میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد درگذشت امیرهوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) ۲ قطعه موسیقی در قالب ۲ نماهنگ و یک دکلمه در خانه ارغوان اجرا و پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
«پاییز» براساس یکی از غزل های کتاب «سیاه مشق» به آهنگسازی پویان نظیفی و «شبگیر» بر اساس یکی از غزل های کتاب «تاسیان» به آهنگسازی و تنظیم مصطفی خطیب عنوان ۲ اثری هستند که به طراحی، تهیه کنندگی و کارگردانی علی مغازه ای از پژوهشگران موسیقی کشورمان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته اند.
علی مغازه ای درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: کاوه کلهرنیا نوازنده عود، محمد اطهری نوازنده کمانچه، فرشید شکری نوازنده تمبک، بندیر و دف، ایمان خاکساری نوازنده سنتور، محمود صالحی خواننده، پویان نظیفی نوازنده تار و بمتار آهنگساز تصنیف «پاییز» و مصطفی خطیب نوازنده تار و بمتار و آهنگساز قطعه «شبگیر» را تشکیل می دهند.
وی در ارتباط با ویژگیها و چگونگی ساخت و تولید این قطعات گفت: سال گذشته ۲ دوست هنرمندم که متاثر از درگذشت سایه بودند، هر یک جداگانه از عزم خود برای ساختن یک تصنیف روی اشعار سایه با من صحبت کردند. بعد از گپ و گفتی جدی و با تشویق و اصرار من هر دوی این دوستان ساخت و تکمیل و تنظیم کارشان را با جدیت آغاز کردند. پس از اینکه اجرای اولیه ۲ قطعه را از این ۲ دوست عزیزم شنیدم، طرح و ایدهای در ذهنم به گردش درآمد. ایده بر این اساس بود که خوب است این ۲ تصنیف یا ۲ قطعه را به مناسبت اولین شب سالگرد سایه اجرا کنیم و این کار را به یک رسم و آیین سالانه بدل کنیم. یعنی بتوانیم هر سال چنین کارهایی را تولید و در کنار مزار سایه یا در نقطهای دیگر به شکل اجراهای زنده به علاقه مندان ارایه کنیم. این گونه شد که با همکاری و همفکری، گروه را تشکیل دادیم. قطعات با دقت توسط آهنگسازان تنظیم شدند و تمرینهای فشرده و همدلانه و عاشقانه بچههای گروه آغاز شد.
این پژوهشگر موسیقی ایرانی ادامه داد: اوایل خرداد بود که با یلدا ابتهاج فرزند مرحوم هوشنگ ابتهاج در ارتباط با چگونگی برگزاری مراسم سالگرد صحبت میکردیم، من این طرح را به عنوان یک حرکت هنری و فرهنگی جدی با او در میان گذاشتم و یلدا هم که همیشه شیفته کارهای هنری و بهویژه انجام کارهای موسیقی توسط جوانان است، از این طرح و ایده بسیار استقبال کرد. همان اوایل ورودش به ایران در منزل من قراری با دوستان گذاشتیم تا چارچوب اصلی آثار را به اتفاق بشنویم و ببینیم. در همان جلسه او هم از کارها و هم از اصل ایده کاملاً راضی بود طوری که رفتهرفته گویی خودش هم عضوی از گروه شد. یکروز در جاده و در مسیر بازگشت از یک سفر بودیم، بعد از تماسی که با دوستان گروه برای پیگیری و اطلاع از پیشرفت تمرینها داشتم، به من گفت که دیدن این شور و شوق تمرین در بچهها من را به یاد دوران فعالیت گروههای شیدا و عارف و دوران چاووش میاندازد و من هم فوراً برای دلگرم کردن گروه همین حرف را در حین تمرین به بچهها منعکس کردم.
وی ضمن ارائه توضیحانی درباره اجرا و تولید این ۲ نماهنگ که با حمایت یک مجموعه صنعتی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، گفت: باورمان این است که اجرا و ضبط این ۲ اثر آن هم با این کیفیت یک اتفاق مهم تاریخی است چرا که خانهای که بیشتر بزرگان موسیقی و ادبیات ایران و فرهنگ و تاریخ ایران در آن آمد و شد داشتند، به مدت چهار دهه هیچ اثری از آن لحظات و دقایق و احوالات را به خود ندیده بود و امروز این گروه موسیقی و این جمع توانست بار دیگر طنینانداز موسیقی و شعر و ادبیات در خانه ارغوان سایه شوند. حالتی که یادآور عشق و شور و شوق هنرمندان برجسته موسیقی ایران در آن دوره بود.
مغازه ای در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: امیدوارم بتوانیم این ۲ قطعه را همراه با چند تصنیف و قطعه دیگر روی اشعار استاد ابتهاج در شکل آلبوم تولید و منتشر کنیم و مهمتر اینکه آرزومندم فعالیت این گروه بتواند با نام گروه موسیقی «سایه» ادامه داشته باشد و این هنرمندان بتوانند در کنار هم با در نظر داشتن احوال و نیاز جامعه در سطح حرفهای و با رعایت استانداردها و کیفیت مطلوب زیباییشناسانه موسیقی ایرانی به تولید آثار بیشتری بپردازند. همچنین امیدواریم بتوانیم این حرکت را در سالهای آینده به یک برنامه فرهنگی- هنری ثابت سالانه تبدیل کنیم تا هر ساله کارهایی از این دست توسط هنرمندان سرتاسر ایران با کیفیت بالا تولید و ارایه شوند چرا که جای خالی چنین برنامههایی در سطح ملی بسیار نمایان است و آشکارا میبینیم تولید کارهای هنری مستقل روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه میشوند و تراز تولید آثار موسیقی بسیار پایین آمده است.
این پژوهشگر موسیقی نواحی گفت: نکته بسیار پراهمیتی که لازم است گفته شود، یاری و حضور ارزشمند و معنادار یلدا ابتهاج در کنارمان بود. بیشک بچههای گروه پس از حضور او در برخی جلسات تمرین با انرژی بیشتر و دلگرمی افزونتری کار را ادامه دادند و شک ندارم که اگر او در کنار این جمع نبود این کارها با این کیفیت و در این مدت کوتاه به سرانجام نمیرسید. در بخش تولید ویدیوهای این اجراها در کنار من، هنرمندانی چون عباس حسینزاده به همراه تیم خود فیلمبرداری قطعات و رضا فرهادی صدابرداری زنده و میکس و مسترینگ کارها را برعهده داشتند که کیفیت کارشان محصول سالها رفاقت و نگاه فرهنگی و هنری عمیقشان است و من همیشه قدردانشان هستم.
منبع : خبرگزاری مهر
مستند «سرطان اجتماع» تماشایی شد/ روایتی بیپرده از فساد
«پینک فلوید و فلسفه» سوژه برنامه «امتداد» شد
پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد
دومین جیمز باند تاریخ بازنشسته شد/ خداحافظی جورج لازنبی با بازیگری
«خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ معرفی سوژه ویژه!
برگزاری یک نشست پژوهشی ویژه با موضوع تعزیه در ایرانشهر
مستند «سرنوشت» دست پر از ایتالیا برگشت
نوازندهای که بازیگر تئاتر شد/ خانه دوم خود را پیدا کردم!
«سرهنگ ثریا» به خانهها رسید/ اکران در تلوبیون
«با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم»
ساخت برنامههای ویژه مباحث شهرنشینی در رادیو معارف
حضور مدرسان ایرانی موسیقی در یک پروژه آموزشی بین المللی
با «کانیبال» یک سفر عجیب را تجربه کنید
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبکه یک تلویزیون!
بازیگران نمایش «قضیه تفنگ چخوف» معرفی شدند
«کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی میشود/ رونمایی از تیزر
«درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبک یک تلویزیون!
خانواده مانع تربیت دختر نابینا و ناشنوا میشود/ آسیب ترحم بیجا
ماجرای شهیدی که نه سردار بود نه فرمانده!/ «برار انیسه» را بشناسید
ایوب آقاخانی «پروندههای جانی دالر» را در رادیو نمایش باز میکند
پوشش رسانه ای المپیک/ پخش مسابقات بانوان کشور از رادیو
۱۲ سریال جلوی دوربین داریم/ حق پخش بازیهای المپیک خریداری شد
بهینه سازی سینما فرهنگ برای میزبانی شایسته در فجر ۴۳
پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود/ لزوم توجه به بازارهای جهان
اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط
جبلی به پشت صحنه عمارت عراقی «طوبی» رفت/ پخش سریال از ۱۳ مرداد
تماشای تاریخ و تمدن کشورهای حوزه مقاومت در برج میلاد
بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
«۷۳۰ کیلومتر» به تئاتر شهر رسید