میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، «شیوههای آواز خوانی در جنوب و شرق خراسان» عنوان تازهترین نشست پژوهشی سومین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی بود که طی آن غفور محمدزاده از پژوهشگران این عرصه به ارائه نقطه نظرات خود در این زمینه پرداخت.
غفور محمدزاده در ابتدای این نشست گفت: وقتی اسمی از موسیقی تربت جام میآید بسیاری تصور میکنند که این نوع موسیقی فقط یک موسیقی عرفانی است، در حالی که بنده بر این باورم که در این موسیقی بسیاری دیگر از معانی را میتوان جستجو کرد که در آن موسیقیهای عاشقانه و موسیقیهای مذهبی نیز وجود دارد. در حوزه موسیقی مذهبی میتوان به گونههایی چون «مناقب خوانی» و «صلوات خوانی» نیز اشاره کرد که در مناطق مختلف خراسان قابل یافت است. در حوزه موسیقیهای عاشقانه منطقه تربت جام نیز منظومههای بسیار شیرین و جذابی است که اتفاقاً از تنوعات بسیار زیادی برخوردار است. قصههای شیرینی که در هم جواری با موسیقی تبدیل به آثار بسیار شنیدنی و جذابی شدهاند که میتواند برای ما قابل توجه باشد.
این پژوهشگر موسیقی نواحی خراسان ادامه داد: بحث دیگری که در موسیقی منطقه تربت جام مطرح میشود، «پندنامه خوانی» است که دربرگیرنده سجایای اخلاقی و رفتاری از زبان خواننده است. در این راستا سبک موسیقی «حماسی خوانی» را داریم که متاسفانه در زمان حال به این سبکها توجهی نمیشود. شرایطی که با درگذشت استادان بزرگ موسیقی نواحی خراسان از جمله غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، ذوالفقار عسگریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت طی سالهای اخیر ضربه بسیار سختی به موسیقی منطقه خراسان زد. این در حالی است که الحان و سبکهای دیگری نیز در حوزه موسیقی خراسان وجود دارد که مرتبط با سوگوارهها و آیینهای سوگ است که عمدتاً در منطقه بیرجند قابل مشاهده بوده و به «نوا آوردن» معروف است.
نویسنده فرهنگ نامه موسیقی تربت جام با برشمردن دیگر سبکهای موسیقی منطقه خراسان به بحث ترانههای کار اشاره کرد و گفت: کارآواها یکی از نقاط مغفول موسیقی شرق و جنوب خراسان است که نمیدانم چرا این مجموعههای موسیقایی به صورت یک مجموعه واحد پیش روی مخاطبان در قالب آثار مکتوب در نیامده است؟ اینها نکات مهمی است که اگر به آنها بیتوجهی کنیم به معنا و مفهوم مطلق کلمه در حال نابودی است.
محمدزاده به گونه «شاهدخوانی» بهعنوان یکی از سبکهای موسیقایی منطقه خراسان اشاره کرد و گفت: این سبک موسیقایی یکی از مهمترین موسیقیهای منطقه تربت جام است که در این عرصه شاهد اجرای آثار با کیفیتی در حوزه «شاهدخوانی» هستیم که استادان بزرگی چون درپور و پورعطایی بر اساس داستانهای معاصر ایرانی از جمله شهادت مرزداران و هم وطنان ما آثار بسیار ارزشمندی را در حوزه معاصر تولید کردند. در این چارچوب ما سبک «فلک خوانی» و «فصل خوانی» را داریم که اولی در انتقاد به شرایط جامعه روز و دومی در مناسبتهای فصلی خوانده میشوند. در این مسیر ما سبک «الف خوانی» را داریم که به شیوه آموزش حروف الفبا توسط هنرمندان اجرا میشود که هنرمندان ما بر اساس الفبای عربی و مکتب خانهای این سبک آن را پیش روی مخاطبان قرار میدهند. ما در حوزه موسیقی زنان نیز سبکهایی داریم که عمدتاً بر محور لالاییها متمرکز است و آثاری هستند که میتواند توسط مجموعههای فرهنگی ثبت و ضبط شود.
این نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی خراسان در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن ارائه توضیحاتی درباره دیگر سبکهای موسیقایی مناطق شرق و غرب خراسان از جمله «دوبیتی خوانی» و «بحر طویل خوانی»، «منظومه خوانی» و «مرصع خوانی» اظهار کرد: در موسیقی خراسان نکتههای فراوان و جالبی وجود دارد که هر کدام حضور در اقیانوسی است که میتوان روی آن تمرکز بیشتری داشت.
منبع : خبرگزاری مهر
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
امیریل ارجمند به «یکی از ما» میآید
پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
«خسرو» به تالار حافظ رسید
میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
انتصاب مشاور موزهها و میراث هنر معاون هنری