم بود که بازخوردهای فراوانی در پی داشت.

رقابت یا دورهمی؟

LOL و داکیومنتال اگرچه در بسیاری مولفه‌ها به «جوکر» ایرانی شبیه هستند و حتی گاهی شوخی‌ها، گریم‌ها و پوسترهای مشابه دارند، اما تفاوت عمده‌ای دارند و آن هم ماهیت بازی بین این دو نوع برنامه است. در نسخه خارجی برنامه، شرکت‌کنندگان مبلغ معتنابهی پول با خود می‌آورند که دست آخر همه آن پول‌ها جمع شده و به برنده می‌رسد. در داکیومنتال ژاپنی هر شرکت کننده یک میلیون ین در بازی می‌گذارد و ساختار برنامه بر مبنای رقابت افراد مرفه است. این ساختار علاوه بر اینکه ماهیت بازی را به رقابت‌های شرط‌بندی شبیه می‌کند، برد و باخت را برای افراد شرکت‌کننده جدی و چالش‌انگیزتر می‌کند. در «جوکر» ایرانی اما ماهیت بازی بیشتر جنبه دورهمی دارد و کمدین‌ها بعد از اخراج، حس بازنده بودن ندارند. این موضوع از یک طرف حاوی جنبه‌های مثبت است تا جایی که در «جوکر» فصل دوم اعلام می‌شود مبلغ جمع شده به خیریه اختصاص می‌یابد، از طرف دیگر اما غالب شدن حس دورهمی باعث می‌شود شوخی‌ها از چارچوب برنامه‌ای حساب‌شده و رقابتی دیدنی خارج شده و رنگ و بوی لودگی بگیرد. این نکته در قسمت اخیر «جوکر، طبقه بیست ویک» با بازی حمید لولایی و قدرت‌الله ایزدی به اوج می‌رسد.

تیپ‌سازی و سناریوهای کوتاه متوالی

در ریالیتی‌شوهای «جوکر» ایرانی و داکیومنتال‌های خارجی برنامه ساز سعی می‌کند با ایجاد سناریوهای پازلی و کوچک، برای خنده گرفتن از مخاطب با برنامه حرکت کند. در این مسیر لازم است برای هر کدام از شرکت‌کنندگان یک تیپ طراحی شود که تا انتهای برنامه در قالب آن تیپ ماجراهای خنده‌دار خلق کند. برای مثال در فصل اول «جوکر ۲» مجید مظفری با نگاه به انگشت شست از خندیدن فرار می‌کرد و محمدرضا علیمردانی با صداسازی تلاش می‌کرد از دیگران خنده بگیرد. این تیپ‌سازی در «جوکر» بانوان شکلی منظم و با برنامه یافته بود. گیتی قاسمی با بازی گرفتن از عکس عمه ننه، ناهید مسلمی با تکرار بخشی از یک موزیک رپ و ژاله صامتی با مناقشه بر سر مدیریت جوکر تا انتهای برنامه نقش مشخصی در ایجاد لحظه کمیک داشتند و همین امر سبب شد تا شوخی‌ها به موقع و با ضربآهنگ دلنشین به چشم مخاطب برسند.

استفاده برنامه‌ساز از بازیگرانی با سنین مختلف، سبک و سطوح متفاوت حرفه نیز در راستای ساختن بعدهای متفاوت در سناریوها بود. نکته‌ای که تقریباً در تمام برنامه‌های «جوکر» رعایت شده بود. این مولفه اما لازم بود و کافی نبود. همچنان که در فصل آخر «جوکر ۲» باوجود حضور هنرمندان سطوح متفاوت، نقش‌های کمدی به خوبی شکل نگرفت و در سناریوهای متوالی برنامه به درستی کار نکرد. تلاش‌های مجید یاسر برای بازی سکه‌ها و تقلید حمید لولایی از تکه‌کلام‌های اینستاگرامی نه تنها در کمدین‌ها تیپ و سبک ایجاد نکرد، بلکه شوخی‌های معمول و مصطلح خودشان را نیز مبتذل و دم دستی ساخت.

هنر محدودیت است

«جوکر» بانوان با حضور هنرمندان خانم حوزه طنز، یک ریسک بزرگ برای گروه سازندگان «جوکر» بود. محدودیت‌های کلامی و بدنی برای خانم‌ها از یک سو و نامتعارف بودن شوخی‌های جمع بانوان در قاب تلویزیون برای مخاطب از سوی دیگر، این احتمال را ایجاد می‌کرد که با یک برنامه شکست‌خورده مواجه باشیم. اما اتفاقی که افتاد کاملاً به عکس بود و دقیقاً همان محدودیت‌ها در کلام و بدن باعث شد تا شوخی‌ها ظریف‌تر و هنرمندانه‌تر شکل بگیرد. در سطح مواجهه مخاطب نیز ناشناخته بودن طنز خالص زنانه سبب شد تا برنامه در لایه ابداع و سنت‌شکنی قدم بردارد و در این راه کنجکاوی مخاطبان تازه را هم برانگیزد. ایجاد میزانسنی جدید از مجموعه شوخی‌های مرتب و همه‌پسند به دور از رقص‌های مردانه و خالی از اسراف ارجاعات اروتیک متداول در شوخی‌های فصل‌های قبل، نوید یک موفقیت در حوزه برنامه‌سازی سرگرمی می‌دهد که می‌تواند نواقص خود را رفع کرده و به مرور بهتر هم بشود. علاوه بر این حضور بانوان در «جوکر» می‌تواند معیارهای شوخی را در قسمت‌های مردانه برنامه نیز تعدیل کند. ورود طنز ظریف زنانه، می‌تواند انحصار جهان مردانه طنز را که با محدودیت کمتری به تن و جنسیت ارجاع می‌دادند، بشکند و سطح بالاتر و شریف‌تری از موقعیت کمدی رئال به مخاطب ارائه کند.

بدن، آخرین تلاش‌ها برای خنداندن

استفاده از بدن به عنوان عامل خنده در سینمای کمدی پیشینه‌ای طولانی دارد. عاملی که بیش از گذشته در کمدی روز ایران نیز شاهدش هستیم این مدعا را ثابت می‌کند که هنرمند برای گرفتن خنده اغلب قید خلق تضاد و هجو ساختار را می‌زند و خیلی راحت‌تر با بازی بدن به استقبال کمدی می‌رود. در ریالیتی‌شوهای تلویزیونی نیز این سازوکار در حال مرسوم شدن است. بهره بردن از گریم‌های تیپ‌ساز، اسلپ‌استیک و رقص که اصطلاحاً کمدی جسمانی را می‌سازند، می‌تواند سریع‌تر از فرمول‌های داستانی در ساختن موقعیت خنده موثر باشند. اما در بعضی قسمت‌های «جوکر، طبقه بیست و یک» استفاده بیش از اندازه از کمدی جسمانی به نقض موقعیت خنده می‌انجامد. در قسمت اخیر این مسئله به حدی زیاد شد که نسبت به فصل‌های قبل دچار افت مخاطب گردید. علاوه بر این گروه سنی مخاطبان نیز در این قسمت به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد و خانواده‌هایی که با کودکان و نوجوانان این اثر را تماشا می‌کردند، برای دنبال کردن ادامه قسمت‌ها مردد شدند. این در حالی است که در «جوکر» فصل اول با اجرای سیامک انصاری همیشه به کمدین‌ها گوشزد می‌شد که مراقب شوخی‌های خودشان باشند، چون خانواده‌ها و کودکان تماشایشان می‌کنند. این ملاحظه اخلاقی جایی ابعاد جدی‌تری به خود می‌گیرد که می‌دانیم احسان علیخانی پس از سال‌ها برنامه‌سازی در تلویزیون و درک خط قرمزهای خانواده ایرانی این برنامه را در سبد مصرف فرهنگی مخاطب گذاشته‌است. چیزی که مفروض است این است سازوکارهای بازاری در سکوهای شبکه خانگی دچار تغییرات غیرقابل انکاری شده است. و این سازوکارها بر پربیننده‌ترین ریالیتی‌شوی این روزها تاثیراتی گذاشته تا به هر قیمتی مخاطب خود را نگه‌دارد. مسلماً کمدین ناتوان از خلق موقعیت کمیک چاره‌ای جز رقص و بدن‌نمایی مبتذل ندارد و یا نهایتاً مجبور می‌شود ارجاعات اروتیک را که پیش از این در دو لایه می‌پیچاند، مستقیم و بی محابا بیان کند. جذب مخاطب آنی با این فرمول اگرچه محتمل است اما مشخص نیست ادامه این روند بتواند مخاطب را پای برنامه نگه‌دارد و خیلی زود دست برنامه‌ساز را رو می‌کند که در خورجینش هنر ندارد.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

انتشار شماره جدید «سینما رسانه»

انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
2024-11-28T10:33:56+03:30
سری جدید مجله فرهنگی هنری «سینما رسانه» منتشر شد.  

«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی می‌شود

«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی می‌شود
2024-11-28T10:20:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالگرد درگذشت بابک بیات برنامه موسیقی‌محور «ساز من» را به یاد بابک بیات راهی آنتن می‌کند.

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
2024-11-28T10:20:36+03:30
فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی

افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
2024-11-28T10:07:16+03:30
مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت هشتم آذر در جوار مزار شهید سپهبد حاج قاسم‌ سلیمانی در کرمان برگزار شد.

روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان

روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان
2024-11-28T08:33:56+03:30
صدیقه سلمان هنرمند نقاش با بیان اینکه تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان را در اثرش ترسیم کرده است، عنوان کرد در این نقاشی بر نقش کلیدی سیدحسن نصرالله در جبهه م...

برگزاری جشنواره‌ای که به اقتباس در تئاتر می‌پردازد

برگزاری جشنواره‌ای که به اقتباس در تئاتر می‌پردازد
2024-11-28T08:07:16+03:30
دبیر نخستین جشنواره ملی «تئاتر اقتباس» اعلام کرد که این رویداد روی اقتباس از ادبیات کهن و معاصر ایران زمین در تئاتر متمرکز است.

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
2024-11-28T07:53:56+03:30
حسام اسلامی کارگردان «رویاباف و قاضی» با اشاره به سوژه متفاوت مستند عنوان کرد که همکاری با تهیه‌کننده بین‌المللی به فیلمساز فرصت می‌دهد تا به پخش بین‌المللی ...

توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»

توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
2024-11-27T19:40:37+03:30
روابط عمومی ساترا توضیحاتی را درباره برنامه «اکنون» و واکنش مدیرعامل فیلیمو منتشر کرد.

از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامین‌فر تجلیل شد

از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامین‌فر تجلیل شد
2024-11-27T17:27:17+03:30
نکوداشت ۵۲ سال فعالیت هنری ایرج رامین‌فر با حضور مخاطبان و جمعی از چهره‌های فرهنگ و هنر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود

مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود
2024-11-27T17:27:17+03:30
فیلم مستند بلند «آقا رضی» یکشنبه ۱۱ آذر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»

روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
2024-11-27T17:00:36+03:30
مستند «حدیث یاران» با روایتی از زندگی احمد شریف‌زاده تهیه کننده رادیو، روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود.

امیریل ارجمند به «یکی از ما» می‌آید

امیریل ارجمند به «یکی از ما» می‌آید
2024-11-27T16:47:17+03:30
امیریل ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون امشب مهمان برنامه «یکی از ما» خواهد بود.

پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن

پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
2024-11-27T16:47:17+03:30
برنامه مجله تصویری «قرارگاه» شامگاه امشب چهارشنبه هفتم آذر با موضوع روایت مقاومت روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!

برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
2024-11-27T15:53:57+03:30
قسمت اول برنامه «اکنون» با اجرای سروش صحت و با حضور علیرضا قربانی پس از یک قسمت توسط ساترا غیرقابل انتشار تشخیص داده شد.

برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!

برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
2024-11-27T15:40:36+03:30
قسمت اول برنامه «اکنون» با اجرای سروش صحت و با حضور علیرضا قربانی پس از یک قسمت توسط ساترا توقیف شد.

«خسرو» به تالار حافظ رسید

«خسرو» به تالار حافظ رسید
2024-11-27T15:27:19+03:30
نمایش «خسرو» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی پس از اجرا در کشور ارمنستان و ترکیه  از ۸ آذر در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد

میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
2024-11-27T14:53:56+03:30
میکائیل شهرستانی، اولین بازیگر نمایش «اینک انسان» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی شد.

انتصاب مشاور موزه‌ها و میراث هنر معاون هنری

انتصاب مشاور موزه‌ها و میراث هنر معاون هنری
2024-11-27T14:27:16+03:30
نادره رضایی در حکمی رضا دبیری‌نژاد را به عنوان مشاور موزه‌ها و میراث هنر منصوب کرد.

معرفی ۱۲ کارگردان جوان به عرصه آثار نمایشی با «یکی از ما»

معرفی ۱۲ کارگردان جوان به عرصه آثار نمایشی با «یکی از ما»
2024-11-27T14:00:36+03:30
مجموعه مستند داستانی «یکی از ما» به طراحی و تهیه کنندگی سعید صفری، ۱۲ کارگردان تازه نفس را به تلویزیون معرفی کرده‌ است.

شماره جدید مجله ایران کارتون منتشر شد

شماره جدید مجله ایران کارتون منتشر شد
2024-11-27T13:50:50+03:30
مجله ایران کارتون با مدیریت محمد حسین نیرومند و سید مسعود شجاعی طباطبایی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی در ۱۳۴ صفحه به صورت آنلاین منتشر شد.

فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین»

فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین»
2024-11-27T13:50:48+03:30
مسابقه بین‌المللی کارتون و پوستر «ترور آنلاین» تا پایان آذر آثار با موضوع ترور قهرمانان مقاومت در فضای مجازی را دریافت می‌کند.

انتشار فراخوان جشنواره «جاده سبز»

انتشار فراخوان جشنواره «جاده سبز»
2024-11-27T13:50:47+03:30
فراخوان رقابت فنی و تخصصی خبرنگاران و هنرمندان در جشنواره ملی چند رسانه‌ای «جاده سبز» منتشر شد.

حسین گنجی مشاور و نماینده معاونت هنری در امور جشنواره‌ها و رویدادها شد

حسین گنجی مشاور و نماینده معاونت هنری در امور جشنواره‌ها و رویدادها شد
2024-11-27T13:50:45+03:30
نادره رضایی در حکمی حسین گنجی را به عنوان مشاور و نماینده معاونت هنری در امور جشنواره‌ها و رویدادها منصوب کرد.

«بوف آوازهایش را می‌خواند» به عمارت نوفل لوشاتو می‌آید

«بوف آوازهایش را می‌خواند» به عمارت نوفل لوشاتو می‌آید
2024-11-27T13:50:44+03:30
نمایش «بوف آوازهایش را می‌خواند» ششمین تجربه کارگردانی حمید رحیمی از ۱۸ آذر به عمارت نوفل لوشاتو می‌آید.

برگزاری نمایشگاه واقعیت مجازی هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی ایران و کانادا

برگزاری نمایشگاه واقعیت مجازی هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی ایران و کانادا
2024-11-27T12:40:36+03:30
نمایشگاه واقعیت مجازی هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی ایران و کانادا با عنوان «رویای افرا» از امروز چهارشنبه ۷ آذر آغاز به کار می‌کند.

«گوسفند» از ایتالیایی‌ها جایزه گرفت!

«گوسفند» از ایتالیایی‌ها جایزه گرفت!
2024-11-27T12:27:16+03:30
«گوسفند» بهترین فیلم کوتاه چهل و دومین جشنواره سالمونا (ایتالیا) شد.

افتتاح تماشاخانه طهران با نمایش «کلاغ»

افتتاح تماشاخانه طهران با نمایش «کلاغ»
2024-11-27T11:47:16+03:30
تماشاخانه طهران با اجرای نمایش «کلاغ» به کارگردانی محمد تات فعالیت خود را آغاز می‌کند.

بهرام کلهرنیا دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد

بهرام کلهرنیا دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شد
2024-11-27T11:33:56+03:30
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به پیشنهاد شورای سیاستگذاری، بهرام کلهرنیا را به عنوان دبیر کل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد.

مستندهای نیمه بلند بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند

مستندهای نیمه بلند بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شدند
2024-11-27T10:53:57+03:30
۹ فیلم مستند نیمه بلند در بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» روی پرده می‌روند.

«بی تو هرگز» از روزی ۱۰۰۰ سقط جنین می‌گوید

«بی تو هرگز» از روزی ۱۰۰۰ سقط جنین می‌گوید
2024-11-27T10:53:56+03:30
مستند «بی‌تو هرگز » با موضوع سقط جنین پنجشنبه روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)