میرنیوز
کمال هاشمی طراح و کارگردان نمایش «لحظه ها و همیشه» که این روزها در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه است درباره شکل گیری ایده این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: ایده اولیه شکل گیری این نمایش به ۴ سال قبل بازمی گردد. در آن زمان شاهد ارتباط هایی بودم که بین آدم های واقعی اما از طریق فضای مجازی برقرار بود و شهرها و کشورهای مختلف بینشان فاصله می انداخت. همیشه این مساله جزو دغدغه هایم بوده که این نوع ارتباط بین ۲ شخص چقدر می تواند یک ارتباط حقیقی باشد و این دور بودن چقدر می تواند روی ارتباط این ۲ شخص تاثیر بگذارد. چون افرادی هستند که در عین اینکه رابطه عاطفی و صمیمی با هم دارند، مجبور هستند مدتی به صورت مجازی با هم در ارتباط باشند.
وی ادامه داد: مساله دیگر هم این است که دنیای مجازی در زندگی همه ما نقش پررنگی پیدا کرده است و در این سال ها آدم ها دیگر کم تر یکدیگر را می بینند و بیشتر از طریق فضای مجازی با هم ارتباط دارند. این سوال مهم که این نوع ارتباط ها چقدر از بار واقعی بودنشان کم می کند ذهنم را مشغول کرده بود و همین مساله باعث شکل گیری «لحظه ها و همیشه» شد.
هاشمی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که همیشه برایم به عنوان یک چالش مطرح بود، این است که افرادی که درگیر پیوند عضو میشوند و عضو شخص دیگری را به خصوص قلب دریافت می کنند، چقدر می توانند حضور آن شخص را در زندگی شان نادیده بگیرند و تا چه اندازه می تواند مستقل فکر کنند. تحقیقات نشان می دهد حضور فرد اهدا کننده همیشه در زندگی فرد گیرنده احساس می شود و این فرد به شخص دیگری تبدیل می شود و نمی تواند به زندگی قبل از دریافت عضو برگردد که این مساله نیز یکی دیگر از مواردی بود که در نمایش به آن پرداختیم.
وی درباره مضمون و ویژگی های نمایش توضیح داد: در این نمایش نیز ما با مردی به نام کیوان روبرو هستیم که از یک طرف درگیر مساله ارتباط مجازی با همسرش است که در یک کشور دیگر درگیر کارهای مهاجرت شده است و از طرف دیگر به تازگی پیوند قلب انجام داده و با دختری که قلبش را به او پیوند زده اند ابتدا از طریق فضای مجازی و در ادامه در خیال ارتباط برقرار می کند. در واقع کیوان با ۲ جهان واقعی و انتزاعی مواجه است و در این ۲ جهان سیر می کند. البته هر ۲ این جهان ها از طریق دنیای مجازی شکل می گیرد و چالش اصلی کیوان در ارتباطی است که با این ۲ شخص دارد.
وی درباره شیوه اجرایی نمایش افزود: این چالش در فرم اجرایی و نوع روایت نمایش هم وجود دارد و همین شیوه، نمایش را در حوزه دیجیتال پرفورمنس قرار میدهد. انتخاب این شیوه روایت، الحاقی نیست و کاملا در خدمت محتوای اثر است. در واقع این نمایش چالش انسان امروزی را به تصویر می کشد؛ انسانی که آنقدر مجاز وارد زندگی اش شده که شاید در جاهایی حقیقت را گم کرده است و می خواهد این سوال را مطرح کند که مرز واقعیت و مجاز چقدر شکننده است و چطور می توان گفت که کدام دنیا واقعی و کدام دنیا مجازی است.
وی درباره فضاسازی نمایش و طراحی ویدئومپینگ بیان کرد: در این نمایش هم از ارتباط زنده تصویری بین کاراکترها استفاده می شود که از طریق موبایل انجام می گیرد و به صورت زنده پخش می شود و هم تصاویر ضبط شده داریم که برخی از آنها در خارج ایران و برخی در خود ایران ضبط شده اند. در واقع نمایش مدام بین تصاویر زنده و ضبط شده در حال حرکت است و در برخی صحنه ها شاید مخاطب متوجه نشود که کدام ارتباط زنده و کدام قدیمی است چون مرز مشخصی بین این ارتباط ها وجود ندارد. همچنین ما یک صفحه اینستاگرام برای کاراکتر مانیا که قلبش را به کیوان پیوند زده اند، ساختیم و در آن صفحه تولید محتوا کردیم. این نمایش یک اثر کاملا رئالیستی است اما بستر و کانالی که این آدم ها را به هم وصل می کند، متفاوت است.
هاشمی درباره بازخوردها و استقبالی که از نمایش شده است، گفت: استقبال از کار تا امروز نوسان داشته است. می دانیم که شرایط تئاتر، مناسب نیست و اجرای ما هم در باغ کتاب از فضای مرکز شهر دور است و همین مساله چالش دیگری برای نمایش بود اما در کل من از استقبال مخاطبان راضی هستم و بازخوردهای خوبی هم از آنها گرفتم چون بیشتر تماشاگران دریافت های شخصی خودشان را از کار گرفته اند و برای من همین کافی است. این نمایش خوب یا بد، اثری است که از ذهن مخاطبان پاک نخواهد شد چون تماشاگران در این اجرا، تجربهای غیرمرسوم و غیرمتداول را از سر می گذرانند که شاید تا به حال کمتر دیده باشند.
این کارگردان تئاتر درباره انتخاب بازیگران نمایش توضیح داد: شیوا فلاحی در ۴ نمایش قبلی من حضور داشته و جزو اعضای گروه است. نیلوفر بیرامی دومین انتخابم بود. به دنبال بازیگری می گشتم که شبیه به مانیای داستان باشد و دنبال چهره شناخته شده هم نبودم. با نیلوفر بیرامی در یک فیلم کوتاه آشنا شدم و دیدم که به جز توانایی های بازیگری و استعدادی که دارد چقدر متناسب این نقش است. درباره انتخاب مجتبی پیرزاده هم شاید برخی فکر کنند که بعد از بیشتر شناخته شدنش در سریال های «پوست شیر» و «قهوه ترک» او را برای این نقش انتخاب کردم در حالی که همکاری ما مربوط به یک سال و نیم قبل است چون این نمایش قرار بود مهر ماه پارسال در تماشاخانه ایرانشهر اجرا شود که به تعویق افتاد. جدا از اینکه همیشه بازی مجتبی پیرزاده را دوست داشتم از جهاتی هم به کاراکتر کیوان نزدیک بود از این رو دوست داشتم او در نمایش بازی کند. خود من از گروه مهر شیراز آمده ام که شاید امیررضا کوهستانی شناخته شده ترین فرد گروه باشد اما ما همگی در یک گروه با هم کار می کردیم و از جایی به بعد هرکس کار خودش را می کند.
نمایش «لحظه ها و همیشه» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی کمال هاشمی و بازی مجتبی پیرزاده، شیوا فلاحی، نیلوفر بیرامی تا ۱۳ شهریور ماه ساعت ۱۹:۴۵ در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه است.
منبع : خبرگزاری مهر
مستند «سرطان اجتماع» تماشایی شد/ روایتی بیپرده از فساد
«پینک فلوید و فلسفه» سوژه برنامه «امتداد» شد
پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد
دومین جیمز باند تاریخ بازنشسته شد/ خداحافظی جورج لازنبی با بازیگری
«خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ معرفی سوژه ویژه!
برگزاری یک نشست پژوهشی ویژه با موضوع تعزیه در ایرانشهر
مستند «سرنوشت» دست پر از ایتالیا برگشت
نوازندهای که بازیگر تئاتر شد/ خانه دوم خود را پیدا کردم!
«سرهنگ ثریا» به خانهها رسید/ اکران در تلوبیون
«با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم»
ساخت برنامههای ویژه مباحث شهرنشینی در رادیو معارف
حضور مدرسان ایرانی موسیقی در یک پروژه آموزشی بین المللی
با «کانیبال» یک سفر عجیب را تجربه کنید
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبکه یک تلویزیون!
بازیگران نمایش «قضیه تفنگ چخوف» معرفی شدند
«کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی میشود/ رونمایی از تیزر
«درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبک یک تلویزیون!
خانواده مانع تربیت دختر نابینا و ناشنوا میشود/ آسیب ترحم بیجا
ماجرای شهیدی که نه سردار بود نه فرمانده!/ «برار انیسه» را بشناسید
ایوب آقاخانی «پروندههای جانی دالر» را در رادیو نمایش باز میکند
پوشش رسانه ای المپیک/ پخش مسابقات بانوان کشور از رادیو
۱۲ سریال جلوی دوربین داریم/ حق پخش بازیهای المپیک خریداری شد
بهینه سازی سینما فرهنگ برای میزبانی شایسته در فجر ۴۳
پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود/ لزوم توجه به بازارهای جهان
اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط
جبلی به پشت صحنه عمارت عراقی «طوبی» رفت/ پخش سریال از ۱۳ مرداد
تماشای تاریخ و تمدن کشورهای حوزه مقاومت در برج میلاد
بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
«۷۳۰ کیلومتر» به تئاتر شهر رسید