میرنیوز
حجتالاسلام محمد اکبرزاده مسئول بنیاد صحیفۀ سجادیه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگیِ باشگاه خبرنگاران پویا با اشاره به اینکه در عصر امام سجاد علیهالسلام تمام سیاست دشمن بر نابودی مکتب شیعه بود،گفت: امام بهگونهای محدود بود که اجازۀ فعالیت علنی نداشت و شیعیان نیز محصور بودند. امام در این فضای مسموم، به تربیت نیروی انسانی پرداخت.
وی افزود: وقتی حکومت به نبرد با دشمنان خارجی میرفت، بردههایی را با خود میآورد. امام از این موقعیت استفاده و آنها را جذب و تربیت میکرد. گاهی سالیانه عدۀ زیادی از آنها را خریداری میکرد و به منزل میآورد. بعد شهادتین میگفتند و مسلمان میشدند. به آنها قرآن و احکام میآموخت و بعد آنها را آزاد میکرد. زمان آزادی آنها بستگی به مدت یادگیریشان داشت به گونهای که گاهی این مدت به کمتر از یک سال میرسید. امام سجاد (ع) در طول 35 سال حدود 50 هزار نفر از این بردگان را به این ترتیب تعلیم داد. شرایط مالیِ امام در آن زمان نیز خوب بود، همچنان که ایشان مدتی تولیت صدقات پیامبر (ص) را بر عهده داشت. این امر سبب شد قدرت تبلیغ امام زیاد شود.
اکبرزاده با تصریح بر اینکه این رفتار امام الگویی برای مراکز فرهنگی و تبلیغی ما است، گفت: ما مدام میگوییم بودجه و هزینه نداریم. میتوان با کمی دقت و تفکر به راهکارهای خوبی جهت امر تبلیغ دست یافت. امام سجاد (ع) در آن جوّ اختناقآمیز و در شرایط تقیه تربیت نیرو کرد؛ همچنان که دوران ایشان یکى از دهشتناکترین و پراختناقترین دورانهاى تاریخ اسلام به شمار مىآید. شیعه در این برهه، هم از بُعد اعتقادى و هم از بُعد سیاسى در شرایط بسیار سختى به سر مىبرد و تشکیلات و انسجام آن فروپاشیده و در آستانۀ انقراض قرار گرفته بود. امام سجاد علیهالسلام با بهرهگیرى از اصل «تقیه»، هستى و دوام شیعه را حفظ کرد و در پوشش آن، جامعه شیعى را رهبرى کرد.
وی با اشاره به دو نفر از شاگردان مکتب امام سجاد گفت: ابوحمزه ثمالی و سعید بن جبیر دو تن از شاگردان خوب اماماند. ابوحمزه همان بزرگواری است که دعای ایشان را در ماه مبارک رمضان به نقل از امام سجاد علیه السلام میخوانیم. علاوه بر این، ایشان چهرهای قرآنی است و اکنون تفسیری به نام ابوحمزه ثمالی جمعآوری و به چاپ رسیده است. آنچه در دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در تربیت نیرو دیدیم، بدون تأثیر از فضای تربیتی امام سجاد نیست.
مسئول بنیاد صحیفۀ سجادیه معتبرترین منبع پس از قرآن کریم را صحیفۀ سجادیه معرفی کرد و گفت: حتی اسناد صحیفه از نهجالبلاغه بیشتر و معتبرتر است. اسناد آن به 50 هزار سند هم میرسد. امام صحیفه را سال 89 هجری املاء فرمود و تا سال 95 یعنی تقریباً 6 سال به طول انجامید. املای آن حضرت را امام باقر و زید از دو طریق نوشتند و یک شاهد داشت که امام صادق (ع) بود.
انتهایپیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد