میرنیوز

سیره امام سجاد(ع) در کلام آیت‌الله بهجت/ تلاش امام زین‌العابدین(ره) در ترویج اسلام

 سیره امام سجاد(ع) در کلام آیت‌الله بهجت/ تلاش امام زین‌العابدین(ره) در ترویج اسلام 2020-09-02T09:15:14+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بهترین راه برای آشنایی با سیره و منش ائمه اطهار علیهم السلام آن است که به سخنان و کلام بزرگان و دانشمندان دینی رجوع کنیم تا ایشان از طریق بهره‌ای که از منابع علمی و مستند برده‌اند، اهل بیت علیهم السلام را برای ما معرفی کنند. این‌گونه است که بازخوانی و مرور کلام عالمان دینی گره‌گشای بسیاری از مسائل ما خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه‌الله علیه را در خصوص سیره امام زین‌العابدین علیه السلام مورد بازخوانی قرار داده است. لازم به توضیح است که مطالب این بخش مورد تأیید دفتر معظم له قرار گرفته است.

 

تلاش در راه ترویج مرام و مسلک پدر

بنا نبود حضرت سیدالشهدا علیه السلام از راه خرق عادت و اعجاز پیروز شوند، وگرنه یک نفر هم لازم نبود، خود حضرت سیدالشهدا علیه السلام کافی بودند.

امام سجاد معصوم علیه السلام با آن حال [بیماری] برای ترویج از مرام و مسلک سیدالشهدا علیه السلام عصا و شمشیر به دست می‌گیرد.

***

لازم به توضیح است که در برخی از مقاتل و ازجمله در کتاب نفس المهموم در این باره نوشته شده است: امام علی بن حسین علیهماالسلام به شدت گریستند. سپس به عمه خود، حضرت زینب سلام‌الله علیها، گفتند: «عمه جان! شمشیر و عصای مرا بیاور.» پدرش، امام حسین علیه السلام، به او فرمودند: «با شمشیر و عصا چه می‌کنی؟» گفتند: «بر عصا تکیه می‌کنم و با شمشیر در پیش روی فرزند رسول خدا صلی‌الله علیه و آله می‌جنگم و دفاع می‌کنم؛ چراکه هیچ خیری در زندگی پس از او نیست.» امام حسین علیه السلام او را از این کار بازداشته و او را به آغوش گرفتند.

 

بیشتر بخوانید:  وقایع روز دوازدهم محرم| ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه

 اقامه عزای محرم در بیان آیت‌الله خوشوقت/ یهودی و مسیحی هم در عزای امام حسین(ع) گریه می‌کنند

 

جواب امام زین‌العابدین علیه السلام به اعتراض یزید

در زمان اسارت اهل بیت حضرت سیدالشهدا علیه السلام، یزید دید در دست امام سجاد علیه السلام تسبیحی است که حضرت آن را می‌چرخانند. لذا به امام علیه السلام اعتراض کرد که چرا کار بیهوده انجام می‌دهی؟!

امام سجاد علیه السلام فرمودند: «از پدرم شنیدم که جدم رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم هر صبح و شام می‌فرمودند: خداوندا! صبح و شام کردم در حالی که تسبیح و تمجید و ستایش و تهلیل و تکبیر تو را می‌گویم به تعداد گرداندن تسبیحم، و سپس تسبیح خود را می‌گرداندند. هرکس این کار را انجام دهد، برای او اجر تسبیح نوشته می‌شود و نیز برای او مایه فَرَج و گشایش است.»

***

در کتاب دعوات راوندی و جلد 45 کتاب بحارالانوار این طور روایت شده هنگامی که امام سجاد علیه السلام را نزد یزید که لعنت بر او باد بردند، تصمیم داشت گردن آن حضرت را بزند. پس ایشان را در برابر خود ایستاده نگه داشت و با آن حضرت سخن می‌گفت تا او سخنی بگوید و به بهانۀ آن کشتن را واجب کند.

امام سجاد علیه السلام پاسخ را مطابق پرسش می‌دادند و در دست ایشان تسبیح کوچکی بود که آن را می‌چرخانده و سخن می‌گفتند. یزید ـ که بر او باد هر چه مستحق آن است ـ گفت: «من با تو سخن می‌گویم و تو پاسخم می‌دهی و تسبیحی در دستت می‌چرخانی؟! چگونه این کار جایز است؟!»

امام سجاد علیه السلام فرمودند: «پدرم از جدم رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم برایم فرمودند که هرگاه نماز صبح را می‌خوانده و نافله به‌جا می‌آوردند، با کسی سخن نمی‌گفتند تا تسبیح را برمی‏داشته و می‌فرمودند: بار خدایا! من صبح کردم و تو را تسبیح و ثنا و تهلیل و تکبیر و تمجید می‌گویم به عدد آنچه که تسبیحم را می‌چرخانم؛ و در این حال تسبیح را در دستش می‌چرخاندند و هرچه می‌خواسته، سخن می‌گفتند، بدون آنکه با تسبیح ذکر بگویند و می‌فرمودند: همین برایش [ذکر] حساب می‌شود و حرزی است تا وقتی که به بستر خود رود. هنگامی که به بستر می‌رفتند، مانند همین کلام را می‌‏گفتند و تسبیح را زیر سر خود می‌گذاشتند. پس برایش از این وقت تا وقت بعدی [ذکر] حساب می‏شد. من هم به پیروی از جدم صلی‌الله علیه وآله وسلم این کار را کردم.»

دستانی بسته اما زبان‌هایی برّان

فاطمه زهرا علیهاالسلام با همان وصیتی که کرد شبانه دفن شود، پیروز شد و پیروز است. بعد از شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام، حضرت زینب علیهاالسلام در اسارت آن چنان مردانه خطبه می‌خواند که گویی در تخت سلطنت قرار دارد.

امام سجاد علیه السلام در حال اسارت و درحالی‌که غُل جامعه به گردن داشت، به سائل، شاهانه کمک می‌کند. ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آن‌هاست، ولی گویا آن‌ها را نداریم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها ممنوع است

هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها ممنوع است
2020-09-28T15:52:17+03:30
ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد: تمامی مرزهای کشور با عراق مسدود بوده و هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و اماکن مقدسه ممنوع است.

کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود است/ممنوعیت حرکت به سمت مرزها

کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود است/ممنوعیت حرکت به سمت مرزها
2020-09-28T15:38:57+03:30
ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که کماکان کلیه مرزهای کشور با عراق مسدود بوده و هرگونه تجمع و راهپیمایی به سمت مرزها و یا اماکن مقدس...

نوشتن از جنگ برای کودکان مثل واکسن است/ چرا داستان‌نویسی دفاع مقدس کمرنگ است؟

 نوشتن از جنگ برای کودکان مثل واکسن است/ چرا داستان‌نویسی دفاع مقدس کمرنگ است؟
2020-09-28T15:18:58+03:30
مهناز فتاحی از معدود نویسندگانی است که در این سال‌ها در کتاب‌هایش به موضوع جنگ برای کودکان پرداخته است. او می‌گوید گفتن از جنگ برای کودکان مانند واکسن است.

مستند «پرده گشا، رازنما» از شبکه چهار سیما پخش می‌شود

مستند «پرده گشا، رازنما» از شبکه چهار سیما پخش می‌شود
2020-09-28T14:58:59+03:30
مستند «پرده گشا، رازنما» از مجموعه «حکایت دل» دوشنبه ۷ مهرماه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند

حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند
2020-09-28T14:58:58+03:30
حجت الاسلام ریاضت گفت: حسینی ها در بلاها نباید رضایت خود را از خدا از دست بدهند. باید راضی به حکم و قضای خداوند باشیم.

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌وصل منتشر شد

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌وصل منتشر شد
2020-09-28T14:18:58+03:30
شماره ۸۴ ماهنامه حلقه‌‎وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی با محوریت موضوع «پیاده‌روی اربعین» منتشر شد.

سردار سلامی: تدابیر رهبر انقلاب آرزوهای دشمن را به هم ریخت

 سردار سلامی: تدابیر رهبر انقلاب آرزوهای دشمن را به هم ریخت
2020-09-28T13:58:58+03:30
فرمانده کل سپاه گفت: کسی که از مرگ نترسد هیچکس بر او غالب نمی‌شود و جاری شدن تدبیر بر اثر شجاعت است.

آغاز خدمات رسانی به زائران اربعین از سوی آستان مقدس علوی

آغاز خدمات رسانی به زائران اربعین از سوی آستان مقدس علوی
2020-09-28T13:25:38+03:30
آستان مقدس علوی در نجف اشرف استقبال از زائران اربعین امام حسین(ع) را که به سمت کربلا در حرکت هستند، آغاز کرد.

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‌وصل منتشر شد

شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‌وصل منتشر شد
2020-09-28T13:12:18+03:30
شماره ۸۴ ماهنامه حلقه ‎وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی با محوریت موضوع «پیاده روی اربعین» منتشر شد.

بزرگداشت روز مولانا در لبنان/ واکاوی برداشت‌های قرآنی در مثنوی

بزرگداشت روز مولانا در لبنان/ واکاوی برداشت‌های قرآنی در مثنوی
2020-09-28T12:58:59+03:30
وبینار «تصوف و عرفان در ادبیات فارسی و ادبیات عرب» به مناسبت سالروز گرامیداشت شاعر و عارف بزرگ، مولانا جلال‌الدین رومی در لبنان برگزار می‌شود.

سرنوشت سینماگران دفاع مقدس، از آنان که کوچ کردند تا آنان که ناشناخته ماندند

 سرنوشت سینماگران دفاع مقدس، از آنان که کوچ کردند تا آنان که ناشناخته ماندند
2020-09-28T13:05:54+03:30
سینمای دفاع مقدس از آغاز مسیر خود تا امروز شاهد سازندگان مختلفی است که یا دست تقدیر آنان را از صفحه هنر و سینمای ایران پاک کرده است یا دست سیاستگذاران و دول...

شهید طهرانی مقدم و پشتیبانی خمپاره‌ها در دفاع مقدس/ کشف حسن باقری در جبهه چه بود؟

 شهید طهرانی مقدم و پشتیبانی خمپاره‌ها در دفاع مقدس/ کشف حسن باقری در جبهه چه بود؟
2020-09-28T13:05:54+03:30
بعد حسن باقری، حسن مقدم مثل مرغ سرکنده آرام و قرار نداشت. اشک‌هایی که توی تمام عمرش به ندرت کسی آن‌ها را دیده بود، می‌آمدند و روی صورتش و مدام می‌گفت: «...

وبینارآیت ‎الله تسخیری،فقیه گفتمان ودنیاگرد وحدت‌جو برگزار می‌شود

وبینارآیت ‎الله تسخیری،فقیه گفتمان ودنیاگرد وحدت‌جو برگزار می‌شود
2020-09-28T12:32:17+03:30
وبینار «آیت ‎الله تسخیری، فقیه گفتمان و دنیاگرد وحدت‌جو» (۹ مهرماه) به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان برگزار می‌شود.

با کاروان حسینی تا اربعین| امتی که در دشمنی با آل‌ کساء از هیچ دریغ نکردند

 با کاروان حسینی تا اربعین| امتی که در دشمنی با آل‌ کساء از هیچ دریغ نکردند
2020-09-28T12:25:39+03:30
۳ ماه از رحلت رسول خدا نگذشته بود که فاطمه دختر نبی، به شهادت از دنیا رفت، دیری نگذشت که علی، وصی و داماد نبی، همسر فاطمه، به تیغ تحجر به شهادت رسید، اندکی ...

مدیر شبکه ورزش تغییر کرد

 مدیر شبکه ورزش تغییر کرد
2020-09-28T12:25:39+03:30
روابط عمومی سیما تأیید کرد: سینا معتضدی به عنوان سرپرست شبکه ورزش انتخاب شد.

سردار نائینی: هدف اصلی مراسم "یادها و نام‌ها" تجلیل از قهرمانان ملی است

 سردار نائینی: هدف اصلی مراسم "یادها و نام‌ها" تجلیل از قهرمانان ملی است
2020-09-28T11:18:58+03:30
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: سعی کرده‌ایم در مراحل سازمان‌دهی، احیاء و گویا سازی اسناد سرعت عمل ببخشیم و همچنین در ارائه خدمات اسنادی به پژوهشگر...

فروش «تنت» در آمریکا ضعیف است

 فروش «تنت» در آمریکا ضعیف است
2020-09-28T11:18:58+03:30
فیلم تازه نولان از میان ۲ هزار و ۸۵۰ سالن سینمای آمریکا در چهارمین هفته اکرانش، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش داشت که در مجموع، فروش این فیلم در داخل آمریکا...

فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی اعلام شد

فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی اعلام شد
2020-09-28T10:45:37+03:30
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نظر دارد بخشی از موضوعات پژوهشی مورد نیاز خود را در قالب حمایت از پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد، عملیاتی و ...

مراسم تجلیل از راویان مقاومت برگزار شد/ ثبت تاریخی و روایت فداکاری رزمندگان بر عهده هنرمندان است

 مراسم تجلیل از راویان مقاومت برگزار شد/ ثبت تاریخی و روایت فداکاری رزمندگان بر عهده هنرمندان است
2020-09-28T10:52:26+03:30
حمید نیلی در مراسم تجلیل از «راویان مقاومت» گفت: همان‌گونه که رزمندگان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل سلحشورانه جنگیدند، هنرمندان نیز وظیفه ‌دارند ...

بررسی قانونی اختلاف بین ارشاد و صداوسیما/ کدام یک فرمانده نمایش‌خانگی‌اند؟

 بررسی قانونی اختلاف بین ارشاد و صداوسیما/ کدام یک فرمانده نمایش‌خانگی‌اند؟
2020-09-28T10:52:26+03:30
نمایش‌خانگی خشونت را با نمایشِ خودکشی علنی می‌کند، ابتذال را در سایه عشق‌های مثلثی به تصویر می‌کشد اما به جای عذرخواهی به «آش خورده و کام سوخته» م...

پروانه معصومی: انتقاد دارم که بازیگران زنِ میانسال را نمی‌بینند/ واقعاً خیلی‌ها از نقشِ زنان در جبهه بی‌اطلاع‌اند

 پروانه معصومی: انتقاد دارم که بازیگران زنِ میانسال را نمی‌بینند/ واقعاً خیلی‌ها از نقشِ زنان در جبهه بی‌اطلاع‌اند
2020-09-28T10:38:58+03:30
بازیگر سینما و تلویزیون اعتقاد دارد که همیشه جای پرداختن به نقش زنان در دفاع مقدس خالی بوده است و باید بیشتر از حضور زنان در جبهه و جنگ گفت. متأسفانه خیلی ک...

جزئیات حمایت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا

 جزئیات حمایت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از کرونا
2020-09-28T10:25:37+03:30
معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از ۸۳۹ مؤسسه قرآنی آسیب‌دیده از ویروس منحوس کرونا حمایت کرد.

حمید لولایی شخصیت اصلی سریال "ویلا" شد/ "بی‌همگان" تلویزیون جلوی دوربین نرفت!

 حمید لولایی شخصیت اصلی سریال "ویلا" شد/ "بی‌همگان" تلویزیون جلوی دوربین نرفت!
2020-09-28T10:25:37+03:30
سریال تلویزیونی "ویلا" مهران مهام در حالی آغاز شده و بازیگرانش یکی پس از دیگری انتخاب می‌شوند که هنوز "بی‌همگان" در نوبت تولید باقی ماند...

سرهنگ محمدمهدی کتیبه درگذشت

 سرهنگ محمدمهدی کتیبه درگذشت
2020-09-28T09:58:58+03:30
سرهنگ محمدمهدی کتیبه، از بازماندگان انفجار دفتر نخست‌وزیری در حادثه هشتم شهریورماه به همرزمان شهیدش پیوست.

سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیم

 سرهنگی: در دوران طلایی و بلوغ خاطره‌نگاری هستیم
2020-09-28T09:45:44+03:30
مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری گفت: ادبیات جنگ با شلیک نخستین گلوله شلیک خواهد شد. خوشبختانه اکنون در دوران طلایی خاطره‌گویی هستیم .

چله عزت| دلنوشته «حاج قاسم» در مورد آزادسازی «فاو»

 چله عزت| دلنوشته «حاج قاسم» در مورد آزادسازی «فاو»
2020-09-28T09:45:44+03:30
در قرارگاه عملیاتی لشکر ۴۱ ثارالله دو نفری (حقیر جامانده از کاروان) با حاج قاسم سلیمانی نشسته بودیم، دیدم دفتر خاطراتش را برداشت و مشغول نوشتن شد.

دومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد

 دومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرمانده کل سپاه برگزار شد
2020-09-28T09:32:37+03:30
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همزمان با چهلمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس، دومین مراسم «یادها و نام‌ها» را برگزار می‌کند.

"نوروز رنگی" بعد از ماه صفر کلید می‌خورد/ بازیگران مشغولِ دورخوانی

 "نوروز رنگی" بعد از ماه صفر کلید می‌خورد/ بازیگران مشغولِ دورخوانی
2020-09-28T09:32:37+03:30
علی مسعودی کارگردان سریال نوروزی تلویزیون اعلام کرد که نگارش فیلمنامه سریال "نوروز رنگی" به پایان رسیده و بازیگران مشغولِ دورخوانی‌اند. تمام تلاش‌...

خوزستان و جزایر سه‌گانه هدیه سلطنت‌طلبان به صدام برای ادامه حکومت پهلوی بود/ چه کسی صدیق بن یحیی را ترور کرد؟

 خوزستان و جزایر سه‌گانه هدیه سلطنت‌طلبان به صدام برای ادامه حکومت پهلوی بود/ چه کسی صدیق بن یحیی را ترور کرد؟
2020-09-28T09:32:37+03:30
کارگردان مستند «کلاشینکف‌های آمریکایی» از اسنادی صحبت می‌کند که نشان می‌دهد فرح دیبا و تیمور بختیار، خوزستان و جزایر سه‌گانه را در ازای حکومت شاهز...

ویژه برنامه چهل چراغ در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب

ویژه برنامه چهل چراغ در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب
2020-09-28T08:58:57+03:30
فرهنگسرای رویش ویژه برنامه چهل چراغ را در جوار مقبره الشهدای بوستان کوکب روز سه شنبه ۸ مهرماه برگزار می‌کند.