میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، تقریباً دو سال از پیروزی بزرگ «انگل» در جوایز اسکار میگذرد اما اثر ماندگار پاندمی کووید -۱۹ باعث شده است صنعت سینمای کره جنوبی نتواند از اثرات جانبی این توفیق بهره کافی را ببرد.
این در حالی است که دیگر بخشهای صنعت سرگرمی کره مانند گروههای موسیقی بیتیاس و بلک پینک و همچنین سریال «بازی مرکب» و «همهمان مردهایم» که جدیدترین پدیده بخش استریمینگ محسوب میشوند، به کسب موفقیتهای بیشتر ادامه میدهند.
سال میلادی جاری پتانسیل بالایی برای صنعت فیلم کره دارد چون تقریباً تمام کارگردانهای درجه یک این کشور فیلم تولید کردهاند، اما به نظر میرسد این پتانسیل خارج از دسترس باشد. هر چقدر هم این حالت طولانیتر شود، بازگشت به وضعیت نرمال سختتر خواهد بود، مخصوصاً با توجه به اینکه بیشتر سود صنعت فیلم کره از فروش بلیت سینما به دست میآید.
دولت در فصل چهارم سال گذشته بخشی از محدودیتها را برداشت، اما اومیکرون در دسامبر از راه رسید و دوباره همه چیز را تغییر داد. فیلمهای بزرگی مانند «اعلانیه اورژانسی» و «میراث پلیس» که قرار بود دسامبر اکران شوند، عرضهشان به تعویق افتاد.
از سوی دیگر مجموعهای از فیلمهای داخلی این کشور عملکرد نسبتاً ضعیفی در گیشه داشتند و «اسپایدرمن: راهی به خانه نیست» ۶۶ درصد از کل فروش باکس آفیس ماه گذشته را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، کرونا باعث شد تولید قسمتهای جدید بعضی از فیلمهای کرهای هم به تعویق بیفتد.
در عین حال، توزیعکنندگان و مسئولان فروش کرهای حالا تخمین میزنند که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ فیلم تکمیل شدهاند و فقط منتظر زمان درست برای اکران هستند. ممکن است این تاخیر باعث شود بعضی فیلمها زمان بیشتری در مرحله پس از تهیه بگذرانند و کیفیتشان بالاتر برود، اما هرچقدر این روند ادامه پیدا کند تهیهکنندگان و پخشکنندگان کرهای ضعیفتر میشوند.
جاناتان کیم رییس بخش تهیه فیلم شرکت «هانماک» و یکی از چهرههای کارکشته صنعت سرگرمی در این کشور میگوید: حتی شرکتهای بزرگ هم بودجههای بیپایان ندارند. این پول دارد خرج تهیه فیلمهایی میشود که نمیتوانند اکران شوند چون هیچکس نمیخواهد بهترین بازه اکرانش را از دست بدهد. اما در عین حال این یعنی آنها نمیتوانند به خیلی پروژههای جدید چراغ سبز نشان دهند.
پخشکنندگان فیلم در سینمای کره تقریباً دو سال است که دارند متحمل ضرر میشوند. سود کل فیلمهای کرهای در سال ۲۰۲۱ فقط ۱۴۹ میلیون دلار بوده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۸۳۷ میلیون دلار میرسید.
اما ضرر پخش فیلمهای سینمایی، به نفع استریمرها و همچنین تهیهکنندگانی تمام شده است که میتوانند با سرعت از تهیه فیلم به سمت سریالسازی حرکت کنند.
کره جنوبی همین حالا یکی از رقابتیترین بازارهای استریمینگ جهان را دارد و در آن امثال نتفلیکس، دیزنی، اپل و اچبیاو مستقیم با شرکتهای داخلی از جمله توینگ، واچ و ویو رقابت میکنند. تمام آنها میخواهند محتوای کرهای بیشتری تولید کنند.
کیم از شرکت هانماک به این نکته اشاره کرد که این مسئله اثری روی هزینه و در دسترس بودن استعدادها هم داشته است.
او گفت: همه دارند کار میکنند، که باعث شده من به سختی بتوانم برای فیلم بعدیام بازیگر پیدا کنم. در عین حال استریمرها دارند متوجه میشوند که تولید کردن محتوا در کره چقدر ارزانتر از ایالات متحده است. آنها میتوانند با توجه به استانداردهای کرهای پول خوبی پرداخت کنند که باعث شده هزینههای تولید در سراسر بخشها افزایش پیدا کند.
منبع : خبرگزاری مهر
عکسهای ۲۰ بازیگر و کارگردان روی دیوار خانه هنرمندان میرود
مشکلات بیمهای و معیشتی مانعی برای بهره گیری از ظرفیت های هنری
«خرامان» سوژهای جسورانه دارد
«منظومه سیمرغ» فخرالدینی در تالار وحدت تمدید شد
تاریخ انتشار «آتش نهان» پرواز همای مشخص شد
«احمد» به کانادا میرود
کارگردان «سوجان» از استعداد بازیگران گیلانی سریال گفت
سینمای مقاومت محرک، حیات بخش و مطالبهگر است
تماشاخانه صحنه آبی و روایت «اینجا همه چیز غیر عادیست»
سامان خلیلیان «درد» را به صحنه میآورد
ارومیه میزبان جشنواره «سودای عشق» شد
«سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
انتشار جدول زمانبندی مسابقه تئاتر صحنهای جشنواره مقاومت
«آذرگان» ویژه بانوان به صحنه میرود
خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی دار فانی را وداع گفت
نمایش آیینی «حریم» روی صحنه رفت
«جسدهای جاندار» مسعود کیمیایی تماشایی میشود
در این نمایش کمدی حرفهای جدی گفته میشود!
نیروهای داوطلب چطور در برگزاری یک جشنواره مشارکت میکنند؟
ساترا برای ممیزی آثار شبکه نمایش خانگی هزینه میگیرد؟
بررسی درجهبندی سنی سینما در یک برنامه رادیویی
انتصاب جدید در شبکه دو سیما
معرفی آثار بخش نمایشهای صحنهای جشنواره تئاتر «سودای عشق»
نمایش «ره صدساله» در تماشاخانه سنگلج
«سورنا در کارخانه اسباببازی» به تالار هنر رسید
«رفتن»، «رومئو و ژولیت» و «من کُشی» در عمارت نوفللوشاتو
رونمایی از یک چالش بزرگ در نوازندگی
ناگفتههایی از مدرسه مروی تهران در یک مستند
انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی
امیرمهدی ژوله با «ملاقات با جادوگر» به اکران آنلاین میآید