میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، پنجمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نمایشگاه «همچنان جاری» (مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر)، با عنوان «تطابق صوت و تصویر در نقالی، پردهخوانی و نقاشی قهوهخانهای» با حضور رحمت امینی پژوهشگر و مدرس دانشگاه، فرهاد امینی پژوهشگر و مدرس دانشگاه و داوود بنیاردلان پژوهشگر و مدرس دانشگاه، روز سه شنبه هفتم شهریورماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
رحمت امینی در این نشست با تاکید بر قصهگویی و توانایی قصهگویی و نقالی گفت: ۲ محور نمایشهای تراژیک و کمیک وجود دارد. در محور نمایشهای تراژیک، یک خطی رسم میکنیم که نقطه آغازین قصهگویی است. اولین کاری که بشر بعد از اینکه زبان را آموخت برای کارکردهای اجتماعی و انسانی خودش استفاده کرد، قصهگویی را به کار برد، قصهگویی یک شیوه درمانی و یک وجه سرگرم کننده دارد. قصهگویی بخشی از سنت شفاهی ایرانی است که از مثنویخوانی تا شاهنامهخوانی تا رسیدن به نقالیخوانی را در برمیگیرد.
وی بیان کرد: نقاشی قهوهخانهای کارکرد تخصصی خود را دارد که بحث مفصلی است. نقاشی قهوهخانهای روشی بود که نقال برای تنوع در داستانسرایی و قصهگویی استفاده میکرد، نقال برای اینکه بتواند رضایت مخاطب خود را داشته باشد از نقاشیهای قهوهخانه برای نقالی خود استفاده میکند. نقال و نقاش میشود پردهخوان.
فرهاد امینی دیگر سخنران این نشست به تطابق صوت و تصویر در پردهخوانی، نقالی و نقاشی قهوهخانهای پرداخت و گفت: ما با سه گونه رسانه هنری مواجه هستیم، رسانه تصویری که نقاشی قهوهخانهای است، رسانه صوتی که نقالی و رسانه ترکیبی یعنی صوت و تصویر که به آن پردهخوانی میگویند. ما در فرهنگهای شفاهی به طور کلی نسبت بنیادین را میان صوت و تصویر میبینیم.
وی افزود: اجرای شفاهی در طول و سیر تطور تاریخی از ابتدا با تصویر درگیر بود. اگر شما این سنت شفاهی را تا غارنشینی به عقب ببرید بدیهی است که شمنها در دوران غارنشینی یا نسخههای اولیه آنها هم عملا داشتند اجرای شفاهی میکردند، البته با رویکرد به تصویری که برای آن قبیله خاص معنایی داشت. منظور از اجرای شفاهی، فرهنگهای شفاهی است. فرهنگهایی که مکتوب را به عنوان تنها سند رسمی بلکه چیزی در جان اجراگر دریافت میکرد. یعنی در فرهنگهایی که اجراگر در آنها خودش یک کتابخانه کامل است و الزاماً به این معنا نیست که او تحصیلات آکادمیک و شبیه به این را داشته باشد.
در بخش دوم این نشست رحمت امینی درباره تعزیهخوانی و نحوه اجرای تعزیهخوان پرداخت و گفت: وقتی درباره اشخاص مثبت و اولیا بگوییم، آنها باید افرادی باشند که بیان آوازین و لطیف داشته باشند و بخشی که در مورد اشقیا و افراد قطب منفی است باید اشتلمخوانی کنند و بیان خشونتآمیزی داشته باشند، حتی در نقاشیهای پردهخوانی هم آدمهای بد، زشت کشیده میشوند و آدمهای مثبت در اوج زیبایی نقاشی میشوند.
فرهاد امینی در بخش دوم این نشست گفت: هسته سخت فرهنگی یعنی عناصر رسمی که آن فرهنگ را به رسمیت میشناسند و دیگری پوسته نرم فرهنگی است که با استفاده از المانهای موسیقی و تصویر کار خودش را انجام میدهد. مثلثی که مؤلف، نقال و مخاطب به وجود میآورد، تأثیری بر مخاطب میگذارد.
سلسله نشستهای تخصصی هر هفته تا ۲۲ شهریور، همزمان با نمایشگاه «همچنان جاری»، با حضور هنرمندان و صاحب نظران هنری برگزار میشود و ورود برای کلیه علاقهمندان آزاد است.
نمایشگاه «همچنان جاری» تا ۲۲ شهریور همه روزه به جز دوشنبهها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰ تا ۱۹ در موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله میزبان عموم علاقهمندان است.
منبع : خبرگزاری مهر
سینمای مقاومت صدای مظلومان جهان است
سرخپوست معروف در سالن وزارت کشور روی صحنه میرود
نقشی نو از دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) برای نیمه شعبان
وزیر فرهنگ و ارشاد: نقش برجسته هنر در «تجسمی فجر» نمود پیدا میکند
راسل کرو زندانبان ایتن هاوک میشود!
قدردانی معاون هنری وزیر ارشاد از هنرجویان هنرستان موسیقی دختران
«روز صفر» در فرانسه روی صحنه میرود
«درخت زرین» تجسمی فجر از جمعه بار میدهد
همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما
ستاره پسیانی به جای فاطمه نقوی به «جزیره لؤلؤ» میرود
از شنیدن «راز و نیاز» سالار عقیلی تا «دِدان» دانیال و پیمان!
بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
نگاهی به مستند «خونه مامان شکوه»؛ اینجا ما درد هم را میفهمیم
خیالات موهوم درون مایه محوری ۲ نمایشنامه ناصح کامگاری شد
نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد
اطلاعیه ساترا درباره «تاسیان»؛ بدون مجوز منتشر شده است!
«قرارگاه» با موضوع اقدامات مردمی برای نیمهشعبان روی آنتن میرود
«متغیرها» به خانه هنرمندان میآید
واکنش دفتر موسیقی ارشاد به اظهارات کیوان ساکت
تاکید وزیر فرهنگ بر نمایش جمال و جلال فرهنگ و هنر ایرانی از طریق موسیقی
لیندا کیانی بازیگر «ترور» شد
هدف جشنواره موسیقی فجر تداوم جریان موسیقی کشور است
تماشاخانه هما و روایت «امیرو»
ارکستر ملی ایران نت آغازین جشنواره موسیقی را در تالار وحدت نواخت
تلاش برای برگزاری یک کنسرت متفاوت؛ ناصر زینلی از مشکلات فنی و صندلیهای خالی گله کرد!
گفتگو با عوامل رادیو مقاومت در واحد ۱۶۲
نمایشگاه پته به روایت صدیقه جلال کمالی
باز کردن «صندوقچه مادربزرگ» در پردیس تئاتر تهران!
خوشحالی اکبر زنجانپور از تماشای «یوزفکا»
توضیحات مدیر دفتر موسیقی در پاسخ به اظهارات کیوان ساکت درباره اعطای مجوز