میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، پنجشنبه ۲۰ دی فیلمهای بخش سودای سیمرغ چهلوسومین جشنواره فیلم فجر توسط منوچهر شاهسواری دبیر این دوره اعلام شد که با واکنشهایی همراه بود. اکتای براهنی کارگردان فیلم «پیر پسر» که برای حضور در این دوره ثبت نام کرده بود در فضای مجازی اعلام کرد که این فیلم علیرغم تایید هیئت انتخاب به جشنواره راه پیدا نکرده است.
محمود گبرلو یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره در صفحه مجازی خود یادداشتی منتشر کرد و درباره روند انتخاب آثار و برخی حواشی پیش آمده توضیح داد.
متن این یادداشت بدین شرح است: «از میان نود و دو فیلم، باید سی سه فیلم انتخاب می شد، قالب سینمایی یا ویدیویی هم مهم نبود، هر فیلمی که دبیرخانه در اختیار هیئت انتخاب قرار می داد باید دیده می شد. رعایت قوانین در حوزه اختیارات هیئت انتخاب نیست، مثل اینکه، فیلم اولی است یا دومی، یا اینکه فلان فیلمساز و یا تهیه کننده چند فیلم دارد و یا سال تولیدش مربوط به چه سالی است، همه در کنار هم دیده شدند، از روزی که اولین جلسه آشنایی و معرفی برگزار شد فیلم دیدن هم شروع شد. معمولا از هشت صبح تا پاسی از شب روی پرده سینمای دفتر جشنواره، فیلم ها را دیدیم؛ حتی آنها که کامل نرسیده بودند!
ترکیب هیئت انتخاب، هفت سینماگر یا شیفته سینما با سابقه ای شناخته شده بودند که فیلم خوب دیدن و کلا سینما برایشان حایز اهمیت بود. هر کدام در کار خودشان مهارت و تخصص لازم را داشتند، البته با همه ضعف ها و قوت هایی که خودشان هم منکر نیستند. طبیعتا افراد دیگری می توانستند باشند، اما قرعه به نام این جمع افتاده بود، تفاوت این جمع این بود که نگاه تخصصی، جایگزین نگاه مضمونی و گاه ایدئولوژیک شده بود، بازتاب های بیرونی هم اینگونه تفسیر می کرد، البته طبیعی است که هر کدام ایدئوژی خود را دارند و روی آن حساس و مصمم اند اما قرار گذاشتیم با ملاک و معیار از قبل تعیین شده، شروع نکنیم ... مبنا بر این شد سروشکل فیلم، درست و جاندار باشد. قصه درست پرداخت شده باشد، نگاه و فرم جدید باشد، روایت محکم و دلنشین داشته باشد، نوآوری و خلاقیت ببینیم، تماشاگر را درگیر کند، عوامل، چه بازیگر چه فیلمبردار و یا دیگران، حرفه ای عمل کرده باشند و اینکه در تراز یک جشنواره معتبر باشند. قرار گذاشتیم به سازنده و سایر عوامل یا فلان کارگردان خوش نام یا فیلم اولی و فلان ارگان و سازمان توجه نکنیم، برایمان مهم بود فیلمساز چگونه توانسته ایده اش را در قالب یک فیلم خوب و قابل قبول و با نوآوری و خلاقیت به تماشاگر منتقل کند.
بعد از دیدن فیلم، هر یک یادداشت های خود را می نوشتیم، گاهی اظهار نظری میکردیم و یا برای درک بهتر، نکاتی را که دچار ابهام بودیم از یکدیگر سوال میکردیم اما نظر قطعی خودمان را در دفترچه ای که از همه پنهان بود یادداشت می کردیم، با دیدن برخی فیلم ها گاه خسته و گاه عصبانی می شدیم و با دیدن برخی فیلم ها لذت می بردیم و خستگی فیلم قبلی از تن مان بیرون می رفت.
بعد از چند روز که فیلم دیدن ها به پایان رسید، چند روز جلسه جمع بندی اولیه و بحث و گفتگو داشتیم، تا به جلسه نهایی رسیدیم و تصمیم سخت باید گرفته می شد. گاهی دبیر جشنواره در جلسات جمع بندی حضور داشت، آن هم برای ارایه توضیحات و رفع ابهامات. مثلا پرسیدیم آیا تنوع ژانر و یا تنوع موضوع برایتان مهم است؟ می گفتند دلمان میخواهد جشنواره رنگارنگی داشته باشیم و یا برای همه سلیقه ها باشد اما اگر این مساله باعث بی عدالتی و اجحاف به یک فیلمی می شود از این نظر عبور کنید. یکی از عزیزان جشنواره مسئول جمع آرایی جدول نظریه ها بود، کار بسیار دلهره آوری بود، دلمان نمی آمد حاصل زحمت فیلمسازان را غربال کنیم تا به تعداد قانونی (سی و سه) برسیم. در وهله اول، فیلم هایی که سطح مورد نظر را نداشتند و اصلا موافقتی با آن نبود، کنار گذاشتیم، رسیدیم به فیلم هایی که رای بالایی داشتند یعنی بدون استثنا هفت رای داشتند و اصلا بحثی هم درباره شان نبود، آنها را انتخاب و نوبت به فیلم هایی رسید که شش رای داشتند، فرد مخالف و یا پنج نفر موافق، استدلالهای خود را بیان می کرد سپس دوباره رای گیری میکردیم، این بار فیلم های رای بالا را انتخاب کردیم، باقیمانده فیلم ها را دوباره مخالف و موافق استدلال های خود را بیان کردند، کار این بار سخت تر شده بود، باید به گونه ای استدلال می آوردیم که دیگران اقناع شوند. پس از بحث و گفتگو، دوباره رای گیری کردیم. برخی فیلم ها که به رای بالایی نرسیدند، بنا بر قوانین رای گیری مرسوم، هر فیلمی که نصف به اضافه یک (چهار رای) و به بالا آورد را انتخاب و به بخش مسابقه اضافه کردیم. دو سه فیلم، همسطح رای آوردند که دوباره بحث و استدلال آوردیم و دوباره بین آن چند فیلم، رای گیری کردیم تا در نهایت به سی و سه فیلم رسیدیم و آخرین فیلمی را که به یک رای نسبی رسیده بود برای رزرو گذاشتیم تا احیانا اگر فیلمی، از لحاظ فنی، نرسید جایگزین شود.
در میانه راه اعلام کردند برخی فیلم ها که ظاهرا مورد پسند اکثریت اعضا هم بود مثل «پیر پسر»، «رکسانا» و «بی سروصدا» منع قانونی دارند و اشتباها برای دیدن در اختیار هیئت انتخاب قرار گرفته، خیلی دلمان سوخت چون یکی از این فیلم ها میتوانست تحولی در سینمای ایران ایجاد کند اجبارا و با بی میلی از جدول انتخاب ها کنار گذاشتیم.
همچنین هیئت انتخاب پیشنهاد کرد برخی فیلمهایی که خارج از مسابقه قرار گرفتند و یا بهخاطر منع قانونی انتخاب نشدند مثل «پیر پسر» و یا برخی فیلم های که طی سال های گذشته از حساسیت هایی برخوردار بودند و نمایش عمومی نداشتند مثل «قاتل و وحشی»، با موافقت سازندگاش در بخش ویژه ای به نمایش گذاشته شود.
اما در پایان؛ ما فیلم های ساخته شده ای که در جشنواره ثبت نام کرده بودند و دبیرخانه در اختیارمان گذاشته دیدیم، حتما فیلم های دیگری هستند که ما ندیدیم. هیئت انتخاب براساس توان، مهارت و درایت خود انتخاب کرد.
تحلیل ام این است؛ اگر دیگران هم بودند، انتخاب شان، اکثر این فیلم های بخش مسابقه بود چون بستگی به سلیقه و نگاه افراد دارد. و دیگر اینکه واقعا پذیرش عضویت در هیئت انتخاب کار دشوار و پر هیجان و پر استرسی است، ان شاءالله که توانسته باشیم به انصاف نزدیک شده باشیم.»
محمود گبرلو همراه با آرش خوشخو، منیر قیدی، سعید سهیلی، حسین کرمی، محمدرضا مصباح و رعنا آزادیور اعضای هیئت انتخاب جشنواره چهل و سوم فیلم فجر را تشکیل میدهند.
منبع : خبرگزاری مهر
توضیح یکی از اعضای هیئت انتخاب فجر درباره غیبت برخی آثار؛ منع قانونی داشتند!
اعلام برگزیدگان بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان تئاتر
نمایش «ساعر ۵» دو اجرایی شد/ روایت مکتب حاج قاسم است
فراخوان ویژه برنامه افطار شبکه دو برای روایت قصهها
نمایش «ساعر ۵» دو اجرایی شد
مهلت ارسال آثار به جشنواره «مشق انتظار» تا ۳۰ دی تمدید شد
«استاد لولو» در تالار محراب به صحنه میرود
هالیوود در اضطرابی آخرالزمانی گرفتار در شعلههای آتش
معاون صدا: استکبار به دنبال خدشهدار کردن دین مقدس اسلام است
روایت مهمان نوازی ایرانیها در «موج سرنوشت»
«بدل» ماه رمضان پخش میشود؟
مل گیبسون سال آینده به سراغ «رستاخیز مسیح» میرود
همدلی پیش از قضاوت؛ «کیپاپ» دیدگاه شما را نسبت به نوجوانان تغییر میدهد
بازخوانی نوای خاطرهانگیز مناجات خوان فقید در یک قطعه موسیقایی
عیادت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فریدون شهبازیان
تماشای رنج های بازیگران تئاتر در مواجهه با کارگردان یک نمایش
آهنگ «آینه شیطان» نواخته شد
بازیگران بهترینهای صنف خود را انتخاب کردند؛ «شرور» پیشتاز شد
برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع جلوه زن در ادبیات نمایشی ایران
پخش «پرومته در زنجیر» با بازی بهزاد فراهانی از رادیو نمایش
انجمن کارگردانهای آمریکا نامزدهایش را شناخت
رونمایی از پوستر چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
اما و اگرهای نظارت و ارزشیابی در سینما از زبان حبیب اسماعیلی
نمایش «سونات پاییزی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
آتش سوزی لسآنجلس، رایگیری اسکار را به تعویق انداخت
آتش سوزی لسآنجلس رایگیری اسکار را به تعویق انداخت
تلاش برای سربهراه کردن نوجوانان بزهکار؛ در این «هنرستان» چه خبر است؟
«باغ کیانوش» مخاطب را به مسئولیتپذیری و ایثار دعوت میکند
ماجرای «توراهی» یک مادر ۶۰ ساله؛ حسادتی که ریشه تفکر را قطع کرده است
شهید «سید حسن نصرالله» در نگاه کاریکاتوریست یمنی