میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴ تقریبا ثابت ماند و در مجموع به ۴۹۴ میلیون یورو (۵۱۳ میلیون دلار) رسید و موفق شد تا ۷۰ میلیون قطعه بلیت بفروشد. این رقم اندکی کمتر از فروش ۵۱۴ میلیون دلاری این کشور در سال ۲۰۲۳ است.
در این میان کمپانی دیزنی با «درون بیرون ۲» که فروشی ۴۸.۳ میلیون دلاری داشت، «موآنا ۲» که ۲۰ میلیون دلار فروخت و «ددپول و ولورین» با فروش ۱۸.۷ میلیون دلار، ۳ فیلم پرفروش سال را در اختیار داشت.
اما با وجود کمبود فیلمهای پرفروش هالیوودی که از اعتصابهای سال پیش بازیگران و نویسندگان آمریکا ناشی شد، این فیلمهای داخلی مانند فیلم موفق ایتالیایی «پسری با شلوار صورتی» بودند که بازار را گرم نگه داشتند. «پسری با شلوار صورتی»، یک درام نوجوانانه که یک کارگردان نسبتا ناشناس به نام مارگریتا فری آن را ساخت، داستان واقعی و ناراحت کننده پسر ۱۵ سالهای را تصویر کرد که قلدری دانشآموزان در مدرسه و خشونت آنلاین به وی، موجب شد تا جانش را از دست بدهد. این فیلم برنده غافلگیرکننده سال شد و بیش از ۹ میلیون دلار فروخت و از فیلمهای مطرح هالیوودی مانند «شرور» و «ونوم ۳» جلو افتاد تا پدیدهای مشابه فرانسه را رقم بزند که ۲ فیلم برتر سال ۲۰۲۴، یعنی فیلمهای فرانسوی «یک چیز اضافی» و «کنت مونت کریستو» موفق شدند فیلمهای پرفروش هالیوود را شکست دهند.
«شلوار صورتی» از جشنواره فیلم رم کارش را شروع کرد و به مدد یک کمپین قوی در رسانههای اجتماعی، به پدیدهای فرهنگی تبدیل شد و نامه عاشقانه پائولو سورنتینو درباره ناپل را هم تحت شعاع قرار داد. «پارتنوب» با فروش حدود ۸ میلیون دلار در حالی به دومین فیلم پرفروش ایتالیایی سال بدل شد که دهمین فیلم سورنتینو و فیلمی شخصی از این کارگردان مولف محسوب میشود. وی سال ۲۰۱۳ برای «زیبایی بزرگ» اسکار بینالمللی را به دست آورد.
بندتو حبیب، رئیس اتحادیه تهیهکنندگان ایتالیایی، در بیانیهای که دیروز (سهشنبه) منتشر شد، گفت: حال سینمای ایتالیا نه فقط برای کیفیت تولیداتش، بلکه بهطور قابلتوجهی برای رابطه تازهای که با مردم ایجاد کرده، خوب است.
وی افزود: ۴ تولید ملی در بین ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ جای دارد.
تولیدات ایتالیایی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲۵ درصد از فروش بلیت را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با سهم بازار داخلی ۴۴.۴ درصدی فرانسه در سال گذشته، بسیار پایینتر است، اما به طور قابل توجهی از سهم ۱۹ درصدی فروش فیلمهای داخلی در اسپانیا بالاتر است.
اگرچه صنعت ایتالیا از نتایج به دست آمده در گیشهها برای سال ۲۰۲۴ راضی است و خوش بینانه به آن نگاه میکند، اما پیش از کرونا، معیار یک سال خوب فروش ۱۰۰ میلیون قطعه بلیت بود که ۷۰ میلیون قطعه فعلی هنوز فاصله زیادی با آن نقطه عطف دارد.
فروش در فصل تابستان هنوز اهمیت خود را دارد و بهترین فروش گیشه بین ماههای ژوئن و آگوست (خرداد تا مرداد) و در طول تعطیلات کریسمس به ثبت رسیده و در مقایسه با سال ۲۰۲۳، فروش فیلمهای داخلی در این بازه ۲۸ درصد افزایش یافته است. در مجموع، ۷ ماه از ۱۲ ماه سال ۲۰۲۴ فروش بلیت و درآمد، بالاتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ بود.
منبع : خبرگزاری مهر
فریدون شهبازیان به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شد
امیرعلی جوادیان: فرهنگ عاشورایی محور جشنواره عکس «هدایت» است
ساترا مجوز ۱۰ پلتفرم را باطل کرد
نگاهی سوررئال به زنان هرمز در گالری زمستان
«خورشید مربع» در برج میلاد افتتاح میشود
موازی کاری نهادها در امور قرآنی سوژه برنامه «انعکاس» رادیو شد
برگزاری همایش «اقتصاد هنر» در خانه هنرمندان ایران
نسخه ویژه نابینایان «زخم کاری ۴» در حال آمادهسازی است
رونمایی از تیزر «ساعت جادویی» در اولین روز اکران
«آبان» صاحب پوستر شد
شب خوش «سرزمینهای سپید» در تالار وحدت
اکران «آسانسور» برای کارتنخوابهای بهبودیافته و آرزویی که محقق شد
معرفی ویژههای رادیو در ماه رجب برای علاقهمندان به نوای نیایش
جشنواره نوزدهم تئاتر مقاومت به پایان رسید؛ معرفی برگزیدگان
«حمله به برگمان» در خانه هنرمندان ایران
«هنر» روی صحنه آبی میرود
واریز کمکهزینه گروههای جشنواره تئاتر فجر تا هفته آینده
نقاشیهایی «در بسط» برای جستجو در احوالات زمانه خویش
تام فورد کارگردان تمام وقت میشود
چالشهای مدیریت در سینمای مستند؛ از نبود توجه به بازاریابی تا نگاه تبلیغاتی به جشنوارهها
سهم معلولان از «تئاتر فجر» کجاست؟
کمال شرف: هنر کاریکاتور را به عنوان کار جهادی میبینم
کمال شرف: در حال مبارزه هستم و کاریکاتور را به عنوان کار جهادی میبینم
نکوداشتی برای یک هنرمند خلاق؛ مارکو گریگوریان از شاگردانش هنرمند و انسان میساخت
ارسال حدود ۷۰۰ اثر در بخش مستمر جشنواره پژواک
چرا پوشش بازیگران در سریال تلویزیونی و پلتفرم متفاوت است؟
برگزاری نمایشگاه عکسهای کمتر دیده شده از آیتالله طالقانی
برگزاری نمایشگاه عکسهای کمتر دیده شده از محمود طالقانی
تبیین پیام رهبر انقلاب به نشست افق تحول رسانه ملی در «جامجم»
سانسویژه نمایش «هدویگ» در تماشاخانه ایرانشهر