میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، دومین نشست تخصصی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز پنجشنبه یکم اسفند در موسسه صبا با عنوان «نگاه و منظر در نقاشی سنتی ایرانی» و با سخنرانی مریم کشمیری برگزار شد.
مریم کشمیری در دومین نشست پژوهشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بررسی تحولات هنر نگارگری در دهههای اخیر گفت: وقتی صحبت از هنرهای تجسمی میشود ناگزیر هستیم که نگاهی به نقاشی سنتی ایران داشته باشیم زیرا انسان امروز چه در مقام مخاطب چه خالق اثر، حافظه تصویری غنی از آنچه پیش تر بوده دارد و ما در هر سبک و شیوهای هم که کار کنیم نمی توانیم از آنچه که حافظه بصری مان را ساخته صرف نظر کنیم.
وی افزود: در محافل هنری امروز، دانشگاه یا بیرون دانشگاه، عموماً نگاههای متفاوتی به نگارگری وجود دارد، برخی از بزرگواران معتقدند که این رشته در جایگاه یک هنر قدیمی باید به همان سبک و سیاق قدیمی ادامه پیدا کند اما برخی دیگر باور دارند که نگارگری در دنیای امروز ناچار باید لباس جدیدی بپوشد، و باید صورت دیگری پیدا کند تا بتواند حرفهای امروزی را بزند.
کشمیری بیان کرد: بعضی از اساتید میگویند که نگارگری را باید به عنوان یک چیز موزهای دانست، یعنی هنری است که عمرش سرآمده و ما باید به عنوان میراث فرهنگی از آن پاسداری کنیم و ضرورت ادامه این رشته وجود ندارد، اما کسانی هم هستند که میگویند می شود از نقشها و المانهایی که در آثار دیده میشود در یک بستر تازه استفاده کرد و حرفهای تازه را طوری زد که هم حس نوستالژیک را در مخاطب برانگیزد و هم مفاهیم تازه ای را منتقل کند.
وی ادامه داد: اما همه دیدگاهها بر سر یک موضوع اتفاق نظر دارند، آن هم این است: آثاری که از گذشته تا امروز به دست ما رسیده برای مخاطب گنگ و نامفهوم هستند، گرچه بسیاری از نقوش و المانها را میبینیم اما لایحههای معنایی و تکنیکال اجرا همچنان برای ما سوال است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه از دو سده پیش اولین گامهایی که در حوزه نگارگری برداشته شد دسته بندی مرتب از آثار بود، گفت: به این صورت بود که مجموعه آثار نگارگری در موزههای مختلف را رده بندی کردند و به این ترتیب اولین مکتبهای نگارگری تعریف شد.
وی افزود: در این نوع دسته بندی شکل و فرم چیزی که ما میبینیم دلیل اصلی است، بعد از مدت کوتاهی یک نوع پژوهش دیگر در نگارگری به وجود آمد که پاسخ بسیاری از چراها بود. وقتی صرفاً از یکسری نگارهها صحبت میکنیم یکسری سوالات درباره شیوه پرداخت یا برخی مفاهیم که کلیات باورهای اسلامی نمیتواند به جزئیات این مسائل پاسخ دهد پیش میآید.
کشمیری تشریح کرد: از این رو پروهش ها به تدریج به ابعاد مختلف کشیده شدند، مثلاً بحث اقتصاد و حامیان آن مطرح شد یا مسائل خود اقتصاد جامعه هم مورد اهمیت قرار گرفت. حتی تغییر طبقات اجتماعی در ایران در نگارههای دوره تیموری و یا صفوی ظهور پیدا کرده اند. در آن برهه حتی خیلی از رخدادهای سیاسی برای هنرمندان مهم میشود.
وی ادامه داد: این شیوه نگاه و بررسیهای تازه، خیلی از لایحههای معنایی را شفاف کرد.
مؤلف کتاب و مقالههای نگارگری گفت: در ادامه این مباحث باید بگویم علمی که از یونان سرچشمه میگیرد و بعد وارد جامعه اسلامی میشود علم المناظر یا همان اوپتیک است که امروزه به نام نورشناسی کهن از آن یاد میکنند، این دانش از سده چهار و پنج در حوزههای اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفت و یک اندیشمند هم به نام ابن هیثم رساله بسیار گستردهای به نام المناظر در این حوزه دارد. در مجموع تمام رسالههایی که در حوزه نورشناسی قدیم نوشته میشد در زبان عربی به نام المناظر است. در سده سیزده، چهارده به عنوان یکی از رسالات پایه مورد توجه اندیشمندان نورشناسی در غرب قرار میگیرد. در پنجاه سال اخیر چند پژوهشگر تأثیر رسالههای ابن هیثم بر هنر رنسانس را بررسی و به صورت ترجمه منتشر کردند.
وی اظهار کرد: پیرو این اتفاق در ایران هم نگاهها به رساله ابن هیثم و ارتباطش با نقاشی به ویژه نقاشی ایرانی متمرکز شد تا شاید کلیدی برای پیدا کردن پاسخ چراها باشد، اگر مبنای بازخوانی آثار ایرانی را بخش تئوری کتاب المناظر ابن هیثم بدانیم پاسخ بسیاری از پرسشها را خواهیم یافت.
کشمیری ادامه داد: حداقل تا امروز ۸ چرایی در نگارگری ایران مشخص شده، که یکی از مهمترین آنها دلیل چینش انسان در فضای صحنهای است. اما براساس آرای ابن هیثم ما میتوانیم ۶ نوع از چیدن انسانها در فضا را برای القای فاصله آنها در نقاشی ایرانی تبیین کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: جریانی که امروز در بازخوانی نگارگری به وجود آمده از یک طرف نیازمند حمایت بزرگانی است که در عرصه هنر چه قدیم، چه مدرن و چه معاصر فعالیت میکنند و از سویی نیازمند همراهی دوستانی است که علم خوانده اند و میتوانند راه گشا باشند.
وی در پایان گفت: امیداورم این جریان در یک یا دو دهه آینده فضاهای جدیدی را در نگارگری به وجود آورد، باید بدانیم معنای پیشینه ما چه بوده است، چه بخواهیم آن را احیا کنیم و یا در بستر جدید ادامه دهیم.
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۲۹ بهمن کار خود را آغاز کرده است و تا ۵ اسفند در مؤسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان طالقانی، ابتدای خیابان برادران مظفر برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
مشکلات بیمهای و معیشتی مانعی برای بهره گیری از ظرفیت های هنری
«خرامان» سوژهای جسورانه دارد
«منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید
پایان بازبینی آثار نخستین جشنواره ملی موسیقی خلاق