میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا در برنامه «زمانه» در توضیحاتی درباره این سازمان بیان کرد: ساترا مسئول تنظیمگری رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است.
وی همچنین تفاوت تنظیمگری و ممیزی را نیز روشن کرد و گفت: در ممیزی، یک نهاد محتوای تولیدشده را بررسی و مشکلات آن را اعلام میکند، در حالی که تنظیمگری فرایندی است که به ایجاد سازکارهایی برای حرکت در مسیر مشخص قوانین و مقررات میپردازد، بهگونهای که هم رسانهها و هم ذینفعان صنعت، مخاطبان و حاکمیت از آن بهرهمند شوند.
مقیسه در ادامه بیان کرد: ساترا در حوزه های مختلف محتوایی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، بین الملل و … در حال ایفای نقش تنظیمگری است و فعالیت ساترا گسترده تر از آن چیزی است که در جامعه تصور میشود.
رئیس ساترا تأکید کرد: این سازمان در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان، وظیفه دارد از انتشار محتوای نامناسب، خشونتآمیز یا مروج بیاخلاقی جلوگیری کند که بر همین اساس ساترا بر محتوای رسانه های صوت و تصویر فراگیر هم به شکل پیشینی و هم به شکل پسینی نظارت دارد.
وی افزود: پیش از تشکیل سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر، محتوای غیر از تلویزیون از طریق وسایلی همچون سیدی و دیویدی در دسترس مردم قرار میگرفت، اما با گسترش فضای مجازی و تبدیل آن به رسانهای فراگیر، نیاز به تنظیمگری در این حوزه احساس شد.
رئیس ساترا عنوان کرد: در فرایند تنظیمگری حقوقی و قانونی ساترا، ابتدا پیشنویسهایی آماده و سپس این پیشنویسها با مشارکت تمامی سکوها و فعالان صنعت رسانهای، که از ساترا مجوز دارند، بررسی میشود. اعضای این مجموعه بهطور خودکار عضو مجمع «رصتا»ی ساترا شده و از طریق انتخابات سالانه شورای راهبری، تصمیمگیریهای کلیدی انجام میشود.
وی در پاسخ به احتمال تعارض منافع میان فعالیت ساترا و صداوسیما، توضیح داد: بهطور کلی، در صورتی که یک رگولاتور در فرایند تنظیمگری خود تصمیمات متناقض بگیرد، تعارض منافع ایجاد خواهد شد. ساترا بهعنوان نهاد تنظیمگری در فضای مجازی، باید بتواند بهطور مستقل و با اجتناب از هرگونه تعارض منافع، نظارت خود را بر محتوای تولیدی در فضای مجازی اعمال کند. به منظور جلوگیری از چنین تعارضاتی، صداوسیما بخشی را جدا کرده است و مسئولیت تنظیمگری را به معاونت خاصی محول کرده که هیچ ارتباط مستقیمی با معاونت سیما و شبکههای تلویزیونی ندارد.
در ادامه، مقیسه به گسترش چشمگیر سکوهای تولید محتوا در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: تا امروز، تعداد سکوهای دارای مجوز از ساترا به بیشتر از ۵۰۰ سکو رسیده است. این نشاندهنده حجم بالای تولیدات در پلتفرمهای مختلف است. با گسترش این پلتفرمها، لزوم نظارت بر محتوای تولیدی و جلوگیری از انتشار محتوای غیراخلاقی و خشونتآمیز بهویژه در شبکه خانگی ضروری به نظر میرسد تا ساترا بتواند از حفظ حقوق مردم و مصرفکنندگان حمایت کند.
وی در ادامه درباره تفاوتهای نظارتی میان شبکههای نمایش خانگی و صداوسیما عنوان کرد: در شبکه نمایش خانگی، آزادیهایی در زمینه پوشش، دکور، محتوا و دیالوگنویسی وجود دارد که در مقایسه با صداوسیما متفاوت است. این تفاوتها به دلیل تفاوت در آییننامهها و مقررات مربوط به هر رسانه است.
رئیس ساترا در ادامه اظهار کرد: نظارت بر محتوا در فضای مجازی پیچیدگیهایی دارد. پلتفرمها در اختیار بخش خصوصی هستند و پس از بارگذاری محتوا، ساترا نمیتواند به طور مستقیم از انتشار آن جلوگیری کند. اما برای نظارت، تیمهای مانیتورینگ ۲۴ ساعته در حال بررسی محتوا هستند و در صورت شناسایی تخلف، به سرعت اقدام میشود. در مواردی، ممکن است محتوای منتشر شده از سوی سکوها قبل از انتشار بر خلاف اصلاحات مد نظر شورای صدور مجوز، تغییر یابد و یا نسخه ای که به ساترا تحویل دادند متفاوت از آن چیزی باشد که قصد انتشار دارند که این موضوع میتواند منجر به تخلفاتی شود.
مقیسه درباره تخلفات و نحوه برخورد با آنها توضیح داد: اگر محتوایی بدون مجوز منتشر شود، بهعنوان تخلف شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع میشود. در این موارد، کارشناسان ساترا بررسی میکنند که آیا محتوا با استانداردهای تعیینشده مغایرت دارد یا خیر. در نهایت، اگر تخلفی اثبات شود، مراجع قضایی میزان و نحوه مجازات را تعیین میکنند.
رئیس ساترا ادامه داد: در تنظیم مقررات، با مشکلهایی مواجه هستیم که یکی از آنها سرعت پایین در تصویب قوانین و اجرایی شدن آنها است.
منبع : خبرگزاری مهر
نسخه ویژه نابینایان «زخم کاری ۴» در حال آمادهسازی است
رونمایی از تیزر «ساعت جادویی» در اولین روز اکران
«آبان» صاحب پوستر شد
شب خوش «سرزمینهای سپید» در تالار وحدت
اکران «آسانسور» برای کارتنخوابهای بهبودیافته و آرزویی که محقق شد
معرفی ویژههای رادیو در ماه رجب برای علاقهمندان به نوای نیایش
جشنواره نوزدهم تئاتر مقاومت به پایان رسید؛ معرفی برگزیدگان
«حمله به برگمان» در خانه هنرمندان ایران
«هنر» روی صحنه آبی میرود
ثبات در فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴؛ هالیوودیها شکست خوردند
واریز کمکهزینه گروههای جشنواره تئاتر فجر تا هفته آینده
نقاشیهایی «در بسط» برای جستجو در احوالات زمانه خویش
تام فورد کارگردان تمام وقت میشود
چالشهای مدیریت در سینمای مستند؛ از نبود توجه به بازاریابی تا نگاه تبلیغاتی به جشنوارهها
سهم معلولان از «تئاتر فجر» کجاست؟
کمال شرف: هنر کاریکاتور را به عنوان کار جهادی میبینم
کمال شرف: در حال مبارزه هستم و کاریکاتور را به عنوان کار جهادی میبینم
نکوداشتی برای یک هنرمند خلاق؛ مارکو گریگوریان از شاگردانش هنرمند و انسان میساخت
ارسال حدود ۷۰۰ اثر در بخش مستمر جشنواره پژواک
برگزاری نمایشگاه عکسهای کمتر دیده شده از آیتالله طالقانی
برگزاری نمایشگاه عکسهای کمتر دیده شده از محمود طالقانی
تبیین پیام رهبر انقلاب به نشست افق تحول رسانه ملی در «جامجم»
سانسویژه نمایش «هدویگ» در تماشاخانه ایرانشهر
دیدگاه مردم درباره سلبریتیها تحلیل میشود
«پرسونا» برگمان همچنان شگفتآور است
همکاری ساترا و قوه قضاییه در حوزه تنظیمگری
نمایشگاه نقاشی «روایت پارس» در خانه هنرمندان ایران
آرش رصافی معاون تولید انجمن سینمای جوانان شد
کارگردان ایرانی برنده ۲ جایزه از جشنواره نیویورک شد
جزییات رویداد هولوساید تشریح شد؛ تلاشی هنرمندانه برای محکوم کردن نسلکشی