میرنیوز

«داد»ستانی و عدالت‌طلبی فقط تظاهرات نیست/ اپوزیسیون‌نمایی نکردم

«داد»ستانی و عدالت‌طلبی فقط تظاهرات نیست/ اپوزیسیون‌نمایی نکردم 2021-02-13T06:11:17+03:30

خبرگزاری مهر -گروه هنر- عطیه مؤذن: قسمت ابتدایی «دادستان» با صحنه سقوط دانشجویی به نام عماد آغاز شد؛ تاکنون سه قسمت از این سریال به کارگردانی مسعود ده‌نمکی روی آنتن رفته است. با سقوط عماد، استاد دانشگاه و دوستانش در پی دلیل این ماجرا هستند و در ادامه قصه، پای مأموران امنیتی برای پیگیری موضوع به دانشگاه باز می‌شود. سخنانی از دوستانش می‌شنویم که او اهل خودکشی نبوده بلکه کشته شده است.

ادامه سریال در همین یکی دو قسمتی که روی آنتن رفته است فلاش بک به فعالیت‌های عماد به عنوان یک دانشجوی مطالبه گر دارد و فعالیت‌های خبری او و دیگر دوستانش در یک کانال تلگرامی با عنوان «دادستان» که زیر ذره بین مأموران امنیتی است محور اصلی قصه قرار می‌گیرد.

سریال جدید ده نمکی تمایزهایی با آثار پیشین این کارگردان سینما و تلویزیون دارد از جمله اینکه از لحن طنز خود فاصله گرفته و سراغ فضایی امنیتی و پلیسی برای طرح مطالبات عدالت‌طلبانه رفته است.

به بهانه تولید و پخش این سریال گفتگویی با ده‌نمکی داشتیم که این کارگردان در آن به موضوعات مختلفی اشاره می‌کند و اینکه چطور هم تلاش دارد مخاطبش را جذب کند و هم از دغدغه عدالت‌طلبی حرف بزند؛ دغدغه‌هایی مرتبط با عدالت‌طبی و مبارزه با فساد که به گفته این کارگردان امروز و روزنامه‌نگار دیروز، در زمانه حاضر باید به جای تظاهرات خیابانی، به تصویب و تدوین قوانین جدید بینجامد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرگزاری مهر با مسعود ده‌نمکی کارگردانی سریال «دادستان» است؛

* چند سریال طی یک سال اخیر در مراحل ساخت و پخش قرار گرفته که مضمون آن‌ها مبارزه با فساد اقتصادی و سیاسی بود دغدغه اصلی «دادستان» چیست و چقدر قرار است سراغ پرونده‌های روز برود؟

ما سعی کردیم در «دادستان» به مقوله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی توسط دانشجویان و در قالب یک تشکل دانشجویی بپردازیم و از چنین زاویه‌ای به قصه نگاه کنیم. از این حیث حتی به آسیب‌ها و مخاطراتی هم که عدالت طلبی می‌تواند در پی داشته باشد می‌پردازیم؛ نوعی آرمان‌گرایی که نباید قربانی نتیجه محوری شود. در فرم و ساختار هم سعی کردیم بیشتر در ژانر پلیسی و امنیتی حرکت کنیم و ساختار سریال متفاوت باشد تا پیام هم به شکل غیرکلیشه‌ای ارائه شود.

ما سعی کردیم در «دادستان» به مقوله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی توسط دانشجویان و در قالب یک تشکل دانشجویی بپردازیم و از چنین زاویه‌ای به قصه نگاه کنیم. از این حیث حتی به آسیب‌ها و مخاطراتی هم که عدالت طلبی می‌تواند در پی داشته باشد می‌پردازیم؛ نوعی آرمان‌گرایی که نباید قربانی نتیجه محوری شود این سریال فضای پرپلانی دارد و سعی کردیم از ریتم تندی برای آن بهره بگیریم. تلاشمان این بود که سریال هم پیام داشته باشد و هم در اجرا بتواند ذائقه مخاطب را با خود همراه کند.

* در این سریال بازیگرانی حضور دارند که پیش از این در برخی از آثار دیگر کمدی شما هم بوده‌اند اما حالا نقش‌هایی جدی ایفا کرده‌اند. چرا این فضای جدی و این ترکیب را انتخاب کردید؟

در این سریال بازیگران جدید و قدیمی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. سریال زبان طنز ندارد، البته شاید مثلاً یکی از کاراکترها لحن شیرینی داشته باشد ولی مخاطب نباید با توقع فضای طنز سریال را ببیند. سعی شد بازیگرانی در این کار حضور داشته باشند که برای مخاطب نام آشنا باشند. با این حال این بازیگران در جایگاه‌های متفاوتی قرار گرفته‌اند. مثلاً هومن برق‌نورد در همین سریال نقشی به شدت جدی ایفا کرده است. برخلاف شخصیت‌های طنزی که در آثار قبلی‌اش و حتی در سینمایی‌های من بازی کرده است.

اشخاص متفاوت در این سریال در نقش‌های جدی قرار گرفته‌اند و امثال سحر قریشی، نگار فروزنده و بهنوش بختیاری همه جدی هستند و البته پایان سریال برای برخی غافلگیری‌هایی هم خواهد داشت که قابل پیش بینی نیست.

* به دلیل جدیت موضوع خواستید سراغ طنز نروید؟

البته از زاویه طنز هم می‌شد به این موضوع نگاه کرد اما من خواستم تجربه جدیدی در کار جدی باشد. در کارهای دیگر هم زمانی که صحنه یا سکانسی جدی بوده است با لحن جدی به آن فضای جنگ یا فضای عرفانی پرداخته‌ام و حتی می‌توانم بگویم نوعی کمدی – تراژدی بوده است. یعنی مردم، هم با آن خندیده‌اند و هم غمگین شده‌اند اما اینجا بعد جدی بودن کار برایم مهمتر بوده است.

«داد»ستانی و عدالت‌طلبی فقط تظاهرات نیست/ اپوزیسیون‌نمایی نکردم

* معمولاً کارهای سیاسی به گونه‌ای قضاوت می‌شود که جانب یک جناح سیاسی را گرفته‌اند یا حتی به طور صریح به دوقطبی‌ها و دسته بندی‌های سیاسی می‌رسد. شما در این سریال از چه زاویه‌ای ورود کردید؟

«دادستان» جناحی نیست. برخلاف برخی آثاری که تولید می‌شود و جناح خاصی را سیبل قرار می‌دهد در این سریال جناحی کار نکردیم و مطالبات به صورت فراجناحی طرح می‌شود. از نسل امروز نسبت به نسل دیروز مطالباتی مطرح می‌شود که مطالبات عامه مردم و مطالبات انقلاب است. این سریال بنا ندارد ادای اپوزیسیون را در بیاورد. عده‌ای در عدالت خواهی دنبال اپوزیسیون نمایی هستند در حالی که اینجا مطالبه عدالت، نگاه انقلابی و حاکمیت را دارد و درواقع مطالبه انقلاب از نخبگان و سیاسیون است.

تلویزیون همین قدر که از ما دعوت می‌کند که کار بسازیم خودش جسارت است. از سریال‌های «دارا و ندار» تا «معراجی‌ها» و حتی همین «دادستان» مضامین متفاوتی داشتند. به هر حال تلویزیون پیه اینکه بخواهیم حرف متفاوت در این رسانه بزنیم را به تنش مالیده است * بسیاری شما را به واسطه فعالیت‌های مطبوعاتی و حتی هنری با نوعی پیشینه فکری و کاری می‌شناسند ممکن است این گرایش‌ها در پخش یا قضاوت‌های بعدی تأثیرگذار باشد؟

کارهای من به گونه‌ای بوده است که هر دو جناح، متحد آن‌ها را زده‌اند. نشریات مرا یکی اصلاحات بست یکی را قوه قضائیه تعطیل کرد. مستند «فقر و فحشاء» را دولت اصلاحات توقیف کرد و برخی از آثارم هم در جشنواره‌های دوره‌های دیگر مورد بی مهری قرار گرفت. هر کس به نوعی احساس می‌کند مخاطب این آثار است. مثلاً «حاجی گرینوف» در فیلم «اخراجی‌ها» مابه ازا دارد. پس وقتی خود را مخاطب این کاراکترها می‌بینند نسبت به آن گارد می‌گیرند. با این حال من امیدوارم جسارت پخش همه دیالوگ‌ها و همه بخش‌های سریال وجود داشته باشد تا به خوبی دیده شود.

* فکر می‌کنید پخش این سریال در تلویزیون می‌تواند به عنوان اثری جسورانه مطرح شود؟

تلویزیون همین قدر که از ما دعوت می‌کند که کار بسازیم خودش جسارت است. از سریال‌های «دارا و ندار» تا «معراجی‌ها» و حتی همین «دادستان» مضامین متفاوتی داشتند. به هر حال تلویزیون پیه اینکه بخواهیم حرف متفاوت در این رسانه بزنیم را به تنش مالیده است. الان هم دوره و زمانه دیگر عوض شده است. آنقدر حرف‌های تند و عدالت‌طلبانه در رسانه‌های مجازی گفته می‌شود که رسانه‌های رسمی به نوعی باید خود را با شرایط روز تطبیق دهند.

* فضای غیررسمی خیلی جدی‌تر مطالباتش را نسبت به پرونده‌های روز کشور مثل آقازاده‌ها یا مفاسد اقتصادی پیگیری می‌کند اما همین مسائل را کمتر در تلویزیون می‌بینیم.

این مباحث در تلویزیون هم بوده است. شاید چندین سال پیش سریالی مثل «چک برگشتی» یا حتی آثار دیگری به این مسائل پرداخته است. فکر می‌کنم الان حرف جدیدی مطرح نباشد. بسیاری از رسانه‌ها و یا آثار نمایشی همین حرف‌هایی که ما ۲۰ سال پیش در نشریاتی مثل شلمچه از آقازاده‌ها و تندروی بیان می‌کردیم عنوان می‌کنند. حتی گاهی اوقات حرف زدن زیاد درباره فساد می‌تواند به ضد خود تبدیل شود. اتفاقاً سریال، نکته‌ای هم دارد که به این موضوع می‌پردازد. در واقع هر حرفی زمانی دارد که وقتی از زمان آن بگذرد به ضد خود تبدیل می‌شود. مثلاً مطالبه عدالت با ندیدن نیمه پر لیوان به ضد خود تبدیل می‌شود و یا مطالبه عدالت بدون اینکه راهکاری ارائه شود به ضد خود تبدیل می‌شود.

«داد»ستانی و عدالت‌طلبی فقط تظاهرات نیست/ اپوزیسیون‌نمایی نکردم

* در حال حاضر این سریال به فسادهای اقتصادی و سیاسی هم می‌پردازد یا خیر؟

این سریال بیشتر از اینکه ضد فساد باشد درباره «ریشه‌ها» حرف می‌زند. درباره اینکه «چه باید کرد» حرف می‌زند. اتفاقاً الان همه دارند با فساد مبارزه می‌کنند.

* در کشور یا در سریال‌ها؟

در کشور و حتی در سریال‌ها. زمانی ما در نشریه کاریکاتوری کشیده بودیم که به طور مثال در نمازجمعه شنونده‌ها دو دسته شده بودند. یک دسته شنونده‌هایی بودند که جایگاه جداگانه‌ای داشتند و با نرده و دری جداگانه از سایرین تفکیک می‌شدند و دسته دیگر مردم عادی. ما به خاطر همین کاریکاتورها به دادگاه می‌رفتیم اما الان در تریبون رسمی نمازجمعه خود ائمه جمعه این حرف‌ها را بیان می‌کنند. این یعنی در آن زمان تندروی نبوده و خیلی‌ها در برابر چنین مسائلی کندروی می‌کرده‌اند. الان هم فکر می‌کنم درباره عدالت باید حرف جدیدی بیان کرد.

* فکر می‌کنید «دادستان» در این زمینه سریال پیشرویی خواهد بود؟

این را باید بینندگان قضاوت کنند. با این حال من در زمان ساخت به همین موضوعات فکر کرده‌ام. یعنی جسارت در طرح مطالباتی که باید به صورت یک قانون تدوین شود. اتفاقاتی که با تظاهرات امکانپذیر نخواهد بود، «دادستان» یا داد ستاندن چنین نگاهی دارد. به طور مثال جنبش دانشجویی فقط این نیست که در خیابان علیه فساد تظاهرات کنند و من در این سریال به وجوه دیگری از جنبش‌ها پرداختم.

* اینکه طرح مطالبات باید به صورت یک قانون مدون شود، چالشی را هم با قوه قضائیه یا دیگر نهادها مثل مجلس و دولت به وجود می‌آورد؟

دوستانی که در قوه‌های مختلف هستند و کارهای من را هم از قدیم دیده‌اند باید با نگاهی خوش‌بینانه به اثر نگاه کنند و بدانند که قطعاً این سریال به دنبال کمک به آنها است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)