میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سر آغاز حرکت بشر به سوی تعالی در پناه علم و آگاهی شکل میگیرد، از اینرو خدای متعال در آیات متعددی انسانها را به فراگیری علم تشویق کرده و از جهل و نادانی بر حذر میدارد، آنچنان که در قرآن مجید خطاب به بشر میفرماید: «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ إِنَّمَا یَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ [زمر/9] آیا آنان که اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ منحصراً خردمندان متذکر این مطلبند.» در واقع علم و دانش است که بستر را برای حرکت انسان به سوی اطاعت الهی سوق میدهد؛ زیرا که شوق انسان به رفتاری برخواسته از علم و دانش وی است و اگر شخصی به چیزی علم نداشته باشد هیچگاه به سوی آن حرکت نمیکند و تلاشی برای رسیدن به آن انجام نمیدهد امام موسی کاظم (علیهالسلام) در بیان خویش به این موضوع اشاره کرده و میفرمایند: «نجات فقط با طاعت به دست می آید و طاعت در گرو علم است و علم در گرو یادگیری.»[1] البته علم تنها آبادکننده آخرت انسانی نیست بلکه زندگی و رفاه یک جامعه نیز در گرو آن است آنچنان که پیامبر(ص) در حدیثی به این موضوع اشاره کرده و میفرمایند: «خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى»[2]
یکی از بسترهای مهمی که سبب رشد و تعالی علم میشود و میتوان از آن به عنوان مهمترین ابزار تمدن بشر یاد کرد نگارش و مطالعه است موضوعی که بر اساس اسناد تاریخ اسلام توسط ادریس نبی (علیهالسلام) برای بشر به یادگار مانده است،[3] از اینرو رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) از ابتدای تشکیل جامعه اسلامی به این موضوع توجه داشتهاند به گونهای که در جنگ بدر برای آزادی آن عده از اسیران که خواندن و نوشتن میدانستند، این شرط را تعیین کردند که هر کدام از آنها اگر به 10 مسلمان خواندن و نوشتن بیاموزند آزاد میشوند، علاوه بر آنکه آن حضرت بستر را برای سوادآموزی مسلمانان آماده میکردند ایشان را تشویق به این امر نیز میکردند آنچنان که در حدیث خطاب به مسلمانان این گونه میفرمایند: «گاه مؤمنی از جهان درگذرد و تنها یک برگ کاغذ از خود به میراث بگذارد که دانشی بر آن نوشته شده باشد، همان یک برگ پرده ای میان او و آتش دوزخ خواهد افکند»[4] یا در بیان دیگر میفرمایند: «هر که بمیرد و میراث او دفترها و دوات باشد، به بهشت میرود»[5]
این تأکیدات اسلام به علمآموزی از یک سو و تشویق به نگارش و مطالعه از سوی دیگر سبب شد که مسلمانان بعد از فتوحات اقدام به ترجمه علوم دیگر جوامع کنند و بعد از پرورش این علوم به نگارش اندوختههای خویش بپردازند و آن را برای دیگر تمدنها به یادگار بگذارند، موضوعی که "جرجی زیدان" در کتاب خویش به آن اینگونه اشاره کرده و مینویسد: «دانشپروری و علمدوستی بزرگان اسلام، سبب شد که روز به روز مؤلف و کتاب در قلمرو اسلام فزونی یابد و دایره تحقیق وسعت پیدا کند. پادشاه و امیر و وزیر، دارا و ندار، عرب و ایرانی، رومی و هندی، ترک و یهود، مصری و مسیحی، دیلمی و سریانی و... در خلافت اسلامی شام و مصر و عراق و فارس و خراسان و ماوراء النهر و سند و آفریقا و اندلس و غیره در تمام شبانه روز به تألیف مشغول شدند و خلاصه هر جا اسلام حکومت میکرد، علم و ادب به سرعت پیشرفت میکرد. در این تألیفات گرانبها خلاصهای از تحقیقات بنی نوع انسان از روزگار پیشین تا آن زمان دیده میشد و مباحث مهمی از علوم طبیعی، الهی، نقلی، ریاضی، ادبی و عقلی در کتب جمع شده بود و در نتیجه تحقیقات علمای اسلام، علوم مزبور دارای شعب متعدد شد.» [6]
با توجه به این نکته، این گونه میتوان گفت اگر مسلمانان توانستند تمدن بزرگی را بنا نهند که حدود 6 قرن به عنوان مرکز علمی جهان شناخته میشده، به این علت بوده که مردم مسلمان آن دوران به مطالعه و علم آموزی علاقهمند بودهاند، و اکنون نیز اگر قرار هست، انقلاب اسلامی ایران به عنوان پرچمدار تمدن نوین اسلامی در میدان عمل گام نهد و موانع را از مسیر راه خویش بردارد لازم است که مردم جامعه به سوی مطالعه و اندیشیدن پیش بروند، از اینرو امام خامنهای در بیانات مختلف خویش جامعه را به سوی مطالعه کردن سوق میدهند، که به عنوان نمونه میتوان به این سخن ایشان اشاره کرد که میفرماید: «اگر از این جهت هم حساب کنید که امروز این ملت، ملتی است که در دنیا دچار ستمهای ناشی از اعمال غرض قدرتهای استکباری جهان است، پس باید از خودش دفاع کند، کدام دفاع ملی است که در درجه اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟ پس، باز هم به کتاب برمیگردیم. یعنی شما از هر طرف که بچرخید، مجبورید به کتاب اهمیت بدهید.»[7]
* حجتالاسلام محمدعلی کمالینسب استاد حوزه علمیه قم
----------------------------
پینوشت:
[1]. بحارالأنوار، علامه مجلسی، دار إحیاء التراث العربی، ج1، ص: 138
[2]. بحار الأنوار، ج1، ص: 204
[3]. الملل والنحل، شهرستانی، محمد بن عبدالکریم، بیروت، دارالمعرفة، 1402 ق،ج2، ص353.
[4]. بحار الأنوار، ج1، ص: 198.
[5]. إرشاد القلوب إلى الصواب،دیلمی، الشریف الرضی، ج1، ص: 176.
[6]. تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ترجمه علی جواهر کلام، ص 595.
[7]. دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب؛ 3/7/1375.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
ابوالقاسمی: تربیت مستمع قرآن همسان با تربیت قاری و حافظ لازم است
داستانهای عاشورایی نویسنده جوان درباره شهدای جوان قیام کربلا
نماز جمعه کرمانشاه به امامت حجتالاسلام غفوری برگزار میشود
مجلس عزای حضرت زهرا(س) با مداحی مهدی رسولی برگزار شد
بزرگترین لیگ دانش آموزی کشوری شروع به کار کرد
برنامه های شیخ حسین انصاریان در دهه سوم جمادی الاول اعلام شد
آیین «گلریزان لبنان در پناه امام رئوف (ع)» برگزار شد/ کمک ۲۵ میلیارد تومانی خادمیاران رضوی
مشارکت سنت اندیشه ایرانی در شکل گرفتن یک اهتمام تاریخی در فلسفه
موفقیت شیخ حسین انصاریان به دلیل پیروی از الگوی طبیبانه تبلیغ است
بحرالعلوم: هفتمین دوره شورای ارزیابی حافظان قرآن آغاز به کار کرد
حریزاوی: اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
قمی: میتوانیم از ظرفیت دختران نوجوان،در فضاهای تربیتی بهره بیشتری ببریم
تقویت حمایت از نخبگان قرآنی و ارتقاء برنامههای حمایتی از حافظان
حریزاوی:اجرای دقیق طرح زندگی با آیهها موجب تحقق جهاد تبیین است
«بازیهای دیجیتال و امکان چرخشهای فرهنگی» بررسی میشود
از تازه های نشر مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی می شود
صالحی: باید رونق بیشتر مساجد و حضور پرشور نسل جوان را محقق کنیم
«وضعیتشناسی مهاجران افغانستانی در ایران» بررسی میشود
نظر کانت درباره حرکت و سکون چیست؟
جامعه شناسی وقتی تبدیل به فن شود تداوم اخباری گری است
کمک ۲۲ میلیاردی هیئتیهای استان فارس به مردم لبنان
نوبت اجرای راهیافتگان به مرحله نهایی مسابقات قرآن کریم تعیین شد
نقد عقل محض کانت تفسیری سنجش ناپذیر از نظامهای فلسفی می دهد
مستندی پیرامون ترویج گفتگوهای فلسفی به سه زبان فارسی،مالایی و انگلیسی ساخته شد
سعیدی نژاد: هر بانوی ایرانی میتواند یک کارآفرین باشد
«نشست ابونصر فارابی» در کانون رسالت برگزار می شود
گردهمایی خیرین قرآنی برگزار می شود
آخوند رهبر:کشورهای عرب می توانند مقابل منافع رژیم اسرائیل بایستند
آیا برای ازدواج می توان استخاره گرفت؟
برگزاری نشستهای بررسی تولید آثار سینمایی بر مبنای اندیشه اسلامی