میرنیوز

آیت‌الله مکارم در پیامی به کنفرانس وحدت: هرگونه تلاش برای وحدت، عبادت است

 آیت‌الله مکارم در پیامی به کنفرانس وحدت: هرگونه تلاش برای وحدت، عبادت است 2020-10-29T12:47:41+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید جهان اسلام در پیام تصویری به این کنفرانس، برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را از افتخارات و ابتکارات بسیار مهم دانست و گفت: کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی حرکتی مهم در برابر افراد ضد وحدت است که قیام کرده و پیام‌های وحدت آفرین را به جهان اسلام منعکس می‌کند.

مرجع عالیقدر جهان اسلام، مخالفان وحدت را به سه گروه تقسیم کرد و با تأکید بر اینکه فعالیت این گروه‌ها باید خنثی شود، اظهار کرد: گروه نخست، تندروی‌هایی هستند که همیشه بر آتش اختلافات دامن می‌زنند. این تندروها در مذاهب مختلف وجود دارند. باید جلوی آن‌ها ایستاد.

وی دومین گروه مخالف وحدت را وهابیون دانست و تصریح کرد: این‌ها تنها خودشان را مسلمان دانسته و بقیه اعم از شیعه و سنی را کافر می‌دانند، بنابراین مخالف وحدت اسلامی هستند. گروه سوم مخالف وحدت اسلامی اجنبی‌ها، غربی‌ها، آمریکا و اسرائیل غاصب است، این‌ها کارشان ایجاد اختلاف و جلوگیری از وحدت اسلامی است.

«هر سه گروه دائما مشغول فعالیت‌های ضد وحدت هستند، بنابراین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که هر ساله فعال است، ابتکار عمل را در دست گرفته و مقابلشان ایستاده است. انصافا هم مؤثر بوده است.»

مرجع عالیقدر جهان اسلام، پیام وحدت را پیام عقلانی و اختلاف را پیام شیطانی عنوان کرد و گفت: مردم پیام اخلاقی را بهتر از پیام شیطانی می‌پذیرند. بنابراین کنفرانس مزبور وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد. بهترین راه رسیدن به وحدت در نظر گرفتن آموزه‌های اسلامی به ویژه آموزه‌های قرآنی است. واقعاً جای تعجب دارد کسانی که آموزه‌های قرآنی را می‌بینند ولی در عین حال به آتش اختلاف دامن می‌زنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی به بررسی وحدت از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: معمولاً وقتی از وحدت سخن به میان می‌آید آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» قرائت می‌شود. این درست است. حب الله در اینجا به معنای قرآن است. یعنی همه به قرآن مجید چنگ بزنید و ایجاد تفرقه نکنید.

وی نمونه دیگر از آموزه‌های بسیار مهم قرآن به وحدت را آیه 105 سوره آل عمران بیان کرد و یادآور شد: این آیه می‌گوید «وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا» مسلمانان همانند کسانی که اختلاف کرده و تفرقه ایجاد کردند، نباشند. قرآن به صراحت ایجاد اختلاف را نهی می‌کند. ما تعجب می‌کنیم عده‌ای این آیات را دیده ولی به اختلافات دامن می‌زنند. آیه 46 سوره انفال می‌گوید «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ؛ اطاعت خدا و پیامبر کنید، با یک دیگر نزاع نکنید، این نزاع سبب سستی شما می‌شود و این موضوع روح مذهب شما از بین می‌برد.»

وی ادامه داد: روح مذهب، وحدت است، وقتی نزاع و اختلاف می‌کنید، سست می‌شوید، وقتی سست شدید، روح وحدت از بین می‌رود و این اول بدبختی شماست. این آیه با چنین صراحتی تفرقه را نفی می‌کند، ولی گروهی همانند تندروها و وهابی‌ها به این مسأله بی اعتنا هستند. البته از بیگانگان که توقعی نیست، چون به این مسائل اعتنا نداشته و کارشان ایجاد اختلاف است.

وی درباره آیه 65 سوره انعام نیز تصریح کرد: قرآن می‌فرماید «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَىٰ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ یَلْبِسَكُمْ شِیَعًا: بگو «او قادر است که از بالا یا از زیر پای شما، عذابی بر شما بفرستد؛ یا بصورت دسته‌های پراکنده شما را با هم بیامیزد؛ و طعم جنگ (و اختلاف) را به هر یک از شما بوسیله دیگری بچشاند.» صاعقه از عذاب‌های آسمانی و زلزله از عذاب‌های «من تحت ارجلکم» به شمار می‌آید. عذاب سوم در این آیه ایجاد اختلاف بیان شده است. یعنی در این آیه ایجاد اختلاف صراحتا هم ردیف صاعقه و زلزله بیان شده است. ما نمی‌دانیم تندروها و وهابیون این آیات را می‌خوانند! با قرآن کار دارند! به آموزه‌های قرآن اهمیت قائلند! قرآن ایجاد اختلاف را هم ردیف صاعقه و زلزله بیان می‌کند، شما چگونه به سراغ تفرقه می‌روید؟!

«در آیات 31 و 32 سوره روم تعابیر تندتر دیگری وجود دارد. می‌فرماید «لَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِینَ، مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَكَانُوا شِیَعًا: از مشرکان نباشید، کسانی که در دینشان تفرقه ایجاد کرده و به گروه‌های مختلفی تبدیل شدند.» یعنی قرآن تفرقه را هم ردیف شرک می‌داند. مسأله اختلاف هم ردیف شرک بیان شده است. تندروها و وهابی‌ها این آیات را خوانده‌اند که تفرقه افکنی می‌کنند؟! یا آیات را نخوانده‌اند و با آموزه‌های قرآن آشنا نیستند!؟»

وی افزود: آیه 14 سوره حشر نیز درباره قوم یهود می‌فرماید «تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْقِلُونَ؛ ای پیامبر خیال می‌کنید این‌ها متعدد هستند، این‌ها اختلاف دارند، چون قومی هستند که عقل ندارند.» یعنی اختلاف هم ردیف بی عقلی است. عقل می‌گوید متحد باشید. مخصوصا در عصر و زمانی که ما هستیم مسأله وحدت اسلامی حرف نخست را می‌زند.

مرجع عالیقدر جهان اسلام تأکید کرد: مسلمانان قدرت بزرگی در عالم هستند، به شرط این‌که اتحاد خود را حفظ کنند. دشمن برای این‌که نیروی عظیم اسلامی را در برابر خود نبیند و مزاحمتی برای منافع آن‌ها به شمار نیاید، سعی می‌کند با ایجاد اختلاف، مسلمان را در برابر مسلمان قرار دهد. دشمنان بسیاری از کشورهای اسلامی را گرفتار کرده و در میان مسلمانان ایجاد اختلاف کرده‌اند. این‌ها گروهی همانند داعش را ایجاد کرده و به جان مسلمانان انداخته‌اند. تلاش دشمن این است که نیروی عظیم اسلام را به وسیله خود مسلمانان از بین ببرد، چرا که هزینه کمتر و تأثیر بیشتری دارد. دشمن به جای این‌که رسما وارد میدان جنگ شده و با مسلمانان بجنگند، مسلمانان را به جان یک دیگر می‌اندازد.

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بنده امیدوارم همه به قرآن بازگردند، همه آموزه‌های قرآنی را در نظر بگیرند. قرآن تنها در این شش آیه به وحدت دعوت نمی‌کند، بلکه آیات متعددی وجود دارد که اگر جمع آوری شوند، درباره وحدت اسلامی یک کتاب می‌شود. متأسفانه گروهی هستند که یا نمی‌فهمند، یا نمی‌خواهند که بفهمند. اتفاقا ما نسبت به این گروه‌ها خوشبین نیستیم، این‌ها ممکن است وسیله اجانب برای تحریک تندروها و وهابیون باشند. وهابیون و تندروها بازیچه دست اجانب و بیگانگان بوده و با وحدت اسلامی می‌جنگند.

مرجع عالیقدر جهان اسلام تصریح کرد: آنچه مسلم است کنفرانس بین‌المللی وحدت خدمات مهمی را انجام می‌دهد. همه خواهران و برادران باید به این کنفرانس اهمیت داده و تصمیمات آن را اجرا کنند. سعی کنند هر سال قوی‌تر از سال‌های قبل برگزار شود؛ چراکه دشمن هر ساله به فکر ایجاد برنامه‌های جدیدی برای تفرقه است ما نیز باید در فکر اجرای برنامه‌های جدیدی برای ایجاد وحدت باشیم تا کار آن‌ها خنثی شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی، هرگونه تلاش و کوشش برای وحدت اسلامی را عبادتی بسیار مهم و پر ارزش دانست و گفت: تلاش برای وحدت موافق آموزه‌های اسلامی و قرآنی است. امیدواریم کسانی که در خواب غفلت هستند، بیدار شده و راهشان را تغییر دهند و همگان با وحدت اسلامی حرکت کنند. بنده به سهم خودم از برگزار کنندگان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی کمال تشکر را دارم. این عزیزان واقعا زحمت می‌کشند و ما متشکریم. خدا به آن‌ها توفیق دهد. این افراد کار اساسی و مهمی را در جهان اسلام انجام می‌دهند. همه باید از این افراد ممنون بوده و با آن‌ها همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)