میرنیوز

سینما و گیم به هم نزدیک شده‌اند/ از «سایبردرما» چه می‌دانیم؟

سینما و گیم به هم نزدیک شده‌اند/ از «سایبردرما» چه می‌دانیم؟ 2020-11-05T14:52:55+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی «سایبر دراما» با عنوان «سینمای تعاملی، رسانه‌های جدید» با حضور تی‌یام یابنده و «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» با حضور وحید گلستان و اجرای رامتین شهبازی شامگاه چهارشنبه ۱۴ آبان در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. در ابتدا رامتین شهبازی این نشست را به امیر نادری کارگردان سرشناس سینمای ایران تقدیم کرد.

وقتی مخاطب پایان بندی فیلم را انتخاب می‌کند

تی‌یام یابنده درباره عنوان سایبردراما گفت: عنوان سایبر به معنای مهارتی است که می‌تواند هدایت و کنترل کند و سایبردراما به نوعی کشمکش در زمینه درام معنا می‌دهد. نکته مهم این است که در مباحث قصه گویی نویسنده اصلاً نباید پایان تعیین شده داشته باشد، در واقع پایان قصه را باید با تعامل با مخاطب تعیین کرد. فرهنگ مشارکتی پس از بحث واقعیت توافقی یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه سایبری است.

این سینماگر درباره تعریف رسانه توضیح داد: مدیا یا رسانه یک ابزار برای جمع، پرداخت، نگهداری و ذخیره اطلاعات تا پیش از پیدایش اینترنت است و پس از آن جنبه‌های تقابلی و تعاملی هم پیدا می‌کند. سینما هم از نظر من یک رسانه است که قابلیت تقابل هم دارد.

یابنده درباره تقسیم بندی رسانه‌ها در عصر حاضر بیان کرد: در عصر حاضر فارغ از تقسیم‌بندی‌های اولیه رسانه که شامل روزنامه، نشریات، بیلبوردها و… می‌شد، سینما و اینترنت هم به جمع گونه‌های مختلف رسانه اضافه شدند.

وی سپس درباره ارتباط مووی گیم و سینما گفت: در این بحث مووی گیم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و درون مایه تعاملی بیشتر از سینما هم دارد. البته تعامل باید به جا و درست هم باشد، احساس می‌کنم این رویکرد از بازی و گیم شروع شده است. از دهه ۷۰ میلادی تستی از بازی در قالب متن انجام شد. البته هیدرو کوجیما و دیوید کیج ۲ فرد تاثیرگذار در زمینه پیشرفت مووی گیم هستند. در نهایت ما شاهد هستیم که تلاش‌ها همراه با پیشرفت تکنولوژی به حضور فیزیکی کاربران در فضای غیرفیزیکی منجر و به سبب آن این تفکر ایجاد شد که کاربر یا مخاطب پایان را تعیین می‌کند. در گیم به کلمه دوگانه مستقل بودن می‌رسیم که استقلال شما با چند نفر دیگر اشتراک دارد.

یابنده سپس درباره جدیدترین مدیوم سینمای تعاملی توضیح داد: وی‌آر جدیدترین شکل سینمای تعاملی است و مخاطب از نظر فیزیکی نیز خود را در فضای فیلم احساس می‌کند. در شرایط امروز که به واسطه کرونا فضای هنری محدود شده است، اگر فضای سینمای تعاملی و سایبردراما را بشناسیم مطمئناً به مشکل نخواهیم خورد و با پلتفرم‌هایی چون موبایل هم می‌توانیم قصه‌گویی کنیم اما نباید از دانسته‌های الزامی که برگرفته از گذشته این حوزه است غافل شد. ضمن اینکه در تعامل با حوزه سایبر باید به این نتیجه برسیم که این فضا در اختیار ماست یا ما تحت اختیار آن قرار گرفته‌ایم.

سینما و گیم به هم نزدیک شده‌اند

رامتین شهبازی هم گفت: امکانات فیلمسازی در شرایط امروز با استفاده از چنین فناوری‌هایی فراهم شده است و به عنوان فیلمساز باید نگاه و شرایط جدید حاکم بر سینمای جهان را بشناسیم تا بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و با مشکل رو به رو نشویم.

در بخش دیگر این نشست، یابنده در پاسخ به پرسش مخاطبی درباره ارتباط سینما و گیم، گفت: سینما و گیم به یکدیگر نزدیک شده و در بخش‌هایی باهم ادغام شدند، به همین دلیل مخاطب هم باید با این رویکرد به تماشای فیلم‌ها بنشیند.

سینما و گیم به یکدیگر نزدیک شده و در بخش‌هایی باهم ادغام شدند، به همین دلیل مخاطب هم باید با این رویکرد به تماشای فیلم‌ها بنشیند وی در پاسخ به اینکه مخاطب می‌تواند مسیر درام و پایان آن را در آینده تعیین کند؟ توضیح داد: بله فضای امروز سینمای جهان و تکنولوژی‌های به کاربرده شده چنین نقطه عطفی را ایجاد می‌کند. فیلمسازان باید این فضای جدید را حتماً تجربه کنند و فیلم‌ها و سریال‌هایی را که با چنین رویکردی تولید می‌شوند، دنبال کنند.

در ادامه نوبت به نشست وحید گلستان رسید.

در این بخش رامتین شهبازی این نشست را به زنده‌یاد زاون قوکاسیان تقدیم کرد.

در ادامه وحید گلستان عنوان کرد: ما امشب درباره پدیده‌ای صحبت می‌کنیم که به شدت چالش‌برانگیز است و به نظرم تغییرات شگفت‌انگیزی در صنعت سینما ایجاد خواهد کرد. هرچند که این موضوع هنوز در حد «نظر» است. بخشی از فیلمسازی آینده مربوط به فیلمسازی تعاملی می‌شود که مخاطب می‌تواند جزیی از متن شود و از آن سهم داشته باشد، می‌تواند بخشی از فرم و محتوا شود. داریم وارد دوره‌ای می‌شویم که مثلث شگفت‌انگیز فرم، محتوا و مخاطب را تشکیل می‌دهد. وارد دوره‌ای می‌شویم که با فیلم‌هایی که سرنوشت تثبیت شده‌ای دارند، مواجه نیستیم بلکه فیلم‌ها روند جدی خود را در تعامل با مخاطب پیدا می‌کنند پس طبیعی است که وقتی مخاطبان عوض می‌شوند، شکل‌ها هم متنوع می‌شود.

ورود فردیت مخاطب به سینما

وی افزود: قبلاً با اثری مواجه بودیم که ثابت بود و معنای از پیش تعیین شده و لذت ثابتی داشت و مخاطب در دریافت آن پیام مشارکت داشت اما در سینما تلاش شده که همواره مخاطب فعال‌تر باشد اما حالا در حال وارد شدن به دوره‌ای هستیم که به خاطر اینکه این امکان وجود دارد که مخاطب را جزوی از متن کنیم، به جای یک اثر ثابت با یک متن پویا مواجه هستیم هرکدام از مخاطبان بر اساس فردیت خود مسیری را در فیلم انتخاب می‌کنند و به تماشایش می‌نشینند. من به عنوان مخاطب سهم خودم را به عنوان مولف می‌بینم به همین دلیل با پدیده «مخاطب_ مولف» روبه رو هستیم، مخاطبی که می‌تواند از اثر سهم‌خواهی کند. درواقع بسته به توانمندی، بافت فرهنگی و… می‌تواند اثر را یک گام را بالاتر یا پایین‌تر بیاورد.

گلستان ادامه داد: نتیجه این امر این است که جریان فرهنگی بین اثر با مخاطب ایجاد و باعث می‌شود منِ مخاطب بخشی از سوژه فعال فیلم شوم اما حتماً ایده مرکزی فیلم می‌تواند همچنان وجود داشته باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ما در سینما و شکل گیری زبان سینما نکته ظریفی داریم؛ بزرگان داستان نویسی، نسل اولی که زبان سینما را ایجاد کردند رابطه چشم و ذهن که به دیدن و گوش و ذهن را که به توانمندی شنیدن تعبیر می‌شود، در آثار لحاظ می‌کردند چون این دو رفتار، تفکری هستند. بنابراین دیدن و شنیدن سنگ بنای ایجاد زبان سینما شد به خاطر همین تمام عناصر دکوپاژ روی این دو استوار می‌شود.

وی ادامه داد: سینمای سایبردراما به دنبال این خواهد بود که در قصه‌ها تجربه ما در مواجه با جهان پیرامون را بازنمایی کند. آن چیزی که به عنوان فیلم سایبردراما مطرح می‌کنیم این است که جهان داستانی در این فیلم‌ها بسیار پیچیده‌تر است. در آثار کلاسیک از تماشاچی می‌خواهیم که فقط نگاه کند و به ارتباط گرایی بین اثر بپردازد اما در سایبردراما باید مقاومت ذهنی خودمان را برداریم چون هرکسی فیلم خودش را خواهد ساخت.

جدیدترین و پیچیده‌ترین روایت در سایبردراما

گلستان با اشاره به عناصر قصه گویی سایبردرامایی عنوان کرد: روایت اولین ویژگی آن است اما در سایبردراما می‌توانیم این امکان را به مخاطب دهیم که او بیاید و بر اساس فردیت خود نحوه روایت داستان مورد نظرش را انتخاب کند درواقع به مخاطب اجازه داده می‌شود که بر اساس تصمیم خود انتخاب کند. به نظرم در سایبردراما به بی روایتی می رسیم که جدیدترین نوع روایت و البته پیچیده‌ترین است؛ نوعی که مثل جهان پیرامون ماست چون واکنش‌های ما به اتفاقات پیرامون متفاوت است کسی که خالق چنین شکل داستان گویی است باید به شدت جهان قصه را چند وجهی ببیند.

این فیلمساز مطرح کرد: نکته بعدی سایبردراما این است که به ویژگی‌های روانی، فسلفی و فرهنگی مخاطب نزدیک می‌شویم و شگفت انگیز است این چنین فیلمساز برای فلسفه وجودی مخاطب سهم قائل می‌شود. مخاطب در اثر زندگی می‌کند. بافت دریافت یکی از عناصر اصلی قصه گویی سایبردراماست. من به عنوان مخاطب وقتی با اثری مواجه می‌شوم پیش فرض‌های فرهنگی و دانشی ام دست به دست هم می‌دهند که دریافت خوب یا بد از آن فیلم داشته باشم؛ وقتی فیلمی می‌بینیم به همین دلیل به طرز شگفت انگیزی وارد جهان قصه نمی‌شوم اما در سایبردراما چون بحث فردیت مطرح است، بافت ارتباطی باعث می‌شود که معنا تغییر کند.

در سایبردراما می‌توانیم این امکان را به مخاطب دهیم که او بیاید و بر اساس فردیت خود نحوه روایت داستان مورد نظرش را انتخاب کند درواقع به مخاطب اجازه داده می‌شود که بر اساس تصمیم خود انتخاب کند وی ادامه داد: موقعیتِ داستانیِ مرکب نکته بعدی است که می‌تواند عناصر کمرنگ را برای مخاطب پررنگ کند. ایجاد رمزگان بحث بعدی است که باعث می‌شود فیلمساز بداند با چه سیستمی با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند به همین ترتیب بین فیلمساز، اثر و مخاطب یک زنجیره ایجاد می‌شود.

گلستان سپس با اشاره به نشانه شناسی تعاملی بیان کرد: سینما از منظر نشانه شناسی پیچیده‌ترین فرم را دارد چون عناصر صوتی، تصویری و … به عنوان نشانه در یک لحظه می‌توانند بر مخاطب تاثیر بگذارند از همین رو دوره‌های مختلف برای این موضوع قائل هستیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: وقتی سایبردراما را سطحی ببینیم، شبیه گیم می‌شود و این تصور عجیب نیست اما مرز قصه گویی باعث می‌شود دیگر آن را به مفهوم گیم نبینیم.

وی در پایان گفت: در سایبردراما علاوه بر خوب دیدن و خوب شنیدن، خوب زندگی کردن هم به جریان اضافه می‌شود.

آنچه در شب هشتم جشنواره سی و هفتم گذشت

تنها ۲ شب دیگر از نشست‌های تخصصی جشنواره سی و هفتم باقی مانده‌است، تاکنون ۱۶ جلسه از کارگاه‌های این رویداد سینمایی برگزار شده که البته به نظر می‌رسد نشست فیلمسازان ایرانی بیشتر مورد استقبال سینماگران جوان قرار گرفته است.

روز گذشته تی‌یام یابنده علاوه بر برگزاری یک نشست در گفتگویی به رسانه‌های جدید که تعاملات جدید را ایجاد کرده، اشاره و عنوان کرد: «ورود به فضای آنلاین و استفاده هرچه بیشتر از این فضا تاثیرگذاری مطلوبی بر حوزه فیلم کوتاه دارد. در واقع اشل فیلم کوتاه را حفظ و جایگاه آن را ارتقا می‌دهد. چراکه شما می‌توانید در بازه زمانی محدود فیلم تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

امروز ۱۵ آبان ماه قرار است نشست تخصصی «کالبد شکافی فیلم کوتاه» با حضور شادمهر راستین در ساعت ۲۰ و کیوان علی محمدی در ساعت ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان برگزار شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل‌وسوم منتشر شد

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل‌وسوم منتشر شد
2024-11-28T15:40:37+03:30
فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند

بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
2024-11-28T15:40:36+03:30
تام هاردی، هلن میرن و پیرس برازنان در سریال گای ریچی نقش‌آفرینی می‌کنند.

«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد

«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
2024-11-28T14:07:16+03:30
در روزهای پایانی اجرا نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» به کارگردانی آشا محرابی در تالار چهارسوی تئاتر شهر ۲ اجرایی شد.

آغاز «من‌کشی» در عمارت نوفل لوشاتو

آغاز «من‌کشی» در عمارت نوفل لوشاتو
2024-11-28T13:40:36+03:30
اجرای نمایش «من‌کشی» با کارگردانی مشترک مریم رادپور و سلیم ثنایی در عمارت نوفل لوشاتو آغاز شد.

«دشت می‌خواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد

«دشت می‌خواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
2024-11-28T12:20:36+03:30
فیلم کوتاه «دشت می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی گیتا فیضی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از جشنواره یوکی اتریش شد.

مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران

مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
2024-11-28T12:07:18+03:30
نمایشگاه «مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان» دوشنبه ۱۲ آذر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران

اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
2024-11-28T12:07:17+03:30
با همکاری مشترک موزه دانشگاه مورسیای اسپانیا و گالری خانه هنر حسام اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

تصویر «امید» در بهارک

تصویر «امید» در بهارک
2024-11-28T12:07:17+03:30
نمایشگاه گروهی نقاشی «امید» با نمایشگاه گردانی فاطمه شعرانی در نگارخانه بهارک برگزار می‌شود.

اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد

اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
2024-11-28T12:07:16+03:30
کارگاه آشنایی با اهمیت تنفس صحیح و تسلط بر بدن در بازیگری و تاثیر آن بر صدا و بیان با حضور اصغر همت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون عصر روز چهارشنبه ه...

شارون استون: آمریکایی‌ها نادان و متکبر هستند

شارون استون: آمریکایی‌ها نادان و متکبر هستند
2024-11-28T12:07:16+03:30
شارون استون گفت مردم آمریکا ساده لوح، نادان و متکبر هستند که موجب پیروزی دونالد ترامپ شدند.

«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید

«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
2024-11-28T11:53:56+03:30
نمایش «قضیه تفنگ چخوف» به کارگردانی اشکان پیردل زنده برای ۲ روز در کرمان روی صحنه می‌رود.

انتشار شماره جدید «سینما رسانه»

انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
2024-11-28T10:33:56+03:30
سری جدید مجله فرهنگی هنری «سینما رسانه» منتشر شد.  

«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی می‌شود

«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی می‌شود
2024-11-28T10:20:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالگرد درگذشت بابک بیات برنامه موسیقی‌محور «ساز من» را به یاد بابک بیات راهی آنتن می‌کند.

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد

فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
2024-11-28T10:20:36+03:30
فراخوان بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی

افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
2024-11-28T10:07:16+03:30
مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت هشتم آذر در جوار مزار شهید سپهبد حاج قاسم‌ سلیمانی در کرمان برگزار شد.

فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه

فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
2024-11-28T08:47:16+03:30
یک فعال رسانه با اشاره به «جوکر» مردان و زنان از ظرافت‌ها و خلاقیت زنان در بخش زنانه گفته و در مقابل انتقاد کرده است که بخش مردان از این هنرمندی‌ها خالی‌ است.

روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان

روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان
2024-11-28T08:33:56+03:30
صدیقه سلمان هنرمند نقاش با بیان اینکه تصویر ذهنی‌اش از فلسطین و لبنان را در اثرش ترسیم کرده است، عنوان کرد در این نقاشی بر نقش کلیدی سیدحسن نصرالله در جبهه م...

برگزاری جشنواره‌ای که به اقتباس در تئاتر می‌پردازد

برگزاری جشنواره‌ای که به اقتباس در تئاتر می‌پردازد
2024-11-28T08:07:16+03:30
دبیر نخستین جشنواره ملی «تئاتر اقتباس» اعلام کرد که این رویداد روی اقتباس از ادبیات کهن و معاصر ایران زمین در تئاتر متمرکز است.

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی

ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
2024-11-28T07:53:56+03:30
حسام اسلامی کارگردان «رویاباف و قاضی» با اشاره به سوژه متفاوت مستند عنوان کرد که همکاری با تهیه‌کننده بین‌المللی به فیلمساز فرصت می‌دهد تا به پخش بین‌المللی ...

توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»

توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
2024-11-27T19:40:37+03:30
روابط عمومی ساترا توضیحاتی را درباره برنامه «اکنون» و واکنش مدیرعامل فیلیمو منتشر کرد.

از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامین‌فر تجلیل شد

از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامین‌فر تجلیل شد
2024-11-27T17:27:17+03:30
نکوداشت ۵۲ سال فعالیت هنری ایرج رامین‌فر با حضور مخاطبان و جمعی از چهره‌های فرهنگ و هنر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود

مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود
2024-11-27T17:27:17+03:30
فیلم مستند بلند «آقا رضی» یکشنبه ۱۱ آذر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»

روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
2024-11-27T17:00:36+03:30
مستند «حدیث یاران» با روایتی از زندگی احمد شریف‌زاده تهیه کننده رادیو، روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می‌رود.

امیریل ارجمند به «یکی از ما» می‌آید

امیریل ارجمند به «یکی از ما» می‌آید
2024-11-27T16:47:17+03:30
امیریل ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون امشب مهمان برنامه «یکی از ما» خواهد بود.

پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن

پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
2024-11-27T16:47:17+03:30
برنامه مجله تصویری «قرارگاه» شامگاه امشب چهارشنبه هفتم آذر با موضوع روایت مقاومت روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.

برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!

برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
2024-11-27T15:53:57+03:30
قسمت اول برنامه «اکنون» با اجرای سروش صحت و با حضور علیرضا قربانی پس از یک قسمت توسط ساترا غیرقابل انتشار تشخیص داده شد.

برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!

برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
2024-11-27T15:40:36+03:30
قسمت اول برنامه «اکنون» با اجرای سروش صحت و با حضور علیرضا قربانی پس از یک قسمت توسط ساترا توقیف شد.

«خسرو» به تالار حافظ رسید

«خسرو» به تالار حافظ رسید
2024-11-27T15:27:19+03:30
نمایش «خسرو» به نویسندگی و کارگردانی حامد شیخی پس از اجرا در کشور ارمنستان و ترکیه  از ۸ آذر در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد

میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
2024-11-27T14:53:56+03:30
میکائیل شهرستانی، اولین بازیگر نمایش «اینک انسان» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی شد.

انتصاب مشاور موزه‌ها و میراث هنر معاون هنری

انتصاب مشاور موزه‌ها و میراث هنر معاون هنری
2024-11-27T14:27:16+03:30
نادره رضایی در حکمی رضا دبیری‌نژاد را به عنوان مشاور موزه‌ها و میراث هنر منصوب کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)