میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، نشست صمیمانه علی نصیریان با اعضای باشگاه مخاطبان موزه سینما با عنوان «یک عمر خاطره، نمای نزدیک» عصر روز گذشته شنبه ۴ شهریور در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی نصیریان درباره علاقه خود به نمایشنامهنویسی گفت: من برای نمایشنامهنویسی به تئاتر نیامده بودم، برای بازیگری آمده بودم و به طور کامل تمرکزم روی بازیگری بود. معتقدم جوهر کار تئاتر، بازیگری است. هر هنری اعم از کارگردانی، تهیه کنندگی، طراحی صحنه و لباس و … جای خود را دارد اما بازیگری با تمام این هنرها متفاوت است زیرا تمام این عوامل در بازیگری خلاصه میشود.
وی با بیان اینکه بازیگری همیشه برایش جذاب بوده است، عنوان کرد: از بچگی تصنیفها و پیش پردههایی از مرتضی احمدی، قنبری، انتظامی، جمشید شیبانی و … را که از رادیو پخش میشد، گوش میدادم و همراه این تصنیفها میخواندم و در خانه اجرا میکردم و مشتری همیشگی سینما نور و میهن بودم و گاهی هم به سینما رکس میرفتم. من عشق بازیگری داشتم و ارتباط با مردم در بازیگری برایم جذاب بود و هنوز هم همینطور است.
نصیریان درباره صدای دوبلورها در آثار سینمایی نیز گفت: علی حاتمی معتقد بود دوبلور با بیان خود چیزی به کار اضافه میکند اما من با او هم عقیده نیستم، من معتقدم در همه جای دنیا برای دوبله از صدای خود بازیگر استفاده میکنند زیرا خود آن بازیگر، نقش را بازی کرده و به زیر و بم کار آشناتر است.
بازیگر مجموعه «هزار دستان» درباره نقش جایزه در زندگی یک بازیگر اظهار کرد: جایزه جایگاه جدی و اثربخشی برای آدمی مثل من ندارد البته که از دریافت آن خوشحال میشوم اما زیاد تأثیرگذار نیست. زمانی که تئاتر را شروع کردیم اصلاً به فکر اسم و رسم و دریافت جایزه نبودیم، نمیدانم هنر بازیگری برای ما چه جاذبهای داشت که به این موارد فکر نمیکردیم. پیشنهاد نمیدهم که شما هم این طور باشید، چون زمانه عوض شده است، مهم این است که کار خود را جدی بگیریم. بازیگری کاری خلاقانه و دشوار است که زحمت و تلاش و البته لذت دارد؛ اولین کسی که از کار لذت میبرد خودتان هستید و این لذت ماندگار است.
نصیریان در ادامه گفت: آنچه ما را تا به امروز حفظ کرده زبان و فرهنگ ماست. هزاران سال پیش فردوسی شعری سروده است که ما هنوز همآن را میخوانیم و هنر همین است؛ نگه دارنده و حفظکننده. هر اتفاقی بیفتد، هنر و ادب این مملکت ما را به هم پیوند میدهد و حفظ میکند. اولین کلاس تئاتر را در سال ۱۳۲۹ رفتم و عمر خود را برای تئاتر گذاشتم و کار دیگری جز بازیگری و تئاتر و سینما نکردم. هنر همین است؛ اگر کسی وارد حیطه هنر میشود صحبت ۲ یا چند سال نیست بلکه صحبت از یک عمر است.
وی با اشاره به همکاری خود با داریوش مهرجویی در فیلم «گاو»، گفت: مهرجویی بازی مرا هدایت کرد. معمولاً اولین چیزی که مرا مجذوب میکند متن اثر، نگاه و شناخت کارگردان است که در مورد فیلم «گاو» همه این ویژگیها وجود داشت. مهرجویی و ساعدی با همکاری یکدیگر فیلمنامه «گاو» را نوشتند و وقتی آن را دیدم متوجه شدم که مهرجویی یک آدم دیگر است و شیفته او شدم.
نصیریان مطرح کرد: کارگردان دیگری که شیفته او شدم ناصر تقوایی بود او نگاه و وسواس خاصی در سینما داشت. زمانی که نقش مستر فرهان در «ناخدا خورشید» را به من پیشنهاد داد چون خودش در جنوب زندگی کرده بود مرا به خوبی راهنمایی کرد. کارگردانهای خوب تنها یک سرنخ به بازیگر میدهند و تقوایی این گونه بود. برای راهنمایی نقش مستر فرهان تنها یک جمله به من گفت؛ «دلالی است که یک دندانش طلاست» و من به دنبال نقش رفتم و آن را پیدا کردم.
مسعود جعفری جوزانی به بازیگر ایده میدهد
وی همچنین با اشاره به همکاری با دیگر کارگردانها نیز گفت: همایون غنیزاده فیلمنامه «مسخرهباز» را برای من فرستاد، از متنی که برای فیلم به من داد فهمیدم که او آدمی نوآور و خلاقی است. همچنین مسعود جعفریجوزانی که یکی از کارگردانهای کاربلد سینماست که درس سینما را در آمریکا خوانده است، وقتی فیلمنامه «جادههای سرد» را به من داد، فهمیدم در کار خود به درستی وارد است چون نگاهش و حرفهایی که میزند به بازیگر ایده میدهد و تقوایی و مهرجویی هم با سابقهای که دارند، اینگونه هستند.
نصیریان خطاب به جوانان بیان کرد: حال و آینده هنر نمایش در دست شما جوانان است. یادتان نرود برای کار هنر کم آوردن معنا ندارد؛ اگر هدفی دارید باید آن را پیگیری کنید. اگر شکست خوردید، اگر نگذاشتند و نتوانستید کار کنید، هرگز ناامید نشوید. خلاقیت مانند آب است که نشت میکند، بیرون میآید و راه خود را پیدا میکند. اگر جوهر خلاقیت در وجود شماست کار کنید و اگر عشق و علاقه دارید کوتاهی نکنید. از شکست نترسید. کار کنید و خلاقیت خود را آشکار کنید.
منبع : خبرگزاری مهر
مستند «سرطان اجتماع» تماشایی شد/ روایتی بیپرده از فساد
«پینک فلوید و فلسفه» سوژه برنامه «امتداد» شد
پرونده «عکاسی مستند» در «نردبان» باز شد
دومین جیمز باند تاریخ بازنشسته شد/ خداحافظی جورج لازنبی با بازیگری
«خجالت نکش ۲» به «هفت» رسید/ معرفی سوژه ویژه!
برگزاری یک نشست پژوهشی ویژه با موضوع تعزیه در ایرانشهر
مستند «سرنوشت» دست پر از ایتالیا برگشت
نوازندهای که بازیگر تئاتر شد/ خانه دوم خود را پیدا کردم!
«سرهنگ ثریا» به خانهها رسید/ اکران در تلوبیون
«با هنر زیستن» از دریچه نگاه مجله هنری «بوم»
ساخت برنامههای ویژه مباحث شهرنشینی در رادیو معارف
حضور مدرسان ایرانی موسیقی در یک پروژه آموزشی بین المللی
با «کانیبال» یک سفر عجیب را تجربه کنید
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبکه یک تلویزیون!
بازیگران نمایش «قضیه تفنگ چخوف» معرفی شدند
«کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی میشود/ رونمایی از تیزر
«درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
تماشای «شماره ۱۰» سینما در شبک یک تلویزیون!
خانواده مانع تربیت دختر نابینا و ناشنوا میشود/ آسیب ترحم بیجا
ماجرای شهیدی که نه سردار بود نه فرمانده!/ «برار انیسه» را بشناسید
ایوب آقاخانی «پروندههای جانی دالر» را در رادیو نمایش باز میکند
پوشش رسانه ای المپیک/ پخش مسابقات بانوان کشور از رادیو
۱۲ سریال جلوی دوربین داریم/ حق پخش بازیهای المپیک خریداری شد
بهینه سازی سینما فرهنگ برای میزبانی شایسته در فجر ۴۳
پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود/ لزوم توجه به بازارهای جهان
اعلام جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط
جبلی به پشت صحنه عمارت عراقی «طوبی» رفت/ پخش سریال از ۱۳ مرداد
تماشای تاریخ و تمدن کشورهای حوزه مقاومت در برج میلاد
بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
«۷۳۰ کیلومتر» به تئاتر شهر رسید