میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، امیر دژاکام کارگردان نمایش «دایره گچی قفقازی» در گفتگو با برنامه «استودیو هشت» درباره جزئیات این اثر نمایشی بیان کرد: ۸۰ نفر هنرمند روی صحنه این نمایش را اجرا میکنند. مدت نمایش ۲ ساعت است و در تمامی شبهای گذشته که اجرا شده، تماشاگران از جای خود تکان نخوردهاند.
وی اضافه کرد: این نمایش شامل شادی، غصه، کمدی، خنده، اکشن و حادثه است و عناصر مختلفی را در خود جمع کرده است. قصه حول ۲ مادر میچرخد، یکی مادری که مادر واقعی فرزند نیست و دیگری مادری که مادر واقعی است و ماجراهایی این میان رخ می دهد، قصه گاهی مخاطب را به فکر فرو میبرد، گاهی نیز ممکن است به خنده وادار کند. همین تناقض احساسات میتواند در تئاتر بسیار جذاب باشد.
دژاکام درباره بازیگران نمایش گفت: امیر کربلایی زاده و رابعه اسکویی از جمله بازیگران هستند که هر ۲ کمدین هستند. استفاده از ویژگیهای طنز این بازیگران به جذابیت نمایش افزوده است. سیاوش خیرابی هم دومین بار است با من همکاری میکند، در نمایش «ترانه مادری» حضور داشت و با تمرینات فراوان و حضور مستمر در تمرینات، تلاش بسیار کرد. علاوه بر این، ۶۰ نفر از دانشجویان من نیز در کنار هم بازی میکنند و شما میتوانید بازیهایشان را مقایسه کنید.
این کارگردان یادآور شد: نقشهای اصلی نمایش برعهده ۲ دختری است که معرفی آنها توسط من صورت گرفت. النا امیدی و نگار بابائی که بسیار حرفه ای بازی می کنند.
دژاکام با اشاره به انتخاب بازیگران ناشناخته برای نقشهای اصلی نمایش «دایره گچی قفقازی»، بیان کرد: به نظرم اگر نقش اول یک نمایش را به یک جوان بدهیم، بهتر از آن است که هشت میلیارد تومان به یک بازیگر چهره بدهیم که با ناز و ادا و دیر آمدن نقش بازی کند. بازیگران ستاره بهانهگیر و پرهزینه شدهاند؛ هشت میلیارد تومان برای تئاتر طلب می کنند یا دستمزدهای ۲ میلیاردی و یک میلیارد و نیم دریافت می کنند.
وی با گلایه از این روند تصریح کرد: تعجب می کنم که چگونه برخی این پولها را میدهند تا دوستان روی صحنه تجارت کنند. کسانی که سرمایه دارند، پنج تا شش چهره را کنار هم میگذارند، بلیت یک میلیون تومانی میفروشند و صندلیها را پر میکنند.
این مدرس تئاتر یادآور شد: تئاتر تجاری در دنیا یک فرمول دارد؛ خوب میفروشد و از آن سود میبرند، اما اثر هنری نیست. متأسفانه، این روند در کشور ما هم رواج پیدا کرده است و به جای آن بچههای تئاتر بیکار شدهاند و گیشههایشان نمیفروشد. تئاتر مسموم شده با سمی به نام پول درآوردن.
دژاکام در بخشی دیگر از صحبت هایش گفت: از تئاتر نباید کسب درآمد کرد. اگر مثلا فردوسی فکر میکرد از شاهنامه قرار است کسب درآمد کند، یا آقای اکبر رادی فکر میکرد از نمایشنامه «شب روی سنگ فرش خیس» کسب درآمد کند، ما اکنون چنین آثار فاخر ادبی نداشتیم.
وی اضافه کرد: بسیاری از آثار بزرگ جهانی که عمیقاً شما را به فکر وا میدارند، مثل «دایره گچی قفقازی»، در صورت تجاری شدن از بین میروند. کسب درآمد باید از جای دیگری اتفاق بیفتد. دولت باید بودجه فرهنگی اختصاص دهد. دولت باید به تماشاگران سوبسید بدهد، یعنی بلیت باید ۵۰ هزار تومان باشد و دولت روی هر بلیت ۳۰۰ هزار تومان سوبسید بدهد. در این صورت، ما آثار فرهنگی خواهیم داشت، زیرا دولت سرمایهگذاری میکند. امیدوارم این سرمایهگذاری را انجام دهد.
این کارگردان تئاتر با اشاره به بودجه تئاتر در کشور تصریح کرد: الان که ما چیزی احساس نمیکنیم، کل بودجه تئاتر کشور ۶۰ میلیارد تومان است. ۶۰ میلیارد تومان پول ۱۰ قسمت سریال شبکه خانگی است. بله و میدانید که این ۶۰ میلیارد تومان برای سیرجان، بندرعباس و کل ایران است. به انجمن نمایشهای کل ایران باید کمک شود. این مدیرکلهایی که به مسند مینشینند، حتی اگر رستم دستان هم باشند، نمیتوانند این هفت خان را رد کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نگاه ویژهتری به هنر داشته باشد.
وی افزود: این یک استدلال غلط است که می پرسند «چه اشکالی دارد که از تئاتر کسب درآمد و امرار معاش کنیم؟» هیچ اشکالی ندارد. اما موضوع این است که این هنر برای تجارت کردن خلق نشده، بلکه برای فهم مشترک در جامعه خلق شده است. فهم مشترک ما در جامعه میتواند بسیاری از ناهنجاریها را حل کند.
دژاکام در پایان صحبتهایش گفت: در تهران، تمام سالنهای بزرگ ما در تصرف تئاتر تجاری درآمده است. دولت تمام امکانات خود را به یک سرمایهدار میدهد که با سرمایهگذاری، مثلاً تالار وحدت را به صورت رایگان در اختیار داشته باشد و ۲۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند.
نمایش «دایره گچی قفقازی» نوشته برتولد برشت با ترجمه سیمین امیریان و تهیه کنندگی سعید مرادی هر شب ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه میرود.
امیر کربلاییزاده، رابعه اسکویی، سیاوش خیرابی، النا امیدی، نگار بابائی، حمیدرضا فلاحی، علی برجی، احمد داودی، محسن امیری، حامد پورمحمد، آرمین خزائلی، سمیه صباغی و ... بازیگران نمایش «دایره گچی قفقازی» هستند.
منبع : خبرگزاری مهر
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد
پیشنهادهای یک پژوهشگر برای موسیقی؛ زمان کمی داریم!
نکوداشت هنرمندی که هنر و اندیشهاش رنگ کهنگی نمیگیرد
میزبانی تالار مولوی از جشنواره تئاتر مقاومت با اجرای «گاراژ»
قدیریان: وظیفه داریم اراده الهی را برای پیروزی حق یادآوری کنیم
چگونه «آفریقا خورشید خود را میکشد»!/ یک نمایش در نمایش روانشناختی
جزییات سفر استانی مدیرکل دفتر موسیقی به پایتخت فرهنگی ایران
«بیگی و دوستان» به شبکه پویا میآیند
گلاب آدینه و علی مصفا به تماشای «بهمن» نشستند
امیدها و انتقادهای یک آهنگساز از پس برگزاری یک نمایشگاه موسیقایی
نمایش نقاشیهای آخرالزمانی در «پس از ما»
برنامه «نردبان» به مستندسازی در بحران میپردازد
سینماگرانی که به طرفداری از فلسطین بایکوت شدند/ اسناد مفقودی کجاست؟
«امتداد» با نولان به قسمت پایانی رسید
«هومورو» در تئاتر مولوی روی صحنه میرود
بررسی سینمای کمدی با علیرضا خمسه در «هفت»
انتقام «مدهآ» در پی قربانی شدن عشق
«لعبتباز» قصه هنری رو به فراموشی است
«صدای طبیعت» در بهارک شنیده میشود
نمایش نقاشی کمتر دیده شده رنه مگریت در یک نشست هماندیشی
«چشم در چشم» تا پایان آذر تمدید شد
«قنلدرخونه» روایتی از تلفیق واقعیت با آیینهای مردم بوشهر
«کارگردان» به تئاتر شهر رسید
نمایشی از پوسترهای سینمایی در «سینما در حضور دیگران»
جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ به وایولا دیویس اهدا میشود
«نیکسن» با هیچ کاری نکردن و کاری کردن آمد
«منکشی» صاحب پوستر شد