میرنیوز
علیرضا جاویدنیا هنرمند رادیو درباره مستندهای رادیویی و اینکه چطور میتوان این آثار را ارتقا داد به خبرنگار مهر بیان کرد: در مرحله اول باید دید مخاطب چقدر به آن مستند ایمان دارد، باید درک کرد که چقدر مسیر زنده و رئال است.
وی با اشاره به مثالی بیان کرد: یک تهیه کننده قصد تهیه یک مستند از زندگی من را داشت که پس از انجام کار تهیه فیلم، کلام و تصویر و.. کل مستند یک ساعت شد. باید هدفها را مشخص کرد و بعد دید زندگی ۵۰ ساله من نوعی را چطور میتوان در یک ساعت جمع کرد.
جاویدنیا با تاکید روی پژوهش در مستندها تصریح کرد: مستند رادیویی با هر موضوعی که باشد باید پشت آن پژوهش باشد، مثلاً زمانی که یک مستند تاریخی ساخته میشود، باید مستندساز بداند که تاریخ ساز است و اثر او در میان مردم ماندگار خواهد شد.
این گوینده برنامههای طنز درباره انتخاب مجری و گوینده در برنامهها نیز عنوان کرد: هدف برنامه است که مثلاً زمانی که برنامهای تهیه میشود باید با توجه به محتوا و مضمون آن گوینده و مجری را انتخاب کرد، ممکن است آن گوینده (که خیلی هم حرفهای است) قابلیت و آن ویژگیهایی که اجرای آن برنامه میطلبد را نداشته باشد.
وی به تاثیر صدا هم اشاره و بیان کرد: اگر قرار باشد مستندی را بشنویم، باید جنس صدا مناسب آن کار باشد. جنس صدای هر کسی مناسب هر برنامه با هر محتوا و مضمونی نیست. مستند قرار است با مخاطب ارتباط برقرار کند. همانند یک گوینده یا مجری که باید با شنونده و بیننده ارتباط بگیرد، مثلاً بهروز رضوی قطعات ادبی اجرا میکند و خیلی هم شنونده دارد، اما من نمیتوانم متون ادبی را بخوانم ممکن است تمام سعی و تلاشم را بکنم و کارم را درست انجام بدهم. شاید هم در مقطعی کارایی داشته باشد، اما درنهایت سودی ندارد.
جاویدنیا در پایان درباره ورود جوانتر ها به عرصه گویندگی نیز عنوان کرد: مهمترین نکته یا پیشنهادم برای جوانان این است که خودشان باشند، صداسازی نکنند. صدای خوب و معلومات داشتن، خیلی خوب است که برای آن هم میتوانند کتاب بخوانند هم از استادان این حوزه راهنمایی بگیرند و کسب دانش کنند.
اختتامیه دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
چرا به مضمون نمایش اعتراض نشد/ پول حلال درآوردن خجالت ندارد
«همدلی بهار» طولانیترین برنامه تحویل سال در رادیو/ تصویری ببینید
«عید و مهمونی» به دیوارنگاره میدان جهاد رسید/ سخنی از پیامبر (ص)
درگذشت یک پیشکسوت موسیقی قشقایی در آخرین روزهای زمستان
بهاریه «اهالی تئاتر شهر» به جامعه تئاتر ایران تقدیم شد
«عیدی» مجموعه «سرودستان» پیش روی مخاطبان قرار گرفت
آغاز بهار ۱۴۰۲ در فرهنگسرای نیاوران با اجرای نمایش موزیکال
گزارش آماری نمایشهای تئاتر شهر در ۱۴۰۱ اعلام شد/ «پدر» در صدر
بازار ویاودی در انحصار سه پلتفرم/ درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی دارند!
اثر «هفت سین میرمولا» برای نوروز به نمایش درآمد
اهدای جایزه اصلی فستیوال ژنو به «شب، داخلی، دیوار»
تقاضا برای بازیگران اسکاری بالا رفت/ کیت بلانشت با کمترین پیشنهاد
«دقیقا ۹ سال و ۳ ماه و ۲۰ روز پیش کجا بودی؟»/۴ بیمار روانی در ملک
نوروزیها و رمضانیهای شبکههای سیما معرفی شد
جایزه سرود «نونوا» برگزار شد/ «سلام فرمانده» در صدر قرار گرفت
کنسرتها فقط تا نیمه ماه مبارک رمضان میزبان مخاطبان هستند
«چل پله زیر زمین» روی آنتن شبکه پویا میرود/ هدیه نوروزی سوره
«برادران لیلا» بعد از قاچاق باز هم اکران میشود؟/ تنبیه شدیم!
آمادهسازی «زندگی پس از زندگی» برای رمضان/ فصل قبل رکورد زدیم
دنزل واشینگتن هم با «گلادیاتور۲» همراه میشود
«فرش شاهعباسی» پهن نشد/ طنزی که به صحنه نرسید
«هنر ۱۴۰۱» را با «مهر» مرور کنید/ چهرهها و رویدادهای سالی که گذشت
بازیگر برنده بفتا به «گلادیاتور» پیوست/ بری کیوگان در کنار مسکال
مناظره اقتصادی در رادیو متولد شد/ دعوت از مسئول موافق و مخالف
ژاپنیها «مکعب» را دوباره ساختند/ ادای احترام به ژانر علمی تخیلی
از سوم فروردین «ورود آدمها ممنوع» است/ ادامه «چند مرد و چند زن»
ابراز امیدواری وزیر ارشاد برای رسیدن به آمار هزار پرده سینما در کشور
در نوروز با کهکشان شبکه پنج سفر کنید
«حسن کچل» نوروز در رادیو نمایش شنیدنی میشود
متیو مککانهی و وودی هارلسون دوباره همبازی شدند/ بازی یک کمدی