میرنیوز
محمدعلی بصیری نیک کارگردان انیمیشن «ساعت جادویی» که قرار است از ۱۹ دی اکران خود را در سینماها آغاز کند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده اولیه ساخت این انیمیشن عنوان کرد: این پروژه با محوریت فرهنگسازی در رابطه با پوشش، معماری و در کل سبک زندگی ایرانی ساخته شد. ایده های اولیه ما نیز حول همین محور شکل گرفت. ما ایده هایی را از یکسری افراد دریافت کردیم که واقعه قیام تاریخی مسجد گوهرشاد خیلی در میان آنها پررنگ بود. درنتیجه ما سعی کردیم داستان انیمیشن را با این روایت جلو ببریم و تغییر سبک پوشش موضوعیت اصلی کارمان باشد.
وی درباره رده سنی مخاطبان این انیمیشن گفت: براساس نظر و تبلیغات سفارش دهنده این کار مناسب سن کودکان است اما مدل روایت این انیمیشن برای نوجوانان مناسب است. به عقیده من نوجوانان بیشتر از کودکان می توانند با این قصه ارتباط برقرار و پیام آن را درک کنند.
این کارگردان با اشاره به اینکه بستر سیاسی واقعه مسجد گوهرشاد در انیمیشن «ساعت جادویی» مدنظر آنها نبوده است، تصریح کرد: ما تلاش کردیم خیلی وارد بُعد سیاسی این واقعه نشویم و از دور به آن نگاه کنیم. اما به این دلیل که باید به صورت مستند از یک واقعه تاریخی صحبت کنیم ناگزیر در برخی صحنه ها به مخاطب کُد دادیم. هدف ما این نبود که یک انیمیشن مستند سیاسی به مخاطبان ارائه کنیم بلکه می خواستیم داستانی بسازیم که برای مخاطب جذاب باشد و متوجه شود که اگر قیام مسجد گوهرشاد رخ نمیداد تا چه اندازه فرهنگ جامعه ما تحت تاثیر قرار میگرفت.
وی تاکید کرد: این پروژه از سال ۹۷ وارد فاز پیش تولید شد اما پروسه تولید انیمیشن از سال ۹۸ آغاز شد.
این کارگردان تصریح کرد: انیمیشن «ساعت جادویی» را در مشهد تولید کردیم و طبیعتاً دسترسی به حداقل های تولید یک انیمیشن سینمایی یعنی نیروی کار برای ما بسیار سخت و دشوار بود. درواقع انیمیشن «ساعت جادویی» کارش را با یک تیم ۱۰ نفره آغاز کرد. البته تجهیزات فنی به دلیل دغدغه تهیه کننده به روز میشد و در اختیار ما قرار می گرفت.
وی با اشاره به مهاجرت انیماتورها از ایران گفت: یکی از چالش های اساسی ما این بود که باتوجه به موضوع ملی این انیمیشن حمایت جدی از پروژه صورت نگرفت و در بازه های زمانی طولانی مدت پروژه متوقف می شد. بحث دومی که خیلی را ما اذیت کرد و تمام تولیدکنندگان انیمیشن نیز با آن مواجه هستند از دست دادن نیروی کار است. ما برای پروژه هایمان افراد را آموزش می دهیم اما به دلیل اینکه در ایران امنیت شغلی ندارند، تصمیم می گیرند که مهاجرت کنند یا با شرکتهای خارجی همکاری داشته باشند.
این کارگردان با اشاره به اینکه «ساعت جادویی» مناسب مخاطب خاص است، عنوان کرد: انیمیشن «ساعت جادویی» می تواند با تبلیغات مخاطب عام را هم به سینماها بیاورد اما باید درنظر داشته باشیم که این انیمیشن مخاطب خاص دارد. موضوع این انیمیشن تاریخی است و می تواند تبدیل به یک کلاس درس شود. درنتیجه فکر می کنم بیشتر مخاطبان این انیمیشن دانش آموزان و پژوهشگران هستند. درواقع فکر نمی کنم انیمیشن «ساعت جادویی» فیلمی باشد که یک عصر جمعه تمام اعضای خانواده تصمیم بگیرند در سینما آن را تماشا کنند.
بصیری نیک در پایان تصریح کرد: انیمیشن های «ببعی قهرمان»، «شنگول و منگول» یا «بچه زرنگ» اخیراً اکران شده اند و مخاطبان هدف مشخصی دارند. اما «ساعت جادویی» صرفاً کودکان را هدف قرار نداده بلکه جامعه بزرگتری را مخاطب خود دانسته است و کاملاً سلیقه ای با این انیمیشن برخورد می شود. در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان نیز دیدگاه مخاطبان کاملاً دوقطبی بود؛ یک عده کاملاً با انیمیشن ارتباط گرفته بودند و یک عده اصلاً آن را دوست نداشتند و به تصویر کشیدن این واقعه تاریخی دغدغه شان نبود.
انیمیشن سینمایی «ساعت جادویی» به کارگردانی محمدعلی بصیری نیک و تهیه کنندگی محمدمهدی نخعی راد و ناصر جاهدنیا محصول مدرسه سینمایی اندیشه و هنر (ماه)، تهیه شده در موسسه فانوس خیال است.
پویانمایی سینمایی «ساعت جادویی» که از ۱۹ دی، اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد، داستان پسربچهای را روایت میکند که به وسیله یک هدیه عجیب به حدود ۱۰۰ سال پیش سفر میکند.
این انیمیشن در افتتاحیه پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»، فانوس بهترین پویانمایی این دوره را از آن خود کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
رونمایی از تیزر «فریاد» در آستانه ورود به فجر چهلوسوم
راهیابی هشت نمایش منتخب جشنواره تئاتر مقاومت به «تئاتر فجر»
خاطره جالب معاون صدا از پدرش؛ من شهید شدم!
در دیدار رئیس سازمان بسیج هنرمندان با جمال شورجه چه گذشت؟
پخش «۱۰۰۱» با جناب خان و کیایی از امشب؛ اولین مهمان مشخص شد
دوقلوهای آواز، عاشقانههای اصفهان را تولید می کنند
معرفی نامزدهای اسکار باز هم عقب افتاد؛ برگزاری مراسم آکادمی در برزخ
تجربه صوتی «نویز قرمز» در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران
عرض ارادت یک خواننده به ساحت آسمانی حضرت علی (ع)
انتشار یک نماهنگ ویژه در تجلیل از پسران شجاع ایرانی
فراخوان گردآوری مستندات هنرمندان معترض به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» منتشر شد
قصه پدرها در سینمای جهان؛ از آنتونی هاپکینز تا رابرت دنیرو
«پدرم مدال افتخارمه»، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) شد
میلاد هارونی برای پدر خواند؛ «پدر یعنی» را امروز بشنوید
«پدرم مدال افتخارمه» دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) شد
مقالات برتر بخش پژوهش «تئاتر فجر» اعلام شد
ایوب آقاخانی: نمایشنامهنویسان مستعد را رها نکنیم
«اعتکاف نوجوانانه» روی میز قرارگاه
روایت یک «حضور»؛ ظهور حضرت ولیعصر (عج) در مکه تصویر شد
بررسی تئاتر عروسکی ایران در یک وبینار
پویش قدردانی از پدران در رادیو صبا
تئاترها یک شب به صحنه نمیروند
برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر «خوشه پروین» معرفی شدند؛ تجلیل از منیژه محامدی
هشدار وزیر ارشاد بر توجه به فناوریهای جدید در حوزه هنر
نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای خانه موسیقی؛ سند موسیقی بازنگری میشود
نگارخانه ترانه باران میزبان آثار هنری در وصف حضرت علی (ع) شد
پرونده مخاطب تلویزیون در برنامه «جام جم»
«عرش نشین» منتشر شد؛ نقاشی جدید حسن روحالامین برای ولادت حضرت علی (ع)
مدیر شبکه دو: باید دید چرا مخاطب تلویزیون فلان شخص معروف را به دیگران ترجیح میدهد؟
پالم اسپرینگز بهترینهای سینمای بینالمللی را انتخاب کرد