میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مستند «طوفان المقاومه» سه شنبه ساعت ۱۹ و بلافاصله بعد از پایان اکران این اثر در جشنواره فیلم «عمار» در سالن ۳ سینما بهمن برگزار شد در این نشست سید امیرشایان حقیقی تهیه کننده، امین احمدی کارگردان و مهدی رمضانی نویسنده و پژوهشگر حضور داشتند.
در ابتدای این نشست مهدی رمضانی نویسنده و پژوهشگر مستند «طوفان المقاومه» با اشاره به اینکه مقاومت هزینه دارد اما هزینه آن به مراتب کمتر از هزینه سازش است، گفت: این جمله مقام معظم رهبری استراتژیک ترین جمله حال حاضر ما است و دشمن با برجسته سازی هزینههای مقاومت در رسانهها پیشنهاد بعدی خود یعنی صلح آمریکایی را مطرح میکند از این رو در این مستند تلاش کردیم عاقبت صلح آمریکایی و هزینههای آن را با هزینههای مقاومت مقایسه کنیم.
نفس کشیدن جریان سازش در کشور عجیب است
وی با اشاره به اینکه الگوی مقاومت ما از تاریخمان برآمده است گفت: ماجرای تحریم تنباکو مربوط به ضعیفترین دوران قاجار و اوج قدرت انگلیس در جهان است. مردم ایران با اتحاد پای فقیه زمانه میایستند و انگلیس سیلی محکمی میخورد اما انگلیس پس از این از طریق روشنفکران بر میگردد که اعدام شیخ فضل الله نوری را به دنبال دارد و بعد از اعدام شیخ فضلالله جنگ جهانی اتفاق میافتد و با وبا و قحطی عمدی، ۹ میلیون از مردم ما کشته میشوند؛ الگوی مقاومت الگوی تمدنی ما است و از اینکه جریان سازش هنوز در کشور نفس میکشد، تعجب میکنم و وظیفه رسانهها توضیح این مسائل است.
نویسنده «طوفان الاقصی» ضمن انتقاد از فضای مستند کشور گفت: متاسفانه بلای عجیبی دامان مستندسازی کشور را گرفته است و ما علیه اینکه عدهای میگویند بگذار مخاطب خودش بفهمد قیام کردیم و من به عنوان نویسنده کار، محتوا را بلند و بدون لرزش صدا عنوان و تکرار کردهام. مستند وادی صریح سخن گفتن است و ما باید مخاطب را آماده کنیم و در مستند خود تنها با ادبیات علمی و منطقی به تبیین مسائل پرداختهایم. سالانه ۶۰ هزار نفر از مردم فلسطین بر اثر قحطی و گرسنگی از دست میروند و هنوز کشتههای عملیات «طوفان الاقصی» به ۶۰ هزار نفر نمیرسد و مردم ما این را نمیدانند، کشتار صبرا و شتیلا به شدت دردناکتر از اتفاق فعلی در غزه است و باید بدانیم این هزینه امروز فلسطین، هزینه مقاومت نیست بلکه فلسطین در زمان صلح عرفات تضعیف شده است و مزیت سرزمینی خود و تمام مولفههای قدرت خود را به واسطه روند صلح عرفات از دست داده است.
هنر پر سر و صدا بدون خلاقیت و به تکرار افتاده
در ادامه سید امیرشایان حقیقی تهیه کننده مستند «طوفان المقاومه» در رابطه با روند فعالیت رسانههای ایران، گفت: به نظر میرسد نهادهای منتسب به جریان انقلاب تعارف دارند و خلاهای جدی در زمینه تبیین ریشههای شکل گیری عملیات «طوفان الاقصی»، فواید آن و روایتهای مختلف حول آن وجود دارد و نهادهای ما به جای توجه به کارهایی که مبتنی بر ارزشها و آرمانهای انقلاب باشد به جذابیتهای فرمی و بصری اولویت سرمایه گذاری میدهد به عنوان مثال ما شاهد برکات عجیب مشارکت مردمی در پویش «ایران همدل» هستیم که با استقبال بی نظیر مواجه شده است اما واکنش رسانههای غالب ما این است که مردم جنگ نمیخواهند و مهم است بررسی شود رسانههای ما به چه مواردی ضریب میدهند، آیا روایتهای دراماتیک پویش «ایران همدل» برجسته میشود؟ نیاز داریم تا بسترهایی برای مشارکت مردمی ایجاد کنیم؛ ما به کنار زدن تعارفها نیاز داریم، نیاز داریم که به صورت مستند و مستدل تبین کنیم و باصراحت و بدون تردید از نقاط قوت و ارزشهای فطری سخن بگوییم.
وی در رابطه با خالی بودن عرصه تبیین، عنوان کرد: مقاومت یک نظریه عقلانی، دینی و فطری است و به واسطه فطری بودن در برگیرنده ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آرمانهای این چنینی در همه آحاد بشر است و به واسطه عقلانی بودن کاملاً با محاسبه و منطق سودمندی خود را اثبات میکند با این نگاه به نظریه مقاومت فراز و فرودها یا پیروزیها و شکستها ما را دچار ناامیدی نمیکند چرا که این الگوی فکری خود را تکثیر میکند اما هنرمند ما ویژگیهای فطری منطبق با قوم ایرانی را مطابق آنچه در تاریخ درخشان این ملت آمده است یا مطابق آنچه در حماسههای شاهنامه وجود دارد مورد اشاره قرار نمیدهد و این موضوعات اصلاً تولید نمیشوند؛ به نظرم شاهد یک جریان هنری بدون خلاقیت و به تکرار افتاده هستیم که صدای رسانهای بالایی دارد و باید بدون تعارف این جریان شبه روشنفکر و پر سروصدا نقد شود همانگونه که در این مستند مدلی از دیپلماسی طولانی بدون نتیجه نقد شده است.
مستند آرشیوی کم هزینه اما موثر
امین احمدی کارگردان مستند «طوفان المقاومه» عنوان کرد: فرم این کار آرشیوی است و مستند آرشیوی در حالی که بین گونههای مختلف مستند کم هزینه ترین است اما با استفاده درست از تصاویر آرشیوی میتواند موثرترین گونه محسوب شود و این رویه که با اضافه کردن تکلفات مختلف یا تصویربرداریهای خاص هزینههای اثر مستند را افزایش دهیم رویکرد صحیحی نیست. ما سعی کردیم با بهره گیری از فرم آرشیوی با انتخاب متناسبترین تصاویر کار را پیش ببریم.
وی در پایان یاداور شد: با پیشرفت در مسیر پروژه شاهد نسخه تکراری جهانی برای ملتها هستیم و در پاسخ به منتقدان شکلگیری عملیات «طوفان الاقصی» میگویم شما دارید دفتر تاریخ را از وسط باز میکنید و بهتر است برای فهم دقیق ماجرا به تاریخ و ریشههای تاریخی و سیر اتقافات مراجعه کنید و مسیر طی شده ملت فلسطین را بشناسید تا انتخاب ملت فلسطین برای عملیات ۷ اکتبر را که حاصل زیست مردم فلسطین است، درک کنیم. از فیلمسازان و سینماگران درخواست میکنم دغدغه فلسطین و حمایت از مظلوم را مورد توجه قرار دهند و با رجوع به جشنوارههای سینمایی شاهد زنده بودن این نگاه باشیم.
منبع : خبرگزاری مهر
چالشهای سرپرست جدید دفتر موسیقی و چند داستان دیگر!
برگزاری مسابقه طراحی روشنایی با محوریت هنر ایرانی
معرفی یک آیین بومی در «لالشو»؛ به آرش کمانگیر ادای احترام کردیم
احیای شکوه سرامیک ایران در گردهمایی نسلها
اجرای «شک» در بهار؛ کوروش سلیمانی اثر برنده پولیتزر را به صحنه میبرد
اهدای اژدهای افتخاری به ژولی دلپی
«امیلیا پرز» با ۱۴ نامزدی پیشتاز بفتا ۲۰۲۴ شد
اعلام جزییات مراسم یادبود ژاله علو در خانه هنرمندان ایران
مصطفی امامی مجری برنامه صبحگاهی شبکه افق شد
سهم مدیران سینمایی در انتخابهای فجر؛ چرا دوره چهلوسوم متمایز است؟
روایت تاریخ عراق و تولد مقاومت در مستند «جمال»
معرفی ویژه برنامههای رادیو در سالروز شهادت امام هادی (ع)
حاج قاسم از زاویه عملیات جنگی؛ این تصاویر دیده نشده بود
انتشار «پاییز» سالار عقیلی برای «آخرین دیدار»
کارگردان «دیفن هیدرامین»: بازیگران من سربازهای صحنه هستند
جشنواره «عمار» به ایستگاه پایانی رسید؛ پاسداشتی برای هنرمند متعهد یمنی
بازگشت «کامکارها» به عرصه کنسرت؛ «آتش زنده» به پایتخت رسید
جشنواره «عمار» به ایستگاه پایانی رسید
اعلام جزییات اولین برنامه صبحگاهی شبکه افق؛ بیننده «ایران من» باشید
کاهش فروش سینماهای اسپانیا در سال ۲۰۲۴؛ «درون بیرون ۲» هم کمک نکرد
بررسی «آلبوم خانوادگی من» و «شهر زنده» در شبکه مستند
نمایش آثار متأخر انیمیشن کوتاه ایرانی در خانه هنرمندان ایران
تأملی بر پیام رهبر انقلاب به ششمین نشست افق تحول رسانه ملی
انتشار تیزر رسمی نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت
برگزاری یک کنسرت با تکنیک «لوپ استیشن» در شیراز
«پرسونا» در سینماتک خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
«ویولتا» در کاخ هنر روی صحنه میرود
«هدویگ» را با ترکیبی از بازیگران حرفهای و جوان تماشا کنید
حضور جوانان در کنار حرفهای در «هدویگ»
لزوم توجه به نقش اقتصاد و تنظیمگری در توسعه اکوسیستم رسانهای