میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، پیمان جبلی در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» که امروز ۲۶ شهریور برگزار شد، گفت: فلسفه تشکیل سازمان ساترا که با مسئولیت صداوسیما بوده تسهیلگری تولید محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر به گونهای است که صداوسیما به تنهایی از عهده آن برنمی آمد. مأموریت اصلی ساترا هم حمایت تولید محتوا در فضای مجازی است که منافعی را برای مخاطب و فعالان این حوزه دارد.
وی اضافه کرد: استفاده از بستر تلوبیون یکی از امکاناتی بود که در اختیار پلتفرمها گذاشته شده است. خدمات دیگری هم ارائه میشود که شرکتها و پلتفرمها میتوانند بهره بگیرند. واسطه بین صداوسیما با سکوها و تولیدکنندگان ساترا است و هرگونه تولیدات مجوزدار حتماً مورد تشویق و حمایت قرار میگیرد.
جبلی در ادامه یادآور شد: این نمایشگاه دستاوردهای خوبی در دورههای قبلی داشته است. اولاً یک دورهمی جامع بین شرکتها و مخاطب و نهاد تنظیم گر است. این اتفاق میتواند یک امکان خوب برای همکاران ما هم باشد. از هوش مصنوعی تا فعالان در صداوسیما میتوانند در این زمینه تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد.
رئیس صداوسیما در ادامه درباره یکی از بخشهای این نمایشگاه در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد: ستاد هوش مصنوعی در سازمان ایجاد شد اگرچه با محوریت مرکز طرح و برنامه سازمان اما همه حوزههای فنی و ثبت محتوا مشارکت داشتند. دغدغه رهبر انقلاب این است که ما صرفاً مصرف کننده خدمات دنیا در این حوزه نباشیم و متناسب با ظرفیتها و امکانات پیش برنده باشیم. در تولید محتوا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی هم به اتقان بیشتر در ارایه محتوای باکیفیت می رسیم و هم سرعت بیشتر. همچنین هوش مصنوعی در حوزه متن و فیلمنامه هم میتواند به کمک رسانه ملی بیاید.
وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت استانداردها در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون عنوان کرد: تفاوتی بین معیارها و شاخصهای نظارتی ساترا با آنچه که در رسانه ملی اعمال میشود نیست. حوزه مخاطب نمایش خانگی با گستره وسیع مخاطب رسانه ملی متفاوتتر است و تقیدی که باید در رسانه ملی در توجه به هنجارها و معیارهای اخلاقی در رسانه ملی باشد حتماً بیشتر است.
جبلی اضافه کرد: تهیه کنندهای که در تلویزیون کار میکند میداند با مخاطب چند ده میلیونی در ارتباط است بنابراین این معیارها را با توجه به خواست مخاطب بیشتر در نظر میگیرد اما منظور این نیست که تولیدکننده نمایش خانگی به این معیارها بی توجه است. دفاع از منافع تولیدکنندگان و توجه به حقوق مخاطبان نیاز به تنظیم گری دارد. این نهادها در همه جهان حضورشان ضروری است و در کشور ما هم ایجاد شده اند. اینکه ساترا تا چه حد موفق بوده است قابل ارزیابی است اما این همزبانی بین فعالان این عرصه و ساترا بیشتر میشود.
رئیس صداوسیما در پاسخ به خبرنگار مهر درباره وعده پخش سریالهای شبکه خانگی در تلویزیون یادآور شد: امیدواریم از تعامل خوبی که بین ما و تهیه کنندگان است، استفاده کنیم. قولی که دادیم فقط وعده نیست. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه کننده است نه سکو و این معنایش این است که ساترا میتواند زمینهای را فراهم کند که هرچقدر تولیدکنندگان محتوا خود را بیشتر به رسانه ملی نزدیک کنند بهتر میتواند به آنها این فضا را برای عرضه آثارشان بدهد. با این حال حمایت فقط پخش روی آنتن نیست بسیاری از خدمات مثل تلوبیون و دیگر امکانات از جمله این حمایت هاست.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره نبود ۲ پلتفرم اصلی شبکه خانگی در نمایشگاه عنوان کرد: ما از سکوهایی با مخاطب ۲۰ میلیونی میزبانی می کنیم. اینکه برخی سکوها علاقهمند باشند در این جمع حضور داشته باشند یا نه تصمیم خودشان است اما امیدوارم این نزدیکی بیشتر بین سکوها، فعالان و تولیدکنندهها با سازمان تنظیم گر بیشتر و هم افزاییها گسترش یابد.
جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره رونق تولید در شبکه خانگی در مقابل صداوسیما تصریح کرد: رونق تولید نمایشی در صداوسیما روز به روز بیشتر می شود. ۹ مجموعه جلوی دوربین داریم و آثار دیگری در پیش تولید و نگارش هستند. عرضه آثار نمایشی در شبکه خانگی با صداوسیما قابل مقایسه نیست. آن اثار به صورت هفتگی پخش می شوند و بستر ما روزپخش است.
وی در پایان درباره فعالیت برخی برندها در شبکه نمایش خانگی و کوچ از تلویزیون تصریح کرد: رسانه ملی به حفظ ظرفیت ها و برندها اهتمام دارد. فضای نمایش خانگی با فضای رسانه ملی و مخاطب هایشان با هم متفاوت است. درآمد تهیه کنندگان این ۲ حوزه متفاوت است و مجموع اینها باعث می شود که تولیدکنندگان و فعالان انتخاب کنند که در کدام حوزه کار کنند. برخی هم هستند که در صداوسیما و شبکه خانگی هر ۲ تولید دارند. ما بسیاری از ویژندهای دوره های قبل را ادامه دادیم بلکه حتی داریم برندهایی را که خاک می خورد احیا می کنیم، با این حال برخی ترجیح می دهند در شبکه خانگی کار کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
امیریل ارجمند به «یکی از ما» میآید
پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
«خسرو» به تالار حافظ رسید
میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
انتصاب مشاور موزهها و میراث هنر معاون هنری