میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه «آقای قاضی» تاکنون در ۲ فصل از شبکه دو سیما پخش شده است و در هر فصل جزو پربینندههای تلویزیون بوده است. این مجموعه این شبها از شبکه آی فیلم پخش میشود و هنوز هم مخاطبی که پرونده های قضایی را از طریق این مجموعه دنبال کرده است آن را پیگیری میکند.
فرانک قنبری روزنامه نگار و فعال رسانه همزمان با پخش این مجموعه یادداشتی را به نگارش درآورده است که در زیر می خوانید:
«رسانه ملی در این سالهای اخیر و تولید مجموعههای متفاوت نشان داده است که اگر دغدغهمندی مردم را بیش از پیش درنظر بگیرد و خلاقانه عمل کند میتواند مجموعههای جذاب و مخاطب پسندی را در مقابل دیدگان مردم به نمایش بگذارد.
فصل اول مجموعه نمایشی «آقای قاضی» که به کارگردانی سجاد مهرگان و تهیهکنندگی احمد شفیعی تولید شده، توانسته با طرح مباحثی جدی و انسانی در چارچوبی نمایشی به عنوان اثری کمنظیر در عرصه تلویزیون تبدیل شود.
این مجموعه روایتی متفاوت از عدالتخواهی است که با استفاده از فرم مستند-داستانی توانسته با تلفیق اصول داستانسرایی و مباحث حقوقی، جایگاهی ویژه در میان مخاطبان و منتقدان پیدا کند. این اثر، با بهرهگیری از رویکردی مینیمالیستی در فرم و محتوایی عمیق در مفهوم، موفق شده است نمایشی درخور از عدالت، قضاوت و پیچیدگیهای اخلاقی در پروندههای قضایی با مفاهیم عمیق انسانی و اجتماعی را در بستری ساده و صمیمی به تصویر بکشد.
روایتهایی برگرفته از واقعیت
«آقای قاضی» بر پایه پروندههای واقعی استوار است و از این رهگذر توانسته فضایی نزدیک به واقعیت خلق کند. روایتها نه تنها به جنبههای قانونی و حقوقی دعاوی پرداختهاند، بلکه در لایهای عمیقتر به بررسی مفاهیم اخلاقی، روانشناختی و انسانی میپردازند. این ویژگی باعث شده است که مجموعه علاوه بر جذابیت روایی، به ابزاری برای آموزش غیرمستقیم مسائل حقوقی و آشنایی عموم جامعه با پیچیدگیهای دستگاه قضایی تبدیل شود.
سجاد مهرگان به عنوان سکاندار کشتی حقیقت و قضاوت توانسته با تیم نویسندگان و عوامل حرفهای خود، مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون بنشاند. مهرگان نشان داده که نگاه مخاطب برایش ارزشمند است و دغدغههای اجتماعی تمامی اقشار جامعه نقش بهسزایی در ساخت و تولید این اثر نمایشی دارد.
شخصیتپردازی قاضی؛ نماد عدالتطلبی
در مرکز داستان و نقطه قوت آن، قاضیای ایستاده که نه تنها نماینده قانون، بلکه نمادی از انسانیت و اخلاق است. شخصیت قاضی در این مجموعه، ترکیبی از صلابت قضایی و حس همدلی انسانی را به نمایش میگذارد. او تلاش میکند با رعایت انصاف، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند. این ترکیب، تصویری جذاب و باورپذیر از یک قاضی ایدهآل ارائه میدهد که همواره دغدغه حقیقت و عدالت را دارد.
بهزاد خلج؛ درخشش در نقش قاضی
بدون شک یکی از نقاط عطف این مجموعه، بازی درخشان بهزاد خلج در نقش قاضی است. خلج با تکیه بر تجربه و تواناییهای بازیگریاش، شخصیتی را خلق کرده که ترکیبی از صلابت، دقت و همدلی است. اجرای او به شکلی است که تماشاگر در هر لحظه احساس میکند با یک قاضی واقعی مواجه است که تصمیماتش بر پایه منطق حقوقی و در عین حال درک عمیق از شرایط انسانی اتخاذ میشود.
او با تسلط بر جزئیات نقش، از نگاهها و حرکات دست و میمیک صورت گرفته تا تن صدایی که با هر موقعیت تغییر میکند، شخصیتی چندبعدی و باورپذیر ارائه داده است. خلج موفق شده پیچیدگیهای روانشناختی و مسئولیت سنگین قضاوت را با ظرافت به نمایش بگذارد، بهطوریکه مخاطب نه تنها به نقش، بلکه به تصمیمات شخصیت او احترام میگذارد.
بهزاد خلج این سالها به جد نشان داده است که بازیگری توانمند، حرفهای و کاربلد است. او در نقشهای متفاوت و بازی در شخصیتهای پیچیده، مارا بیش از گذشته مطمئن کرد که حرفه بازیگری برای او جدی است.
بازیگر نقش آقای قاضی که توانست در آخرین دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین نقش مکمل را از آن خود کند، نشان داده است که خاک صحنه چیزی فراتر از تجربه های ماندگار به او آموخته است. خلج مانند نقشهای متفاوت دیگرش، در این مجموعه نیز در نقش قاضی به شدت باورپذیر ظاهر شده است، طوری که بسیاری از مخاطبان او را در قامت یک قاضی دادگاه تصور می کنند و امیدوارند در مسائل حقوقی، خلج پرونده قضاوت آنها را عهده دار باشد.
تعامل مخاطب با مفاهیم حقوقی و اخلاقی
یکی از دستاوردهای مجموعه «آقای قاضی» آشنایی عموم مردم با فرآیندهای قضایی و حقوقی است. این مجموعه با زبانی ساده و قابل فهم، بسیاری از پیچیدگیهای حقوقی را برای مخاطبان شرح میدهد. اما نقطه قوت آن، پرداختن به لایههای اخلاقی مسائل است. «آقای قاضی» نشان میدهد که در کنار قوانین مکتوب، عدالتخواهی نیازمند درک عمیق از شرایط انسانی است.»
فصل دوم «آقای قاضی» محصول مرکز سیمرغ سازمان صداوسیما است که توسط مرکز هنری رسانه ای سلوک تولید شده است و به تازگی پخش آن از شبکه دو سیما تمام شد.
منبع : خبرگزاری مهر
هنری رها شده در دولتهای مختلف؛ مسئولان تئاتر را نمیخواهند؟!
یادبودی برای یک هنرمند اصیل؛ صدای ژاله علو نامیراست
نمایشگاه هنر معاصر «مازادها» در خانه هنرمندان ایران
پخش نسخه باکیفیت «توطئه اشلون» از شبکه نمایش
اعلام هیئت داوران نخستین جشنواره تئاتر «خوشه پروین»
راهاندازی بخش عربی در برنامههای رادیو مقاومت
تکلیف املاک رسانه ملی مشخص میشود؟
«برخط مقاومت» و نمایش چهرهای عالِم از شهید حکیم
«کهن دیار» به عمارت عینالدوله رسید
«اشتراکی» به صحنه میرود
پاسخ به یک ادعا در نشست خبری چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر
تاثیر کارتون در پرداختن به مشکلات شهری؛ برخی کاریکاتوریستها کپیکار شدند
معرفی بازیگران «یک، سه، هفت»؛ دارا حیایی و حمید گودرزی به سریال پیوستند
پوستر «ماهور» در آستانه اکران منتشر شد
خوانش نمایشنامه «مرگ» وودی آلن
تجربه «بعد از افتادن» از ۱۸ دی در تئاتر لبخند
«شُعله دارم بر زبان» اجرای جدید ارکستر موسیقی ملی ایران
روایتی از سیستان و بلوچستان در قاب ۴۰ عکاس به شفق رسید
اکران و بررسی «پیانو» و «جیرفت» در مرکز گسترش
«برکه خاموش» در «هنروتجربه» اکران میشود
نمایش «کاپیتان»، «هوک» و «روایت ناتمام سیما» در جشنواره هندی
نهمین شماره فصلنامه پژوهشنامه هنر منتشر شد
انتشار نماهنگ رسمی نوزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت
«آبان» بازیگران خود را شناخت
تهیهکنندگان سینمای ایران دغدغههایشان را مطرح کردند
خانه نمایش دا و روایت «شنبه ساعت ۱۰:۱۰»
«تنبل پا زردآلو» به تالار هنر میرود
خاطره یک مستندساز از دیدار با حاج قاسم؛ جامعه نیاز به قهرمان دارد نه قهرمانسازی
جزییاتی از ایفای نقش یک معلول در «سوجان»؛ آنچه بازی کردم مادرم دچارش بود
صنعت سینمای آمریکا از اعتصابهای پارسال جان به در برد