میرنیوز

از قشم تا گیلان همراه با آیین‌های عزاداری محرم/ رسم عاشقی همینه!

از قشم تا گیلان همراه با آیین‌های عزاداری محرم/ رسم عاشقی همینه! 2024-07-10T07:56:14+03:30

الله‌کرم رضایی‌زاده مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مستند «اینجا خورشید می‌درخشد» بیان کرد: حدوداً سال ۱۳۹۰ من خبری در رابطه با ثبت ملی مراسم «عَلم شمشیری» در جزیره قشم خواندم و بسیار برایم جذاب بود. چند روز بعد مشتاق شدم که درباره این مراسم تحقیق کنم. با اداره کل صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تماس گرفتم و شخصی به نام آقای نوروزی به من گفت که این مراسم ید طولایی دارد و اگر مشتاق هستید که کاری در این زمینه انجام دهید، باید حضوری به جزیره قشم بیایید. در این راستا من چند روزی در قشم ماندم.

وی درباره مراسم «علم شمشیری» توضیح داد: این مراسم قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و هر ساله در روزهای ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم در جزیره قشم برگزار می‌شود. در این مراسم عده‌ای علمی به نام «علم شمشیری» را روی دوششان می‌گذارند و ۱۲ کیلومتر تا روستایی به نام حمیری حمل می‌کنند. مردم هم با پای پیاده از مسیری سخت و طولانی با این افراد همراه می‌شوند و تا قبل از غروب آفتاب دوباره به قشم برمی‌گردند. مردم نیز سینه‌زنان و زنجیرزنان به استقبال علم می‌آیند. یک عده که حاجت دارند در این مراسم نذری می‌دهند یا گوسفند و بز قربانی می‌کنند. در این جزیره اهل سنت نیز زندگی می‌کنند. من روزی پیرمردی را دیدم که اهل سنت بود و روی ویلچر به این مراسم آماده بود.

از قشم تا گیلان همراه با آیین‌های عزاداری محرم/ رسم عاشقی همینه!

این مستندساز عنوان کرد: من تصاویر مراسم «علم شمشیری» در روز عاشورا و هفتم ماه محرم را ثبت و طرح آن را ارائه کردم. حدود سال ۹۲ مستند «اینجا خورشید می‌درخشد» ساخته شد که مصاحبه‌محور است و چندین جا اکران شد. این مستند در چندین جشنواره نیز جایزه دریافت کرد.

رضایی‌زاده درباره مستند «رسم عاشقی همینه» که به یکی دیگر از آئین‌های عزاداری در ماه محرم می‌پردازد، گفت: من در بندر انزلی زندگی می‌کنم. سومین روز شهادت امام حسین (ع) بعد از عاشورا در مسجدی به نام آقاسید محمد نجفی افرادی می‌آمدند و کرنانوازی می‌کردند و فضای بسیار حزن‌انگیز و معنوی به وجود می‌آمد. من همواره در این زمینه‌ها مشتاق هستم در نتیجه سراغ یکی از کرنانوازان رفتم. پس از آن به روستای خمام رفتم تا بیشتر با مراسم کرنانوازی آشنا شوم. در این رابطه تحقیق کردم و متوجه شدم که این مراسم در شرق گیلان هم برگزار می‌شود و از آستان اشرفیه تا لنگرود هم می‌رود و در آنجا نسل به نسل کرنانوازی می‌کنند.

از قشم تا گیلان همراه با آیین‌های عزاداری محرم/ رسم عاشقی همینه!

وی اضافه کرد: حدود ۱۰ - ۱۲ نفر کنار هم کرنا می‌نوازند. یک سَرکرناچی (رهبر) هم وجود دارد که مانند رهبر ارکستر این افراد را هدایت می‌کند. این نوازندگان گاهی آنقدر می‌نوازند که حتی از لب‌هایشان خون می‌چکد و می‌گفتند که این خون‌ها فدای امام حسین (ع).

این مستندساز درباره روند پژوهش مستند «رسم عاشقی همینه» بیان کرد: هر زمان که از این افراد می‌پرسیدم شما چه چیزی می‌نوازید؟ می‌گفتند نمی‌دانیم و صرفاً به عشق امام حسین (ع) می‌نوازیم. اما من معتقد بودم که این آواها حتماً فلسفه و ریشه‌ای دارند. با محمدرضا درویشی پژوهشگر صحبت کردم و ایشان گفتند که همه اینها ذکر ذاکری است. در ابتدای فیلم نیز استاد درویشی طریقه ساخت کرنا را همراه با تصاویر توضیح می‌دهد. من با چند تن از پژوهشگران موسیقی از جمله ناصر وحدتی و هوشنگ عباسی نیز صحبت کردم. همه گفتند که این نواها نوعی ذکر است و این سوت‌هایی که می‌زنند، معنایی دارند.

از قشم تا گیلان همراه با آیین‌های عزاداری محرم/ رسم عاشقی همینه!

وی افزود: کرنا نزدیک به هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و حتی در شاهنامه فردوسی نیز از کرنای گیلان مثال آمده است. در سریال «مختارنامه» هم چنین سازی وجود دارد که برای آغاز جنگ استفاده می‌شود.

این مستندساز تصریح کرد: این مستند سال ۱۳۹۴ در جشنواره ربیع‌الشهاده کربلا جایز بهترین کارگردانی را دریافت کرد و برای من سنگ تبرک مزار امام حسین (ع) را به همراه جایزه نقدی ارسال کردند که بسیار ارزشمند است. همچنین از جشنواره محتشم کاشانی جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.

وی با اشاره به اهمیت چنین مستندهایی پیشنهاد کرد: این ۲ فیلم متعلق به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هستند و حیف است که در ایام ماه محرم این مستندها را اکران نمی‌کنند یا تلویزیون آنها را پخش نمی‌کند تا جوانان ما با آئین‌های گوناگون عزاداری که در کشور وجود دارد، آشنا شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«دردسرهای مرد مرده» در خانه هنر آریا

«دردسرهای مرد مرده» در خانه هنر آریا
2024-07-18T14:29:36+03:30
نمایش «دردسرهای مرد مرده» از ۳ مرداد در خانه هنر آریا روی صحنه می‌رود.

آشنایی با پروژه ماندگار «نی نوا» در رادیو صبا

آشنایی با پروژه ماندگار «نی نوا» در رادیو صبا
2024-07-18T13:49:35+03:30
رادیو صبا در برنامه «ساز من» به معرفی حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده پیشگام موسیقی ایرانی و خالق اثر ماندگار «نی نوا» می‌پردازد.

«رستاخیز» به نیاوران رسید/ نمایش نقاشی‌های عاشورایی علی بحرینی

«رستاخیز» به نیاوران رسید/ نمایش نقاشی‌های عاشورایی علی بحرینی
2024-07-18T13:36:15+03:30
مجموعه نقاشی‌های عاشورایی علی بحرینی با عنوان «رستاخیز» دوشنبه اول مرداد در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران به نمایش در می‌آید.

داوران بخش‌های مختلف لوکارنو ۲۰۲۴ معرفی شدند/ انتخاب برندگان پلنگ

داوران بخش‌های مختلف لوکارنو ۲۰۲۴ معرفی شدند/ انتخاب برندگان پلنگ
2024-07-18T13:36:15+03:30
پایال کاپادیا، تیم بلیک نلسون، لوکا مارینلی، دایانا البام، اعضای هیات داوران جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۲۴ را تشکیل می‌دهند.

با «چاپلین» در سالن اصلی تئاتر شهر ملاقات کنید

با «چاپلین» در سالن اصلی تئاتر شهر ملاقات کنید
2024-07-18T10:16:15+03:30
نمایش «چاپلین» جدیدترین تجربه نویسندگی و کارگردانی مهران رنج‌بر است که از ۳۱ سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

در سینمای مستند دنبال شهرت نباشید/ توجه به «امر مشاهده»!

در سینمای مستند دنبال شهرت نباشید/ توجه به «امر مشاهده»!
2024-07-18T10:02:56+03:30
سعید رشتیان از مستندسازان پیشکسوت و شناخته‌شده کشورمان در زادروز تولدش از تجربه‌های متفاوت خود در عرصه مستندسازی سخن گفت.

اجرای نمایش «هاله» تا چهار مرداد تمدید شد

اجرای نمایش «هاله» تا چهار مرداد تمدید شد
2024-07-18T09:09:35+03:30
اجرای نمایش «هاله» به نویسندگی و کارگردانی بهنام رضایی و تهیه‌کنندگی طلوع فولادوند تمدید شد.

معرفی نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۴/ «شوگان» با ۲۵ نامزدی پیشتاز شد

معرفی نامزدهای جوایز امی ۲۰۲۴/ «شوگان» با ۲۵ نامزدی پیشتاز شد
2024-07-18T09:09:35+03:30
نامزدهای هفتاد و ششمین دوره جوایز امی معرفی شدند.

«انقلاب زینبی» نتیجه کنجکاوی است/ روایت شهدای فلسیطنی و اهل سنت مدافع حرم

«انقلاب زینبی» نتیجه کنجکاوی است/ روایت شهدای فلسیطنی و اهل سنت مدافع حرم
2024-07-18T08:56:15+03:30
مستند «انقلاب زینبی» به کارگردانی محمدمهدی نعمت‌اللهی از منظری متفاوت به مساله مدافعان حرم و نقش آنها در همراهی با مردم سوریه برای آزادی این کشور می‌پردازد.

«انقلاب زینبی» نتیجه کنجکاوی است/ روایت شهدای فلسینی و اهل سنت مدافع حرم

«انقلاب زینبی» نتیجه کنجکاوی است/ روایت شهدای فلسینی و اهل سنت مدافع حرم
2024-07-18T08:02:55+03:30
مستند «انقلاب زینبی» به کارگردانی محمدمهدی نعمت‌الهی از منظری متفاوت به مساله مدافعان حرم و نقش آنها در همراهی با مردم سوریه برای آزادی این کشور می‌پردازد.

نگاره‌های عاشورایی «نقش سرخ» به سعدآباد رسید

نگاره‌های عاشورایی «نقش سرخ» به سعدآباد رسید
2024-07-17T15:29:35+03:30
آثار هنرمندان نگارگران برجسته ایرانی همچون محمود فرشچیان و محمدباقر و امیرحسین آقامیری در نمایشگاه «نقش سرخ» به نمایش در می‌آید.

نمایش«فرحه» در موزه هنرهای معاصر/ روایت اردن از جنایات صهیونیست‌ها

نمایش«فرحه» در موزه هنرهای معاصر/ روایت اردن از جنایات صهیونیست‌ها
2024-07-17T15:29:35+03:30
همزمان با برپایی نمایشگاه «نقشی بر سنگ»، فیلم «فرحه» که درباره مظلومیت مردم فلسطین است، در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی آید.

«با انرژی» از مهندسان نیروگاه رامین اهواز قدردانی می‌کند

«با انرژی» از مهندسان نیروگاه رامین اهواز قدردانی می‌کند
2024-07-17T14:49:35+03:30
دبیرخانه نخستین جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» اعلام کرد در مراسم اختتامیه این جشنواره از مهندسان ایرانی نیروگاه رامین اهواز قدردانی می‌شود.

فرهاد مشیری نقاش کوزه‌ها درگذشت

فرهاد مشیری نقاش کوزه‌ها درگذشت
2024-07-17T14:49:35+03:30
فرهاد مشیری هنرمند نقاش نوگرا که معروف به اولین هنرمند اهل خاورمیانه‌ای است که اثرش در حراج جهانی به قیمتی بیش از یک میلیون دلار به فروش رسید، درگذشت.

بازدید شورای هنری بنیاد نخبگان از نمایشگاه «نقشی بر سنگ»

بازدید شورای هنری بنیاد نخبگان از نمایشگاه «نقشی بر سنگ»
2024-07-17T14:36:15+03:30
اعضای شورای هنری بنیاد نخبگان به همراه مدیرکل تجسمی از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کردند.

اعضای کانون مجریان با شورای «رصتا» دیدار کردند/ افزایش هم‌افزایی

اعضای کانون مجریان با شورای «رصتا» دیدار کردند/ افزایش هم‌افزایی
2024-07-17T13:42:55+03:30
مدیرعامل و جمعی از اعضای کانون مجریان رسانه‌های دیداری با رئیس و اعضای شورای راهبری رصتا دیدار کردند.

سه استاد مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند/ آغاز ضبط کلاس‌های آموزشی

سه استاد مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند/ آغاز ضبط کلاس‌های آموزشی
2024-07-17T13:42:55+03:30
مراحل ضبط ویدئوهای آموزشی دروس پیش‌نیاز مدرسه مستند حقیقت با حضور حامد شکیبانیا، رضا تیموری و رامتین شهبازی به پایان رسید.

اجرای نمایش «بوی سیب» در برج آزادی

اجرای نمایش «بوی سیب» در برج آزادی
2024-07-17T13:02:55+03:30
نمایش «بوی سیب» به کارگردانی وجیهه کریمی هُسنیجه از روز یکشنبه ۳۱ تیر در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.

«دعوت به مراسم قطع دست» در پردیس تئاتر شهرزاد

«دعوت به مراسم قطع دست» در پردیس تئاتر شهرزاد
2024-07-17T12:49:35+03:30
نمایش «دعوت به مراسم قطع دست» به کارگردانی ایلا تهرانی از ۴ مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

تمدید اجرای نمایش «جزیره» در خانه نمایش دا

تمدید اجرای نمایش «جزیره» در خانه نمایش دا
2024-07-17T11:29:35+03:30
اجرای نمایش «جزیره» به کارگردانی کیمیا نوری در خانه نمایش دا تا دوم مرداد تمدید شد.

پروژه مسکن هنرمندان چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

پروژه مسکن هنرمندان چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
2024-07-17T11:16:15+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با ارائه توضیحاتی از تازه‌ترین اقدامات مرحله ساخت و ساز پروژه مسکن هنرمندان در شهرک هنر پرند از زمان بهره‌برداری این پروژه عمرانی ...

مستند «رخ مادر» چگونه شکل گرفت/ دریافت بازخوردها برای فصل سوم

مستند «رخ مادر» چگونه شکل گرفت/ دریافت بازخوردها برای فصل سوم
2024-07-17T10:49:35+03:30
تهیه‌کننده مجموعه مستند «رخ مادر» به جزئیات و نحوه ساخت این مستند از زمان پژوهش و انجام مصاحبه تا تولید و تصویربرداری سخن گفت.

«گاوزن» با داستانی از تاریخ معاصر ایران در تماشاخانه سنگلج

«گاوزن» با داستانی از تاریخ معاصر ایران در تماشاخانه سنگلج
2024-07-17T09:42:56+03:30
نمایش «گاوزن» به نویسندگی و کارگردانی میثم عباسی در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

پیشنهاد امان‌نامه به حضرت عباس (ع) در تالار وحدت/ مذاکره‌ای عزت‌مند

پیشنهاد امان‌نامه به حضرت عباس (ع) در تالار وحدت/ مذاکره‌ای عزت‌مند
2024-07-17T09:42:55+03:30
کوروش زارعی بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر اعلام کرد این روزها مشغول تمرین نمایش «سراب» به کارگردانی سیدجواد طاهری با موضوع امان‌نامه شمر به حضرت عباس (ع) ...

لوکارنو از آلفونسو کوارون تجلیل می‌کند/ تجسم واقعی هنرمند معاصر

لوکارنو از آلفونسو کوارون تجلیل می‌کند/ تجسم واقعی هنرمند معاصر
2024-07-17T07:56:15+03:30
آلفونسو کوارون با جایزه یک عمر دستاورد هفتاد و هفتمین دوره جشنواره لوکارنو تجلیل می‌شود.

«شب‌های تاریک رم» در رم اکران می‌شود/ انتخاب بازیگر جایگزین شهرام عبدلی

«شب‌های تاریک رم» در رم اکران می‌شود/ انتخاب بازیگر جایگزین شهرام عبدلی
2024-07-17T07:56:15+03:30
سعید محسنی کارگردان فیلم «شب‌های تاریک رم» از نمایش این فیلم در ایتالیا خبر داد و عنوان کرد بازیگر دیگری جایگزین شهرام عبدلی در فیلم ناتمام «خشم خفتگان» خواه...

روایت قهرمانی‌ زنان در رادیو ورزش بانوان/ «اولین»هایی که پخش شد

روایت قهرمانی‌ زنان در رادیو ورزش بانوان/ «اولین»هایی که پخش شد
2024-07-16T14:02:56+03:30
مدیر رادیو ورزش بانوان با اشاره به فعالیت این شبکه رادیویی از سال ۱۴۰۱ بیان کرد که تاکنون در این شبکه به روایت قهرمانی‌های زنان ورزشکار ایرانی پرداخته شده است.

دهمین «سبز سرخ» دیدنی شد/ روایتی عاشقانه از ارادت مردم به عاشورا

دهمین «سبز سرخ» دیدنی شد/ روایتی عاشقانه از ارادت مردم به عاشورا
2024-07-16T11:49:36+03:30
نمایشگاه آنلاین عکس‌های داوود یاراحمدی در قالب سلسله نمایشگاه‌های «سبز سرخ» در دهمین شب از ماه محرم تماشایی شد.

راه‌اندازی یک حسینیه اعظم در رادیو/ اقدام ویژه‌ای که انجام شد

راه‌اندازی یک حسینیه اعظم در رادیو/ اقدام ویژه‌ای که انجام شد
2024-07-16T09:49:36+03:30
معاون صدای سازمان صدا و سیما با اشاره به پخش چند ویژه‌برنامه هم‌زمان با ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا از شبکه‌های مختلف رادیو، توضی...

«حیوان دو پا گوسفند» به نیویورک می‌رود/ قصه تحقیر یک دانش‌آموز

«حیوان دو پا گوسفند» به نیویورک می‌رود/ قصه تحقیر یک دانش‌آموز
2024-07-16T08:02:57+03:30
فیلم کوتاه «حیوان دو پا گوسفند» ساخته مهرداد کبیری در چهل و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آسیایی آمریکایی حضور دارد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)