میرنیوز
مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره ۴۰ روز اول جنگ و فعالیت و نقش رادیو نفت ملی آبادان در آن برهه زمانی است که ما در این فیلم به سقوط خرمشهر نیز اشاره می کنیم. در واقع این فیلم برداشتی آزاد از اتفاقات و حوادث حقیقی است که در بحبوحه جنگ بر سر مردم آبادان و خرمشهر آمده است.
وی با بیان اینکه «فرکانس یازده ۶۰» نام کتابی به قلم آقای صابر است که در آن با کارمندان وقت رادیو آبادان مصاحبه کرده و بخشی از منابع تحقیقاتی من بود، توضیح داد: ما برای تحقیق و پژوهش با افراد زیادی به مصاحبه نشستیم تا بتوانیم روایت واقعی تری از رادیو آبادان روی پرده سینما به تصویر بکشیم.
کارگردان فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» درباره لزوم ساخت فیلم های بیشتری درباره مردم خوزستان و حماسه هایی که مردم در شهرهای مرزی به وفور آفریده اند، تصریح کرد: ما فقط توانستیم به گوشه کوچکی از اتفاقات زمان جنگ و مقاومت مردم مظلوم در آبادان و خرمشهر بپردازیم چون اگر بخواهیم همه آن چیزی را که فقط در این ۲ شهر گذشت، عنوان کنیم باید ده ها فیلم بسازیم.
وی در ادامه اظهار کرد: من در این سال ها فیلم های زیادی ساختم ولی همیشه دلم میخواست دِینم را به مردم آبادان و مهم تر از آن به مردم شهرم ادا کنم و حالا فیلم «آبادان یازده ۶۰» به نوعی بخش کوچکی از دِین من و در واقع سینمای ایران به مردم آبادان و خوزستانی های عزیز است. امیدوارم فیلمسازان دیگر هم وسط میدان بیایند و به موضوعات حماسه های مردمی بپردازند. من سوژه های واقعی بسیاری دارم که مخلصانه آنها را در اختیارشان قرار خواهم داد و در این راه کمکشان خواهم کرد.
خوشبخت دربار فرق فیلم «آبادان یازده ۶۰» با فیلم های دفاع مقدسی که در این سال ها ساخته شده است، گفت: اکثر فیلم های دفاع مقدس در جبهه می گذرد و به نوعی اشاره مستقیم به نبرد مسقیم در خاکریزهای جنگ داشته اما به دفاع مردمی و نقش مردم در جنگ کمتر پرداخته شده، فیلم ما سعی کرده است بیشتر دوربینش را میان مردم ببرد و به مقاومت و نقش مردم از جمله کارکنان رادیو، کارکنان شرکت نفت، سپاهی ها، ارتشی ها، تکاوران، ارتشی ها کسانی که به نوعی در آن منطقه اسکان داشتند و نیروی بومی آن منطقه بپردازد.
خوشبخت ضمن اظهار تاسف درباره وضعیت زندگی و معیشتی مردم خوزستان در این سال ها اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از فیلم در شهر آبادان جلوی دوربین رفت، من شاهد اتفاقات ناراحت کننده ای بودم و برای منی که بچه آبادان هستم و از نزدیک شاهد شرایط قبل و بعد از جنگ و حتی زمان جنگ بودم خیلی متاثر کننده است که این شرایط را برای مردمی می بینم که همیشه سختی کشیدند، آواره شدند، زندگیشان ثبات نداشت و همیشه به جهت حضور در مرز کشور در خطر بودند.
وی افزود: متاسفانه مسئولان کشور هیچ توجه و رسیدگی به این عزیزان نمی کنند. چطور می شود که بعد از گذشت ۳۱ سال از جنگ هنوز حداقل امکانات رفاهی برای مردم آبادان و خرمشهر فراهم نشده است!؟ به نظرم که این بی توجهی سهوی نیست.
خوشبخت در ادامه گفت: به طور مثال به خاطر بارش ۳ ساعته در شهر آبادان، ۴ روز فیلمبرداری ما متوقف شد، نزدیک به ۱۰ روز فاضلاب شهر بالا آمده بود، خانه های مردم زیر آب رفت و شرایط زندگی را در خوزستان کامل مختل کرد. امیدوارم بعد از گذشت این همه سال از پایان دفاع مقدس توسط همین مردم، مسئولان نگاه جدی تری به این شرایط زندگی و کار این مردم مظلوم داشته باشند و همچون قبل از انقلاب با وجود پالایشگاهی با آن عظمت نیروهای بومی را به خدمت بگیرند.
وی در پایان گفت: یکی از نکات جالب مردم آبادان استعداد بی نظیرشان در حوزه سینما و بازیگری است. ما در فیلم از چند جوان آبادانی استفاده کردیم که با نقش آفرینیشان ما را حیرت زده کردند و به نوعی انگار ژن هنر و مخصوصا بازیگری در وجود مردم آبادان نهادینه شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا