میرنیوز
آرش بادپا آهنگساز سینما و تلویزیون کار آهنگسازی فصل دوم سریال «زیرخاکی» را همچون فصل اول آن به عهده دارد و در این باره به خبرنگار مهر بیان کرد: بخش عمده موسیقی فصل دوم سریال «زیرخاکی» همان رنگ، ارکستر، موتیفها و ملودیهای فصل یک را دارد چون یکپارچگی دو فصل و تداعی آن برای مخاطب سریال مهم است.
وی اظهار کرد: وجه تمایز موسیقی این فصل این است که ما لوکیشنها، جغرافیا و کاراکترهای جدیدی داریم که به این مجموعه اضافه شدند و به تبع براساس موسیقی اصلی کار، تغییراتی را هم در موسیقی اعمال کردهایم.
تیتراژ امضای یک سریال است و نباید تغییری کند
این آهنگساز درباره موسیقی آغازین و پایانی فصل دوم سریال «زیرخاکی» ادامه داد: تیتراژ مثل نشانه (آرم) و امضای یک سریال است و طبیعی است که تغییر نکند. وقتی برای تبلیغ کالایی، یک «نشانه» طراحی میشود از ابتدا تا انتها به همان وفادار میماند چون آن آرم نشاندهنده آن کالاست. این تیتراژ هم نشانه و امضای این سریال است و بهراحتی برایش مخاطب این سریال را تداعی میکند.
بادپا عنوان کرد: به همین دلیل، موسیقی عنوانبندی فصل دوم، تغییر بنیادینی با فصل اول ندارد؛ فقط با توجه به برخی تغییرات که در تصاویر این عنوانبندی رقم خورده است، تغییرات اندکی را هم در موسیقی شاهد هستیم اما پایه اثر، همان موسیقی فصل اول است.
«زیرخاکی» مدیوم سینمایی دارد
این آهنگساز درباره تغییرات موسیقی تیتراژ فصلهای مختلف برخی سریالها از جمله «پایتخت» کار آریا عظیمینژاد نیز گفت: شکل و محتوای سریال «زیرخاکی» با «پایتخت» خیلی متفاوت است این سریال حتی نسبت به کارهای طنز دیگری که در این سالها ساخته شده هم متفاوت است و با کمی جسارت باید بگویم کاری است که مدیوم سینمایی دارد و در تلویزیون پخش میشود. داستان زیرخاکی از یک مقطع تاریخی شروع میشود و رو به جلو میآید. من از فصل نخست درگیر این مسئله بودم که تم اصلی موسیقی این کار را از یک نمونه شنیداری در یک اثر طنز و مفرح گرتهبرداری کنم اما تحقیقات من و آقای سامان برای یافتم یک نمونه شنیداری از دهه ۵۰ که واجد این خصوصیات باشد به جایی نرسید.
بادپا اضافه کرد: در نهایت به تم فعلی سریال رسیدم که روی کار نشست. ما در فصل دوم سریال «زیرخاکی» تغییرات داستان و کاراکترهای جدید را در موسیقی متن سریال نشان دادیم. با این حال از الان نمیتوانم بگویم که در صورت ساخت فصلهای بعدی سریال «زیرخاکی» تغییراتی خواهیم داشت یا نه؛ اما اگر تغییراتی هم بکند باز بر مبنای همان تم اصلی خواهد بود.
چرا «زیرخاکی» خواننده ندارد
وی درباره حضور خواننده در سریال اظهار کرد: گاهی با نظر تهیهکننده و کارگردان، از موسیقی با کلام در تیتراژ سریال استفاده میشود اما در «زیرخاکی» و در گفتگویی که با آقای سامان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ضرورت ندارد که از صدای خواننده استفاده کنیم. اگر موسیقی مرتبط با کار در تیتراژ سریال استفاده شود بهتر از آن است که صرفاً خواننده داشته باشیم. در برخی از سریالها میبینیم که برخلاف نظر آهنگساز و با تشخیص کارگردان و عموماً تهیهکننده، تیتراژ پایانی با صدای خواننده و مستقل از سایر قطعات است چون آهنگسازی آن، ملودی، رنگبندی و همهچیز مستقل از کل کار است و فضایی متفاوت از موسیقی متن سریال دارد.
بادپا درباره موسیقی باکلام در تیتراژ برنامهها و سریالها گفت: استفاده از موسیقی با کلام اگر به جا باشد شاید اتفاق جالبی است مهم است که موسیقی با چه معیاری و با چه شعری انتخاب شود. اگر استفاده به جا نباشد تاثیرگذاری منفی دارد. مثلاً یادم هست در تیتراژ مسابقه قویترین مردان ایران هم موسیقی با کلام میگذاشتند. گاهی حتی من آهنگساز در این امر دخلوتصرفی ندارم و این چیزی است که بین تهیهکننده و خواننده توافق میشود.
وی در پایان بیان کرد: در برخی کارها خود کارگردان هم خیلی در کار دخالتی ندارد و کلیت یک سریال با تیتراژ پایانی به مسیر دیگری میرود. خوشبختانه در سریال «زیرخاکی» هم تهیهکننده و هم کارگردان این قضیه را به من ارجاع دادند و من هم تصمیم گرفتم از خواننده استفاده نکنم.
فصل دوم سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیری نیا از جمعه هفتم خردادماه هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود و در ساعتهای ۰۰:۴۰، ۱۰:۱۵، ۱۵:۲۰ روز بعد بازپخش میشود.
شبکه تماشا نیز این سریال را هر شب ساعت ۲۴:۰۰ پخش و در ساعت ۶ و ۱۰ نیز تکرار میکند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان