میرنیوز
یاسر طالبی مستندساز درباره چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» به خبرنگار مهر گفت: اتفاقی که مستندسازان ایرانی رقم زدهاند منجر به این شده که سینمای مستند پیش روتر از سینمای داستانی ما باشد. خوشبختانه امروز فستیوال رده بالایی در دنیا وجود ندارد که فیلمهای مستند ایرانی در آن حضور پیدا نکنند. همیشه فیلمهای ایرانی در بخشهای کوتاه، نیمهبلند و بلند در جشنوارههای معتبر دنیا حضور دارند و حتی افتخار کسب میکنند. این نشان میدهد که سینمای مستند ایران در جهان شناخته شده است. بسیاری از مخاطبان جهانی پیگیر سینمای مستند ایران هستند و علاقهمندند از طریق تماشای فیلمهای مستند ایرانی فضای کشور ما را درک کنند. فکر میکنم بازار هدف فیلمهای مستند ایرانی بسیار بیشتر است.
کارگردان مستند «دلبند» بیان کرد: اکثر بحرانها فقط در قالب گزارشهای خبری از تلویزیون پخش میشود، اما واکاوی و بررسی آن بحران برعهده مستندساز است. فیلمساز مستند به دلیل محدودیتهایی که با آن مواجه است کمتر میتواند در تلویزیون تاثیرگذار باشد به همین جهت فیلم خود را به شکل مستقل میسازد. ساخت فیلم مستند راحتتر از فیلم داستانی است اما تلاش، پیگیری و ممارست بیشتری میطلبد.
وی ادامه داد: به مردم و علاقمندان سینمای مستند توصیه میکنم که در شرایط فعلی و با وجود برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره «سینماحقیقت» در خانه بمانند و جشنواره را دنبال کنند. لذتی که حین تماشای فیلم خودم در کشورهای دیگر داشتم بسیار عجیب بود، برای آنها سینمای مستند بسیار اهمیت داشت و این موضوع باعث ایجاد شور و شعف در من میشد. امیدوارم این اتفاق در کشور ما هم بیفتد و شهروندان با حمایت از سینمای مستند و پیگیری آن به افزایش دانش خود کمک کنند و دغدغه فیلمساز را هم درک کند.
کارگردان مستند «فرزندان» عنوان کرد: اینکه جشنواره تاثیر خود را در جامعه بگذارد اهمیت دارد. در فستیوالهای بزرگ دنیا شهروندان درگیر آن رویداد میشوند. مخاطب عادی سینما هم به تماشای فیلم مستند مینشیند و سالن نمایش فیلمها همیشه پر از تماشاگر است. جشنواره «سینما حقیقت» متعلق به فیلمسازان است اما آنچه که اهمیت دارد، تاثیرگذاری این رویداد در جامعه و بین مردم است. جذب نگاه مردمی به سینمای مستند برگ برنده جشنواره «سینما حقیقت» است.
وی در پایان تاکید کرد: آنلاین شدن این دوره از جشنواره فرصت مناسبی است تا تعداد گستردهتری از مخاطبان را با جشنواره همراه کنیم. به نظر من برگزاری آنلاین جشنواره اتفاق بینظیری است، اگر شبکههای مجازی و تلویزیون با این رویداد همکاری کنند و تبلیغات گستردهای پیش از آغاز جشنواره داشته باشند که مردم نسبت به این دوره آگاه شوند. حال فیلمسازان به دلیل برپایی جشنواره «سینماحقیقت» خوب است و امیدوارم حال مردم هم خوب شود و به زودی بحران کرونا پایان یابد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدیمقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
عکسهای ۲۰ بازیگر و کارگردان روی دیوار خانه هنرمندان میرود
مشکلات بیمهای و معیشتی مانعی برای بهره گیری از ظرفیت های هنری
«خرامان» سوژهای جسورانه دارد
«منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید