میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، در ابتدای نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «تدفین»، مازیار رضاخانی مجری و کارشناس برنامه با اشاره به فرم و محتوای فیلم گفت: این فیلم یک فیلم ضد جنگ است هر اثر هنری که در دنیا و در تاریخ خلق شده یک پوسته رویی دارد که شما میبینید و یک پوسته درونی که به آن قلب اثر میگویند قلب این فیلم زنانی هستند که برای آنها این فیلم ساخته شده ولی شما آنها را در فیلم نمیبینید. این فیلم یک عاشقانه است و از تراژدی عبور کرده و ما نمیتوانیم بگوییم که داریم با یک تراژدی مواجه میشویم بلکه چیزهای دیگری نیز در لا به لای متن این داستان وجود دارد. اینکه میگویم قلب این فیلم زنی است که دیده نمیشود به همین علت است چون شریان خون در این فیلم دو زن به جریان میاندازند.
محمد تنابنده نویسنده فیلمنامه و کارگردن فیلم نیز با اشاره به اینکه «تدفین» اولین تجربه وی در زمینه کارگردانی است، گفت: قصه ساخت فیلم تدفین از اینجا شروع شد که من به این فکر میکردم که جنگ حتی پس از ۴۰ سال میتواند با یک سری خانواده و جوان کارهایی عجیب و غریبی کند و آن هم این است که اجازه ندهد که حتی احساسات زیادی در زندگی شان داشته باشند و اجازه نمیدهد که یک عشق سالم و راحتی را تجربه کنند و همیشه این سوال برایم مطرح بود وقتی جنگی چه یک سال یا ۴۰ سال بعد تمام میشود آیا زمان برایش مهم است! آیا گذر زمان برای آثاری که جنگ از خود بجا میگذارد و بسیار هم مخرب هستند اهمیتی دارد یا خیر!
امیر صیدآبادی مجری طرح فیلم نیز گفت: بحث سینمای اجتماعی و کارگردانی که میخواهد اولین فیلم بلند خود را بسازد با دغدغههای زیادی روبرو است که مهمترینش جذب سرمایه است. فضای فیلم یکی از روستاهای لب مرز در کردستان است و محل روی دادن قصه یک روستای لب مرز و پیام فیلم صلح جهانی بود و در فیلم هم دیدیم در نهایت آن تانکی که در فیلم نقش مهمی داشت تبدیل به یک تپه گل شد که برای ما نمادی از پیام صلح و دوستی مردم ایران بود.
مجید سعیدی یکی از بازیگران فیلم نیز با اشاره به حضور خود در «تدفین» گفت: وقتی محمد تنابنده فیلمنامه را به من داد من از این کاراکتر و شخصیت با توجه به استایلی که به عنوان دایی و یک پدر کرد میتواند داشته باشد خیلی خوشم آمد و اینکه بتوانم این نقش را بازی کنم برایم جذاب بود چون اساساً اینگونه کاراکترها را بسیار دوست دارم. برای من خیلی جالب و بسیار آموزنده است که میبینم اگر همه فیلمها از یک صداقت، شرافت و رفاقت درجه یکی برخوردار شوند خروجی کار درست از آب در خواهد آمد.
حسین مهری یکی دیگر از بازیگران «تدفین» نیز درباره نقش آفرینی در این فیلم گفت: محمد تنابنده با من تماس گرفت و از من خواست که در این فیلم حضور داشته باشم و من هم پذیرفتم. من معمولاً دوست دارم که به تنهایی تمرین کنم و بعد زمانی که جلوی دوربین میروم اولین باری باشد که هر کسی دیگری خروجی کارم را میبیند. من برای حضور در سینما نه دانشگاه رفتم و نه در آموزشگاه و هیچ کلاس بازیگری شرکت کردم و این مسیرها را خودم کشف و شهود کردم و مسیر بازیگری و رسیدن به نقش برایم بسیار شخصی است و وقتی فیلمنامه را میخوانم با هیچ چیزی کار ندارم غیر از اینکه برم روانشناسی کاراکتر را در کودکیش تا زمانی که ما میخواهیم فیلمبرداریاش کنیم، در بیاورم. زمانی که روانشناسیاش طراحی شود دیگر نیازی نیست که من بچینم که این کاراکتر اینگونه صحبت یا آن گونه رفتار کند.
حامد طاهری یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز گفت: من از سال ۸۷ در سینما کار میکنم و ممنونم از محمد تنابنده و امیر صید آبادی که این فیلمنامه را به من پیشنهاد دادند و من هم نقش کوتاهی در این فیلم داشتم. به نظرم کوتاه یا بلند بودن نقش اهمیت ندارد و مهم این است که نقش دیده شود و در فیلم تاثیرگذار باشد.
بهرام اجرایی مشاور کارگردان نیز بیان کرد: محمد تنابنده از دوستان قدیمی من از سالهای دور است. اولین باری که طرح این فیلمنامه را با هم مطالعه کردیم در یک پلاتو تئاتر بود بعد فیلم کوتاهش را ساختیم اما تدوینش نکردیم چون به مرحلهای رسیدیم و دیدیم که حیف است و میتوان از آن یک کار بلند خوبه کلاسیک درآورد. از ابتدا هم چالشهای زیادی با هم داشتیم و ماهها با هم جلسه گذاشتیم تا به یک نتیجه برسیم و آن نتیجه هم این بود که هیچ تکنیکی را در کار پررنگ نکنیم.
منبع : خبرگزاری مهر
برگزیدگان جشن حافظ مشخص شدند/ تجلیل از یک بازیگر پیشکسوت
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا