میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای عوامل سریال «سرباز» امروز سهشنبه سوم تیر با حضور محمدرضا شفیعی تهیهکننده، هادی مقدم دوست کارگردان، علی عامل هاشمی نیما شعباننژاد و جواد خواجوی بازیگران سریال برگزار شد.
مقدمدوست در ابتدای این نشست با اشاره به گفتگوی تلفنی با مخاطبان سریال در روابط عمومی سازمان صداوسیما پیش از برگزاری نشست مطرح کرد: مواردی را که پیش از این هم شنیده بودیم در این گفتگوها مطرح میشد. یکی از موارد عمدهای که درباره آنها حرف میزدند نقش راوی در سریال بود که نسبت به آن غریبگی و ناآشنایی داشتند. مواردی هم بود که احساس رضایت داشتند. محتوای کار و روند تغییر و تحول کاراکترها و بهبود روابط شخصیتها به خصوص زوج اصلی هم مورد توجه قرار گرفته بود و نسبت به آن احساس رضایت داشتند.
وی افزود: این سریال از حیث محتوا مفهوم «خدمت» را در نظر داشت، یکی از اسامی مترادف سربازی، خدمت است. عمدهترین مفهوم مدنظر در این سریال همین مفهوم خدمت بود و سعی کردیم در این منظومه کار کنیم. قبل از دوران سربازی هم مفهوم خدمت در کار وجود داشت و این موضوع قصه و نوع روایت را شکل میداد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده سریال نیز گفت: این سریال به لحاظ فرم از دیگر سریالهای که مردم میدیدند، پیروی نمیکرد. مردم را فقط به یک نوع کار نمایشی عادت داده بودیم و در این کار هم هرچه پیش رفتیم بیشتر عادت کردند.
وی ادامه داد: امروز خانمی از یزد امروز تماس گرفت و برایش جالب بود که سکانس به سکانس سریال حرف داشت و روان شناسانی شده بود. چندین نفر از مخاطبان هم توقع داشتند یحیی آخر سریال شهید شود و فکر میکردند کسی که خدمت رسانی به مردم را سبک زندگیاش قرار داده، باید شهید شود.
داستان «سرباز» از ابتدا درباره سربازی بود
هادی مقدم دوست در ادامه درباره اینکه چرا سراغ قصه سربازی رفته و آیا کار را سفارشی پذیرفته است یا خیر گفت: این قصه به سالهای ۹۲ برمیگردد و از همان زمان مربوط به سربازی میشد. در مقطعی وارد نگارش شد که هیچ دستگاه و تشکیلاتی هم وارد کار نشده بودند. قبل تر هم مهران مهام و ایرج محمدی طرحی را پیشنهاد داده بودند که آن زمان «پادگان» نام داشت و بعد از آنها این طرح را با آقای شفیعی کار کردیم.
مقدمدوست: یکی از مهمترین عناصری که در بحث جذابیت وجود دارد رابطه تماشاگر با شخصیتهاست. مردم وقتی سریالی را میبیند وقتی بخواهند از آن یاد کنند آن را با کاراکترهای میشناسند یا اسم میبرند و من امروز میبینیم خیلی درباره یلدا و یحیی و سربازها حرف زده میشود وی درباره تغییرات این طرح داستانی طی این سالها گفت: این آیین و آداب نویسندگی است که تغییر میکند و امیدواریم این تغییر در مسیر رشد باشد. از تغییرات عمده این بود که کاراکتر زن و مرد در طرح اولیه با هم ازدواج نمیکنند و اینجا ازدواج میکنند و طی پروسه نگارش قرار شد این مقوله یکی شدن برایشان اتفاق بیفتد.
مقدمدوست درباره اطلاعات و تحقیقات درباره مقوله سربازی در مسیر نگارش فیلمنامه نیز تصریح کرد: وقتی قرار شد به قرارگاه مهارت آموزی بپردازیم وارد جلسات و صحبت با مسئولان امر شدیم که اشراف ما را به سربازی بیشتر کرد و خود به خود این اطلاعات باعث میشد که تغییرات در متن را بیشتر کنیم که اینها سهم دستگاهی است که اسپانسر کار بود.
نویسنده «وضعیت سفید» در پاسخ به اینکه چرا این سریال از مولفههایی مانند جذابیت و یا ریتم مناسب بهره نبرده بود، گفت: زمانی کارهایی ساخته میشود و میگویند آن کار موفق بوده است و با مولفههای آن کار موفق میسنجید در حالی که این کشف مولفههای جذابیت نیست، بلکه کشف مولفههای آن کارهاست. وقتی درباره ریتم حرف میزنید اشاره به ریتم تند دارید که یکی از وسایلی است که جذابیت را تامین میکند.
وی افزود: یکی از مهمترین عناصری که در بحث جذابیت وجود دارد رابطه تماشاگر با شخصیتهاست. مردم وقتی سریالی را میبیند وقتی بخواهند از آن یاد کنند آن را با کاراکترهای میشناسند یا اسم میبرند و من امروز میبینیم خیلی درباره یلدا و یحیی و سربازها حرف زده میشود. از عناصر دیگر جذابیت بحث روحیه خدمت بود. امروز نوجوانی میگفت روحیه کمک کردن یحیی را دوست داشته است. این یک عنصر جذابیت است که آدمی را ببینیم که روحیه همدلی و تعاون و به اصطلاح پهلوانی دارد.
کارگردان فیلم «سر به مهر» به حوزه روان شناسی به عنوان یکی دیگر از جذابیتهای سریال اشاره کرد که در بازار طرفدار و دغدغه دارد و گفت: اگر بازار محصولات فرهنگی را مطالعه کنید کتب روان شناسی همیشه طرفدار دارد، در این سریال هم روان شناسی ارتباط آدمها، رشد و ارتقای شخصیت، زوجین و… همه از مباحثی است که در روان شناسی مخاطب و طرفدار دارد و میتواند عنصر جذابیت باشد.
در روایت سربازی سراغ فضای انگیزشی رفتیم
وی همچنین در پاسخ به انتقاد برخی نسبت به تصویر ارائه شده از سربازی در سریال و اینکه اینها در واقعیت وجود ندارد گفت: دو نوع فضا میتواند کاری را جذاب کند، یکی فضاهای اعتراضی و دیگری انگیزشی. فضای ما در این کار انگیزشی بود. ما در این کار فرد شرور که دچار ماجراهای مختلف شود و یا در سربازی شکوه و اعتراض کند نداشتیم و سراغ فضای انگیزشی رفتیم. در این فضا یحیی باید آدم خوبتری شود، یلدا ارتقا مییابد، حتی مادر و شهاب این ارتقا را دارند. پرداخت به سربازی هم حسب همین رویه بود.
مقدمدوست: میگفتند سربازها در سربازی روی زمین مینشینند یا چرا فرمانده یک سرباز را بغل میکند، اما آیا این محتمل نیست؟ میتوان تصور کرد که وجود داشته باشد اما شما میتواند بپرسید که چرا ترجیح دادی که به جای کتک زدن سرباز، در آغوش گرفتن را نمایش دهی؟ وی ادامه داد: باید ابتدا تعریفی درباره واقعیت داشته باشیم. باید بگوییم واقعیت آن چیزی است که ما دیدهایم یا بخشی از واقعیت هست که ما ندیدهایم. مواردی که برخی میگفتند در سربازی اینطور نبوده است، اتفاقاً دقیقاً وجود داشته است مثلاً میگفتند ما آسایشگاهی نداریم که گل داشته باشد و اتفاقاً دقیقاً چنین آسایشگاهی داریم. یا میگفتند سربازها در سربازی روی زمین مینشینند یا چرا فرمانده یک سرباز را بغل میکند، اما آیا این محتمل نیست؟ میتوان تصور کرد که وجود داشته باشد اما شما میتواند بپرسید که چرا ترجیح دادی که به جای کتک زدن سرباز، در آغوش گرفتن را نمایش دهی؟
مقدمدوست در ادامه درباره اینکه چرا سختیهای سربازی را نمایش نداده است؟ گفت: در همین مقدار سربازی هم که در سریال وجود دارد، مواردی از سختیهای سربازی جانمایی شده است. در سطح دیگری ممکن است عدهای بخواهند شکوه و شکایت نسبت به سختیها در داستان وجود داشته باشد اما ما نخواستیم این را نمایش دهیم. سربازی دو سال از زندگی یک جوان است و نمیتوان به او گفت با نارضایتی این دو سال را زندگی کن. مثل اینکه برخی میگویند زن گرفتن بدبختی است و نمیشود بر این اساس این شکوه به ازدواج را در یک فیلم نشان دهیم. واقعیتی به نام سربازی وجود دارد و میتوان شکایت و شکوه آن را نمایش داد، از سوی دیگر میتوان با توجه به آن رویکرد انگیزشی بخشهای دیگر را نمایش داد.
مقدم دوست درباره چرایی استفاده از رویکرد انگیزشی در روایت دوران سربازی هم اظهار کرد: سربازی بخشی از زندگی این آدمها را شکل میداد و اینها سعی کردند از سربازی استفاده کنند. ترجیح من مثل ترجیح پدری بود که فرزندش به سربازی میرود و دوست دارد از این دوران بهتر بیرون بیاید. در این صورت نمیخواهد شکوه داشته باشد. جوانان باید از این دو سالی که در آن قرار میگیرند استفاده کنند و بهره بگیرند.
سربازان حقوقشان را مطالبه کنند
وی در انتقاد به «گل و بلبل نمایش دادن این فضا» در سربازی هم گفت: ما آنچه را مطلوب بود نمایش دادیم، اگر نیست باید سربازان مطالبه کنند اینها میتواند مطالبه سربازان باشد که اگر مثلاً در بدو ورود برای او مراسم نمیگذارند، این مراسم برگزار شود. یا اگر اجازه ملاقات با خانوادهاش را نمیدادند مطالبه کند که مجوز این ملاقات صورت بگیرد.
مقدمدوست: میخواهم تعریضی به فضای نقد داشته باشم، فضای نقد شده ادعای بدون استدلال. ما یک نقد و نظر داریم که نقد باید محکم و مستدل باشد. به نظرم نقدها کوشش چندانی برای استدلال نداشتهاند این فیلمنامهنویس تصریح کرد: شما از رسانه توقع دارید درد دل شما را بگوید، من میگویم اگر بنا بر گفتن باشد اشاراتی در کار بوده است اما برخی میخواهید به اصل موضوع حمله شود. سرباز یک اسم و معنی است، عبارت «دوره خدمت» بی ربط به معنای خدمت نیست. قوانینی درباره بدو ورود، مو کوتاه کردن و.. وجود دارد اینها را باید جوانان مطالبه کند. مثلاً آیا الان زدن بچهها مثل قدیم فراوانی دارد؟ خیر، چون بچهها با حقشان آشنا شدهاند و آن را مطالبه میکنند.
وی همچنین درباره نمایش سکانسهای درگیری در قسمت آخر که به صورت یک بعدی به تصویر درآمده بود، گفت: یحیی اولین بار است که ماموریت میرود او ابتدا با همسایه و خانواده با موضوع خدمت سر و کار دارد و به تدریج ابعاد این خدمت گستردهتر میشود. یحیی اجتماعیتر شد و اولین بار است که وارد چنین حوزهای میشود. او وقتی در این موقعیت قرار میگیرد و میخواهد بیرون بیاید در یک لحظه فکر میکند الان نوبت اوست و ما هم فقط میخواستیم او را نمایش دهیم نه میدان درگیری را و برای همین ما بخشی را نشان دادیم.
مقدمدوست همچنین در انتقاد به شخصیتپردازیهای سریال و اینکه جز برخی تکرارها چیز دیگری دیده نمیشود، گفت: تلقی ما از شخصیتپردازی این است که هرچه را میدانیم، بگوییم اما این شخصیتپردازی نیست که هر جزییاتی را درباره شخصیتها بیان کنیم. از طرف دیگر ما در شخصیتپردازی آن چیزی را که در مسیر نقل و روایت است پیش میبریم و میگوییم از نقل نام میبرم چون انگار نقلهایی که ماجرامحور باشند، قصه میشود و نقلهایی که شخصیتمحور هستند قصه محسوب نمیشود! در ضمن من موافق نیستم که تکرار درباره حالات شخصیتها وجود دارد و در این باره باید مثال بزنید.
وی اضافه کرد: میخواهم تعریضی به فضای نقد داشته باشم، فضای نقد شده ادعای بدون استدلال. ما یک نقد و نظر داریم که نقد باید محکم و مستدل باشد. به نظرم نقدها کوشش چندانی برای استدلال نداشتهاند.
این گزارش در حال تکمیل است…
منبع : خبرگزاری مهر
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
امیریل ارجمند به «یکی از ما» میآید
پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
«خسرو» به تالار حافظ رسید
میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
انتصاب مشاور موزهها و میراث هنر معاون هنری