میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینما در ادامه انتشار سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی خود همزمان با زادروز حبیب اسماعیلی تهیهکننده و بازیگر پیشکسوت سینما بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرد.
حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه کننده پیشکسوت سینما گفت: من ۲۰ دی سال ۱۳۲۹ در محله ایوانکی در ۴۵ کیلومتری شهر تهران به دنیا آمدم و خانواده نام حبیب را به احترام پدربزرگم برای من انتخاب کردند و پنج ساله بودم که درتهران خیابان لرزاده ساکن شدیم.
وی درباره آشنایی خود با سینما، ادامه داد: در کودکی دوران ابتدایی نمایشی در دبستان اجرا کردیم که این شروع کار و علاقه من به هنر نمایش بود و پس از آن به همراه اعضای خانواده ام و پسر داییها به سینما میرفتم و به تدریج نسبت به این هنر بیشتر علاقهمند شدم زیرا متوجه شدم مردم احساسات مختلفی را میتوانند با تماشای فیلمهای مختلف تجربه کنند و به نظرم سینما مدیوم بسیار اثرگذاری آمد.
اسماعیلی در پاسخ به محمدتقی فهیم درباره دلایل روی آوردنش به بازیگری بیان کرد: من در اسفند سال ۱۳۵۷ با فیلم «پرواز به سوی مینو» وارد سینما شدم و همان طور که می دانیم هیچ کس از شهرت و محبوبیت بیزار نیست اما من برای ورود به عالم بازیگری دلیل دیگری داشتم. در من علاقهای صرفا به ستاره شدن در سینما و فخر فروشی از این طریق وجود نداشت.
وی درباره فعالیتهای خود در سینمای ایران اظهار کرد: پس از انقلاب، من فیلم ۱۰ نفر از فیلم اول کارگردانانی که امروز صاحب نام هستند را تهیه کردم که نمونه آن رخشان بنی اعتماد فیلم «خارج از محدوده»، محمد علی سجادی، زندهیاد سیامک شایقی با فیلم «جهیزیهای برای رباب» بود و با فرزین مهدیپور نیز «روز دیدنی» است. یادم می آید همیشه دوستان به من میگفتند که چرا وارد عرصه کارگردانی نمیشوی؟ از نظر من ارزش کارگردانی چیز دیگری است که آن را در خود نمیبینم.
اسماعیلی درباره کار با فیلمسازان مختلف، گفت: برای تهیه فیلم اولین چیزی غیر از نام کارگردان که برایم معنا دارد فیلمنامه است به همین دلیل همواره در دوران کاری خود تلاش کردم تا برای فیلمنامه ارزش ویژهای قائل شوم.
این تهیه کننده پیشکسوت سینما درباره رابطه دولت با بخش خصوصی در سینما نیز بیان کرد: همان طور که میدانید دراوایل انقلاب شورای بازبینی وجود نداشت و فارابی هم نبود اما امروز شرایط متفاوت شده و وجود آنها نیاز است مخصوصا که امروز اساسنامه و قوانینی داریم که نمیتوانیم آنها را نادیده بگیریم اما نکته و قابل توجه این است که دولت باید پشتیبان و ناظر باشد اما در تولید دخالت نکند. دولت باید سرمایه گذاریاش را قطع کند و بگذارد بخش خصوصی روی پای خود بایستد و فقط در فیلمها و سریالهای عظیمی که تهیه کنندگان توان مالی برای ساخت آنرا ندارند، بسازد و ورود پیدا کند.
اسماعیلی در پایان گفت: اگر وارد کار سینما نمی شدم بسیار علاقهمند بودم پزشک شوم. من از سال ۱۳۴۹ که بازیگری در تئاتر را آغاز کردم همواره در این فکر بودم که برای جامعه خود عنصر مفیدی باشم و البته این مردم هستند که باید در این خصوص قضاوت کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
عیادت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فریدون شهبازیان
تماشای رنج های بازیگران تئاتر در مواجهه با کارگردان یک نمایش
آهنگ «آینه شیطان» نواخته شد
بازیگران بهترینهای صنف خود را انتخاب کردند؛ «شرور» پیشتاز شد
برگزاری یک نشست تخصصی با موضوع جلوه زن در ادبیات نمایشی ایران
پخش «پرومته در زنجیر» با بازی بهزاد فراهانی از رادیو نمایش
انجمن کارگردانهای آمریکا نامزدهایش را شناخت
رونمایی از پوستر چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
نمایش «سونات پاییزی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
آتش سوزی لسآنجلس، رایگیری اسکار را به تعویق انداخت
آتش سوزی لسآنجلس رایگیری اسکار را به تعویق انداخت
تلاش برای سربهراه کردن نوجوانان بزهکار؛ در این «هنرستان» چه خبر است؟
«باغ کیانوش» مخاطب را به مسئولیتپذیری و ایثار دعوت میکند
ماجرای «توراهی» یک مادر ۶۰ ساله؛ حسادتی که ریشه تفکر را قطع کرده است
شهید «سید حسن نصرالله» در نگاه کاریکاتوریست یمنی
فریدون شهبازیان به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد
امیرعلی جوادیان: فرهنگ عاشورایی محور جشنواره عکس «هدایت» است
ساترا مجوز ۱۰ پلتفرم را باطل کرد
نگاهی سوررئال به زنان هرمز در گالری زمستان
«خورشید مربع» در برج میلاد افتتاح میشود
موازی کاری نهادها در امور قرآنی سوژه برنامه «انعکاس» رادیو شد
برگزاری همایش «اقتصاد هنر» در خانه هنرمندان ایران
نسخه ویژه نابینایان «زخم کاری ۴» در حال آمادهسازی است
رونمایی از تیزر «ساعت جادویی» در اولین روز اکران
«آبان» صاحب پوستر شد
شب خوش «سرزمینهای سپید» در تالار وحدت
اکران «آسانسور» برای کارتنخوابهای بهبودیافته و آرزویی که محقق شد
معرفی ویژههای رادیو در ماه رجب برای علاقهمندان به نوای نیایش
جشنواره نوزدهم تئاتر مقاومت به پایان رسید؛ معرفی برگزیدگان
«حمله به برگمان» در خانه هنرمندان ایران