میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانهای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر از آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۱۷ بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد.
حبیب والینژاد تهیهکننده این فیلم عنوان کرد: هادی مثل خود آقا مهدی عمل کردند همیشه از همه جلوتر بودند و در ساخت زحمت کشیدند، وقت گذاشتند و به همه ما گفتند پای کار بیایید.
هادی حجازیفر کارگردان این اثر هم اظهار کرد: من از تمام بچههای گروهم تشکر میکنم، بیش از دو سال است که درگیر این کار هستیم، از پژوهش تا همین الان زمان از ما گرفت. کار به دلایلی که دلم نمیخواهد بگویم ده دوازده بار متوقف شد اما بچهها کنار ما ماندند، آرزو میکنم کار را دوست داشته باشید و فیلم در ادامه راه بیشتر دیده شود.
این کارگردان درباره ایفای نقش مهدی باکری توسط خودش مطرح کرد: این موضوع خیلی ماجرا دارد. اول اصلاً بازیگری این فیلم به من پیشنهاد شد با توجه به شناختی که از لشکر عاشورا داشتم گفتم بازی نمیکنم مگر اینکه خودم بسازم، وارد مذاکره شدیم، در نهایت این اتفاق افتاد و باعث خوشحالی من است.
روحالله زمانی بازیگر این فیلم مطرح کرد: اگر لطف خدا و دعای مادرم نبود اینجا نبودم از آقای حجازیفر به خاطر اعتمادش تشکر میکنم. این نقش هم خیلی برایم چالش برانگیز و با «خورشید» متفاوت بود. این فیلم برایم تکرارنشدنی است.
والینژاد تهیهکننده این اثر درباره نقش بنیاد مستضعفان گفت: وقتی صدا و سیما بنا گذاشت که این فیلم ساخته شود نهادهای مختلف پیشنهادی برای همکاری دادند اما بنیاد مستضعفان از ابتدای کار کمکهای زیادی به ما کرد.
حجازیفر درباره ارایه نسخه سینمایی از یک سریال مطرح کرد: از اول هم بنا بر ساخت یک نسخه سینمایی بود و بنا نداشتم چکیده سریال را به فیلم سینمایی تبدیل کنم. خیلی از سکانسها برای نسخه سینمایی است به خاطر نوع روایت، قصه و… این کار را کردیم، تاکید بر مهدی و حمید و اطرافیانشان بود، از اول هم طراحی ما همین بود. سریالش هم پخش میشود و صدق گفتههای من مشخص میشود اما حتی جنس دکوپاژ در آن کار کاملاً متفاوت است، اینطور نیست که یک قسمت از سریال فیلم شده باشد.
این کارگردان درباره ضعف تبلیغات فیلم پیش از رونمایی اظهار کرد: از اول با دوستان قرار گذاشتیم که به لحاظ خبری خیلی شلوغش نکنیم. به خاطر قولی که از اول به خانواده داده بودیم و به خاطر اسم حمید و مهدی خیلی از کارهای دیگر مثل تبلیغات را انجام ندادیم. البته یک سری محدودیتها برای خودمان طراحی کردیم اما سالهای دیگر و برای فیلمهای بعدیام این موضوع را جبران میکنم.
زمانی بازیگر این اثر هم مطرح کرد: این نقش جزو نقشهایی است که خیلی دوست دارم سختی چندانی نداشتم چون افتخار میکردم کنار هادی حجازیفر هستم.
کارگردان هم مطرح کرد: صحنهای بود که درنمیآمد ما شروع به داد و بیداد سر زمانی کردیم او هاشف داشت و این موضوع را نمیدانس، که من از دور صدایش را میشنوم، او با خودش میگفت اینجا هرچه میخواهی بگو، اگر راست میگویی به محلمان بیا! (خنده جمع)
حجازیفر درباره احتمال کارگردانی فیلمهایی در ژانرهای غیر از دفاع مقدس در ادامه راه اظهار کرد: یک سری رویاها، تواناییهای و ضعفها در کارگردانی دارم، تقسیمبندی قایل نیستم که فیلمی ارزشی است یا نه همه فیلمها ارزشی هستند، این فیلم را با قلبم ساختم، فیلمنامهای داشتم که داشتیم مقدماتش را فراهم میکردیم با این حال کرونا آمد و همه چیز را بر هم ریخت بعد هم که این پروژه پیشنهاد شد.
حجازیفر عنوان کرد: در این سالن اصلاً امکان شنیده شدن صدای خوب نیست، در سالنهای استاندارد مطمئناً صدای فیلم را بهتر خواهید شنید، از اول هم که کار را شروع کردیم به بچههای صحنه، لباس، گریم و.. تاکید کردم که میخواهم یک سند تصویری از دو عملیات بدر و خیبر به جا بگذاریم. همه این تصاویر بر اساس پژوهشها بود، یک جا هم به مدل ایرانی برخورد کردیم و از یک شبکه آمریکایی که عملیات خیبر را فیلمبرداری کرده بود، بخشهایی را دزدکی فیلمبرداری کردیم، حتی از نحوه افتادن بچهها، جنس خاک، نحوه شهادت بچهها و… را کم ایراد طراحی کردیم، خیلی از لباسهایی که تن ما بود از انبارهای متروکه سپاه و ارتش برداشتیم، خیلی از آنها هنوز آثار شیمیایی و خون خشک شده داشت، این شاید امتیازی نباشد اما سعی کردیم رعایت کنیم.
وی درباره اینکه چرا نمایی از پیروزی از عملیات نیست، گفت: جنگ ما یک وقتهایی شکست و یک وقتهایی پیروزی داشت، به نظرم حماسه زمانی پیدا میکند که روی دیگر سکه را هم ببینیم اینکه تحت شدیدترین فشارها مقاومت کردند روح حماسه وجود دارد از تصاویر آشنا پرهیز کردیم، آن پلانی چه مهدی آرپیجی میزند را خودم دوست ندارم، در تدوین گذاشتیم، برخی جنبهها را البته در سریال داریم.
حجازیفر درباره اینکه شهدای باکری تا چه اندازه راضی به ساخت این فیلمهای پر هزینه در شرایط اقتصادی امروز کشور هستند عنوان کرد: آن دنیا اگر یقه ما را گرفتند، با من، نگران نباشید، ما چهارصد دقیقه مفید برای سریال و سینمایی گرفتیم، قرارداد ما با صداوسیما سی میلیارد بود، ده میلیارد هزینه کرایه امکانات و سرباز و.. بود، جزیره در این فیلم بازسازی شده به همه شما قول میدهم یک دهم دستمزد معمولی که در یک کار ساده میتوانستیم بگیریم، هم نگرفتیم، چرا چنین فیلمهایی ساخته نشود؟ لازم است چنین فیلمهایی برای کسانی که دستی بر آتش دارند ساخته شود تا بیدار شوند، چه ایرادی دارد؟ از اول هم در تهیه و تولید و… بودم برای تک به تک فشنگها دویدم و التماس کردم. قول میدهم یک ریال نه اصراف شده و نه غیب شده است، همه مسیولیت قانونی و شرعی آن را برعهده میگیرم. کسی که کارشناس است حتماً میتواند بگوید که تولید چنین فیلمی زیر ۶۰ میلیارد تومان ممکن نبود.
حجازیفر اظهار کرد: ما پژوهش سنگینی داشتیم مصاحبههای سال ۶۰ تا الان را جمعآوری کردیم چون اگر الان مصاحبه میکردیم گران درمیآمد پس ما سعی کردیم صرفهجویی کنیم، آقای رضایی هم فیلم را دیدند و گریه کردند اما نظری ندادند. من کاملاً به تمام اتفاقات وفادار بودم حتی یک چیز کوچک را جعل نکردم آنچه در راستای کار بود را انجام دادیم.
حجازیفر مطرح کرد: فیلم تلخ بود، به خاطر همین به لحاظ فنی احساس کردیم باید کاری کنیم که طنز هم باشد تا شکننده فضا باشد، میخواستیم اضافه گویی هم نکنیم البته بیرون هم نزده است،.
وی درباره زبان آذری فیلم هم گفت: لشکر ۳۱ عاشورا لشکر ترک هاست، کلاً دو فارسی زبان داشته است، در سریال البته کارهایی کردیم که توازنی برقرار شود و با طیف گستردهای ارتباط برقرار کند، تلاش کردیم یک سری شخصیتهای غیر ترک زبان بیاوریم تا همه بتوانند استفاده کند وقتی به خاک جزیره مجنون این مقدار وفادار بودیم نمیتوانستیم از زبان آنها غافل باشیم.
این کارگردان درباره وجه فرماندهی فیلم اظهار کرد: ما دست به انتخاب زدیم از اول گفتیم چند موقعیت را انتخاب کنیم که رفتار مهدی باکری را داشته باشیم و پرده آخر را بسازند طبعاً برخی اتفاقات به کار ما نمیآمد مثلاً به کار ما نمیآمد که به طور کامل بگوییم چه اتفاقاتی در خیبر پیش آمده است، البته بخشهایی از اتاق عملیات و… داشتیم اما چون به قصه ما نمیخوردند مجبور شدیم کنار بگذاریم.
والینژاد اظهار کرد: از تمام عوامل فیلم، تولید، تدارکات و..از تمام نهادها مثل ارتش و سپاه تشکر میکنم که اگر نبودند این فیلم ساخته نمیشد، از صدا و سیما هم ممنونم که آقای جبلی هم پشت صحنه رفتند و نزدیک چهار ساعت بازبینی کردند این موضوع کمتر پیش میآید.
حجازیفر هم در پایان گفت: از بچههای گروهم ممنونم، از اول یادآوری کردم که تلاش نکنید کارتان دیده شود، بچهها ایثار کردند، مثلاً گفتم اگر سه تا انفجار میخواهم، دوست دارم دو تای آن بیرون قاب باشد و فقط عوارضش را ببینیم.
منبع : خبرگزاری مهر
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهلوسوم منتشر شد
بازیگران درجه یک بریتانیایی در سریال گای ریچی جمع شدند
«خانه عروسک: قسمت دوم» ۲ اجرایی شد
آغاز «منکشی» در عمارت نوفل لوشاتو
«دشت میخواند» موفق به کسب جایزه از جشنواره یوکی شد
مروری بر زندگی و آثار مارکو گریگوریان در موزه هنرهای معاصر تهران
اولین رویداد مشترک نقاشی ایرانی و خوشنویسی در خانه هنرمندان ایران
تصویر «امید» در بهارک
اصغر همت: نقش منفی وجود خارجی ندارد
شارون استون: آمریکاییها نادان و متکبر هستند
«قضیه تفنگ چخوف» به کرمان رسید
انتشار شماره جدید «سینما رسانه»
«ساز من» به یاد بابک بیات شنیدنی میشود
فراخوان مسابقه تبلیغات فجر چهل وسوم منتشر شد
افتتاح جشنواره تئاتر مقاومت در جوار مزار حاج قاسم سلیمانی
فراز و فرودهای «جوکر» از لودگی مردانه تا ظرافت طنز زنانه
روایت یک نقاش از سیدحسن نصرالله و تصویر ذهنیاش از فلسطین و لبنان
برگزاری جشنوارهای که به اقتباس در تئاتر میپردازد
ماجرای کشف یک گنج مدفون شده و دردسرهای یک سوژه غیرقانونی
توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقف انتشار برنامه «اکنون»
از ۵۲ سال فعالیت سینمایی ایرج رامینفر تجلیل شد
مستند «آقارضی» در خانه هنرمندان ایران روی پرده میرود
روایت زندگی تهیه کننده فقید در مستند «حدیث یاران»
امیریل ارجمند به «یکی از ما» میآید
پخش مجله تصویری «قرارگاه» از شبکه قرآن
برنامه «اکنون» با یک قسمت غیرقابل انتشار شد!
برنامه کتابی سروش صحت با یک قسمت توقیف شد!
«خسرو» به تالار حافظ رسید
میکائیل شهرستانی بازیگر «اینک انسان» حمیدرضا نعیمی شد
انتصاب مشاور موزهها و میراث هنر معاون هنری