میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر نشست «نظم جدید، دانشجو، مقاومت» به منظور روایت میدانی از مقاومت غزه و لبنان دوشنبه ۲۱ آبان در محل حسینیه هنر برگزار شد.
محسن اسلام زاده به عنوان اولین مهمان این برنامه به بیان چگونگی روند حضور خود در لبنان پرداخت و گفت: دوستی داشتم که به من میگفت به لبنان بروم و کار بسازم. همچنین خود من هم دوست داشتم که با حضور در لبنان کار تولید کنم اما به دوستم میگفتم برای فعالیت هنری رسانهای باید موضوع و سوژه مشخصی داشت و وی پیشنهاد کرد برای بحث پیجرها کار بسازم و من می گفتم اجازه نمیدهند در این زمینه کار تولید کنیم. اگر بخواهم خلاصه بگویم از دوست من اصرار و از من انکار تا اینکه این دوست به من گفت در نهایت به لبنان بروم و اگر اجازه ندادند فعالیت کنم برگردم و من به این شکل به لبنان رفتم.
وی با مرور روند حوادث و تنوع و سرعت رخدادها، گفت: زمانی که وارد لبنان شدم مدت زیادی از حادثه پیجرها نگذشته بود و در حال برنامه ریزی برای ضبط تصویر بودم که اسراییل، ابراهیم عقیل را ترور و شهید کرد. پس از این ما به محل حادثه رفتیم و متوجه شدیم با پوشش خبرنگار امکان ورود و تصویربرداری هست و من هم با پوشش خبرنگار و کارت خبری که از خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز داشتم وارد مکان جلسه و محل ترور شده و تصویربرداری کردم و در تمام مدت حضور در لبنان زیر آتش دشمن و تمام چالش ها و خطرات از موارد مختلفی تصویربرداری کردم. با شبکه های خبری و تلویزیونی مختلفی برای روایت اوضاع لبنان مرتبط بودم زیرا همه دوستانم در صدا و سیما یا خبرگزاری ها از من درخواست داشتند تا با آن ها از لبنان ارتباط زنده بگیرم.
این مستندساز با مرور کامل خاطرات و اتفاقات رخ داده در بیروت گفت: من همان جا در بیروت هم در قالب یک مصاحبه گفتم، هر کسی که میتواند روایتی خلق کند باید به اینجا آمده و روایت کند. معتقدم امسال جشنواره عمار وظیفه دارد تا در لبنان حضور داشته باشد و نقش آفرینی کند و خودم هم پس از برگشتن رسالت خودم را ساخت مستند دیدم و نسبت به تولید روایت در قالب مستند اقدام کردم.
وی افزود: معتقدم آنچه جلوی قاب دوربین قرار میگیرد، روزی آدم است ولی آدم هم باید توانایی فنی تصویربرداری از این فرصت ها را داشته باشد. به عنوان مثال من با ۵۰ کیلو بار و تجهیزات کامل تصویربرداری به لبنان رفتم.
اسلام زاده با تاکید بر یادگیری زبان، گفت: چند نفر داریم که زبان عبری بلد باشند؟ از همین رو باز هم میخواهم تاکید کنم علاوه بر فیلمسازی باید سراغ یادگیری زبان هم بروید تا بتوانید به منابع دست اول دست پیدا کنید و خوب است عمار نسبت به آموزش زبان عبری اقدام کند.
این مستند ساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر حال و هوای مردم لبنان بعد از عملیات «وعده صادق ۲» گفت: قبل از عملیات «وعده صادق ۲» فضای سنگینی وجود داشت و برای همه سوال بود که ایران کجاست چرا که همه دنیای کفر پشت هم هستند و حتی در اتاق عملیات مشترک حضور دارند و از هم حمایت میکنند. تا قبل از عملیات «وعده صادق ۲» همه به هر زبانی از تمسخر تا پرسش از نقش ایران صحبت میکردند ولی در شب عملیات «وعده صادق ۲» همه خوشحال شدند و همه در موبایل ها پاسخ ایران را دنبال میکردند و آن شب بیروت یک شب با آرامش را طی کرد و تنها صدای تیرهوایی از روی خوشحالی شنیده میشد.
پس از آن محمد محسن فیضی پور دبیر سابق خبرگزاری دانشجو، گفت: باید فکر و شناخت خود را از سطح اخبار لبنان و غزه بالاتر ببریم و به اندیشه و تحلیل خود عمق دهیم.
وی افزود: قبل از «طوفان الاقصی» در فضای دانشجویی فعالیت داشتم و کار بین الملل هم انجام میدادم ولی معمولا دانشجویان به فضای فعالیت در حوزه بین الملل علاقه مند نبودند. اما بعد از عملیات «طوفان الاقصی» صحنه حق و باطل خیلی روشن است و انگیزه ها برای کنش و فعالیت در سطح بین الملل بین فعالان دانشجویی افزایش یافته است و افراد بیشتری در این زمینه فعالیت میکنند.
فیضی پور در ادامه گفت: ما باید از قبل در عرصه های مختلف توانمندی کسب کنیم تا برای رویدادهای این چنینی آماده باشیم. امروز باید نسبت به توانمندسازی خود اقدام کرده و در گام اول باید به خوبی رسانای محتوای مرتبط باشیم و از طریق پیج یا ظرفیت های خود نسبت به انتشار و تبیین فعالیت کنیم. کوچک بودن کارها نباید ما را به خود مشغول کند و هر کدام از ما اگر به وظیفه خود عمل کنیم همچون آتشی که از یک درخت آغاز شده و کل جنگل را فرا میگیرد پیش میرویم. باید توجه کنیم ظرفیت تک تک ما محدود است و این جمع ما است که اثرگذاری را جدی میکند.
وی در پایان گفت: در روایت و کنش خود باید مقاومت را مرئی کنیم تا همه آن را ببینند و نیاز است شعائر را احیا و دل ها را همراه کنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
تابلوی «انصار الله»؛ ضیافت نوری که نور الهی و قدسی است
رئیس صداوسیما از روند تولید سریال «حضرت معصومه (س)» خبر داد
لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونههای سینمایی
«لا به لا» به ویستا رسید
سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹»
کیوریتورهای دوسالانه سرامیک معرفی شدند
پویا امینی با «سمت تاریک خرس» در پردیس تئاتر شهرزاد
پاسخ بازیگوشانه گلن پاول برای جایگزین تام کروز شدن
پیمان معادی بهترین بازیگر مرد جشنواره هانوی شد
احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت
روایت سیره و زندگی حضرت زهرا (س) در برنامههای رادیویی
«ساکورای کاغذی» صاحب پوستر شد
«خطوط نو» در گالری خورشید ترسیم میشود
مرگ یک بازیگر دیگر کرهای در جوانی رقم خورد
«راه پر ستاره» از مسکو جایزه گرفت
نادره رضایی: نهاد اجرایی نیستیم بلکه حمایتگر هنرمندان هستیم
معرفی آثار راه یافته به بخش مسابقه صحنهای جشنواره تئاتر مقاومت
«پرندگان آبگون» به گالری«کاف» رسیدند
۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق ارسال شد
برگزاری نشست «چالشهای کارگردانی در تئاتر امروز»
تلاش یک رویداد موسیقایی برای حذف واسطهها در فروش ساز
نمایش نقاشی خط و مجسمههای ترکیبی جلیل خلیلی
شورش کردها علیه رژیم بعثی سریال شد
کارگردان ژاپنی برای نتفلیکس درام خانوادگی ساخت
هنرمندان تئاتر با استفاده از ابزارهای نوین آثارشان را بهروز کنند
«خورشید آن ماه» در وضعیت سینمای موجود، چارهای جز له شدن ندارد
یک نماینده مجلس از حل مشکل خلاءهای قانونی ساترا خبر داد
مستند «پاسخ» با موضوع ناگفتههایی از عملیات وعده صادق پخش میشود
یک نماینده مجلس از حل مشکل خلاهای قانونی ساترا خبر داد
«جامجم» پرونده نقد برنامههای گفتگومحور را باز میکند