میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سفیر فیلم، مستند «مقدس نما» در مجتمع شهدای سرچشمه تهران رونمایی شد. این مستند، دومین مستندی است که در یک دهه اخیر درباره موضوع بهائیت و انجمن حجتیه در داخل ایران ساخته شده است و به طور ویژه اختصاص به موضوع انجمن حجتیه در سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.
در ابتدای این مراسم مستند «مقدسنما» به نمایش درآمد و پس از آن امیرعباس کنعانی هرندی به عنوان کارگردان این اثر در سخنانی کوتاه به صحبت درباره اثر خود پرداخت و بیان کرد: انجمن حجتیه به ضرر اسلام عمل میکند و نه به نفع آن!
در دومین بخش این برنامه، نشستی علمی با حضور حمیدرضا اسماعیلی و سیدمحمد رضایی به عنوان کارشناس و با مجریگری رضا اکبری آهنگر برگزار شد. موضوع اصلی این نشست، نقد مصاف انجمن حجتیه با بهائیّت بود.
در ابتدا اسماعیلی به این موضوع پرداخت که بهائیت دو دوره اصلی را پشت سر گذاشته است. دوره قدیم که تا اواخر قرن نوزدهم بود و در آن زمان بهائیت یک فرقه بسیار کوچک در حال زوال بود و دوران جدید که حدوداً همزمان با قرن بیستم آغاز شد. در این دوره کانونهای قدرت صهیونیستی آمریکایی و جریانهای ماسونی که به دنبال ایجاد حکومت جهانی بودند و در راستای همین هدف به دنبال ادیانی همسو با منافع خود میگشتند، بهائیت را شناسایی کردند و در ترویج و احیای آن در ایران و برخی مناطق جهان کوشیدند
وی گفت: در همین تغییر شکل ماهوی بود که بهائیت از آغاز قرن بیستم به واسطه کانونهای قدرت آمریکایی ابتدا در آمریکا و سپس در کشورهای دیگر مثل ایران به یک سازمان سیاسی تبدیل شد و رهبران آمریکایی - صهیونیستی بهائیت از آن تشکیلات و ساختار برای اداره بهائیان بهره بردند. این سازمان در تمام نقاط جهان به دنبال دو قدرت اصلی اقتصادی و سیاسی بوده است.
اسماعیلی با یادآوری این نکته که وقتی انجمن حجتیه تأسیس شد، چندین دهه از تشکیل سازمان سیاسی بهائیت در ایران میگذشت، بیان کرد: انجمن که هدفش را مبارزه با بهائیت قرار داده بود، کمتر سراغ ماهیت جدید آن رفت و بیشتر خود را مشغول بهائیت قدیم کرد. آنها این سازمان سیاسی را که هیچ باور ثابتی ندارد، مثل ادیان تلقی کردند و به محاجه با آنها برآمدند. این شیوه مواجهه با بهائیت یک خطای راهبردی است و تا این نگاه تغییر نکند، سخن از مقابله با بهائیت و اهداف نامشروع این سازمان سیاسی نتایج کافی و مفیدی در بر نخواهد داشت.
در ادامه این نشست سیدمحمد رضایی ضمن تذکر به اینکه ما بنای نقد مؤسس و ساختار این تشکیلات را داریم و نه اعضای آن را، در بخشی از سخنان خود گفت: تصور غالب این است که آقای حلبی پس از اختلافاتی که در مشهد ایجاد شد، سیاست را ترک کرد و به تأسیس انجمن روی آورد در حالی که اینطور نیست. او پس از ذکر نمونههایی برای اثبات این ادّعا به این موضوع پرداخت که تأسیس انجمن در راستای سیاستهای رژیم بود و نتایجی همچون تولید مشروعیت برای رژیم پهلوی و ایجاد اطمینان کاذب برای مرجعیت و جامعه مذهبی کشور داشت.
وی گفت: انجمن حجتیه دانسته یا ندانسته، نیاز استراتژیک رژیم پهلوی را تأمین کرد. ضمن اینکه چگونه میتوان با یک سازمان سیاسی شبه تروریستی همچون بهائیّت، مبارزه غیرسیاسی و کلامی داشت!؟
رضایی در بخش دیگری از سخنان خود، علاوه بر موضوع آمار متناقضی که انجمن از متبریان ارائه داده، به مسئله اساسنامه انجمن پرداخت و این مطلب را توضیح داد که چگونه میشود که هدف تصریح شده در اساسنامه انجمن، اصلاح جهات معنوی و مادی جامعه باشد، اما این گروه بخواهد بدون داشتن قدرت و در چارچوب قوانین و سیاستهای رژیم پهلوی، اصلاحات انجام دهد!؟ همچنین تصریح بر رعایت قوانین رژیم پهلوی در اساسنامه انجمن، خود عملی سیاسی به شمار میرود. شباهت بین برخی عبارات اساسنامه انجمن با سپاه دین و دانش نیز از نکات قابل توجه بود. در این نشست به موضوع خشونتطلبی بهائیّت و مبارزه ایذایی انجمن با آنان هم پرداخته شد.
در بخش سوم این مراسم، صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانه پیرامون اسلام سیاسی یا اسلام غیرسیاسی؟ به بحث و گفتگو پرداختند.
در ابتدای این بخش سیدمهدی دزفولی، معاون جریانسازی مرکز مستند سفیرفیلم، بیان کرد: هدف از ساخت چنین مستندهایی در دورههای آموزشی مرکز مستند سفیرفیلم، در واقع به راه انداختن جریان فکری و سیاسی در سطح جامعه است تا پیرامون این موضوعات و نکات بحث جدی شود و این جلسه مفصل نیز برای همین امر تشکیل شده است.
مستند «مقدسنما» از تولیدات دوره آموزشی مرکز مستند سفیر فیلم، هم اکنون در سایت این مؤسسه در اختیار علاقهمندان است و این افراد میتوانند این مستند را از این سایت تهیه کنند.
این مستند به کارگردانی امیرعباس کنعانی و تهیه کنندگی محمد نجفی ساخته و تولید شده است.
منبع : خبرگزاری مهر
برندگان جشن حافظ مشخص شدند/ تقدیر از یک بازیگر پیشکسوت
خودداری اپل از همکاری مجدد با جرج کلونی و برد پیت در «گرگها»
«شوق پرواز» به کلک خیال رسید
نمایش آثار ۶۰ هنرمند در گالری کوشک باغ هنر
بررسی چالشهای تأمین بودجه آموزش و پرورش در«پرسشگر»
پخش برنامه سروش صحت از ۶ آذر
اجرای نوانمایش «جیمنون» در برج میلاد
آغاز پخش فصل جدید «جشنواره قرآنی صد» از امروز
نتانیاهو و گالانت زندانی در میدان فلسطین
فرزاد موتمن: «لاتبازی» فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«در آغوش درخت» یک جایزه جهانی گرفت
برگزاری آیین یادبود زینب علیپور طهرانی در مسجد بلال صداوسیما
شب یادبود احمد آقالو توسط «خانه عروسک: قسمت دوم» برگزار شد
معرفی آثار راه یافته در بخش خیابانی جشنواره تئاتر «سودای عشق»
آغاز نخستین همکاری مشترک «کماکان» و «ایستگاه»
فرزاد موتمن: لاتبازی فضای سینمای اجتماعی را در بر گرفته است
«مارمولکایa+b+c/d» به صحنه میآید
همکاری سه هنرمند موسیقی در تولید پروژهای به افتخار «نیما»
بیتا فرهی عرصه سینما و زندگی را باشکوه ترک کرد
«آذر هفت صبح» از ۷ آذر اکران میشود
انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
«به زور» وارد تئاتر لبخند میشود!
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تغییر کرد
علیرضا خمسه: کمدی ما زمینگیر شده است
نقشهای کلیدی در شکلگیری انقلاب مشروطه تماشایی شد
«آنارشی» به یونان میرود
«حِرمان» ۲ زندانی جرایم مالی را آزاد کرد
بشیر حسینی چگونه مجری برنامه کتابی شبکه سه شد؟
دیدن «آدامر» به مدت ۲۰ شب در خانه نمایش دا
اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد